Gå til innhold

550 millioner kroner sendt av privatpersoner i Norge til Somalia i fjor


vi har alle vårt

Anbefalte innlegg

Er det noen sammenheng her med barnefattigdom? Man tenker nok sitt.

https://www.rights.no/2020/02/ny-rekord-550-millioner-kroner-sendt-av-privatpersoner-i-norge-til-somalia/

Ti-på-topp-listen toppes suverent av Somalia. Bare i fjor ble det sendt 557,1 millioner kroner fra privatpersoner i Norge til privatpersoner i Somalia. Det er en økning på 87,9 millioner kroner eller 19 prosent fra 2018.

Den neste på listen er Pakistan. I 2019 ble det sendt 382,7 millioner kroner til Pakistan, en økning på 19,2 millioner kroner (6 prosent) fra året før. Deretter følger pengeoverføringer til Afghanistan, som i fjor endte på 191,4 millioner kroner.

-

Finanstilsynet er nå på saken.

https://www.dn.no/marked/oslo/gronland/ttc-finans/fratatt-konsesjonen-etter-mistanke-om-bistand-til-hvitvasking-og-terrorfinansiering/2-1-752780

Finanstilsynet har nå satt kroken på døra til det viktigste foretaket som somaliere bruker for å sende penger hjem. Terror, hvitvasking og grovt uansvarlig virksomhet, er begrunnelsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elseby13

Dette er jo en flott type bistand. Folk sender penger som de har tjent og skattet av. Hele beløpet kommer frem til de som trenger det. Den norske stat taper ingenting på det. En vinn-vinn situasjon for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Elseby13 said:

Dette er jo en flott type bistand. Folk sender penger som de har tjent og skattet av. Hele beløpet kommer frem til de som trenger det. Den norske stat taper ingenting på det. En vinn-vinn situasjon for alle.

Nå er du naiv. Vi vet at dette er en gruppe med lav arbeidsdeltagelse. Hvis dette er penger som er mottatt fra fellesskapets skattepenger i bidrag, så må myndighetene gripe inn. Dette betyr også at barnefattigdommen i denne gruppen er hovedsaklig selvforskyldt.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, vi har alle vårt said:

Nå er du naiv. Vi vet at dette er en gruppe med lav arbeidsdeltagelse. Hvis dette er penger som er mottatt fra fellesskapets skattepenger i bidrag, så må myndighetene gripe inn. Dette betyr også at barnefattigdommen i denne gruppen er hovedsaklig selvforskyldt.

Hvorfor tror du barna gjør seg selv fattige? Tenk å ta så feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Elseby13 skrev:

Dette er jo en flott type bistand. Folk sender penger som de har tjent og skattet av. Hele beløpet kommer frem til de som trenger det. Den norske stat taper ingenting på det. En vinn-vinn situasjon for alle.

Dette er helt misforstått. Somaliere er en av gruppene som samlet sett mottar flest ytelser fra det offentlige og har lavest arbeidsdeltakelse. At de velger å sende penger til hjemlandet er bevis på ett av to ( eller begge deler).

1) de bryr seg mer om å hjelpe slektninger i hjemlandet enn barna sine.

2) det er mulig å leve på langt lavere satser enn det norske myndigheter (og de fleste nordmenn som mottar ytelser) mener.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13
15 minutter siden, vi har alle vårt skrev:

Nå er du naiv. Vi vet at dette er en gruppe med lav arbeidsdeltagelse. Hvis dette er penger som er mottatt fra fellesskapets skattepenger i bidrag, så må myndighetene gripe inn. Dette betyr også at barnefattigdommen i denne gruppen er hovedsaklig selvforskyldt.

Naiv? Jeg sender selv endel penger for å hjelpe min fattige familie i Asia. Det er flott å se at mine penger går til skolesekker til små jenter, vintersko til barn, oppussing av kjøkkenet til min grandonkel, skolepenger til min niese og bidrag til at min kusine får tatt lappen. Flotte, samfunnsnyttige prosjekter. 

Og selvfølgelig går ikke dette på bekostning av mine egne barn.

Endret av Elseby13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Hentacruel said:

Hvorfor tror du barna gjør seg selv fattige? Tenk å ta så feil. 

Herregud, ikke gjør deg dummere enn du er.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke uforståelig for de fleste at utlendinger som lever på minimum fortsatt gir bort det meste de har - til du har sett mottakerne. Fattigdommen er umulig å beskrive der nede, selv tipper jeg 90% av midlene er til folk som er temmelig fattige. Men selvsagt skjuler de med dårlige intensjoner seg blant alle de som faktisk gir av det lille de har.  Her er det snakk om få som ødelegger for mange

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, vi har alle vårt said:

Herregud, ikke gjør deg dummere enn du er.

Klarer du ikke forklare? Selvforskyldt liksom haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hentacruel said:

Klarer du ikke forklare? Selvforskyldt liksom haha. 

Tenk deg litt om nå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, vi har alle vårt said:

Tenk deg litt om nå.

At du ikke klarer å forklare går helt fint. Hvorfor snakker du om ting du ikke vet egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så har Økokrim og Finanstilsynet en umulig oppgave; å skille ut reell nødhjelp til fattige mottakere fra skurker eller terrorister som bruker mellommenn.  Vet bare på det jeg har sett at de har flyktet fra er nokså elendige forhold, og jeg skjønner at enhver hjelp de kan gi er bedre enn ingen.  Så selv om Somaliere har et nokså ullent rykte i Norge og England, anses de visstnok som velfungerende i USA - som ikke gir sosialhjelp, men returbillett om de ikke forsørger seg selv og sine.

Det er kanskje mer at fjernkulturelles erfaringer med offentlige myndigheter er ganske annet enn nordmenn har og de vil utnytte det instinktivt før de inner at våre myndigheter her faktisk er "the good guys".  Noe de har sin høyst begrunnede skepsis til myndigheter fra sine respektive hjemland som i mange tilfeller er korrupte og lett kan stemples som "bad guys".  Vet fra Pakistanske venner at det har ikke vært ansett innad i miljøet de kommer fra som kriminelt å snyte staten eller utnytte ordninger når det offentlige er taperen, de har bare hatt en medbragt skepsis til myndigheter og brukt tid på å anse våre som vennlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Elseby13 said:

Naiv? Jeg sender selv endel penger for å hjelpe min fattige familie i Asia. Det er flott å se at mine penger går til skolesekker til små jenter, vintersko til barn, oppussing av kjøkkenet til min grandonkel, skolepenger til min niese og bidrag til at min kusine får tatt lappen. Flotte, samfunnsnyttige prosjekter. 

Og selvfølgelig går ikke dette på bekostning av mine egne barn.

Du har en viss inntekt du kan bruke, og hvis du bruker mer av den på andre ting så blir det mindre igjen du kan bruke på dine egne barn. Dette er en triviell logisk sammenheng. Hvis du har god økonomi trenger det ikke gjøre at dine egne barn lider noen nød, men det må likevel nødvendigvis gå på bekostning av hvor mye du kan bruke på egne barn. I dette tilfellet snakker vi om personer som allerede lever på minstesatser og blir regnet som fattige.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er helt sikkert, og det er at der det er penger involvert, er det lureri. Spørsmålet er ikke om det er folk som utnytter systemet i Norge, spørmålet er hvor stort er problemet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Elseby13 skrev:

Dette er jo en flott type bistand. Folk sender penger som de har tjent og skattet av. Hele beløpet kommer frem til de som trenger det. Den norske stat taper ingenting på det. En vinn-vinn situasjon for alle.

Virkelig?

Hvordan vet du at det ikke er barnetrygd, kontantstøtte, andre NAV ytelser for vanskeligstilte fattige familier som egentlig skal til barna i Norge og ikke til tanter og onkler i hjemlandet?

I en gruppe med svært høy arbeidsledighet, svært lav deltakelse i arbeidslivet og spesielt for kvinnene i gruppen og svært utbredt fattigdom og barnefattigdom, er dette et svimlende beløp til overs. Man må ha virkelig rosa briller for å tolke det som du gjør det.

Her er det mest sannsynlig snakk om svindel. Her må staten sjekke hvem som har sent hvor mye, hvordan de pengene er tjent og ... kutte i stønader og ytelser deretter.

Endret av Drizzt
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Elseby13 skrev:

Naiv? Jeg sender selv endel penger for å hjelpe min fattige familie i Asia. Det er flott å se at mine penger går til skolesekker til små jenter, vintersko til barn, oppussing av kjøkkenet til min grandonkel, skolepenger til min niese og bidrag til at min kusine får tatt lappen. Flotte, samfunnsnyttige prosjekter. 

Og selvfølgelig går ikke dette på bekostning av mine egne barn.

Jeg har også kone og barn i Asia og har også vært involvert i diverse prosjekter der nede både privat og via jobb, en vet ikke hva fattigdom er før en faktisk har besøkt landsbyer som bokstavelig talt er etablert på toppen av en søpplefyllinger. Utfordringen med spesielt Somaliere er at de er veldig kreative når det gjelder å få sosiale ytelser, fastleger har bla. opplevd å få forskjellige mødre med samme barnet til konsultasjon for aldersfastsettelse når det skal søkes om barnetrygd. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Elseby13 skrev:

Naiv? Jeg sender selv endel penger for å hjelpe min fattige familie i Asia. Det er flott å se at mine penger går til skolesekker til små jenter, vintersko til barn, oppussing av kjøkkenet til min grandonkel, skolepenger til min niese og bidrag til at min kusine får tatt lappen. Flotte, samfunnsnyttige prosjekter. 

Og selvfølgelig går ikke dette på bekostning av mine egne barn.

Naiviteten går på at du tror pengene kommer fra arbeidsinntekt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, vi har alle vårt skrev:

Er det noen sammenheng her med barnefattigdom?

Nei. (Barne)Fattigdom blir beregnet ut fra (forsørgernes) inntekt. Man får ikke mindre inntekt av å bruke pengene sine på noe du ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Nicathv said:

Nei. (Barne)Fattigdom blir beregnet ut fra (forsørgernes) inntekt. Man får ikke mindre inntekt av å bruke pengene sine på noe du ikke liker.

Så det betyr at barna lever under enda større fattigdom enn det myndighetene tror.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Hentacruel skrev:

Hvorfor tror du barna gjør seg selv fattige? 

Ikke skap deg. Barna i denne befolkningsgruppen blir fattigere pga foreldrenes økonomisk disponeringer. Øker man trygdeytelsene vil bare mer sendes ut av landet. Barnefattigdommen i denne gruppen er altså selvforskyldt.

Innlegget er ryddet for brukerangrep.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...