Gå til innhold

Ting man gjorde på 80 og 90 tallet som er utenkelig i dag?


jordbær86

Anbefalte innlegg

1 time siden, Albbas skrev:

Dette er jo ikke sant. Enten bor dere på noen rare plasser eller så har dere en del fordommer mot dagens foreldre. 

Jeg har ikke fordommer mot foreldre. Men det er riktig at mange har fordommer mot foreldre ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Nevian skrev:

At mye av det man kjøpte faktisk varte. Jeg har en eggdeler i helstøpt aluminium. Det ville aldri skjedd i dag.

Foreldrene mine har fortsatt en ostehøvel de fikk til bryllupet i 1980! Den brukes fortsatt hver dag, jeg hadde igrunn kommet til å savne den hvis den skulle forsvinne, jeg har jo vokst opp med den... 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, onyx skrev:

Ringe kontakttelefonen! Herremin, det var skikkelig creepy egentlig, når man tenker tilbake. 🤣 Enten for å snakke med hvem som nå var på linja eller bare sniklytte...

Å sniklytte på telefonsamtaler hvis man hadde flere fasttelefoner i huset. Nå er det jo ingen som har fasttelefon, så går jo ikke det lengre. 😜

 

 

Jeg jobbet på kontaktformidlingen:) Bare ei lita stund da😂 Kontakttelefonen vær så god! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Ha ha ha ha floppy disk :)  Så etter mange år kom CD rom.... Der man stapper inn regningene når de skulle betales :)  Vi som drev med dette holdt på i mange timer og måtte lære det steg for steg. Idag er det nesten bare ferdigsydd Apple dritt som bare fungerer og de som bruker det får totalt panikk når det ikke gjør det :) Ufattelig mange timer jeg har brukt på dette som hobby, og hjulpet mange venner med sine problemer fordi de ikke gadd. Det er også borte nå. De betaler 5000 spenn lett for å fikse lette problemer med en PC om det oppstår noe. Formatere en harddisk er det nesten ingen som kan lenger.

Husker den reklamen for betaling med PC'n ja. :fnise: 
Jeg må innrømme at jeg foretrekker å tenke minst mulig når jeg bruker PC'n og liker at alt virker. xD Og så mye styr det var for å få enkelte spill til å fungere fordi de trengte så så mye utvidet minne, samtidig som de måtte ha så så mye av noe annet jeg ikke husker i farten hva var, så måtte man dille rundt i Norton for å få til dette. Det er en del av gammel 90-talls moro som jeg ikke savner. :P 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilder uten å se hvordan bildene blir seende ut, sende inn filmrullen til framkalling, vente et par uker og så få en haug med skuffende dårlige bilder i posten... :P

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.2.2020 den 19.31, Sjokkis87 skrev:

Bølleringing. Bygge trehytter. Hoppe fra lekestativer på lekeplasser. Hadde man gjort noe av dette i dag ville man meldt bekymring til Barnevernet. Barn får jo ikke lov til å få et lite skrubbsår eller være barn i dag. Jeg savner 90 tallet. 

Dette er jo bare tull! Ungen min gjør alt dette, og ingen har da meldt noe som helst til barnevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 21.13, SPOCA skrev:

* Å bruke telefonkiosk og bølleringe, samt ringe gratistelefoner, mener det var noe som het Barbie-telefonen.

* Vi benket oss foran tv'en og ringte inn for å se eller delta på show som Kykelikokos og tv-trollet Hugo. 

* Sitte klar ved radio/kassettspilleren for å ta opp en sang, og time det sånn at man fikk med sangen og ikke all snakkinga i begynnelsen/slutten av sangen.

* Spille pogs og fotballkort. Bytte Spice Girls-kort. 

* Venting. Og venting. Venting på sangen på radioen. Venting på at modemet skal koble til (evt ISDN). 

* Slå opp i og bruke en telefonkatalog - og stå i kø for å bruke telefonen. 

 

Fotballkort har vært populært lenge..Har et titalls fulle permer her hjemme. Så dette er vel en av tingene som går i bølger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmaa90

En ting som er UTENKELIG idag er å kun være på internett kanskje 2 ganger i uken i 30min fordi det var så DYRT å koble opp datamaskinen mot nettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kemila skrev:

Dette er jo bare tull! Ungen min gjør alt dette, og ingen har da meldt noe som helst til barnevernet. 

Dette er da ikke bare tull. Det er jo nærmest normen i dag. Hvilket er helt sykt. 

Endret av Sjokkis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/22/2020 at 5:07 PM, Plengionika said:

Akkurat som om de foran i flyet ikke skulle merke røyklukten 🙈

Var vel mere for å gi ikke-røykere muligheten til å velge å slippe å sitte midt i røyken, og ikke for å slippe lukten, som man ikke brydde seg like mye om den gangen, slik som i dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Kemila skrev:

Fotballkort har vært populært lenge..Har et titalls fulle permer her hjemme. Så dette er vel en av tingene som går i bølger. 

Det har jeg ikke nektet for. Men forskjellen var vel kanskje at vi jentene var like mye opptatt av disse som gutta. Av de ungene jeg kjenner er ikke fotballkort veldig populært, og ihvertfall ikke blant jentene. Nå har de jo så vanvittig mye å velge mellom, i en helt annen skala enn da jeg var barn på 90-tallet, så skillet blir nok kanskje større i dag (og jada, vi hadde Barbie og dukker og slike ting den gang også, men har inntrykk av at gutta og jentene fulgte trendene ganske tett, og vi jentene var like opptatt av det gutta var opptatt av, f.eks Turtles, pogs, fotballkort m.m). Ikke aner jeg hvorfor jeg samlet på fotballkort, for fotball var jeg egentlig ikke interessert i, men det var et tidsfordriv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å rart å lese alt her. Savner 90tallet selv om det var mye rart og tungvindt, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Videofilme på badeplasser. Før YouTube's tid. Har gamle hjemmevideoer fra den eldstemann (dattera) var født, i 1997. Videofilmet henne mye, i alle mulige situasjoner i tillegg til på stranda, i offentlig badebasseng. Har henne (og oss foreldrene) i fokuset, på 95% av videoen, men kanskje litt ufokusert av andre folk i vannet. Jeg "visste ikke bedre" om dette var greit, eller om jeg gjorde dette i ubetenksomhet, noe som egentlig ikke var lov, den gang heller. 
 

Nå hadde jeg aldri gjort dette. Hadde jeg gjort det så går jeg utfra at folk hadde sagt fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 17.51, Unika skrev:

Jøss, hvor gjøres dette? Bor på Østlandet, og har aldri observert det i noen byer her.. Høres ekstremt ut. 

Bor utenfor Drammen. Ser det på alle skoler og barnehager. Der er enten huskene fjernet eller hengt såpass høyt at barna ikke får tak i dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det allerede har blitt nevnt, men å betale 20 øre i minuttet for et sirupsnett er også ganske utenkelig i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svanens vitaminkrem kostet 25 kr. 

images?q=tbn:ANd9GcQ9Yt5A214aEY_X_HzAelo

 

Nå koster den kr 169.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 11.54, Frøken888 skrev:

La ungene være alene hjemme fra første klasse.

Gå hjem alene i en alder av 5/6 år fra skolen og låse seg selv inn. 

Dra til venner uten å ringe eller avtale flere dager i forveien. 

La 6 åringer smøre sin egen matpakke. 

La barna klatre i trær eller huske på vinteren (barnehager og skoler tar vekk huskene på vinteren). 

Sikkert mye mer, men kommer ikke på det akkurat nå. 

Disse tingene kjenner jeg meg ikke igjen i, altså jeg ser at dette er ting som fortsatt skjer. Både i eget hjem og som jeg ser på skolen jeg jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satt med kasettspiller klar og tok opp de beste låtene i 10 i skuddet. Spilte over gamle kassetter og laget egne cover med alle sangene skrevet ned.

 

208983_33208_c.tif?ref=AE4C3F2074&format

 

 

 

Så kunne vi kjøre en hel sommerferie nedover sørlandet ved veksle mellom å høre på de lokale radiostasjonenen nedover eller å høre på Postens sommerkassett som kom ut 1 gang i året ; 

 

 

 

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk denne til konfirmasjon av pappa, og jeg var overlykkelig! Den hadde rettetast !

 

amiga_500.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...