Gå til innhold

Ting man gjorde på 80 og 90 tallet som er utenkelig i dag?


jordbær86

Anbefalte innlegg

Sende ungene alene på fotballtrening i nabolaget. Nå er visst foreldrene med på alt av trening og kamper... Eller enda verre. Sende 10-åringer alene på bussen for å dra på kamp.... Syntes egentlig det er litt drøyt at vi er blitt så hysteriske. Foreldrene kan jo ikke ha tid til annet. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Lengter meg tilbake til de gamle dagene, når menneskelige relasjoner faktisk var verd mere enn en hundebæsj.

Ja du skal ikke lengre tilbake en til på 1980 tallet, dugnadsånd, felleskap, idrettslag, bygdefester, fritidsklubber, fotballløkka naturlige steder der vi traff hverandre. Det er helt borte. Om naboen dauer får jeg ikke vite det før containeren står på utsiden av huset hans og de siste restene av livet hans kjøres på søppeldyngen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsMacchiato

Utrolig synd at det har blitt slik😢 Min datter på ni har et par bestevenninner som ALLTID har foreldrene på slep, fordi foreldrene er bekymret for hva som kan skje om jentene er alene. Jeg synes det er creepy med han ene faren som følger med og kontrollerer ALT. Hjelm er påbudt i de fleste aktiviteter, og det er drøss med regler for hver minste aktivitet. For eksempel er ikke klatring i trær tillatt🙄 Jeg synes synd på dem som har SÅ overbeskyttende foreldre, de vokser jo ikke opp til å klare seg selv. Min datter kalles tøff og selvstendig av andre - men det har hun jo bare blitt fordi jeg har latt henne klare seg litt selv. Skulle da egentlig bare mangle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskaper uten mat tilpasset

-glutenallergi

- veganere

- vegetarianere

- lavkarbofolket

- bananer er usuntfolket

- jeg liker ikkefolket

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rote rundt i skogen med kniv, øks og pil og bue for å leke indianer/steinaldermenneske uten oppsyn. Fra sånn ca starten av barneskolen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kågebruker skrev:

- Røyke på kontoret

- Røyke foran barn

- Røyke på restaurant

Og det er selvfølgelig bra at det ikke er normalt å gjøre dette lenger.

Endret av Kågebruker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Kågebruker skrev:

- Røyke på kontoret

- Røyke foran barn

- Røyke på restaurant

Røyket på kontoret mitt i 2001 ca. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sole seg toppløs. Var mer vanlig på 70 og 80-tallet enn 90-tallet da. 

Endret av lillesnillelilla
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kågebruker skrev:

Selskaper uten mat tilpasset

-glutenallergi

- veganere

- vegetarianere

- lavkarbofolket

- bananer er usuntfolket

- jeg liker ikkefolket

Jeg hadde to søstre med multiallergier på åttitallet, og (heldigvis) pleide de å få tilpasset mat i bursdager og slikt. Hadde også en venninne som var vegetarianer. Slike ting eksisterte også før, selv om det er mer utbredt med selvdiagnostisering og ideologisk kosthold nå. 

Men diettene fra Norsk Ukeblad og slikt på åttitallet var jo helt sjuke, da. Typ bare spise kål og ananas i tre uker. 

Endret av Eleandra
Skrivefeil
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vanlig å bruke N-ordet. Selv om noen insisterer på at det skal være greit å gjøre i dag, også når noen blir såret av det, er jeg veldig glad for at det generelt ikke blir sett på som innafor lenger. 

 

Derimot savner jeg at det fantes litt mer kjønnsnøytrale barneklær og leker da jeg selv var barn enn det gjør nå, når det virker som om absolutt alt er delt i rosa og lyseblått. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, I'm just a girl skrev:

Røyket på kontoret mitt i 2001 ca. 😅

Det var røykerom på barselavdelingen frem til ca. 1990 😱

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eleandra skrev:

Jeg hadde to søstre med multiallergier på åttitallet, og (heldigvis) pleide de å få tilpasset mat i bursdager og slikt. Hadde også en venninne som var vegetarianer. Slike ting eksisterte også før, selv om det er mer utbredt med selvdiagnostisering og ideologisk kosthold nå. 

Men diettene fra Norsk Ukeblad og slikt på åttitallet var jo helt sjuke, da. Typ bare spise kål og ananas i tre uker. 

Det er det jeg mener. Før så var det folk med faktiske allergier som fikk tilpasset mat nå er det mange med innbilte allergier. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Eleandra skrev:

Det var vanlig å bruke N-ordet. Selv om noen insisterer på at det skal være greit å gjøre i dag, også når noen blir såret av det, er jeg veldig glad for at det generelt ikke blir sett på som innafor lenger. 

 

Derimot savner jeg at det fantes litt mer kjønnsnøytrale barneklær og leker da jeg selv var barn enn det gjør nå, når det virker som om absolutt alt er delt i rosa og lyseblått. 

Ikke sant. Glad jeg fikk gutt først og så jente med tanke på arving av utstyr 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jammf skrev:

Det var røykerom på barselavdelingen frem til ca. 1990 😱

Og røyking bakerst i flyene. 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, I'm just a girl skrev:

Og røyking bakerst i flyene. 😂

Akkurat som om de foran i flyet ikke skulle merke røyklukten 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Plengionika skrev:

Akkurat som om de foran i flyet ikke skulle merke røyklukten 🙈

Noe så dumt! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking overalt! Satt på bil hvor både mamma og pappa røkte. "Jeg åpner vinduet på gløtt - da kjenner du ingenting!" Neida...

Bli irritert på at personen som leide filmen før deg ikke har spolt tilbake.

At barn i første klasse får gå hjem alene med nøkkelen rundt halsen.

Bølleringing. Det tror jeg ikke gjøres lenger. Jeg og en kompis ringte folk og sa vi drev en innsamlingsaksjon for astmasyke knekuker :laugh:

At barn bare får dra ut å finne på hva det måtte være uten at foreldrene vet akkurat hva som foregår. Jeg sa bare "går ut jeg" og det var ingen som stilte et eneste spørsmål om hva jeg skulle.

Å være nødt til å døpe og konfirmere seg. Føler en ville fått mange blikk om man lot være den gangen.

De første bilene vi hadde hadde ikke setebelter. Husker det ble ettermontert i en av dem.

At mye av det man kjøpte faktisk varte. Jeg har en eggdeler i helstøpt aluminium. Det ville aldri skjedd i dag.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Frøken888 skrev:

La barna klatre i trær eller huske på vinteren (barnehager og skoler tar vekk huskene på vinteren). 

 

Jøss, hvor gjøres dette? Bor på Østlandet, og har aldri observert det i noen byer her.. Høres ekstremt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...