Gå til innhold

Hva feiler det meg?? Vondt og totalt utmatta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Boken "energityvene" som er skrevet av psykologteamet på diakonsenteret er kjempebra. Jeg har utmattelse som følge av kroniske smerter og lavt stoffskifte, og hadde god nytte av opplegget i boken.

Boken hjalp meg med å måle aktivitetsnivået mitt systematisk, noe som var en game changer for meg da jeg etterhvert så mønsteret og endelig forstod hvordan jeg kan planlegge hverdagen min ut ifra de forutsetningene jeg har nå (kontra å være i en vond sirkel med å presse på for så å kollapse, hente meg inn og presse på og kollapse på nytt osv osv). 

Legene som følger meg opp er også veldig fornøyde med å ha så mye konkrete data å jobbe utifra. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en helse på +/- 50% tidligere. Måtte fordele arbeid hjemme over tid, for jeg ble rett og slett «febersyk» visst jeg gjorde for mye en dag. Ble bare verre å verre, slet med utmattelse, smerter i hode/nakke av og til i ledd. Jeg jobbet 80% en periode og hadde ukentlige migreneanfall. Så grusom periode av livet mitt😭 Så fikk eg tips om å kutte ut gluten. Første reaksjon var jo at det bar jo bare tull. Ikke sprang jeg på do eller fikk vondt i magen. Men etter å latt det synke, prøvde jeg glutenfritt. Jeg tok aldri noen test i forkant for jeg var sikker på at det var bare tull fra ende til annen. Men det tok ikke lange stunden (et par uker) før energien kom tilbake, leddsmerter og migrenen forsvant. Jeg jobber nå 100% med lang kjørevei og ha selvfølgelig blir jeg trøtt og sliten, men IKKE på samme måte som tidligere!! Betaler mitt gf kosthold Med glede når helsa blir så sykt mye bedre. Spiser eg noe med gluten i nå får eg vondt i magen, trøbbel på do, leddsmerter, blir utmattet og får en veldig urolig søvn. Værst er pizza/pasta 

Anonymkode: 9165b...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært sliten over en lang periode. Totalt utmattet med leddsmerter osv. Jeg orket ingenting, mannen måtte endre arbeidstider for å følge opp barnet fordi jeg var så dårlig. Måtte slutte i jobben. Legen min sendte henvisning til ME spesialist og alt han kom på. Ble lagt inn på sykehuset pga akutt sykdom og etter spinalpunksjon og mange blodprøver fikk jeg påvist borreliose i blodet og nervesystemet. Dette var så og si det eneste legene ikke hadde sjekket meg for. Dette hadde jeg ikke tenkt på engang (er helsepersonell selv) for det er jo så sjeldent... Men utmattelsen, smerter i ledd og muskler osv er symptomer på dette. Ville bedt legen om å ta en blodprøve i hvertfall for å undersøke dette. God bedring ❤️

Anonymkode: 569ee...6df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Madrugada skrev:

Hei, jeg føler med deg. Har opplevd det samme, og det som hjalp var å bytte fastlege. Hun jeg hadde stemplet meg som deprimert, men jeg kjente jo at det var noe fysisk.  Jeg gikk også til Balderklinikken og tok masse tester. Det viste seg at antibiotikakurer har ødelagt tarmfloraen min slik at tarmsystemet ikke tåler samme kosthold som før. Endring av kosthold, B12 sprøyter, og altivitetsavpasning har hjulpet. Jobber nå 40 prosent og har håp om bedring, men det tar tid. 

Spiser du anti-inflammatorisk mat i tillegg?

Anonymkode: a9ea3...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krakilsk skrev:

 

Boken "energityvene" som er skrevet av psykologteamet på diakonsenteret er kjempebra. Jeg har utmattelse som følge av kroniske smerter og lavt stoffskifte, og hadde god nytte av opplegget i boken.

Boken hjalp meg med å måle aktivitetsnivået mitt systematisk, noe som var en game changer for meg da jeg etterhvert så mønsteret og endelig forstod hvordan jeg kan planlegge hverdagen min ut ifra de forutsetningene jeg har nå (kontra å være i en vond sirkel med å presse på for så å kollapse, hente meg inn og presse på og kollapse på nytt osv osv). 

Legene som følger meg opp er også veldig fornøyde med å ha så mye konkrete data å jobbe utifra. 

 

Tusen takk for tips, det er akkurat noe jeg sliter med! Har en tendens til å slite meg helt hver gang jeg kjenner jeg har litt energi. Den skal jeg sjekke ut!

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært sliten over en lang periode. Totalt utmattet med leddsmerter osv. Jeg orket ingenting, mannen måtte endre arbeidstider for å følge opp barnet fordi jeg var så dårlig. Måtte slutte i jobben. Legen min sendte henvisning til ME spesialist og alt han kom på. Ble lagt inn på sykehuset pga akutt sykdom og etter spinalpunksjon og mange blodprøver fikk jeg påvist borreliose i blodet og nervesystemet. Dette var så og si det eneste legene ikke hadde sjekket meg for. Dette hadde jeg ikke tenkt på engang (er helsepersonell selv) for det er jo så sjeldent... Men utmattelsen, smerter i ledd og muskler osv er symptomer på dette. Ville bedt legen om å ta en blodprøve i hvertfall for å undersøke dette. God bedring ❤️

Anonymkode: 569ee...6df

Skal spørre henne om hun har sjekka for det! Takk for svar.

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikker du mer enn før? Du sier at du blir svimmel om du ikke spiser ofte. 

Har legen sjekket deg for diabetes insipidus? (Det er ikke det samme som «vanlig» diabetes mellitius.)

Anonymkode: 777fe...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helseangst har jeg nok ikke. Har aldri vært bekymra for at det skulle være noe spesielt, men nå som det ikke har blitt noe bedre og det snart har gått et halvt år begynner jeg jo å bli bekymra for hvordan det skal gå med meg. Ikke fordi jeg er redd for å være syk, men fordi jeg er redd for å gå glipp av livet mitt. Når det blir mange dager som dette uten noen gode dager imellom så blir det alltid vanskelig å holde oppe humøret. Jeg merker at jeg mister gleden, og føler meg bare fanga inni kroppen min og inni huset mitt. Jeg vil liksom bare ut og løpe, og da, når jeg holder på å besvime bare av å gå og tisse, så bare knuser det meg. På noen dager hvor jeg er litt bedre enn i dag kan jeg nesten glemme at jeg er sjuk og sitter og dagdrømmer om alt jeg har lyst å gjøre, men så skal jeg reise meg for å hente et glass vann, og lyset slukker igjen. Det er bare så utrolig frustrerende. Jeg er jo ikke sånn! Jeg vil gjøre alt, og jeg får ingenting. Og nå sitter jeg og blåser ut frustrasjonen min til fremmede på KG haha.. Det hjelper litt på en måte. Får iallfall bekrefta at man ikke er aleine.

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Jeg skjønner at du blir frustrert, det er grusomt å slite sånn. Men som sagt, har hatt det slik selv i to år. Funker ikke å stresse med alt man vil og ikke får gjort, men å akseptere så godt det går at det er slik nå. Jeg skal utredes mer, men det tar tid. Legene kan ikke trylle og må leite etter nåla i en høystakk i slike tilfeller. Kanskje får du ikke svar før om mange år, når ting kan vises på rntgn eller blodprøver.

Hva slags psykisk lidelse har du? Legen din vet jo om den? Hvorfor er den utelukket som årsak til plagene? Hvorfor har du tatt MR/CT av hodet?

Anonymkode: 8be1e...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibromyalgi, ME, CFS. Vært hos en endokrinolog? Det bør du. Ct, og blødprøver er bra, da er det ikke noe farlig. Les vekk meg når det er over og tankevirus  ❤️

Anonymkode: 5acdc...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Drikker du mer enn før? Du sier at du blir svimmel om du ikke spiser ofte. 

Har legen sjekket deg for diabetes insipidus? (Det er ikke det samme som «vanlig» diabetes mellitius.)

Anonymkode: 777fe...4bc

Drikker ikke mer enn vanlig tror jeg, men det kan jo hende. Etter det jeg leste om det da jeg googla det nå så tror jeg ikke det, jeg kjenner meg ikke igjen helt. Men takk for forslaget!

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du blir frustrert, det er grusomt å slite sånn. Men som sagt, har hatt det slik selv i to år. Funker ikke å stresse med alt man vil og ikke får gjort, men å akseptere så godt det går at det er slik nå. Jeg skal utredes mer, men det tar tid. Legene kan ikke trylle og må leite etter nåla i en høystakk i slike tilfeller. Kanskje får du ikke svar før om mange år, når ting kan vises på rntgn eller blodprøver.

Hva slags psykisk lidelse har du? Legen din vet jo om den? Hvorfor er den utelukket som årsak til plagene? Hvorfor har du tatt MR/CT av hodet?

Anonymkode: 8be1e...e21

Håper de finner ut av hva som feiler deg, det er lenge å gå med sånne plager. Prøver å ikke tenke på alt jeg vil gjøre og sånt, men jeg er så fæl til å dagdrømme og bli skikkelig gira på ideer jeg har og sånt.. men så prøver jeg å tenke at det kan jeg glede meg til å gjøre når jeg blir i bedre form. Det kan også være fint å tenke på. Har det litt bedre i dag enn i går, så det er ikke like dystert. Litt lettere å holde humøret oppe da.

Jeg har bipolar lidelse type 2. Tre forskjellige leger (en på sykehuset, fastlegen og en psykiater) mener at det ikke har sammenheng. Det hadde vært veldig rart om sykdommen min plutselig endret karakter på den måten. Spesielt når jeg ellers ikke har noen endring i hvordan den oppfører seg. Har ganske god kontroll på den fronten, heldigvis!

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fibromyalgi, ME, CFS. Vært hos en endokrinolog? Det bør du. Ct, og blødprøver er bra, da er det ikke noe farlig. Les vekk meg når det er over og tankevirus  ❤️

Anonymkode: 5acdc...834

Aldri hørt om endokrinolog en gang så nei. Ble undersøkt på sykehuset, de sa det ikke var noe farlig og, så det er iallfall noe jeg slipper å gruve for! 

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper de finner ut av hva som feiler deg, det er lenge å gå med sånne plager. Prøver å ikke tenke på alt jeg vil gjøre og sånt, men jeg er så fæl til å dagdrømme og bli skikkelig gira på ideer jeg har og sånt.. men så prøver jeg å tenke at det kan jeg glede meg til å gjøre når jeg blir i bedre form. Det kan også være fint å tenke på. Har det litt bedre i dag enn i går, så det er ikke like dystert. Litt lettere å holde humøret oppe da.

Jeg har bipolar lidelse type 2. Tre forskjellige leger (en på sykehuset, fastlegen og en psykiater) mener at det ikke har sammenheng. Det hadde vært veldig rart om sykdommen min plutselig endret karakter på den måten. Spesielt når jeg ellers ikke har noen endring i hvordan den oppfører seg. Har ganske god kontroll på den fronten, heldigvis!

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Kanskje jeg også har bipolar 2..

Har hørt det motsatte angående utmattelse og denne lidelsen. Finnes mange tråder om det også.

 

Anonymkode: 8be1e...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg også har bipolar 2..

Har hørt det motsatte angående utmattelse og denne lidelsen. Finnes mange tråder om det også.

 

Anonymkode: 8be1e...e21

Tviler på at det er det som er årsaken. Hadde vært veldig rart om tre forskjellige leger tok feil om det. Har jo hatt det siden jeg var 16 og alltid hatt energi liksom. Ingen grunn til at det skulle endre seg totalt ut av ingenting. 

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at det er det som er årsaken. Hadde vært veldig rart om tre forskjellige leger tok feil om det. Har jo hatt det siden jeg var 16 og alltid hatt energi liksom. Ingen grunn til at det skulle endre seg totalt ut av ingenting. 

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Ja det er rart. Men anbefaler deg å lese mer om det. 

«Fatigue can be one of the most debilitating symptoms of bipolar disorder»

https://www.healthline.com/health/bipolar-disorder/fatigue#sleep-smarter

At du har hatt energi og diagnosen fra du var 16 betyr jo ikke at ting kan endre seg. 

Anonymkode: 8be1e...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er rart. Men anbefaler deg å lese mer om det. 

«Fatigue can be one of the most debilitating symptoms of bipolar disorder»

https://www.healthline.com/health/bipolar-disorder/fatigue#sleep-smarter

At du har hatt energi og diagnosen fra du var 16 betyr jo ikke at ting kan endre seg. 

Anonymkode: 8be1e...e21

Har lest om det. Og det er jo sant at du kan få det f.eks under en depressiv episode eller i kjølvannet av (hypo)mani, men dette her kjennes ikke ut som noe jeg har opplevd før. Selvfølgelig kan sykdommen endre seg, men det er så lite sannsynlig at en sykdom jeg har ganske god kontroll over(og som fortsatt oppfører deg nøyaktig som før) skal slå meg ut på denne måten. Det er mer sannsynlig at de som har undersøkt meg og veid spørsmålet med faglig bakgrunn har rett og at det ikke er det, mener jeg.  

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest om det. Og det er jo sant at du kan få det f.eks under en depressiv episode eller i kjølvannet av (hypo)mani, men dette her kjennes ikke ut som noe jeg har opplevd før. Selvfølgelig kan sykdommen endre seg, men det er så lite sannsynlig at en sykdom jeg har ganske god kontroll over(og som fortsatt oppfører deg nøyaktig som før) skal slå meg ut på denne måten. Det er mer sannsynlig at de som har undersøkt meg og veid spørsmålet med faglig bakgrunn har rett og at det ikke er det, mener jeg.  

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Du kjenner jo deg selv best. Jeg er nok litt kritisk til leger generelt.. synes det er rart at de kan utelukke noe, uten å kunne si noe om hva de tror kan være årsaken. Det som er problemtisk for pasienter med psykiske diagnoser er at de ofte føler seg stigmatisert og ikke hørt hvis de har fysiske problemer også, så det er bra å høre at de utreder deg. Men ett sted på de jo stoppe om de ikke finner noe.. Men jeg håper du får en avklaring og at du blir bedre!

Anonymkode: 8be1e...e21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kjenner jo deg selv best. Jeg er nok litt kritisk til leger generelt.. synes det er rart at de kan utelukke noe, uten å kunne si noe om hva de tror kan være årsaken. Det som er problemtisk for pasienter med psykiske diagnoser er at de ofte føler seg stigmatisert og ikke hørt hvis de har fysiske problemer også, så det er bra å høre at de utreder deg. Men ett sted på de jo stoppe om de ikke finner noe.. Men jeg håper du får en avklaring og at du blir bedre!

Anonymkode: 8be1e...e21

Hun mener jo at jeg kanskje har hatt en infeksjon eller noe, men ikke sikkert. Så hun har jo en slags forklaring. Det er bare det at jeg ikke kan huske å ha vært dårlig før dette. Hun mente også at det sikkert gikk over før et halvt år er omme, men for meg kjennes det nesten ut som om jeg bare blir dårligere. Så er ikke så sikker på om det er som hun gjetta. Føler jeg har blitt behandla bra i forhold til det at jeg har en psykisk lidelse også ja, ble ikke det av forrige fastlegen min! Han mente jeg bare hadde en dårlig periode med angst, men så var det magesår. Typisk det der. God bedring til deg og! 

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å komme med en oppdatering, siden det kanskje kan hjelpe noen i lignende situasjon. 

Var hos spesialist i dag og han fant en alvorlig betennelse i tykktarmen min. Han mener det helt fint kan være årsaken til plagene mine. Takk for alle svar!

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...