Gå til innhold

Hvorfor virker det som mange innvandrerkvinner takler så godt å ha mange barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, hvor er bv? 

Anonymkode: b691c...a6b

Jeg tror veldig få av disse foreldrene blir meldt til barnevernet, fordi vi ser på det som kultur og ikke omsorgssvikt. Dessuten har det norske barnevern så lite ressurser, at de bruker ikke tid på sånne "bagateller". To av nabobarna mine har fått skjørbuk fordi de er inne hele tiden etter skolen.Da sitter de og ser på TV og er på mobilen.  den ene jenta fortalte meg at helsesøster på skolen hadde bestemt at de skulle få medisiner for å bli friske, derfor kommer det en fra hjemmesykepleien hjem til de og gir de medisin. I går kom hjemmesykepleien kl 8 om morgenen, og foreldrene hadde ikke stått opp så barna selv passet tiden og låste opp for sykepleieren...🤔 Man kan vel ikke si noe annet enn at de blir selvstendige barn

Anonymkode: 2e390...eff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det har jeg også lurt på. Selv har vi ikke tatt oss tid eller råd til mer enn 2. I beregningen har vi da tatt med kostnader til fritidsinteresser/ tannregulering/ konfirmasjon/ lappen og evt bryllup osv. Støtte til etablering i fremtiden. Vi har også stort nok hus med 3 store soverom, 3 stuer og 2 bad pluss gjestetoalett. Med to unger klarte vi begge å jobbe fullt og tjener etterhvert bra. Vi har plass til at ungdommene kan ha besøk hos oss samtidig som vi er hjemme selv.

Jeg tror kanskje ikke de som får så mange barn beregner å ha råd til alt dette? Og det bidrar nok også til store forskjeller økonomisk. Fordi ungene I familier med mange barn gjerne må dele rom, begge foreldrene får ikke jobbet, dermed dårligere økonomi. Mange bor trangt og ungdommene kan ikke ha venner med seg hjem, dermed driver de gatelangs med de gjeng problemene som er.

Anonymkode: 9e665...c90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte: oppfølging av skole/lekser og fritidsinteresser 

Anonymkode: 9e665...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, hvor er bv? 

Anonymkode: b691c...a6b

Hva kan bv gjøre i det tilfellet? Nekte ungene å passe på småsøsken? Tvinge de på fritidsaktiviteter? Vet du i det hele tatt hva BV jobber med?

Anonymkode: 6d3fa...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 17.30, AnonymBruker skrev:

Du må ikke føle deg truffet som en mor, alle land har demmes versjon av hvordan man oppdrat barn eller hva barn er for dem, veldig forskjellig fra kultur til kultur.

 

Min mor kommer fra Afrika, hun kom til Norge når hun var 16 år og fikk meg når hun var 19 år. I løpet av 10 år så fikk hun 5 barn, 3 planlagt og 2 uplanlagt. Pappa kunne ikke hjelpe så mye siden vi var avhengig av pappa sin inntekt og Mamma jobbet masse forskjellige små jobbe, men ikke så mye fordi hun må ta vare på oss. Min mor kjøpte seg nesten aldri saker til seg selv, var med oss 24/7, hun hadde faste aktiviteter med oss hver dag siden vi ikke hadde råd til ( SFO og andre aktiviteter). Vi ble oversvømt av min mors kjærlighet, hun sang for oss når vi skulle sove, hun var alltid der for å lytte, alltid motiverte oss til å være sterke individer og hvor viktig det er å være selvstendig. Min mor ville alltid at vi skulle ha ting som hun ikke hadde, hun puttet sitt liv og drømmer på oss... jeg blir så lei meg av å høre de negative kommentaren om disse " innvandrer mødrer". Ja de gjør ting annerledes.. men gjør ikke alle mødrer det i verden ? Jeg har ikke noen tanter , søskenbarn, besteforeldre osv.. men jeg har min lille familie på 7 stykke, og de skaper gledet i mitt liv. Jeg hatt voksende peke på meg og mine små søsken når jeg var yngre siden vi var "mange" har hørt spørsmålene 100 ganger om " hvordan vi klarer oss med så mange barn", men jeg bryr meg ikke siden jeg er lykkelig.

Innvandrer mødre prioriterer ikke jobb og penger før de har oppdrar barna ferdig.. sånn er det bare i andre kulturer, det betyr ikke at mødre i Norge er dårligere, man gjør ting bare forskjellig...

Anonymkode: 560e3...8c0

Skremmende at du ikke klarer å skrive bedre norsk når du er født i Norge 😳

Anonymkode: c6008...5db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Så du påstår m.a.o at oppdragelsen hos polakker er den samme som hos somaliere? Og at forskning viser dette? Jeg mener, begge er jo innvandrere.... Forskningen viser uansett ikke noe konklusjon på at det er vanlig hos innvandrerfamilier at 7 åringer passer 5 mnd gamle babyer hele dagen, som jo var påstanden jeg kommenterte og som du hang deg så opp i.

Anonymkode: 9776f...b88

Det dreier seg om autoritær oppdragelse, hvor man heller beordrer barn og forventer blind adlydelse (med og uten oppdragervold), fremfor oppdragelse basert på respekt for barnet som et unikt og eget vesen. Det dreier seg om at man tenker at barn blir funksjonelle voksne så lenge de får grunnleggende behov dekket uten at man må nedlegge stor innsats i f.eks. kultivering og dannelse. Dette er kortversjonen. Som sagt er dette en tradisjonell oppdragelse som også var vanlig her for ikke så lenge siden. Om man er fra Somalia eller ØstEuropa er sånn sett uvesentlig.

Anonymkode: 79341...b10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det har jeg også lurt på. Selv har vi ikke tatt oss tid eller råd til mer enn 2. I beregningen har vi da tatt med kostnader til fritidsinteresser/ tannregulering/ konfirmasjon/ lappen og evt bryllup osv. Støtte til etablering i fremtiden. Vi har også stort nok hus med 3 store soverom, 3 stuer og 2 bad pluss gjestetoalett. Med to unger klarte vi begge å jobbe fullt og tjener etterhvert bra. Vi har plass til at ungdommene kan ha besøk hos oss samtidig som vi er hjemme selv.

Jeg tror kanskje ikke de som får så mange barn beregner å ha råd til alt dette? Og det bidrar nok også til store forskjeller økonomisk. Fordi ungene I familier med mange barn gjerne må dele rom, begge foreldrene får ikke jobbet, dermed dårligere økonomi. Mange bor trangt og ungdommene kan ikke ha venner med seg hjem, dermed driver de gatelangs med de gjeng problemene som er.

Anonymkode: 9e665...c90

Dere kunne jo hatt flere barn med litt mindre boutgifter, da.... 

Anonymkode: 79341...b10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror veldig få av disse foreldrene blir meldt til barnevernet, fordi vi ser på det som kultur og ikke omsorgssvikt. Dessuten har det norske barnevern så lite ressurser, at de bruker ikke tid på sånne "bagateller". To av nabobarna mine har fått skjørbuk fordi de er inne hele tiden etter skolen.Da sitter de og ser på TV og er på mobilen.  den ene jenta fortalte meg at helsesøster på skolen hadde bestemt at de skulle få medisiner for å bli friske, derfor kommer det en fra hjemmesykepleien hjem til de og gir de medisin. I går kom hjemmesykepleien kl 8 om morgenen, og foreldrene hadde ikke stått opp så barna selv passet tiden og låste opp for sykepleieren...🤔 Man kan vel ikke si noe annet enn at de blir selvstendige barn

Anonymkode: 2e390...eff

Skjørbuk? Det er C-vitaminmangel. Du mener sikkert D-vitaminmangel. Det kommer ikke bare av at de er inne (det er ofte norske barn også etter skolen) Det kommer av en kombinasjon av kosthold, mangel på sollys og ikke minst at huden er mørk slik at de ikke får nyttiggjort seg sollys slik som vi med vår lyse hud (som er en tilpasning til miljøet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 16.44, AnonymBruker skrev:

Den moderne, norske kvinnen skal gjerne være av typen helikoptermor som skal lage de mest fancy matpakkene, ha den søteste Instagram-kontoen, masse av tid til å dulle med sine små OG være en karrierekvinne. Skjønner godt at tiden ikke strekker til da. Innvandrerkvinner har antakelig mindre fokus på seg selv, og godt er det. Barn av innvandrerkvinner føler nok at de har mødre som er mer til stede, fremfor at mutter'n skal være karrierekvinne og tjene det samme som menn.

Anonymkode: fb094...26b

Tviler. Norske kvinner i dag skal sitte på gulvet og dulle med Bernhard Ole. Barna skal alltid aktiviseres av foreldrene, og skal alltid passes på. Innvandrerkvinner sitter ikke på gulvet og duller med ... hva de nå enn kaller barna sine. Jeg tror heller barna i større grad må klare seg selv. 

Alt skal på en rolig og pedagogisk måte forklares til Bernhard Ole. Det gidder ikke innvandrerkvinnene. Der er "nei" et nei

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke at 1 år med 7500kr pr måned kan holde noen utenfor arbeidsmarkedet? Det er virkelig ikke lukrativt.

Anonymkode: 79341...b10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke at 1 år med 7500kr pr måned kan holde noen utenfor arbeidsmarkedet? Det er virkelig ikke lukrativt.

Anonymkode: 79341...b10

Om du får mange barn tett, så er jo ikke det så er jo 7500 kr en god sum for å bare være hjemme med barn. 

Anonymkode: bcf68...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du får mange barn tett, så er jo ikke det så er jo 7500 kr en god sum for å bare være hjemme med barn. 

Anonymkode: bcf68...32f

Jeg tror heller dette holder de som uansett ville vært utenfor arbeidsmarkedet fortsatt utenfor. 7500kr dekker ingenting for en storfamilie.

Anonymkode: 79341...b10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...