Gå til innhold

Varsel om stryk, men veileder har ikke omgås meg hverken før eller etter varselet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går siste semester barnehagelærer , og har fått varsel om stryk i praksis på midtveisevaulering. Er helt fortvilet. Hadde veiledning tre dager før varslet, og fikk der beskjed om at jeg gjorde en god jobb. 

Det jeg synes er rart er at veileder ikke har vært sammen med meg noe hverken før eller etter varselet, og får kun informasjon av andre ansatte. 

Varselet går på lederegenskaper, og at jeg ikke klarte "få med meg" de ansatte under møtet, noe av grunnlaget for varselet er ett møte jeg var veldig nervøs på som var en dag etter vi begynte i praksis.

Jeg vet det er en lederutdanning, men det må vel være en terskel for utvikling? Personalmøte er ikke noe vi har hatt i andre praksisperioder, og helt nytt for meg. MÅ jeg motivere de ansatte for å bestå?

Anonymkode: a4223...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virket veldig strengt. Du kan be om samtale med veileder fra høyskolen og hun du er hos i praksis. Sånn skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, loveli skrev:

Det virket veldig strengt. Du kan be om samtale med veileder fra høyskolen og hun du er hos i praksis. Sånn skal det ikke være.

Jeg føler de ansatte på skolen er like strenge de. Hvem kan jeg få hjelp av ? Har hatt samtale med faglærer, som sier jeg må ta til meg kritikken. Veilederer tenker vel at jeg ikke passer siden jeg ikke klarte å formidle på en måte som fikk de ansatte med under møtene.

Anonymkode: a4223...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler de ansatte på skolen er like strenge de. Hvem kan jeg få hjelp av ? Har hatt samtale med faglærer, som sier jeg må ta til meg kritikken. Veilederer tenker vel at jeg ikke passer siden jeg ikke klarte å formidle på en måte som fikk de ansatte med under møtene.

Anonymkode: a4223...f27

Man skal få advarsel og kunne bestå hvis man forbedrer seg. Du kan umulig være helt uegnet bare fordi noen ikke hørte på et møte??? Det er nok av bitches i barnehagen og at de ikke alltid hører på deg, vel, det er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, loveli skrev:

Man skal få advarsel og kunne bestå hvis man forbedrer seg. Du kan umulig være helt uegnet bare fordi noen ikke hørte på et møte??? Det er nok av bitches i barnehagen og at de ikke alltid hører på deg, vel, det er ikke uvanlig.

Jeg står virkelig på nå, og håper jeg kan bestå på de siste dagene som er igjen.

Anonymkode: a4223...f27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg står virkelig på nå, og håper jeg kan bestå på de siste dagene som er igjen.

Anonymkode: a4223...f27

Begrunnelsen for at du liksom skal stryke holder ikke til stryk.

Det skal være velbegrunnet. Og ganske alvorlig for at man skal stryke. Man er nyutdannet som nyutdannet og man skal ikke være 100% flink rett etter studiene, sier seg selv! Man skal ikke se potensiale engang for å stryke, og da får man vite det lenge før siste semester!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høyrest veldig stengt og merkelig ut.

Anonymkode: 89ce2...615

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo spesielt ut, men. Jeg har det siste året hatt den kjipe oppgaven å forholde meg til to studenter som var strykkandidater (ikke bhg.lærer), og de hadde svært liten innsikt og forståelse i hvorfor de fikk varsel om stryk. Som deg fokuserte de på en ting som ble oppfattet som urimelig, når reailteten var at det var flere momenter å ta tak i. Er du helt sikker på at det ikke ligger mer bak enn ledelse av et møte? Erfaringen min er at de som får varsel om stryk skylder på veileder, andre i praksis, skolen, andre studenter og omkringliggende faktorer fremfor å ta tak i egen oppførsel og framferd som ofte er det faktiske problemet. Hvis du ikke møter veileder og ikke syns du får sjansen til å ta deg inn, så tar du kontakt med praksislærer på skolen (gjerne skriftlig så du har dokumentasjon til senere) og avdelingsleder der du er i praksis. Du skal ha reell mulighet til å vise forbedring siste del av praksisperioden. 

Anonymkode: 9d68a...24b

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man kan  oppleve stygge ting av veilerder, og det basert på misunnelse,

Jeg fikk høre at det ikke var en selvfølge og stå i praksis ( hadde ikke tenkt tanken en gang) og vedkommenede jeg nevner  her halvskrek.

Er bare det at jeg har jobbet som ped leder i 10 år, stillinger jeg har fått UTEN å søke. Jeg skriver årsplaner, ukeplaner, iup, har hundrvis av foreldresamtaler bak meg og har holdt en del foreldremøter… men det var ingen selvfølge og bestå praksis!!! ;) ;)

Stå på ditt, kjemp for dine rettigheter. Det er vanlig å være nervøs i praksis, det er derfor det heter praksis--- en forberedelse til vanlig arbeidshverdag og det kommer med øvelse. 

Anonymkode: 8f1fb...917

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at man kan  oppleve stygge ting av veilerder, og det basert på misunnelse,

Jeg fikk høre at det ikke var en selvfølge og stå i praksis ( hadde ikke tenkt tanken en gang) og vedkommenede jeg nevner  her halvskrek.

Er bare det at jeg har jobbet som ped leder i 10 år, stillinger jeg har fått UTEN å søke. Jeg skriver årsplaner, ukeplaner, iup, har hundrvis av foreldresamtaler bak meg og har holdt en del foreldremøter… men det var ingen selvfølge og bestå praksis!!! ;) ;)

Stå på ditt, kjemp for dine rettigheter. Det er vanlig å være nervøs i praksis, det er derfor det heter praksis--- en forberedelse til vanlig arbeidshverdag og det kommer med øvelse. 

Anonymkode: 8f1fb...917

Mine rettigheter er vel egentlig bare at jeg må ta til meg dette, men jeg synes det er dumt at veileder ikke ser meg mer i aksjon da til tross for dette varselet.

Anonymkode: a4223...f27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine rettigheter er vel egentlig bare at jeg må ta til meg dette, men jeg synes det er dumt at veileder ikke ser meg mer i aksjon da til tross for dette varselet.

Anonymkode: a4223...f27

Ikke nødvendigvis.

Når ikke veileder ser deg mer i aksjon tross varsel er jo det "noe som skurrer."

Jeg har vært med på opplegg og veiledning av bh studenter, en gang var det en som dessverre var elendig.

Beklager måten det er sagt på, men det var ikke forberedt noe, 4-5 linjer på forberedelsen og kaos. Det ble drøftet med skolen, men vedkommende fikk en sjangse til.

Hvis du vil kan du sende meg en melding her inne, så kan jeg se over oppgaven. Går ut fra du bruker en didaktisk modell.

Anonymkode: 8f1fb...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis.

Når ikke veileder ser deg mer i aksjon tross varsel er jo det "noe som skurrer."

Jeg har vært med på opplegg og veiledning av bh studenter, en gang var det en som dessverre var elendig.

Beklager måten det er sagt på, men det var ikke forberedt noe, 4-5 linjer på forberedelsen og kaos. Det ble drøftet med skolen, men vedkommende fikk en sjangse til.

Hvis du vil kan du sende meg en melding her inne, så kan jeg se over oppgaven. Går ut fra du bruker en didaktisk modell.

Anonymkode: 8f1fb...917

Skjønner ikke hva du mener. Vi skal ikke skrive noen modell denne perioden i form av modell i forkant av lederdager og aktiviteter, men observere en uke, holde ett møte hvor man skal drøfte funn, for så å sette igang ett utviklingsarbeid. 

Anonymkode: a4223...f27

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva du mener. Vi skal ikke skrive noen modell denne perioden i form av modell i forkant av lederdager og aktiviteter, men observere en uke, holde ett møte hvor man skal drøfte funn, for så å sette igang ett utviklingsarbeid. 

Anonymkode: a4223...f27

Ser nå at det er siste semester, forståelig det.

Og du har observet en uke, drøftet funn og satt i gang et utviklingsarbeid?

Anonymkode: 8f1fb...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå at det er siste semester, forståelig det.

Og du har observet en uke, drøftet funn og satt i gang et utviklingsarbeid?

Anonymkode: 8f1fb...917

Jeg bare reflekterer litt videre her, klart du må motivere kolleger. Hvordan åpner du møte, blir alle sett og hørt? Tar du tydelig lederrolle og spør etter innspill? Er forarbeidet bra og synliggjort for de du jobber sammen med? Hvis du har fått tilbakemeldinger, hvordan bruker du dem?

Anonymkode: 8f1fb...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare reflekterer litt videre her, klart du må motivere kolleger. Hvordan åpner du møte, blir alle sett og hørt? Tar du tydelig lederrolle og spør etter innspill? Er forarbeidet bra og synliggjort for de du jobber sammen med? Hvis du har fått tilbakemeldinger, hvordan bruker du dem?

Anonymkode: 8f1fb...917

Ja klart man må, og klart man må bruke faglitteratur, men jeg har jo ikke kunnet være en tydelig leder i forkant av fastsatt utviklingsarbeid. Vi har ikke hatt ansvar for dagsplan eller aktiviteter, annet enn å observere for å finne funn. 

Jeg tar til meg tilbakemeldingene, men når det har vært lite tilbakemelding på manglende ledelse før midtveisevaulering , så er det ikke så lett. Tenker kanskje veileder også burde ha sett meg mer , og også etter hun sendte varsel. Vil hun ikke se selv at det motbevises?

Anonymkode: a4223...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva du mener. Vi skal ikke skrive noen modell denne perioden i form av modell i forkant av lederdager og aktiviteter, men observere en uke, holde ett møte hvor man skal drøfte funn, for så å sette igang ett utviklingsarbeid. 

Anonymkode: a4223...f27

Du må vel gå ut ifra en didaktisk modell, ettersom dette er en utdannelse som krever god kunnskap om didaktikk? Denne modellen skal ikke nødvendigvis skrives noe sted, men den bør være grunnmuren for dette møtet.

Hvis det nå er lederferdighetene som ikke er gode nok, får du muligheten til å holde et nytt møte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare reflekterer litt videre her, klart du må motivere kolleger. Hvordan åpner du møte, blir alle sett og hørt? Tar du tydelig lederrolle og spør etter innspill? Er forarbeidet bra og synliggjort for de du jobber sammen med? Hvis du har fått tilbakemeldinger, hvordan bruker du dem?

Anonymkode: 8f1fb...917

Dette var første øee

 

6 minutter siden, Anzii skrev:

Du må vel gå ut ifra en didaktisk modell, ettersom dette er en utdannelse som krever god kunnskap om didaktikk? Denne modellen skal ikke nødvendigvis skrives noe sted, men den bør være grunnmuren for dette møtet.

Hvis det nå er lederferdighetene som ikke er gode nok, får du muligheten til å holde et nytt møte?

Nei formålet med møtet var å lage tiltak for utviklingsarbeidet, og det er nå gjort. Nå må jeg bruke lederegenskapene til å lede arbeidet.

Anonymkode: a4223...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja klart man må, og klart man må bruke faglitteratur, men jeg har jo ikke kunnet være en tydelig leder i forkant av fastsatt utviklingsarbeid. Vi har ikke hatt ansvar for dagsplan eller aktiviteter, annet enn å observere for å finne funn. 

Jeg tar til meg tilbakemeldingene, men når det har vært lite tilbakemelding på manglende ledelse før midtveisevaulering , så er det ikke så lett. Tenker kanskje veileder også burde ha sett meg mer , og også etter hun sendte varsel. Vil hun ikke se selv at det motbevises?

Anonymkode: a4223...f27

Det blir din oppgave, jeg hadde tatt spørsmålene du stiller opp med veileder, og notert. Etter det hadde jeg faktisk drøftet det med praksisoppfølger på skolen. 

Ellers er jeg enig i at en didaktisk modell er grunnbjelken i arbeidet vårt,  når du har jobbet en stund går det faktisk automatisk. 

Anonymkode: 8f1fb...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette var første øee

 

Nei formålet med møtet var å lage tiltak for utviklingsarbeidet, og det er nå gjort. Nå må jeg bruke lederegenskapene til å lede arbeidet.

Anonymkode: a4223...f27

Tiltak er jo en del av det didaktiske arbeidet og så videreføre…som er å lede arbeidet. Hvordan vil du lede? Hvordan skaper du motivasjon, forståelse og oversikt?

Anonymkode: 8f1fb...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var første øee

 

Nei formålet med møtet var å lage tiltak for utviklingsarbeidet, og det er nå gjort. Nå må jeg bruke lederegenskapene til å lede arbeidet.

Anonymkode: a4223...f27

Skjønner. Men ettersom møtet blir nevnt i varslingen antar jeg det var noe her som også ikke var godt nok? Du nevner blant annet at du ikke fikk med deg personalet. Antar det kanskje faller under manglende lederegenskaper, for forstår jeg deg rett er det primært her du har strykgrunnlag? 
 

Isåfall, slik du legger det fram her, er det nå da etter møtet lederjobben starter (rett meg om jeg misforstår, går selv grunnskolelærerutdanning så kan en del om didaktikk, men disse møte- og lederprosjektene er nye for meg🙈). Da syns jeg det er veldig rart at du får liten oppfølgning og blir lite observert i denne perioden. Her ville jeg selv snakket med veileder og hørt hva h*n tenker om din progresjon, om det er noe du bør gjøre annerledes osv. Vær på og vis interesse for endring, så ta notater underveis og spør om konkrete råd!!

Lykke til🥰

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...