Gå til innhold

550 millioner kroner sendt av privatpersoner i Norge til Somalia i fjor


vi har alle vårt

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonymbruker3 said:

Hvis området de kom fra het Jugoslavia da de kom til Danmark så er de antakelig registrert med det som opprinnelsesland.

Dette er veldig rart og forvirrende

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, vi har alle vårt said:

Fortell heller hva eksakt som er galt med tallene.

Hva synes du om at ifølge den samme undersøkelsen som er nevnt i artikkelen, hver tredje (32%)  norsk mann under 30 bosatt i Danmark er straffedømt? Nesten ingen forskjell mellom nordmenn og pakistanere (36% er straffedømt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎02‎.‎2020 den 21.03, Grandidosa83 skrev:

Det du misforstår er at poenget er ikke å «henge dem ut for å overføre mest». Det er å belyse at en gruppe som sliter med store problemer, herunder barnefattigdom, velger å sende pengene fra seg fremfor å bruke dem på egne barn. 

Ingen hadde brydd seg om Somalia lå på 1 plass for trygdeeksport hadde dette vært primært alderspensjon.

Det er selvfølgelig lovlig, men da er det jo ikke vits å gi dem mer støtte for å eksempelvis avhjelpe barnefattigdom. Sannsynligheten er stor for at de pengene også sendes ut av landet.

Jeg misforstår ikke. Du påstår at somalere heller sender penger til sin fattige familie i hjemlandet, enn å sørge for sine egne barn.

Husk da på at begrepet fattigdom er vesentlig forskjellig i Somalia og i Norge.  Videre at det faktisk er slik i Norge at vi disponerer de pengene vi har tjent, eller rettmessig mottatt fra NAV, som vi selv vil. 

Noen spiller bort pengene sine, drikker og fester dem bort..  Det står dem fritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av årsaken til barneranere, er barn som vokser opp i fattigdom. De får ikke det andre barn får, noe som fører til misunnelse og kriminalitet.

Hvis en somalisk familie sender penger ut av Norge, så betyr det at de må gi avkall på noe. Som at barna ikke kan gå i bursdager (ikke råd til å gi gaver), ikke delta på skidager (har ikke skiutstyr), ikke være med på klasseturer, ikke delta i sport (har ikke penger til innmelding og utstyr), skoleavslutning, har ikke råd til å gå på kino, mange andre eksempler.

Hvis en barnefamile har råd til å la barna leve sosialt aktive liv, drive med sport, ta en kinotur noen ganger, og de sender penger til Somalia etter at barna deres har fått dekt alle disse behovene, så er det helt ok.

Men det er ikke det som skjer.

De sender pengene, og lar barna gå uten nye sko i Norge.

Nå blir ikke alle barn kriminelle av å være fattige. Men, når det blir flere og flere barn som raner andre barn, så lurer jeg på om noe av økningen skyldes at det blir flere og flere fattige barn....

Quote

Selv om jeg ikke opplevde det at mine foreldre sendte penger som barnetrygd og andre ytelser tilbake til Somalia som hemmende da jeg var liten, er det klart at det begrenset mine muligheter til å delta på alle aktiviteter som kostet penger, som leirskole, klasseturer, avslutninger osv. Aktiviteter og ting som jevnaldrende deltok i kunne vi ikke ta oss råd til fordi vi sendte penger tilbake.

https://www.dagbladet.no/kultur/hawala-er-bra-som-bistand-men-kan-oke-fattigdommen-i-norge/61943001

Quote

Hun hater Norge, men hun er veldig glad i pengene hun får fra NAV. Hun respekterer verken norske lover, regler eller verdier. Men hun går til NAV og forteller hva hun har krav på, hun kjenner til alle slags stønader.

https://www.dagbladet.no/kultur/hun-hater-norge-men-hun-er-veldig-glad-i-pengene-hun-far-fra-nav/63975422

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Det dere ikke skjønner er at pengene ikke kommer fra oppført innntekt men at det kan komme av lyssky forretninger. Dette er jeg overbevist om, etter å ha jobbet i post-i-butikk hvor en bestemor ble sendt daglig av sin sønn for å sette inn og føre over penger inn på konto. 9000 kroner daglig er ikke noe en somalier med normal arbeidsinntekt får av ærlig arbeid. Så dere som tror de tar av barnetrygda, er naive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Zienna skrev:

Jeg misforstår ikke. Du påstår at somalere heller sender penger til sin fattige familie i hjemlandet, enn å sørge for sine egne barn.

Husk da på at begrepet fattigdom er vesentlig forskjellig i Somalia og i Norge.  Videre at det faktisk er slik i Norge at vi disponerer de pengene vi har tjent, eller rettmessig mottatt fra NAV, som vi selv vil. 

Noen spiller bort pengene sine, drikker og fester dem bort..  Det står dem fritt!

Det vi da åpenbart er uenig i, er hvorvidt ens egne disponeringer skal påvirke størrelsen på ytelsene man mottar.

For underliggende her er at vi har et problem med barnefattigdom i større innvandrergrupper. Synes du inne det er problematisk at man gir vekk pengene som ville gitt disse barna en bedre barndom, enn å bruke dem på det som er ment?

For min del er jeg av den oppfatning at så lenge man er på sosialhjelp, spesifikke støtteordninger mv, så skal vi som samfunn forvente at man bruker pengene på det de er ment til. Så velger man å gi bort pengene som kunne dekke fritidsaktiviteter, klær, sko osv til ungene sine, så kan man ikke bare trappe opp hos Nav å be om mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe selvfølge at pengene går til "fattige i hjemlandet" som enkelte hevder? For alt vi vet kan pengene gå til å støtte ulike organisasjoner etc. 

BBC hadde forresten en dokumentar om "The abandoned mansions in Pakistan". Den tar for seg hva en rekke norske pakistanere bruker penger på i hjemlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, MadameDeRosa said:

Det dere ikke skjønner er at pengene ikke kommer fra oppført innntekt men at det kan komme av lyssky forretninger. Dette er jeg overbevist om, etter å ha jobbet i post-i-butikk hvor en bestemor ble sendt daglig av sin sønn for å sette inn og føre over penger inn på konto. 9000 kroner daglig er ikke noe en somalier med normal arbeidsinntekt får av ærlig arbeid. Så dere som tror de tar av barnetrygda, er naive. 

Hvis du mistenkelige ting mens du jobbet der har bedriften plikt til å rapportere det til myndighetene. Det har ikke noe å si at du ikke kan bevise noe, hvis det er mistenkelig skal det rapporteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
29 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Hvis du mistenkelige ting mens du jobbet der har bedriften plikt til å rapportere det til myndighetene. Det har ikke noe å si at du ikke kan bevise noe, hvis det er mistenkelig skal det rapporteres.

 Varslet daglig leder slik vi rutinemessig gjorde ved mistenkelige hendelser. Man har jo rutiner på sånt. Poenget var at hun satte inn under 10 000, grensen for at det blir tatt høyere opp. Men, regner med at sjefen gjorde sitt for å rapporter videre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Grandidosa83 said:

Det vi da åpenbart er uenig i, er hvorvidt ens egne disponeringer skal påvirke størrelsen på ytelsene man mottar.

For underliggende her er at vi har et problem med barnefattigdom i større innvandrergrupper. Synes du inne det er problematisk at man gir vekk pengene som ville gitt disse barna en bedre barndom, enn å bruke dem på det som er ment

Synes at et betydelig problem er hvordan Norske finanssektoren hjelper rike lyserosa nordmenn å drive med hvitvasking og skatteunndragelse  (det kalles for «Private Banking)  av pengene sim kunne forbedre livene til barn i Norge og overalt. 
 

Utrolig at det drives med det helt åpent. Men deg. Et fattige folk som donere penger til enda fattigere folk, som du bare må forfølge..,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sam3 skrev:

Synes at et betydelig problem er hvordan Norske finanssektoren hjelper rike lyserosa nordmenn å drive med hvitvasking og skatteunndragelse  (det kalles for «Private Banking)  av pengene sim kunne forbedre livene til barn i Norge og overalt. 
 

Utrolig at det drives med det helt åpent. Men deg. Et fattige folk som donere penger til enda fattigere folk, som du bare må forfølge..,,,

Whataboutism er på simpleste hylle av debatteknikk. Hvorfor bruker du slike teknikker? Hvitsnippforbrytere har ingenting med noe av det jeg skrevet å gjøre.

Hvis norske skattepenger skal sendes til Somalia, kan vi ta av de 40 mrd vi allerede gir vekk. Penger vi skal bruke til å redusere sosial nød i Norge skal brukes til det. Så kan neste generasjon somaliere, som forhåpentligvis klarer å komme seg i jobb (gitt foreldrene ikke sender vekk pengene de skal integrere seg med), sende ned 2 mrd for min del så lenge det ikke er sosialpenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Grandidosa83 skrev:

Det vi da åpenbart er uenig i, er hvorvidt ens egne disponeringer skal påvirke størrelsen på ytelsene man mottar.

For underliggende her er at vi har et problem med barnefattigdom i større innvandrergrupper. Synes du inne det er problematisk at man gir vekk pengene som ville gitt disse barna en bedre barndom, enn å bruke dem på det som er ment?

For min del er jeg av den oppfatning at så lenge man er på sosialhjelp, spesifikke støtteordninger mv, så skal vi som samfunn forvente at man bruker pengene på det de er ment til. Så velger man å gi bort pengene som kunne dekke fritidsaktiviteter, klær, sko osv til ungene sine, så kan man ikke bare trappe opp hos Nav å be om mer. 

1 av 10 barn i Norge vokser opp i lavinntektsfamilie.  De fleste, 1 av 3, bor i storbyene våre.  I 2018 ble ett barn som vokste opp med enslig forsørger med brutto inntekt på 247.500 kr definert som fattig etter EU-standard,  Enslig forsørger med 2 barn er under fattigdomsgrensen om inntekten er under 304.600 kr. 

Det er familiens inntekt, og om den er vedvarende, som bestemmer om man inngår i en lavinntektsfamilie eller ikke.

https://www.aftenposten.no/norge/i/XgEVPE/om-lag-en-av-tre-barn-som-lever-i-fattigdom-bor-i-en-av-norges-stoerste-byer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Zienna skrev:

1 av 10 barn i Norge vokser opp i lavinntektsfamilie.  De fleste, 1 av 3, bor i storbyene våre.  I 2018 ble ett barn som vokste opp med enslig forsørger med brutto inntekt på 247.500 kr definert som fattig etter EU-standard,  Enslig forsørger med 2 barn er under fattigdomsgrensen om inntekten er under 304.600 kr. 

Det er familiens inntekt, og om den er vedvarende, som bestemmer om man inngår i en lavinntektsfamilie eller ikke.

https://www.aftenposten.no/norge/i/XgEVPE/om-lag-en-av-tre-barn-som-lever-i-fattigdom-bor-i-en-av-norges-stoerste-byer

Hvorfor mener du dette er relevant? Jeg forstår det ikke. I så fall må du i alle fall utbrodere poenget ditt mer.

Tråden handler om at somaliere sender enorme pengesummer utenlands mens 3 av 4 barn med somalisk bakgrunn lever i lavinntektsfamilier. Det vi diskuterer er altså ikke hva som er fattigdom/lavinntekt, men hvordan slike grupper disponerer pengene sine - og ikke minst hva pengene som sendes vekk var ment brukt til/ kommer fra. 

Det kan godt være at alle pengene som sendes kommer fra den 1/4 som ikke er fattige (du har jo definert fattigdom/lavinntekt fint selv(?)), men særlig sannsynlig er det ikke. Og kommer store deler ab pengene fra en gruppe som i stor grad lever på sosiale støtteordninger mener jeg pengene skulle blitt værende i familiene for å gi neste generasjon muligheten til å delta i det norske samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Grandidosa83 said:

Det kan godt være at alle pengene som sendes kommer fra den 1/4 som ikke er fattige (du har jo definert fattigdom/lavinntekt fint selv(?)), men særlig sannsynlig er det ikke.

Nei særlig sannsynlig er det ikke, det sannsynlige er at det er en sammensetning av NAV kroner, kriminell inntekt, og en liten andel legitime kroner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...