Gå til innhold

Lei økonomisk pekefinger fra mindre fornuftige foreldre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 27.2.2020 den 7.10, AnonymBruker skrev:

Dere burde aldri fortalt dem noe om planene deres før huset var kjøpt. Du vet jo at de blander seg. Ikke gi dem muligheten.

Dette her tenkte jeg og. Jeg hadde sluttet å snakke om at jeg skulle pusse opp, at vi skulle kjøpe ny bil osv. Ikke nevnt noe slikt ts, før dere har gjort kjøpet/oppussingen/reisen. 

Anonymkode: d3c03...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 27.2.2020 den 12.39, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg aldri godtatt. Da stjeler jo banken din kapital om du skulle tatt opp lån med sikkerhet i den delen av boligen din som var egenfinansiert! Hvilken bank er dette? Og hvorfor godtar du det? 

Anonymkode: 8d70d...486

Tull

På 27.2.2020 den 15.46, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke hodet så mye du vil, men pantsettelsesbeløpet sier ingenting om hvor mye lån det er.

Vi kjøpte bolig til 7,4 mill for 4 år siden. Lånte da 6,4 mill. Nå er gjelden på ca 5,7 mill.

Pantsettelsesbeløpet i Grunnboka står på 7,4 mill, altså 1,7 mill over reell gjeld pr i dag. 

Ikke engang akkurat etter at vi kjøpte kunne du brukt hodet for å finne ut gjelda der, fordi pantsettelsesbeløpet ble satt til kjøpesum og ikke til faktisk gjeld, for å slippe å pantsette på nytt hvis vi skulle få behov får å låne mer seinere.

Anonymkode: b93e4...22c

Nettopp

På 27.2.2020 den 15.54, AnonymBruker skrev:

Hvilken lånegiver er villig til å låne deg penger mot andreprioritets sikkerhet i boligen din dersom banken der du har det originale boliglånet ikke er det?

Anonymkode: b93e4...22c

Ingen, ihvertfall ikke med en fornuftig rente.

På 27.2.2020 den 15.57, AnonymBruker skrev:

Altså, det er jo ingen fare for dere, dere bare fremstår som om dere har dårligere økonomi om dere har. Jeg trekker uansett mine konklusjoner ut av slike ting, og det at boligen er fullfinansiert med lån (som panten tilsier) viser jo uansett at man ikke er noe økonomisk geni slik TS sine foreldre påstår de er. 

Hvorfor er det relevant om banken der man har boliglånet er villige til det eller ikke? Skal man ta et lån velger man långiver der man får best effektiv rente. Feks. på billån er det sjelden samme bank som boliglånet. Bankene har forskjellige lån de er best på, men skal man belåne med sikkerhet i boligen så må det jo være igjen tilgjengelig!

Anonymkode: 8d70d...486

Å trekke konklusjoner om andres økonomi med utgangpunkt i pålydende på panteretter, gir garantert feil konklusjon.

Anonymkode: 1e92a...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette her tenkte jeg og. Jeg hadde sluttet å snakke om at jeg skulle pusse opp, at vi skulle kjøpe ny bil osv. Ikke nevnt noe slikt ts, før dere har gjort kjøpet/oppussingen/reisen. 

Anonymkode: d3c03...827

Det er den strategien både jeg og søsken allerede bruker. Vi unngår ikke helt mas ved slik strategi, for da kommer det likevel en del i etterkant, alt fra skuffelse i forhold til å ikke bli inkludert i forkant til "råd" om hva vi heller burde ha gjort, men det sparer oss for en del å ikke informere om ting før der er gjort. 

Her var dessverre et av barna løsmunnet. Det var ikke mulig å unngå at barna har fått med seg at vi vurderer dette, og vi har ikke satt barna inn i hvorfor det er best å ikke dele ulike ting med besteforeldrene. De har et nært forhold til mine foreldre, og vi har ikke ønsket å pålegge dem å lyve eller fortie noe ovenfor dem, for å ikke sette mine foreldre i et dårlig lys ovenfor barnebarn. Eventuelt oss, fordi barna kan tolke det som at vi uredelig skjuler ting/lyver ovenfor de snille besteforeldrene. 

At besteforeldrene blander seg veldig inn i mye har de fått med seg, men vi har ikke tatt samtalen om at derfor er det best å holde kort tett ved brystet, og ikke fortelle dem slikt. Det har kanskje vært feil av oss, men godt ment, i forhold til at barnebarn skulle slippe å forholde seg til dette lengst mulig, og få ha sitt forhold til mine foreldre, uten forbehold. 

Anonymkode: 482f4...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2020 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Ved refinansiering er det lett å regne ut. Man ser overdragelsessum, og man ser summen boligen er pantsatt for. Om huset ble kjøpt for 2 mill i 2010, og så ser man at det er pantsatt på nytt for 2 mill i 2019, så skjønner man jo at det enten ikke er nedbetalt noe, eller at det er annen gjeld innbakt (feks. billån), eller at det er pusset opp for nedbetalt beløp. Bare å bruke hodet :) 

Anonymkode: 8d70d...486

Jeg kan bruke hodet så mye jeg vil, tallene som er registrert på vår eiendom speiler ikke vår økonomi eller gjeld i det hele tatt. 🤷🏻‍♀️ 
 

Of topic, men når ny pantsettelse fra feks 2019 står der, vil det si at panten fra 2015 ikke lenger er gyldig selv om den også er synlig?

Anonymkode: a2fe2...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...