Gå til innhold

Ting man gjorde på 80 og 90 tallet som er utenkelig i dag?


jordbær86

Anbefalte innlegg

Bølleringing. Bygge trehytter. Hoppe fra lekestativer på lekeplasser. Hadde man gjort noe av dette i dag ville man meldt bekymring til Barnevernet. Barn får jo ikke lov til å få et lite skrubbsår eller være barn i dag. Jeg savner 90 tallet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å sole seg toppløs offentlig på strand /i park uten at noen reagerte. Nå kan man legge ut halvnakne bilder av seg selv på Internett men ingen tør å ta av seg bikinitoppen på en badestrand... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hmmmmmm skrev:

Møte folk som man snakket med på nettet. Det var tross alt nytt og spennende med stasjoner pc da. Men nå etter alt man vet så er det noe jeg aldri ville ha gjort igjen. 
 

Men ser at andre gjør det hele tiden, den dag i dag. Sikkert derfor alle de ekle historiene får liv

Føler det er mer vanlig å møte folk fra nettet nå enn før

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anne 69 skrev:

Å sole seg toppløs offentlig på strand /i park uten at noen reagerte. Nå kan man legge ut halvnakne bilder av seg selv på Internett men ingen tør å ta av seg bikinitoppen på en badestrand... 

Tviler på at de som legger ut sånne bilder av seg selv kunne vært naturlige på stranda som man faktisk var. Det skal jo helst se ut som om de har et lem i munnen og det må være vanskelig å drasse med seg og håndtere filtrene som brukes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jammf skrev:

Det var røykerom på barselavdelingen frem til ca. 1990 😱

Jeg var mye på sykehuset på 80-tallet. Jeg husker alltid at det var masse folk inne på røykerommet og vi hadde det så gøy at ikke-røykerne trakk inn til oss fordi vi hadde det så morro. Aldri hatt det så gøy noengang på et sykeshus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringe kontakttelefonen! Herremin, det var skikkelig creepy egentlig, når man tenker tilbake. 🤣 Enten for å snakke med hvem som nå var på linja eller bare sniklytte...

Å sniklytte på telefonsamtaler hvis man hadde flere fasttelefoner i huset. Nå er det jo ingen som har fasttelefon, så går jo ikke det lengre. 😜

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyen min født i 1986 sto ute i vogna og sov, utenfor butikken, cafeen, leiligheten og ellers hvor det måtte passe seg å plassere den. Ingen dro med seg vogna inn på cafe. Var det kaldere enn minus 10, la vi isopor i vogna slik at den skulle være godt isolert. Ingen grunn til ikke å sove ute (hun har aldri vært syk da....)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi sendte inn falske kontaktannonser til Romantikk på vegne av noen ungkarer i bygda 🙂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest middagshøyden
1 time siden, princeofithilien skrev:

Å, det savner jeg!! Vi fikk alltid bli med pappa på kiosken hver lørdag og plukke vårt eget smågodt i et lite kremmerhus, og sa til dama bak kassa hva vi skulle ha... "To spesial, tre skolekritt, fem krokodiller, fem rød fisker..." 😄 Nostalgi...

"...nei, forresten..." Damen bak godteridisken skulle hatt pris for tålmodigheten sin på lørdager. :ler: 

- Røykfrie bord på kafeer. Midt i lokalet stod det ett bord med skiltet "Røykfritt." Enda godt det ikke er mulig i dag.

- Pusse tennene selv fra vi var ganske små. Før vi hadde hverken tålmodighet eller motorikk som var god nok.

- Gi småbarn tåteflasker med saft (!) med i sengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mhmjadda skrev:

Rote rundt i skogen med kniv, øks og pil og bue for å leke indianer/steinaldermenneske uten oppsyn. Fra sånn ca starten av barneskolen. 

I dag er det vel ikke lov å si indianer engang....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Sjokkis87 said:

Bygge trehytter. Hoppe fra lekestativer på lekeplasser. Hadde man gjort noe av dette i dag ville man meldt bekymring til Barnevernet. Barn får jo ikke lov til å få et lite skrubbsår eller være barn i dag. Jeg savner 90 tallet. 

Dette er jo ikke sant. Enten bor dere på noen rare plasser eller så har dere en del fordommer mot dagens foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klappe skrev:

Føler det er mer vanlig å møte folk fra nettet nå enn før

ha ha ha like greit. I "gamle dager" måtte vi tråle byen hver eneste helg i årevis, brukte enorme summer på øl og fest før den rette ble halt inn :) Ble ghostet den gangen også i en del tilfeller. Traff den rette til slutt den gangen også :) Et ekteskap som varte i mange mange år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Albbas skrev:

Dette er jo ikke sant. Enten bor dere på noen rare plasser eller så har dere en del fordommer mot dagens foreldre. 

Leste en sak for en stund siden der kommunen ville  fjerne en trehytte noen barn hdde bygget fordi det kunne være farlig for barna. Hadde vel neppe skjedd på 80 tallet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, onyx skrev:

Ringe kontakttelefonen! Herremin, det var skikkelig creepy egentlig, når man tenker tilbake. 🤣 Enten for å snakke med hvem som nå var på linja eller bare sniklytte...

Å sniklytte på telefonsamtaler hvis man hadde flere fasttelefoner i huset. Nå er det jo ingen som har fasttelefon, så går jo ikke det lengre. 😜

 

 

Omg ja. Åpen linje! Tipper det var mange pedoer der. 🤭 Så mye rart som ble sagt. Bra ingen tenkte på å koble inn barnevernet. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nevian skrev:

Bølleringing. Det tror jeg ikke gjøres lenger

Nei man bølleringer vel ikke fra mobilen? Før kunne man bølleringe noen sekunder gratis fra de røde telefonkioskene😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Fungerer det? 

Ja det fungerer, men er absolutt ikke å anbefale. Sjansen er stor for å bli skikkelig solbrent.  I dag har vi kunnskap om hudkreft pga soling som vi ikke hadde den gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- Leie spill og VHS
- Leksikon i bokform (takk og lov for google og youtube) - garantert et av de mest innovative selskapene i hele verden som har gitt verden en helt annen forståelse og lærdom av hvordan ting funker. Senere i år så skal jeg blant annet lage meg mine egne møbler som jeg ellers ikke ville kunne ha gjort uten å kjøpe meg flere bøker. Utrolig mange ting som jeg har lurt på som jeg ellers ikke ville ha spurt noen om hvordan ting funker, men som de to nettsidene har gitt meg en detaljert og fullstendig forståelse for. Spart meg masse penger også i stedet for å kjøpe flere bøker har jeg all informasjon tilgang der! :)
- Dra til venner uten å ringe eller avtale flere dager i forveien
- Være sammen uten å sitte med nesa i mobilen. 
- Bygge trehytter oppe i trærne
- La barna klatre i trær eller huske på vinteren (nå er det jo for skummelt for folk flest)
- La barna gå til vennene uten å bli forfulgt av foreldrene.
- La barna få henge ilag alene ute (foreldrene igjen er overbeskyttende) - ser aldri noen barn lengre der hvor jeg var oppvokst. Når jeg vokste opp der så var det konstant noen å leke med og være sammen med noen og vi var alene ilag uten bekymringer.
- Røyke i det offentlige. Husker jo at jeg klarte ikke å være i bingolokalet på grunn av all røyken!

Lengter absolutt tilbake den tiden utenom røyken i det offentlige. Synd at barna som vokser opp idag ikke vil få den samme oppveksten og tryggheten, men med stadig større utrygghet på grunn av økt fokus på sikkerhet på grunn av det som blir skrevet i media idag.
 

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Å bruke telefonkiosk og bølleringe, samt ringe gratistelefoner, mener det var noe som het Barbie-telefonen.

* Vi benket oss foran tv'en og ringte inn for å se eller delta på show som Kykelikokos og tv-trollet Hugo. 

* Sitte klar ved radio/kassettspilleren for å ta opp en sang, og time det sånn at man fikk med sangen og ikke all snakkinga i begynnelsen/slutten av sangen.

* Spille pogs og fotballkort. Bytte Spice Girls-kort. 

* Venting. Og venting. Venting på sangen på radioen. Venting på at modemet skal koble til (evt ISDN). 

* Slå opp i og bruke en telefonkatalog - og stå i kø for å bruke telefonen. 

 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, kvinneguide skrev:

Nei man bølleringer vel ikke fra mobilen? Før kunne man bølleringe noen sekunder gratis fra de røde telefonkioskene😂

 

Sikkert for nå kan folk se nummeret til den som ringer, de kunne jo ikke se det før når folk ringte fra foreksempel telefonkiosk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre globalisering, folk viste litt mindre. Informasjon var ikkje berre eit tastetrykk unna. Vi kunne bada i elva, ingen hadde mobiltelefon. Spice girls var kult. Vi satt usikra i bilen på vei ned til stranda saman med masse oppblåste badedyr . Folk røyka over alt. Folk drakk forran barn i større grad. Vi kunne sykle over alt og bevega oss fritt rundt i verda så lenge vi kom heim til middag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...