Gå til innhold

Lei økonomisk pekefinger fra mindre fornuftige foreldre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved refinansiering er det lett å regne ut. Man ser overdragelsessum, og man ser summen boligen er pantsatt for. Om huset ble kjøpt for 2 mill i 2010, og så ser man at det er pantsatt på nytt for 2 mill i 2019, så skjønner man jo at det enten ikke er nedbetalt noe, eller at det er annen gjeld innbakt (feks. billån), eller at det er pusset opp for nedbetalt beløp. Bare å bruke hodet :) 

Anonymkode: 8d70d...486

 

Du skrev i første innlegg at "Det er altså veldig lett å se ........hvor mye de har nedbetalt siden kjøp"

Og det er det jo ikke mulig å se. Så da er vi enige om det. 

 

Anonymkode: 03f98...0a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved refinansiering er det lett å regne ut. Man ser overdragelsessum, og man ser summen boligen er pantsatt for. Om huset ble kjøpt for 2 mill i 2010, og så ser man at det er pantsatt på nytt for 2 mill i 2019, så skjønner man jo at det enten ikke er nedbetalt noe, eller at det er annen gjeld innbakt (feks. billån), eller at det er pusset opp for nedbetalt beløp. Bare å bruke hodet :) 

Anonymkode: 8d70d...486

Banken min pantsetter for høyere beløp enn jeg har lån på, for de vil ha dekning for kostnader ved tvangssalg etc. 

Anonymkode: 7c4de...b21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Du skrev i første innlegg at "Det er altså veldig lett å se ........hvor mye de har nedbetalt siden kjøp"

Og det er det jo ikke mulig å se. Så da er vi enige om det. 

 

Anonymkode: 03f98...0a6

For TS som kjenner sin families økonomi, så vil det være lett å se siden hun hadde fått innsikt i diverse. For meg som vet hva min mor betaler i boliglån hver måned (men ikke hva hun har lånt fordi hun mener det er "Hemmelig"), er det svært enkelt for meg å se hvor mye hun har i lån ved å sjekke grunnboken, og dermed hvor mye hun har nedbetalt. Har man noe info fra før, er det veldig lett å få resterende info derfra. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Banken min pantsetter for høyere beløp enn jeg har lån på, for de vil ha dekning for kostnader ved tvangssalg etc. 

Anonymkode: 7c4de...b21

Det hadde jeg aldri godtatt. Da stjeler jo banken din kapital om du skulle tatt opp lån med sikkerhet i den delen av boligen din som var egenfinansiert! Hvilken bank er dette? Og hvorfor godtar du det? 

Anonymkode: 8d70d...486

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men jeg ville fortsatt ikke nevnt noe om det. Det var jo noe du strengt tatt ikke skulle sett selv om det var din mor som kanskje var litt uforsiktig med tanke på at hun bare la frem hele mappa. Jeg ville nok ansett det som informasjon jeg egnetlig ikke skulle ha hatt. 

Ikke godt å vi hvorfor noen foreldre er sånn, men min erfaring er at mange ikke ønsker at barna skal gjøre samme feil som de har gjort. Selv om de voksne barna viser aldri så mange tegn på at man ikke går i samme fella. Det gjør det jo heller ikke enklere at foreldre etterhvert blir eldre og kanskje ikke alltid husker at de har sagt det før. 

Anonymkode: 8d747...0c5

Ja jeg forsøker å ikke si noe, og min mor sa også til meg at vi ikke trengte å nevne for min far at jeg hadde vært der og hjulpet henne med å finne ut av det han ville vite, så han har nok sagt til henne at denne mappa var privat. Hun naiv nok til å tro at det er fordi økonomi er regnet som privat, men han har nok ikke ønsker om at vi barn skal vite at han ikke er så økonomisk som han fremstår. 

Forståelig at de (han) ikke ønsker at vi skal gjøre samme feil, men de fortsetter å leve slik. De har aldri lært selv, og slått om til bedre kurs. Nå får jeg bare håpe at det bærer livet ut, og at min mor ikke får sjokket ved å måtte selge leiligheten om min far faller fra. 

Det er likevel vanskelig dette, for vi barn er godt voksne, og det er frustrerende hvordan de blander seg inn i alt, spesielt nå når jeg vet dette. Jeg har ikke engang fortalt mine søsken om dette, og føler litt på at jeg er med på å dekke over en stor løgn også. Min far fremstår så dyktig økonomisk at jeg tror at alle, slekt, venner og mine søsken tror at han forvalter ganske store verdier, og at det vil bli en betydelig arv etter mine foreldre. 

Nå har også mine søsken styrt så godt at ingen vil lide noen nød når dette kommer frem, men vi føler alle på at de blander seg for mye inn i alle valg, og deres/min fars løgn er nå blitt en løgn jeg er med på å opprettholde, og for min del er det nå ekstra vanskelig å holde tungen når han blander seg inn i ting, og får full støtte fra mor, som antagelig ikke forstår situasjonen deres, men tror fullt og helt på hans gode evner økonomisk. 

Det var veldig uheldig at de fikk vite om våre planer om å kjøpe feriehus, for nå vil det bli mye mas om det, og ikke bare blir jeg irritert og oppgitt, min mann blir rett og slett forbanna over hvordan de blander seg inn i våre avgjørelser. Han har fått nok av det for lenge siden. Kan ikke forstå at de blander seg slik, når vi er godt voksne, og har solid økonomi. Så det medfører grums mellom oss to også, og går utover relasjonen mellom min mann og mine foreldre, men det nytter ikke å si til min far at dette har han ingenting med å gjøre. Han formaner i vei, uansett hva jeg sier. Det eneste jeg ikke har sagt eller brukt som argument er hva jeg vet om deres økonomi, men det er vanskelig å tie når han driver på slik. 

Anonymkode: 482f4...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt veldig tydelig beskjed om at jeg ikke godtok ytterligere innblanding i økonomien min. Om det ikke ble respektert hadde jeg muligens fått så nok av det hele at jeg hadde satt øynene i Far og sagt at «det er en klok livsregel å ikke kaste stein om man sitter i et glasshus. Jeg ønsker at vi unngår disse økonomidiskusjonene framover, og regner med at du vil støtte meg i det».

Gi han altså et tydelig hint uten å avsløre hva du vet. Om han presser på, så si at du er klar over at de praktiserer forskjell på liv og lære. At du så langt har holdt det for deg selv, men nå begynner du å få nok av denne dobbeltmoralen.

Men samtidig kan jeg ha en litt konfronterende linje, og finner meg ikke i dritt. Spørsmål om du er komfortabel med det  

En annen linje er at siden foreldrene dine praktiserer at økonomi er privat ber du om respekt for ditt og familiens privatliv, og så trekker dere dere unna om det ikke blir respektert  

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Juniper skrev:

Jeg hadde gitt veldig tydelig beskjed om at jeg ikke godtok ytterligere innblanding i økonomien min. Om det ikke ble respektert hadde jeg muligens fått så nok av det hele at jeg hadde satt øynene i Far og sagt at «det er en klok livsregel å ikke kaste stein om man sitter i et glasshus. Jeg ønsker at vi unngår disse økonomidiskusjonene framover, og regner med at du vil støtte meg i det».

Gi han altså et tydelig hint uten å avsløre hva du vet. Om han presser på, så si at du er klar over at de praktiserer forskjell på liv og lære. At du så langt har holdt det for deg selv, men nå begynner du å få nok av denne dobbeltmoralen.

Men samtidig kan jeg ha en litt konfronterende linje, og finner meg ikke i dritt. Spørsmål om du er komfortabel med det  

En annen linje er at siden foreldrene dine praktiserer at økonomi er privat ber du om respekt for ditt og familiens privatliv, og så trekker dere dere unna om det ikke blir respektert  

 

Både jeg og søsken har sagt fra tydelig flere ganger, og vi kjører nå alle samme strategi i forhold til å ta ulike økonomiske valg. Vi diskuterer det gjerne saklig oss mellom, og søker råd og innspill fra hverandre, om vi føler for det, men informerer ikke våre foreldre før vi har kjøpt bolig, bil, foretatt oppussing og lignende. Vi har også vært ærlige om hvorfor når vår far har vært fornærmet over at han ikke ble informert i forkant av større avgjørelser. Dette med at vi er voksne nok til å ta slike avgjørelser uten ufin innblanding, som både vi og ektefeller finner uverdige, nærmest krenkende. Det går ikke inn. Vi må likevel tåle spørsmål/kritikk ved alle avgjørelser vi tar. 

Nå var uheldigvis vårt ene barn for løsmunnet, og innblanding er ikke til å unngå i forhold til denne avgjørelsen. 

Jeg er også svært glad i min familie, inkludert mine foreldre, og ønsker ikke splid, men blir litt stående i klemme mellom ektemann som er forbanna over innblanding, og det å bli så direkte til mine foreldre at de føler det ufint. I tillegg er det altså denne livsløgnen som jeg nå føler at jeg er med på å holde skjult, spesielt for mine søsken, som jeg ellers alltid har hatt åpen dialog om det meste med. 

Alt i alt en ganske ubehagelig situasjon. Deres innblanding var for mye allerede før jeg visste det jeg vet, og nå føles det enda vanskeligere. 

Anonymkode: 482f4...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både jeg og søsken har sagt fra tydelig flere ganger, og vi kjører nå alle samme strategi i forhold til å ta ulike økonomiske valg. Vi diskuterer det gjerne saklig oss mellom, og søker råd og innspill fra hverandre, om vi føler for det, men informerer ikke våre foreldre før vi har kjøpt bolig, bil, foretatt oppussing og lignende. Vi har også vært ærlige om hvorfor når vår far har vært fornærmet over at han ikke ble informert i forkant av større avgjørelser. Dette med at vi er voksne nok til å ta slike avgjørelser uten ufin innblanding, som både vi og ektefeller finner uverdige, nærmest krenkende. Det går ikke inn. Vi må likevel tåle spørsmål/kritikk ved alle avgjørelser vi tar. 

Nå var uheldigvis vårt ene barn for løsmunnet, og innblanding er ikke til å unngå i forhold til denne avgjørelsen. 

Jeg er også svært glad i min familie, inkludert mine foreldre, og ønsker ikke splid, men blir litt stående i klemme mellom ektemann som er forbanna over innblanding, og det å bli så direkte til mine foreldre at de føler det ufint. I tillegg er det altså denne livsløgnen som jeg nå føler at jeg er med på å holde skjult, spesielt for mine søsken, som jeg ellers alltid har hatt åpen dialog om det meste med. 

Alt i alt en ganske ubehagelig situasjon. Deres innblanding var for mye allerede før jeg visste det jeg vet, og nå føles det enda vanskeligere. 

Anonymkode: 482f4...553

Kanskje er det på tide å ta tak i det, da. Inviter søsken, og advar de i forkant. Ikke ha med noen av barnebarna. Få foreldrene inn. Si at nå er det økonomi på dagsorden.

Det er to grunner. Dine foreldre må ta tak nå, så din mor ikke sitter på bar bakke når din far dør. Oftest overlever kona mannen. 
For det andre, så ødelegger dobbeltmoral, masing og innblanding forholdet som dere søsken har til foreldrene. Og dere er alt for glade i dem til å sitte og se på at det skjer! 

Det er også viktig at søsknene dine vet om overforbruk og sløsing. Om boet er negativ når lengstlevende dør risikerer dere å arve gjelda om dere ikke krever offentlig skifte eller fraskriver dere arven. 

Greit at din far er stolt, men lærte han ikke dere søsknene at man ikke skal lyve? Jeg tror ting bør på bordet, så familien kan starte med blanke ark. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved refinansiering er det lett å regne ut. Man ser overdragelsessum, og man ser summen boligen er pantsatt for. Om huset ble kjøpt for 2 mill i 2010, og så ser man at det er pantsatt på nytt for 2 mill i 2019, så skjønner man jo at det enten ikke er nedbetalt noe, eller at det er annen gjeld innbakt (feks. billån), eller at det er pusset opp for nedbetalt beløp. Bare å bruke hodet :) 

Anonymkode: 8d70d...486

Du kan bruke hodet så mye du vil, men pantsettelsesbeløpet sier ingenting om hvor mye lån det er.

Vi kjøpte bolig til 7,4 mill for 4 år siden. Lånte da 6,4 mill. Nå er gjelden på ca 5,7 mill.

Pantsettelsesbeløpet i Grunnboka står på 7,4 mill, altså 1,7 mill over reell gjeld pr i dag. 

Ikke engang akkurat etter at vi kjøpte kunne du brukt hodet for å finne ut gjelda der, fordi pantsettelsesbeløpet ble satt til kjøpesum og ikke til faktisk gjeld, for å slippe å pantsette på nytt hvis vi skulle få behov får å låne mer seinere.

Anonymkode: b93e4...22c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg aldri godtatt. Da stjeler jo banken din kapital om du skulle tatt opp lån med sikkerhet i den delen av boligen din som var egenfinansiert! Hvilken bank er dette? Og hvorfor godtar du det? 

Anonymkode: 8d70d...486

Hvilken lånegiver er villig til å låne deg penger mot andreprioritets sikkerhet i boligen din dersom banken der du har det originale boliglånet ikke er det?

Anonymkode: b93e4...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke hodet så mye du vil, men pantsettelsesbeløpet sier ingenting om hvor mye lån det er.

Vi kjøpte bolig til 7,4 mill for 4 år siden. Lånte da 6,4 mill. Nå er gjelden på ca 5,7 mill.

Pantsettelsesbeløpet i Grunnboka står på 7,4 mill, altså 1,7 mill over reell gjeld pr i dag. 

Ikke engang akkurat etter at vi kjøpte kunne du brukt hodet for å finne ut gjelda der, fordi pantsettelsesbeløpet ble satt til kjøpesum og ikke til faktisk gjeld, for å slippe å pantsette på nytt hvis vi skulle få behov får å låne mer seinere.

Anonymkode: b93e4...22c

Altså, det er jo ingen fare for dere, dere bare fremstår som om dere har dårligere økonomi om dere har. Jeg trekker uansett mine konklusjoner ut av slike ting, og det at boligen er fullfinansiert med lån (som panten tilsier) viser jo uansett at man ikke er noe økonomisk geni slik TS sine foreldre påstår de er. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken lånegiver er villig til å låne deg penger mot andreprioritets sikkerhet i boligen din dersom banken der du har det originale boliglånet ikke er det?

Anonymkode: b93e4...22c

Hvorfor er det relevant om banken der man har boliglånet er villige til det eller ikke? Skal man ta et lån velger man långiver der man får best effektiv rente. Feks. på billån er det sjelden samme bank som boliglånet. Bankene har forskjellige lån de er best på, men skal man belåne med sikkerhet i boligen så må det jo være igjen tilgjengelig!

Anonymkode: 8d70d...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er jo ingen fare for dere, dere bare fremstår som om dere har dårligere økonomi om dere har. Jeg trekker uansett mine konklusjoner ut av slike ting, og det at boligen er fullfinansiert med lån (som panten tilsier) viser jo uansett at man ikke er noe økonomisk geni slik TS sine foreldre påstår de er. 

Hvorfor er det relevant om banken der man har boliglånet er villige til det eller ikke? Skal man ta et lån velger man långiver der man får best effektiv rente. Feks. på billån er det sjelden samme bank som boliglånet. Bankene har forskjellige lån de er best på, men skal man belåne med sikkerhet i boligen så må det jo være igjen tilgjengelig!

Anonymkode: 8d70d...486

Det er faktisk veldig vanlig å sette pantet høyere enn lånet, nettopp for å ha mulighet til å låne opp  for f.eks oppussing en del år fram i tid når pengeverdien har gått ned og boligverdien opp slik at man faktisk kanskje har lyst til å låne opp til over original lånesum.

 

Den som låner deg penger på "tilgjengelig" verdi på en bolig du allerede har lån på vil måtte stå med annenprioritetspant, altså får de eventuelt pengene som er igjen etter at banken som har førsteprioritetspant har fått sitt.

Svært få långiver som gir ok rente er villige til det, og dermed antar jeg at man allerede har fått nei fra banken som har så god rente at man ønsker å ha resten av lånet på boligen hos dem...

Anonymkode: b93e4...22c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, kan du ikke bare la være å bry deg? Er det så krise liksom.. Har selv en mor som er lik (om andre temaer) og jeg bare jatter med. Er ikke vits å svare eller annet, for det har ikke noe å si for noenting sånn egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mer shady enn at min litt naive mor kom til å vise frem alt, fordi hun ikke fant ut av noe min far trengte i forbindelse med kjøp av leilighet. Hun tok derfor frem hele mappa, hvor deres økonomi og ikke akkurat kloke forvaltning var godt dokumentert. Jeg må innrømme at jeg kjapt bladde noen ekstra sider, for jeg trodde først ikke egne øyne. 

Min mors naivitet er forøvrig også grunn til å tie. Hun tror og stoler på min far i at han forvalter økonomi klokt og har full kontroll. Selv med alt rett foran øynene sine forsto hun tydeligvis ikke at de burde ha mer, betydelig mer, om han forvaltet penger bra. Jeg er litt redd for å skape problemer mellom dem, om jeg åpner øynene hennes for at han ikke lever som han taler. 

Det var ene barnet vårt som kom til å røpe seg angående våre planer. Generelt sier vi nå minst mulig om planer og kjøp, før det er gjort, men dette kom dessverre ut allerede nå, selv om vi ikke har hast med å kjøpe, og derfor kanskje må høre formaninger et par år fremover. Vi hadde planer om å bli kjent med ulike områder, gjerne med mennesker som allerede har feriebolig i dette landet (ikke Spania), og la det være en langsom prosess som modnet frem mot kjøp, så vi ville være sikker på at vi kjøpte riktig. Når mine foreldre nå vet har vi på en måte bare mulighetene å slå det fra oss eller forhaste oss, for jeg tror ikke at jeg orker å hører formaninger rundt dette i et par år fremover. De pleier å tie når ting allerede er besluttet og kjøpt, men dette kan bli et rent mareritt frem til det. 

Jeg har alltid vært økonomisk, så jeg forstår ikke frykten for å måtte redde meg. De er slik mot mine søsken også, og også de har orden på økonomien. 

Anonymkode: 482f4...553

De har i hvert fall veldig god kontroll da, selv om du ikke er enig i hvordan de disponerer pengene, siden de har absolutt hele sin økonomi nøyaktig dokumentert i et dokument?

Jeg har også veldig god oversikt over min økonomi, men har langt fra alt samlet og dokumentert i et dokument.

Anonymkode: b93e4...22c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, saltvann skrev:

Jeg tenker de vet selv hvor dårlig de har vært til å spare, så vil ikke at du skal gå i samme felle. De er jo heldige somer gullpensjonister, det kommer ikke du til å være, derfor er det ekstra viktig at du sparer. Så tanken bak er nok god, men jeg skjønner godt at du blir lei av å høre det fra dem, når du vet hvor elendig de egentlig er med pengene. (men de har jo hatt muligheten til å sløse, så why not...)

Tenker det samme.

Hadde ikke sagt noe igjen til dem.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

holdt ut dette bedraget og pekefingrene? 

Det er jo ikke ne bedrageri, i mine øyne. Tenk det beste, og hev deg over det de sier. et er vel tross alt din mann og du som bestemmer hva dere gjør, er det ikke? 

Jeg hadde sagt noe sånt som at jeg setter pris på at dere bryr dere, og vil oss deres beste. Vi tenker over det dere sier. 

Så ville jeg ikke sagt mer. 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må jeg bite meg i tungen hver gang de begynner med formaninger, men jeg er redd for at det blir veldig dårlig stemning av å påpeke dette. 

 

Anonymkode: 482f4...553

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har i hvert fall veldig god kontroll da, selv om du ikke er enig i hvordan de disponerer pengene, siden de har absolutt hele sin økonomi nøyaktig dokumentert i et dokument?

Jeg har også veldig god oversikt over min økonomi, men har langt fra alt samlet og dokumentert i et dokument.

Anonymkode: b93e4...22c

I en ringperm, ikke et dokument, men ja hele deres økonomi var godt dokumentert. Skal ikke stå på at det ikke er orden i papirene. 

Nå leste jeg ikke gjennom alt, men reagerte på oppgjør angående boligsalg, og kikket da på kjapt på begges selvangivelser, samt lånetilslag, som lå like bak. Tydelig at alt angående økonomi samles i samme perm, etterhvert som papirer som har med økonomiske forhold mottas. 

Jeg har ikke snoket i ringpermen senere, men så nok til å skjønne hvordan økonomien forholder seg. Etter dette har jeg også, uten å egentlig ville det, lagt bedre merke til forbruket de har generelt, og ser jo at det er så høyt at når de ikke har oppsparte midler, slik vi har trodd, så må alt som kommer inn gå ut, og antagelig vel så det. 

Jeg skulle ønske at jeg ikke visste dette, og føler det mest rett å spare søsken for samme viten. 

Anonymkode: 482f4...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en ringperm, ikke et dokument, men ja hele deres økonomi var godt dokumentert. Skal ikke stå på at det ikke er orden i papirene. 

Nå leste jeg ikke gjennom alt, men reagerte på oppgjør angående boligsalg, og kikket da på kjapt på begges selvangivelser, samt lånetilslag, som lå like bak. Tydelig at alt angående økonomi samles i samme perm, etterhvert som papirer som har med økonomiske forhold mottas. 

Jeg har ikke snoket i ringpermen senere, men så nok til å skjønne hvordan økonomien forholder seg. Etter dette har jeg også, uten å egentlig ville det, lagt bedre merke til forbruket de har generelt, og ser jo at det er så høyt at når de ikke har oppsparte midler, slik vi har trodd, så må alt som kommer inn gå ut, og antagelig vel så det. 

Jeg skulle ønske at jeg ikke visste dette, og føler det mest rett å spare søsken for samme viten. 

Anonymkode: 482f4...553

Men hvis de har fått tilslag på lån har de da vel ikke så voldsomt økonomiske utfordringer akkurat.

Anonymkode: b93e4...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Foreldre vil veldig gjerne at deres barn ikke skal gjøre de samme feilene. Min familie er sånn met vekt og mat. 

Jeg har sagt fra at jeg ikke vil være med på den evige praten om hvem som er på hvilken diett, og hvordan folks vekt har forandret seg. Det hjalp faktisk. 

Synes det fint kan gå an å si fra, dette er ikke deres sak, du er godt oppdrag mtp økonomi og dere klarer fint å gjøre de vurderingene selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden TS nevner boliggjeld og flexilån, så kan jeg fortelle at alle som eier bolig i Norge står oppført i Statens kartverk med hvilken pant boligen har, og hvor mye den ble kjøpt for. Det er altså veldig lett å se hva slags heftelser folk har på husene sine, hvor mye de har belånt de, og hvor mye de har nedbetalt siden kjøp. 

Bare å logge inn med bankid, ingen får vite at man har sett, alt i grunnboken regnes som offentlig info :) Google statens kartverk eiendom, så er det bare å søke på alle mulige adresser. (Og ja, man får vite eierbrøk og masse slik privat info også, feks. vennepar og hvordan de har fordelt eierandel på bolig etc)

Anonymkode: 8d70d...486

Man ser ikke hvor mye som er nedbetalt. Vi har eid huset vårt i seks år, står fortsatt det tallet vi kjøpte det for...

Anonymkode: 7b649...142

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis de har fått tilslag på lån har de da vel ikke så voldsomt økonomiske utfordringer akkurat.

Anonymkode: b93e4...22c

Med inntektene de har hatt, og pensjonen de har, det at de har hatt med seg hele prisstigning i boligmarkedet i storby, samt det de har arvet, er litt sjokkerende at de sitter igjen med en leilighet som er så belånt at jeg frykter at ene ikke kan sitte med den om andre faller fra, når de (min far spesielt) har fremstått som en økonomisk predikant, med så full kontroll på egen økonomi at han tillater seg å blande seg inn i alle andres. 

Da har de ikke selv forvaltet økonomi bra. Tross prisstigning i bolig og svært høy lønn og pensjon har de ingenting utover omtrent akkurat det de har arvet. Altså har og er forbruket større enn inntekter, og må ha vært det i alle år, for alt er borte av det de har tjent av inntekter og boligprisvekst. 

Det er greit, men samtidig er de ufint styrende ovenfor oss barna, som viser seg å ha opparbeidet langt større verdier, selv om vi ikke har arvet noe. Det er var ikke ok før jeg visste dette, og enda verre når jeg vet at selv sløser de ukritisk. Alke disse formaninger, og så lever de selv etter helt andre prinsipper. 

Anonymkode: 482f4...553

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2020 den 15.42, Juniper skrev:

Kanskje er det på tide å ta tak i det, da. Inviter søsken, og advar de i forkant. Ikke ha med noen av barnebarna. Få foreldrene inn. Si at nå er det økonomi på dagsorden.

Det er to grunner. Dine foreldre må ta tak nå, så din mor ikke sitter på bar bakke når din far dør. Oftest overlever kona mannen. 
For det andre, så ødelegger dobbeltmoral, masing og innblanding forholdet som dere søsken har til foreldrene. Og dere er alt for glade i dem til å sitte og se på at det skjer! 

Det er også viktig at søsknene dine vet om overforbruk og sløsing. Om boet er negativ når lengstlevende dør risikerer dere å arve gjelda om dere ikke krever offentlig skifte eller fraskriver dere arven. 

Greit at din far er stolt, men lærte han ikke dere søsknene at man ikke skal lyve? Jeg tror ting bør på bordet, så familien kan starte med blanke ark. 

Takk for alle råd jeg og innspill jeg har fått i tråden. Fra alle. Jeg har lest alt, selv om jeg ikke har fått svart på alt. 

Jeg har diskutert litt med min mann, og kommet frem til at jeg skal diskutere situasjonen med søsken, selv om jeg frykter at de også vil få større irritasjon ved våre foreldres innblanding når de får vite at våre foreldre lever på helt annen måte enn de ufint blander seg snusfornuftig inn i alt vi foretar oss. Jeg vet at ingen har levd etter forventninger om stor arv når den dagen kommer, så jeg tror egentlig at de vil ta det greit, og være enige i at de får forvalte egen økonomi som de føler for, men at vi litt samlet kan gi klar beskjed om at ufin innblanding i våre avgjørelser er uønsket. Jeg vet at de også synes dette er en belastning, selv om vi alle forsøker å tenke at de mener det godt. 

Jeg hadde en prat med mine foreldre i går, og da tok jeg opp at jeg anser meg og min mann i god stand til å ta egne økonomiske valg. Ble mye tenk på det og det før du handler, men da slo jeg bare gjennom og sa at dette selvfølgelig vil være et godt gjennomtenkt valg, når eller om vi kjøper noe i utlandet, men det vil være vår beslutning, og vi er i stand til å ta den. Vi er godt voksne, og har styrt økonomien vår godt i alle år, og det burde de nå ha tiltro til at vi klarer fint. 

Min far mumlet litt om at han hadde ikke tenkt at arven etter dem skulle til utlandet, når den tiden kommer, men da bare lo jeg og sa at arven etter dem er ikke noe vi har begynt å tenke på, eller ta inn i noe regnskap. Det er det forhåpentligvis mange år til at blir et tema. 

Den arven blir ikke så betydelig heller, men det nevne jeg ikke, og jeg har ingen planer om å nevne dette. Det er deres penger, og det er sant at vi ikke tar dette med i vurderingen av hva vi ønsker å gjøre. Det vil være basert på vår økonomi, som vi står for selv. Jeg håper de lever lenge! Det vil vel heller være barnebarn som får goder ut av eventuell arv etter dem, for vi er godt etablert allerede. Mine søsken også. 

Skulle det stå minimalt igjen så er det ingen krise. De lærte oss iallefall godt opp, alle barna, om de ikke har styrt økonomi like godt selv. 

Anonymkode: 482f4...553

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...