Gå til innhold

550 millioner kroner sendt av privatpersoner i Norge til Somalia i fjor


vi har alle vårt

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, BrukerErHeltAnonym skrev:

Så det betyr at barna lever under enda større fattigdom enn det myndighetene tror.

Hvis man antar disse to tingene:

- at pengene blir overført fra fattige familier og ikke fra dem som er over fattigdomsgrensa

- at de overfører penger som ellers ville ha gått til barna, og ikke penger som ellers ville blitt brukt til f.eks klær, ny telefon eller underholdning til foreldrene

, så stemmer det, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, BrukerErHeltAnonym said:

Ikke skap deg. Barna i denne befolkningsgruppen blir fattigere pga foreldrenes økonomisk disponeringer. Øker man trygdeytelsene vil bare mer sendes ut av landet. Barnefattigdommen i denne gruppen er altså selvforskyldt.

Har du ikke noe fornuftig å melde er det bedre å hold kjeft.

Da tror du feil. Hvordan gjør barna det selv egentlig mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hentacruel skrev:

Da tror du feil. Hvordan gjør barna det selv egentlig mener du? 

Det er foreldrene som har forårsaket det, ikke barna. Hvis mor og far får totalt 40.000 fra NAV i måneden i diverse ytelser og så bruker knappe 20.000 på leie, mat, strøm, klær og alt en barnefamilie måtte trenge, så er det fort 20.000 til overs som sendes til tanter og onkler i hjemlandet istedet for å bruke pengene til å forbedre familiens og ikke minst barnas liv. Da er det tydelig at denne familien mottar dobbelt så mye som de egentlig trenger og ytelsene må kuttes tilsvarende. Å gi dem mer penger betyr bare at mer penger sendes ut av landet. 

Men hvis familien har egen inntekt og ikke benytter seg av fattigdomsytelser fra NAV, så kan de selvfølgelig velge å sende noe av sine egne penger til familie i hjemlandet under forutsetning at familiens behov her i Norge er dekket på et forsvarlig nivå. Har vi situasjonen hvor far jobber som drosjesjåfør, mor er hjemme med X antall barn og en vesentlig del av det far tjener sendes til hjemlandet mens familien sulter og barna ikke har varme klær på vinteren, da er det noe ganske galt selv om det er penger familien har tjent selv som sendes. 

Her bør myndighetene ha register og følge med alle transaksjoner til utlandet og hvor pengene kommer fra, hva slags levestandard familien har og om barna lider oppi det hele. Det er helt uakseptabelt at barna her i Norge skal sulte og fryse om vinteren, så fettere og nieser i hjemlandet skal ha ryggsekk til skolen eller familien der skal ha penger å bygge større hus. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit, folk må få lov til å bruke pengene sine som de vil. Det syke er at Staten stjeler(skatt/avgift) penger fra folk som jobber og gir til de som ikke bidrar. 

Endret av Thepig
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Brunello skrev:

 

2) det er mulig å leve på langt lavere satser enn det norske myndigheter (og de fleste nordmenn som mottar ytelser) mener.

Helt riktig, selv de aller fattigste i Norge har det bedre enn 99% av befolkningen i Somalia. Utrolig hvor mye penger vi skal kaste etter folk som ikke jobber.

Endret av Thepig
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drizzt skrev:

Det er foreldrene som har forårsaket det, ikke barna. Hvis mor og far får totalt 40.000 fra NAV i måneden i diverse ytelser og så bruker knappe 20.000 på leie, mat, strøm, klær og alt en barnefamilie måtte trenge, så er det fort 20.000 til overs som sendes til tanter og onkler i hjemlandet istedet for å bruke pengene til å forbedre familiens og ikke minst barnas liv. Da er det tydelig at denne familien mottar dobbelt så mye som de egentlig trenger og ytelsene må kuttes tilsvarende. Å gi dem mer penger betyr bare at mer penger sendes ut av landet. 

Men hvis familien har egen inntekt og ikke benytter seg av fattigdomsytelser fra NAV, så kan de selvfølgelig velge å sende noe av sine egne penger til familie i hjemlandet under forutsetning at familiens behov her i Norge er dekket på et forsvarlig nivå. Har vi situasjonen hvor far jobber som drosjesjåfør, mor er hjemme med X antall barn og en vesentlig del av det far tjener sendes til hjemlandet mens familien sulter og barna ikke har varme klær på vinteren, da er det noe ganske galt selv om det er penger familien har tjent selv som sendes. 

Her bør myndighetene ha register og følge med alle transaksjoner til utlandet og hvor pengene kommer fra, hva slags levestandard familien har og om barna lider oppi det hele. Det er helt uakseptabelt at barna her i Norge skal sulte og fryse om vinteren, så fettere og nieser i hjemlandet skal ha ryggsekk til skolen eller familien der skal ha penger å bygge større hus. 

Om ikke kutte, så innrette ytelsene slik at det på sikt blir flere selvgående familier som ikke er avhengig av NAV

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elseby13

Wow. Nå er jeg med. Denne tråden handler ikke om altruisme eller medmenneskelighet. Men om å mistro folk. Vi innvandrere kan jo ikke ha en god inntekt som jeg har skattet av. Vi driter i egne barn og sender alt av uærlig tjente penger til hjemlandet. Det er sannheten flere i denne tråden ønsker å tro på. Vel vel.

Jeg ønsker å takke drizt og andre her til å innse at jeg ikke hører hjemme på KG. Jeg er en innvandrerkvinne med lederstilling i staten og god inntekt. Jeg betaler skatt og tar godt vare på egne barn. Tillegg klarer jeg å skrive perfekt norsk! Hvordan våger jeg å skli utenfor stereotypen dere har skapt? Nå slipper jeg å kaste bort mer tid på meningsløse diskusjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Elseby13 skrev:

Wow. Nå er jeg med. Denne tråden handler ikke om altruisme eller medmenneskelighet. Men om å mistro folk. Vi innvandrere kan jo ikke ha en god inntekt som jeg har skattet av. Vi driter i egne barn og sender alt av uærlig tjente penger til hjemlandet. Det er sannheten flere i denne tråden ønsker å tro på. Vel vel.

Jeg ønsker å takke drizt og andre her til å innse at jeg ikke hører hjemme på KG. Jeg er en innvandrerkvinne med lederstilling i staten og god inntekt. Jeg betaler skatt og tar godt vare på egne barn. Tillegg klarer jeg å skrive perfekt norsk! Hvordan våger jeg å skli utenfor stereotypen dere har skapt? Nå slipper jeg å kaste bort mer tid på meningsløse diskusjoner. 

Velkommen til Norge. Vi er verdensmestre i alt, inkludert etnosentristisk kultursyn og rasisme. Jeg har utenlandsk kjæreste som jeg planlegger å bo sammen med etterhvert, men jeg tør ikke gjøre det her, det vil jeg rett og slett ikke utsette henne for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

Jeg også er innvandrer. Jeg kan si 100% sikkert at det er nærmest umulig å få stoppet pengesendinger til familie i hjemlandet. Det er utenkelig for de fleste førstegenerasjonsinnvandrere. Folk setter seg heller i gjeld omtrent, enn å ikke sende penger hjem. Jeg vet ikke om vanlige nordmenn kan forstå den dype pliktfølelsen man har til familien sin. Kollektiv kultur vs den hyperindividualistiske kulturen her... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DislayName skrev:

Jeg også er innvandrer. Jeg kan si 100% sikkert at det er nærmest umulig å få stoppet pengesendinger til familie i hjemlandet. Det er utenkelig for de fleste førstegenerasjonsinnvandrere. Folk setter seg heller i gjeld omtrent, enn å ikke sende penger hjem. Jeg vet ikke om vanlige nordmenn kan forstå den dype pliktfølelsen man har til familien sin. Kollektiv kultur vs den hyperindividualistiske kulturen her... 

Det er selvfølgelig greit å sende penger man har tjent. Det som blir feil, er at mange som mottar sosialtrygd også sender. Sosialtrygd bør bare dekke det aller mest nødvendige, slik at det skulle vært tilnærmet umulig å få sendt penger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep og brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Hentacruel said:

Da tror du feil. Hvordan gjør barna det selv egentlig mener du? 

Ingen påstår det. Du har åpenbart problemer med leseferdighetene. Lykke til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 11.34, Elseby13 skrev:

Dette er jo en flott type bistand. Folk sender penger som de har tjent og skattet av. Hele beløpet kommer frem til de som trenger det. Den norske stat taper ingenting på det. En vinn-vinn situasjon for alle.

Penger som går ut av landet er alltid en tapt inntekt for staten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villfisker

Dette er en av grunnene til at jeg syns Norge burde gjort som Danmark. Det er ikke rett at noen som nettopp har kommet inn, skal få like mye som en nordmann som faller utenfor ville fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Nicathv skrev:

Hvis man antar disse to tingene:

- at pengene blir overført fra fattige familier og ikke fra dem som er over fattigdomsgrensa

- at de overfører penger som ellers ville ha gått til barna, og ikke penger som ellers ville blitt brukt til f.eks klær, ny telefon eller underholdning til foreldrene

, så stemmer det, ja.

Nummer en stemmer nok. At pengene ville gått til barna i stedet, er det nok mer grunn til å tvile på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Elseby13 said:

Jeg ønsker å takke drizt og andre her til å innse at jeg ikke hører hjemme på KG. Jeg er en innvandrerkvinne med lederstilling i staten og god inntekt. Jeg betaler skatt og tar godt vare på egne barn. Tillegg klarer jeg å skrive perfekt norsk! Hvordan våger jeg å skli utenfor stereotypen dere har skapt? Nå slipper jeg å kaste bort mer tid på meningsløse diskusjoner. 

Alternativt kan du vurdere å begynne å forholde deg til hva som er fakta for innvandrere fra Somalia, som er det denne tråden handler om.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Jdvwm/fire-av-fem-barn-med-somalisk-bakgrunn-lever-nederst-paa-inntektsstigen-i-norge

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Apis skrev:

Om ikke kutte, så innrette ytelsene slik at det på sikt blir flere selvgående familier som ikke er avhengig av NAV

Jeg er en stor tilhenger for ikke-kontant ytelser som er rettet mot barna i fattige familier. Da er det større sjanse for at barna ikke blir lidende fordi foreldrene vil heller forsørge familien i hjemlandet. 

@Elseby13 så du mener at du er representativ for somalierne i Norge? Du skrev at du er fra et land i Asia, så hvor mange kvinner fra ditt hjemland har lederstilling i staten med god inntekt? Er det typisk for kvinnene fra ditt hjemland å ta lederstillinger i Norge med god inntekt? Du representerer kun deg selv i denne saken, vil jeg tro. Vi har alle hørt om historiene om unntaket fra regelen, så hvorfor du mener unntaket ER regelen, er for meg en gåte.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Alternativt kan du vurdere å begynne å forholde deg til hva som er fakta for innvandrere fra Somalia, som er det denne tråden handler om.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Jdvwm/fire-av-fem-barn-med-somalisk-bakgrunn-lever-nederst-paa-inntektsstigen-i-norge

Fremdeles mye bedre enn 90% av verdens befolkningen. Disse barna har det 100 ganger bedre enn barn fra hjemlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 11.34, Elseby13 skrev:

Dette er jo en flott type bistand. Folk sender penger som de har tjent og skattet av. Hele beløpet kommer frem til de som trenger det. Den norske stat taper ingenting på det. En vinn-vinn situasjon for alle.

Det er vel litt feil. Vi vet at blant somalierne, så jobber svært få kvinner. De er veldig få. Dvs hele 80% av den kvinnelige, somaliske befolkningen i landet jobber ikke. Det er også høy arbeidsledighet blant mennene, av en grunn jeg ikke kjenner til her og nå (EDIT; kun 36 prosent av de somaliske mennene er i arbeid, dvs hele 64 % er arb.ledige iflg denne artikkelen). 

Leste om en somalisk kvinne som "gikk mot strømmen" og fikk seg jobb som kvinnelig bussjåfør i Oslo. Den eneste (den gangen)! Hun fikk daglig skjellsord og trusler mot seg fra andre somaliere som så henne, fordi hun jobbet. Nå har tre eller fire til gjort det samme som henne. Men det er likevel utrolig få, sett i forhold til hvor mange somaliske kvinner vi har her i landet.

Jeg sier ikke noe på at en person som er i arbeid, får sende sine hardt opptjente kroner dit de vil. Det er greit. Men å få så mye i stønader at de har råd til å sende tusenvis av kroner i året ut av Norge og ned til Somalia, det mener jeg er en forferdelig feil. Noe er galt et sted da.   

 

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Thepig skrev:

Fremdeles mye bedre enn 90% av verdens befolkningen. Disse barna har det 100 ganger bedre enn barn fra hjemlandet.

Det er neppe bra for barna å være de fattigste og ikke ha råd til noe særlig sammenlignet med resten rundt seg? Det er faktisk mye verre å være fattig i et rikt land enn fattig blant andre fattige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...