Gå til innhold

Hva feiler det meg?? Vondt og totalt utmatta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så glad jeg ble for å høre at du har fått noen svar! Masse god bedring, flott at du ikke ble sittende med en ME-diagnose og null hjelp. 💛

Anonymkode: 902ad...358

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så glad jeg ble for å høre at du har fått noen svar! Masse god bedring, flott at du ikke ble sittende med en ME-diagnose og null hjelp. 💛

Anonymkode: 902ad...358

Haha takk! Jeg er så glad nå, får prøvd ut noe medisiner allerede fra i dag. Var akkurat rett tidspunkt med gode nyheter nå når nesten begynte å miste håpet♥️

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte å komme med en oppdatering, siden det kanskje kan hjelpe noen i lignende situasjon. 

Var hos spesialist i dag og han fant en alvorlig betennelse i tykktarmen min. Han mener det helt fint kan være årsaken til plagene mine. Takk for alle svar!

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Så bra at de finner ut av ting, håper om snarlig bedring :) hadde du gastroskopi? Har du hatt symptomer på dette? Vondt i magen/avføring? Hvordan behandles det?

lykke til!

Anonymkode: 8be1e...e21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at de finner ut av ting, håper om snarlig bedring :) hadde du gastroskopi? Har du hatt symptomer på dette? Vondt i magen/avføring? Hvordan behandles det?

lykke til!

Anonymkode: 8be1e...e21

Ja, tror det var det det het! Skal til mer undersøkelse og ta flere prøver og sånt snart. Ja men legen min hadde feid det bort som hemoroider av fastlegen. Jeg ba om å bli sjekka mer i tilfelle, selv om hun mente det var litt unødvendig.  Jeg har hatt både blod og slim, og tenkte at det var som legen sa at det var pga hemoroider, men hadde en følelse av tvil så derfor jeg ba om det. Hadde ubehag i magen som hun mente sikkert var angst, noe jeg var uenig i. Har fått noe rektalvæske jeg må bruke som skal være betennelsesdempende foreløpig, så blir det nok litt annen behandling etter de har funnet ut mer, tenker jeg.

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva slags spesialist du gikk til? Ble du henvist dit eller var det noe privat?

Anonymkode: fd2e8...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva slags spesialist du gikk til? Ble du henvist dit eller var det noe privat?

Anonymkode: fd2e8...451

Ble henvist til å få sjekka tarmen av en gastro-ettelleranna. Han sjekka innvendig med sånn rør. Det var for å utelukke at det var noe annet enn bare hemoroider. 

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva slags spesialist du gikk til? Ble du henvist dit eller var det noe privat?

Anonymkode: fd2e8...451

Og det var via fastlegen.

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2020 den 7.53, Madrugada skrev:

Hei, jeg føler med deg. Har opplevd det samme, og det som hjalp var å bytte fastlege. Hun jeg hadde stemplet meg som deprimert, men jeg kjente jo at det var noe fysisk.  Jeg gikk også til Balderklinikken og tok masse tester. Det viste seg at antibiotikakurer har ødelagt tarmfloraen min slik at tarmsystemet ikke tåler samme kosthold som før. Endring av kosthold, B12 sprøyter, og altivitetsavpasning har hjulpet. Jobber nå 40 prosent og har håp om bedring, men det tar tid. 

Hvordan fant de ut av at tarmfloraen var ødelagt? Jeg sliter med det samme, og jeg selv er ganske sikker på at det har akkurat med dette å gjøre, men føler ikke at det blir tatt alvorlig. 

Jeg også har opp gjennom årene tatt mange antibiotikakurer, og like før jeg ble så dårlig som nå hadde jeg flere infeksjoner samtidig, og fikk flerspektret antibiotika. Legene mener at utmattelse jeg har i etterkant av dette skyldes infeksjonene, men jeg har også hatt enormt mye mage - og tarmproblemer i etterkant. De vil liksom ikke se sammenhengen mellom det ene og det andre. Har gitt meg diagnosen IBS og vil nå slenge på ME eller fibromyalgi. Jeg har også vært forkjølet omtrent siden jeg fikk dette problemet. 

Jeg føler det veldig fortvilende at de ikke ser ting i sammenheng. Jeg føler at de nærmest vil kaste enda en "vet ikke helt, vi finner ikke ut av det " diagnose etter meg, uten å virkelig ha undersøkt eller vurdert at tarmfloraen min kan være helt ødelagt, og at alle problemene jeg opplever egentlig kan ha en løsning, ved å få hjelp til bygge opp en god tarmflora igjen. 

Jeg får også infeksjon etter infeksjon, og får stadig ny antibiotika for det, men altså ingen hjelp til det å få en bedre tarmflora etter hver kur, og er redd for at hver eneste kur jeg får ødelegger mer og mer. 

Man skal stole på legene, men jeg føler ikke at dette gripes an på riktig måte. Dette undersøkes ikke. 

Jeg er redd for at behandlingen jeg får er som å behandle overvektige med å gi dem sjokolade, og si at problemet er lavt blodsukker. 

Så please tell me, hvordan fant de ut at tarmfloraen var ødelagt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tror det var det det het! Skal til mer undersøkelse og ta flere prøver og sånt snart. Ja men legen min hadde feid det bort som hemoroider av fastlegen. Jeg ba om å bli sjekka mer i tilfelle, selv om hun mente det var litt unødvendig.  Jeg har hatt både blod og slim, og tenkte at det var som legen sa at det var pga hemoroider, men hadde en følelse av tvil så derfor jeg ba om det. Hadde ubehag i magen som hun mente sikkert var angst, noe jeg var uenig i. Har fått noe rektalvæske jeg må bruke som skal være betennelsesdempende foreløpig, så blir det nok litt annen behandling etter de har funnet ut mer, tenker jeg.

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

Kjenner at jeg blir provosert over at legene skal henge symptomene på den psykiske knaggen! Du har vært flink å stå på ditt! Masse god bedring! :) 

Anonymkode: 8be1e...e21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg blir provosert over at legene skal henge symptomene på den psykiske knaggen! Du har vært flink å stå på ditt! Masse god bedring! :) 

Anonymkode: 8be1e...e21

Det er veldig typisk for norske leger å tenke sånn, at alt er psykisk.

 

Anonymkode: c0fe9...b8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg blir provosert over at legene skal henge symptomene på den psykiske knaggen! Du har vært flink å stå på ditt! Masse god bedring! :) 

Anonymkode: 8be1e...e21

Det verste er at hadde hun tatt tak i det da jeg kom til henne med problemene(blod i avføring osv) i tidlig oktober på alvor, så hadde jeg nok vært utredet i oktober/november. Hun mente hun hadde glemt at jeg snakka om det og at det bare var hemoroider (igjen) når jeg minte henne på det i januar, siden jeg syns det var rart at jeg ikke fikk behandling for det om det var som hun sa. Ble skeptisk når ikke behandlingen funket i det heletatt, men hun mente det var normalt. Nå kan hun se... Spesialisten mente dette kunne vært oppdaget mye tidligere. 

Håper du finner ut av ting også, det er virkelig en lettelse! ♥️

Ts

Anonymkode: ec1c2...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 22.2.2020 den 1.55, Trolltunge skrev:

Hvordan fant de ut av at tarmfloraen var ødelagt? Jeg sliter med det samme, og jeg selv er ganske sikker på at det har akkurat med dette å gjøre, men føler ikke at det blir tatt alvorlig. 

Jeg også har opp gjennom årene tatt mange antibiotikakurer, og like før jeg ble så dårlig som nå hadde jeg flere infeksjoner samtidig, og fikk flerspektret antibiotika. Legene mener at utmattelse jeg har i etterkant av dette skyldes infeksjonene, men jeg har også hatt enormt mye mage - og tarmproblemer i etterkant. De vil liksom ikke se sammenhengen mellom det ene og det andre. Har gitt meg diagnosen IBS og vil nå slenge på ME eller fibromyalgi. Jeg har også vært forkjølet omtrent siden jeg fikk dette problemet. 

Jeg føler det veldig fortvilende at de ikke ser ting i sammenheng. Jeg føler at de nærmest vil kaste enda en "vet ikke helt, vi finner ikke ut av det " diagnose etter meg, uten å virkelig ha undersøkt eller vurdert at tarmfloraen min kan være helt ødelagt, og at alle problemene jeg opplever egentlig kan ha en løsning, ved å få hjelp til bygge opp en god tarmflora igjen. 

Jeg får også infeksjon etter infeksjon, og får stadig ny antibiotika for det, men altså ingen hjelp til det å få en bedre tarmflora etter hver kur, og er redd for at hver eneste kur jeg får ødelegger mer og mer. 

Man skal stole på legene, men jeg føler ikke at dette gripes an på riktig måte. Dette undersøkes ikke. 

Jeg er redd for at behandlingen jeg får er som å behandle overvektige med å gi dem sjokolade, og si at problemet er lavt blodsukker. 

Så please tell me, hvordan fant de ut at tarmfloraen var ødelagt? 

Beklager sent svar, men jeg tok altså avføringsprøver hos Balder klinikken i Oslo. Disse ble sendt til spesial-laboratorie i utlandet. Jeg har også fått diagnosen ME/CFS av fastlegen min. Ble sendt på ett opphold på Vikersund kurbad som hjalp veldig. Be legen om å søke deg dit hvis du vil. Ja, jeg spiser anti-inflammatorisk. Aldri mer antibiotika på meg!!

Har kuttet ut sukker, gjær, mel, melk og svinekjøtt etter anbefaling fra ernæringsfysiolog hos Balder klinikken. Det hjelper! Spiser kylling, kalkun, fisk, egg, grønnsaker, nøtter, bær, brisk knekkebrød, smør, sardiner, havregryn, gresskarkjerner, chiafrø, quinoa.  Passer på å få i meg kanel (1 ts), fersk ingefær, gurkemeie, oregano, mct olje og olivenolje hver dag! Drikker kokt vann.  Det er ett slit, men det hjelper!

Kan også nevne www.boweltreat.no - jeg tar en spiseskje av tryptofan pulveret deres hver morgen og kveld. Mye info på siden deres. Du kan også google lege Arnold Berstad sine foredrag. Han var overlege på mage/tarm avdeling på Haukeland sykehus. Han har vært med å utvikle tryptofan pulveret. Tryptofan er en essensielll aminosyre som mange med mage/tarm problemer har for lite av.  Han mener mange med ME, fibromyalgi og depresjoner kan bli feildiagnostisert fordi de egentlig har dårlig tarmflora og mangler tryptofan, som er forløperen til serotonin. 

Dette ble langt - men håper å hjelpe! 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2020 den 0.19, Madrugada skrev:

Beklager sent svar, men jeg tok altså avføringsprøver hos Balder klinikken i Oslo. Disse ble sendt til spesial-laboratorie i utlandet. Jeg har også fått diagnosen ME/CFS av fastlegen min. Ble sendt på ett opphold på Vikersund kurbad som hjalp veldig. Be legen om å søke deg dit hvis du vil. Ja, jeg spiser anti-inflammatorisk. Aldri mer antibiotika på meg!!

Har kuttet ut sukker, gjær, mel, melk og svinekjøtt etter anbefaling fra ernæringsfysiolog hos Balder klinikken. Det hjelper! Spiser kylling, kalkun, fisk, egg, grønnsaker, nøtter, bær, brisk knekkebrød, smør, sardiner, havregryn, gresskarkjerner, chiafrø, quinoa.  Passer på å få i meg kanel (1 ts), fersk ingefær, gurkemeie, oregano, mct olje og olivenolje hver dag! Drikker kokt vann.  Det er ett slit, men det hjelper!

Kan også nevne www.boweltreat.no - jeg tar en spiseskje av tryptofan pulveret deres hver morgen og kveld. Mye info på siden deres. Du kan også google lege Arnold Berstad sine foredrag. Han var overlege på mage/tarm avdeling på Haukeland sykehus. Han har vært med å utvikle tryptofan pulveret. Tryptofan er en essensielll aminosyre som mange med mage/tarm problemer har for lite av.  Han mener mange med ME, fibromyalgi og depresjoner kan bli feildiagnostisert fordi de egentlig har dårlig tarmflora og mangler tryptofan, som er forløperen til serotonin. 

Dette ble langt - men håper å hjelpe! 🤗

Takk for langt og godt svar! Jeg skal undersøke alt du skriver om. Veldig fortvilende at leger ikke tar på alvor at jeg mener problemet mitt skyldes tarmfloraen. Skal lese meg opp på alt du nevner. 

Tusen takk! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Trolltunge skrev:

Takk for langt og godt svar! Jeg skal undersøke alt du skriver om. Veldig fortvilende at leger ikke tar på alvor at jeg mener problemet mitt skyldes tarmfloraen. Skal lese meg opp på alt du nevner. 

Tusen takk! ❤️

Hei! Vil bare tipse om noe mer. Jeg har gått til oppfølging (privat) for å se på kostholdet mitt. Både for å gå ned i vekt, men også for å få opp energinivået mitt. Jeg har ikke hatt slike tarmproblemer som du beskriver, men dette er en av tingene de kartlegger. Over tid har de sett at folk - gjerne i 40-årene - har mageproblemer og lever på et svært rigid kosthold utfra det. Gjengangeren de finner hos disse, er antibiotikabruk tidligere år som synes å ha ødelagt/forstyrret tarmfloraen. Antibiotika pga stadige urinveisinfeksjoner, halsbetennelse eller som kvisekur ser de etterhvert kan skape trøbbel.

Trine Dahlmo har både kostholdskurs, coaching, skrevet bok osv, hun har jobbet med dette i over tjue år. Jeg har troa her: de setter sine klienter på en kur med div vitaminer osv (Jeg har altså fulgt en annen vitaminkur som matchet mine problemer, seriøst fordi dette ikke er noe de selger selv. Du bestiller hos Sunkost eller helsekost, kjøper på apotek osv.) 

Du finner noe på Helseinspirator.com. Syns nettsiden er litt rotete, men man finner div historier om ulike problemer ++. Ser hun finnes på facebook også (Helseinspirator). 

Kanskje noen tips til deg der? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...