Gå til innhold

Ting man gjorde på 80 og 90 tallet som er utenkelig i dag?

jordbær86

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 timer siden, Pillarguri skrev:

Vi smurte oss inn med jordnøttolje for å bli skikkelig brun.

Fungerer det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringpigg. Ute hele dagen. Gikk ut uten å avtale med noen (alle var ute). TV kun til Barne-TV. Lås på telefonen 😅. Kontakttelefon. Ingen bilbelter i baksete. Donald på tirsdager var stort høydepunkt. Brentball. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, I'm just a girl skrev:

Og røyking bakerst i flyene. 😂

Røyking på fly husker jeg. Husker så godt at jeg lekte med askebegeret på armlenet 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Plengionika skrev:

Akkurat som om de foran i flyet ikke skulle merke røyklukten 🙈

Dette ville du nok ikke merket mye til i moderne fly om det var tillat. Det er ganske enorm utskiftning av luft i et fly, anlegget suser og går hele tiden. Slipper jeg en "bønne" vil knapt de på raden foran kjenne noen lukt uansett hvor brutal den er :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på noen gamingrelaterte ting. På de gamle spillmaskinene, som Amiga, da måtte man skifte disketter hele tiden på noen spill. For et styr det var :) Plutselig midt i spillet ble det pause fordi man måtte skifte de hersens diskettene og noen ganger flere ganger kort tid etter hverandre.

Hvis man satt fast i et spill og "hva skal jeg gjøre nå da?" så måtte man bare fortsette å prøve hvis man ikke hadde noen å spørre. Nå kan man søke på nettet hvis man ikke gidder å prøve mer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Elaine Marley skrev:

Jeg kom på noen gamingrelaterte ting. På de gamle spillmaskinene, som Amiga, da måtte man skifte disketter hele tiden på noen spill. For et styr det var :) Plutselig midt i spillet ble det pause fordi man måtte skifte de hersens diskettene og noen ganger flere ganger kort tid etter hverandre.

Hvis man satt fast i et spill og "hva skal jeg gjøre nå da?" så måtte man bare fortsette å prøve hvis man ikke hadde noen å spørre. Nå kan man søke på nettet hvis man ikke gidder å prøve mer.

Bytte disketter var noe styr ja, det hjalp med en ekstern diskettstasjon, men noe bytting ble det selv da, når det ble snakk om 5-6 disketter eller mer. xD

Husker vi kjøpte såkalte hint-bøker i dyre dommer når vi sto fast. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Bytte disketter var noe styr ja, det hjalp med en ekstern diskettstasjon, men noe bytting ble det selv da, når det ble snakk om 5-6 disketter eller mer. xD

Husker vi kjøpte såkalte hint-bøker i dyre dommer når vi sto fast. :P 

Ha ha ha ha floppy disk :)  Så etter mange år kom CD rom.... Der man stapper inn regningene når de skulle betales :)  Vi som drev med dette holdt på i mange timer og måtte lære det steg for steg. Idag er det nesten bare ferdigsydd Apple dritt som bare fungerer og de som bruker det får totalt panikk når det ikke gjør det :) Ufattelig mange timer jeg har brukt på dette som hobby, og hjulpet mange venner med sine problemer fordi de ikke gadd. Det er også borte nå. De betaler 5000 spenn lett for å fikse lette problemer med en PC om det oppstår noe. Formatere en harddisk er det nesten ingen som kan lenger.

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, LeneXCII skrev:

Barna klatrer jo i trær, det er vel ikke noe rart med det?! 

Nei det gjør jo ikke det, bare i organiserte klatrestativer mens foreldre passer på, og alt er dokumentert sikkerhetstandarder :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reise alene til mormor, som 7 åring, med en ferge og tre busser, fra klokken 8.10 til klokken 16.00.  

Være trillepike på dagtid fra en var 7-8 år eller sitte barnevakt fra 10 års alder, mens foreldreparet var på fest. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Elaine Marley said:

Monkey Island hadde 4 disketter, husker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discman, lange ferieturer i bil med dette på øret

VHS, leide filmer

besøkte en venn som hadde nintendo 64 og ps1, da vi ikke hadde.

Lånte en gammel nintendo fra søkenbarnet mitt, spilte supermario, og et spill der man skyter ender,en hund som driver og snuser rundt i gresset, hadde et sånn  gevær man skyter med, mulig fra 80 tallet tror jeg.

Gameboy color, pokeman, pokemon kort.

Var ute generelt som barn

Besøke venner uten og ta kontakt før, for og se om de var hjemme, det var slik det fungerte da

Sommerferier som barn på camping, campingvogn

En bekymringsfri tid men sin sjarm

image.thumb.png.f8d98a98bd2e0a78005d8d413485490e.png

image.png.6d7d054440dd58723e3953654756e0dd.png

image.png.ecfb8f27a621a27ef66ad454d60ba5d1.png

image.png.76c614a857c758389e34c5ebeaf1e335.png

Endret av Sunset90
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Luna Llena skrev:

Godteriet var bak kassa, og de ansatte plukket det du ville ha.

Å, det savner jeg!! Vi fikk alltid bli med pappa på kiosken hver lørdag og plukke vårt eget smågodt i et lite kremmerhus, og sa til dama bak kassa hva vi skulle ha... "To spesial, tre skolekritt, fem krokodiller, fem rød fisker..." 😄 Nostalgi...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nevian skrev:

Bølleringing. Det tror jeg ikke gjøres lenger. Jeg og en kompis ringte folk og sa vi drev en innsamlingsaksjon for astmasyke knekuker :laugh:

Å være nødt til å døpe og konfirmere seg. Føler en ville fått mange blikk om man lot være den gangen.De .

Jeg droppet konfirmasjon i 91, eneste som reagerte var bestemor som var religiøs. Fikk barn som 19 åring i 94, ingen problem å droppe både dåp og navnedag heldigvis. 

Bølleringing 😍😍 hadde mye gøy med det 😂 

Hadde ikke omtrent hele Norge risrngrynsgrøt til middag eller lunsj på lørdagen på 80 tallet? Føltes slik ihvertfall.

Begynne å jobbe etter 9 klasse

Ikke bruke soljrem

Husker flere av de jeg gikk i klasse med på barneskolen ikke hadde kontakt med faren sin, enten pga mor nektet, eller far ikke fulgte opp. Skjer jo i dag også, men den gangen var det ganske vanlig. Også med stemødre som kunne være kjipe med 

Husarrest 😂😂 det siste er vel nesten å som belønning å regne i dag.

Ris på rumpa

Endret av Menchit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser mange nevner at barn ikke leker ut, går til venner osv. Hvor bor dere?? Her bor vi 10 min utenfor Trondheim sentrum. Barna går 1,5 km til skolen fra etter jul i 1.klasse . De sykler 2 km til trening fra 2.klasse.  De er ute alene med venner fra de er 4-5 år . Det er mange barn i nabolaget både vinter og sommer. "Boksen går" er for tiden veldig populært. 

I bhg var de mye i skogen, klatret i trær og spikket med kniv fra de var 4 år.

Har alltid trodd dette var et sterkt overdrevent "problem" Men mulig det er slik andre steder.

Ja, de gamer også,  men det gjorde også jeg på 90-tallet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 000VF000 skrev:

Ja MI2 hadde flere disketter. Money Island 1 hadde 4. 

Ok, så det er det jeg husker :) Jaja, mye bytting ble det i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn i dag liksom ikke er ute og leker i gatene uten foreldrene, eller går på uorganisert besøk kjenner jeg meg virkelig ikke igjen i! Er masse unger her på feltet som springer rundt i all slags vær, ringer på hos hverandre og får beskjed om å komme tilbake etter middag osv. Helt normalt, jeg bor i en større by. 

På bilsikring av barn gjorde man vel en del greier som ikke hadde vært innafor i dag. La baby ligge i vognbag med sikkerhetsbelte over for eksempel. Jeg er født på slutten av åttitallet og husker vi hadde en bil uten belter bak, og jeg måtte alltid sitte bak siden jeg var barn. 😅

Pappa røyket i stua frem til jeg ble allergisk. Da fikk han seg røykerom. Ikke snakk om at han skulle røyke ute nei. :P

Trillepiker er ikke helt utenkelig nå, men ganske uvanlig. :)

Innføre fast føde til baby når de var bare 2-3 måneder. 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...