Gå til innhold

Hvorfor virker det som mange innvandrerkvinner takler så godt å ha mange barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har ingenting med antall barn å gjøre! Problemet er at fedrene som også har ofte litt mer utdanning jobber ute, og har ikke tid til å hjelpe med leksene. Mens mødre som er hjemme og passer på ungene ikke har selv utdanning til å kunne hjelpe med lekser. Det er for eksempel mange innvandrere kvinner som lærte å skrive og lese når dem kom til Norge. Hvordan skal dem kunne hjelpe med lekser? Uansett om det er 2 eller 7 barn, så går dette bare ikke!

Ungene med foreldre med lite utdanning burde fått GRATIS hjelp til lekser. For at ungene skal få de samme mulighetene 

Anonymkode: 60b3f...172

Det er da mange leksehjelptilbud til de som ønsker det. Ihvertfall i Oslo.

Anonymkode: 79341...b10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber med barn, og de fleste innvandrerkvinner jeg kjenner til er hjemmeværende. Noen har opp til ti barn, og eldste barnet har ofte større ansvar enn norske barn, i form av at de f.eks. må være hjemme å hjelpe søsken istedenfor å dra ut med venner. Mange av innvandrerkvinnene er vant til mye hjelp hjemmefra, en utfordring er å gi de en forståelse for f.eks. skolegang. De forventer at skolen låner uteklær og sender barna til skolen i tynn jakke på turdager, at skolen ordner matpakke til bålet og at det ikke er noe problem  å hente 10 min etter stengetid på SFO. Det er ikke alle som forstår viktigheten av lekser, og lar barnet droppe leksene eller slurve igjennom de, for foreldrene selv ikke har nok kompetanse til å skjønne seg på dem. Noen kan kun få ord norsk, selv etter å ha bodd her i mange år, da de er hjemmeværende og henger med andre hjemmeværende ikkevestlige kvinner.

Ellers har jeg samme erfaring som flere i denne tråden. De ser mye på barne-tv og YouTube, har fri tilgang til kjeks og spiser junkfood til middag. Mye lyst brød med nugatti og juice. Tannpuss og lesing av bøker på kvelden dropper de også. 

Anonymkode: cbb41...45e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RoH said:

Når mener du norske kvinner har vært undertrykt og av hvem? 

Frem til det ble vanlig at kvinner kunne ta utdanning og jobbe utenfor huset uten å måtte gifte seg først. Cirka 60-70-tallet. Undertrykt av samfunnets normer.

Anonymkode: 79341...b10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber med barn, og de fleste innvandrerkvinner jeg kjenner til er hjemmeværende. Noen har opp til ti barn, og eldste barnet har ofte større ansvar enn norske barn, i form av at de f.eks. må være hjemme å hjelpe søsken istedenfor å dra ut med venner. Mange av innvandrerkvinnene er vant til mye hjelp hjemmefra, en utfordring er å gi de en forståelse for f.eks. skolegang. De forventer at skolen låner uteklær og sender barna til skolen i tynn jakke på turdager, at skolen ordner matpakke til bålet og at det ikke er noe problem  å hente 10 min etter stengetid på SFO. Det er ikke alle som forstår viktigheten av lekser, og lar barnet droppe leksene eller slurve igjennom de, for foreldrene selv ikke har nok kompetanse til å skjønne seg på dem. Noen kan kun få ord norsk, selv etter å ha bodd her i mange år, da de er hjemmeværende og henger med andre hjemmeværende ikkevestlige kvinner.

Ellers har jeg samme erfaring som flere i denne tråden. De ser mye på barne-tv og YouTube, har fri tilgang til kjeks og spiser junkfood til middag. Mye lyst brød med nugatti og juice. Tannpuss og lesing av bøker på kvelden dropper de også. 

Anonymkode: cbb41...45e

Bingo! Dette er beskrivelsen av oppveksten min som innvandrerbarn.

Anonymkode: 79341...b10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Frem til det ble vanlig at kvinner kunne ta utdanning og jobbe utenfor huset uten å måtte gifte seg først. Cirka 60-70-tallet. Undertrykt av samfunnets normer.

Anonymkode: 79341...b10

Ta deg litt tid til å lese deg opp på hvordan det virkelig har vært i Norge, det var helt vanlig at kvinner var i arbeide for 100 år siden, kvinner hadde stemmerett, rett til å delta i alle lag av samfunnet for 100 år siden. Oldeforeldre mine hadde en arbeidsfordeling hvor hun sto for mesteparten av inntektene når barna ble eldre og kunne klare seg mer selv, i perioden de var små sydde hun hjemmefra. Dette oppfattet hun som en helt vanlig situvsjon, og da snekker vi 1920-1930. Så slutt å finn opp situasjoner som egentlig ikke har eksistert. Norge var en industri og primærnæringssamfunn, det var naturlig at menn tok de tyngste arbeidsoppgavene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn krever ikke så mye. Og eldre søsken tar vare på yngre søsken. En 7 år gammel jente kan fint ta vare på sin 5 måneder gamle bror. Hele dagen.

Dette er helt vanlig i innvandrerfamilier.

Anonymkode: 9e8bf...868

😂 
Yes helt vanlig, min 5 åring passer trillingene as we speak. Så smart og klokt innspill! 
Hilsen utlending

Anonymkode: 9776f...b88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, RoH said:

Ta deg litt tid til å lese deg opp på hvordan det virkelig har vært i Norge, det var helt vanlig at kvinner var i arbeide for 100 år siden, kvinner hadde stemmerett, rett til å delta i alle lag av samfunnet for 100 år siden. Oldeforeldre mine hadde en arbeidsfordeling hvor hun sto for mesteparten av inntektene når barna ble eldre og kunne klare seg mer selv, i perioden de var små sydde hun hjemmefra. Dette oppfattet hun som en helt vanlig situvsjon, og da snekker vi 1920-1930. Så slutt å finn opp situasjoner som egentlig ikke har eksistert. Norge var en industri og primærnæringssamfunn, det var naturlig at menn tok de tyngste arbeidsoppgavene. 

 

Hvorfor hadde vi kvinnefrigjøring, da?

Anonymkode: 79341...b10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

😂 
Yes helt vanlig, min 5 åring passer trillingene as we speak. Så smart og klokt innspill! 
Hilsen utlending

Anonymkode: 9776f...b88

Hvordan er det egentlig, da? Jeg også er utlending og jeg er helt enig med de fleste her om hvordan innvandrerforeldre er.

Anonymkode: 79341...b10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, RoH skrev:

Ta deg litt tid til å lese deg opp på hvordan det virkelig har vært i Norge, det var helt vanlig at kvinner var i arbeide for 100 år siden, kvinner hadde stemmerett, rett til å delta i alle lag av samfunnet for 100 år siden. Oldeforeldre mine hadde en arbeidsfordeling hvor hun sto for mesteparten av inntektene når barna ble eldre og kunne klare seg mer selv, i perioden de var små sydde hun hjemmefra. Dette oppfattet hun som en helt vanlig situvsjon, og da snekker vi 1920-1930. Så slutt å finn opp situasjoner som egentlig ikke har eksistert. Norge var en industri og primærnæringssamfunn, det var naturlig at menn tok de tyngste arbeidsoppgavene. 

 

Min oldemor hadde også jobb utafor hjemmet, hun sydde også. For å få hverdagen til å gå rundt hadde de tjenestepike boende hos seg. 
Men hvis du mener kvinner ikke har vært undertrykt i Norge tar du feil. Vi har kanskje ikke blitt steina for å være utro eller drept for ikke å være jomfru på bryllupsnatta, men på 16-1700- tallet var det jaggu ikke langt unna. Kjenner til en historie fra den tida, der det var født et barn utenfor ekteskap. Kvinnen i forholdet ble truet med halshogging, mens mannen «kun» med tukthus. Altså forskjellig straff for lik «forbrytelse.» 

Men at det vi har hatt det bedre enn kvinner fra fex Midtøsten stemmer. Alt er relativt.

Endret av Helgeline
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det egentlig, da? Jeg også er utlending og jeg er helt enig med de fleste her om hvordan innvandrerforeldre er.

Anonymkode: 79341...b10

Ingen vet hvordan det egentlig er. Hva er egentlig innvandrerfamilie generelt? Det er snakk om forskjellige etnisiteter, kulturer, oppdragelsesmetoder osv at det blir for dumt å sitte å snakke “at sånn er innvandrerfamilier» som om det skulle vært en homogen gruppe. En ting er uansett ganske klart hvis man bruker huet, og det er at det er neppe vanlig at 7 år gamle barn passer 5 mnd gamle babyer hele dagen.

Anonymkode: 9776f...b88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ingen vet hvordan det egentlig er. Hva er egentlig innvandrerfamilie generelt? Det er snakk om forskjellige etnisiteter, kulturer, oppdragelsesmetoder osv at det blir for dumt å sitte å snakke “at sånn er innvandrerfamilier» som om det skulle vært en homogen gruppe. En ting er uansett ganske klart hvis man bruker huet, og det er at det er neppe vanlig at 7 år gamle barn passer 5 mnd gamle babyer hele dagen.

Anonymkode: 9776f...b88

"Ingen vet hvordan det egentlig er" - det er jo svært feil sagt da. Det finnes massevis av forskning på hvordan tradisjonell oppdragelse er, uansett hvor man er fra, versus evidensbasert oppdragelse slik man driver med i f.eks. Norge. " Det trengs en landsby" er en bok hvor innvandreroppdragelse blir grundig sammenlignet med typisk norsk middelklasseoppdragelse AV EN FORSKER. Med andre ord: det er mange som vet hvordan det er. 

Anonymkode: 79341...b10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Ingen vet hvordan det egentlig er" - det er jo svært feil sagt da. Det finnes massevis av forskning på hvordan tradisjonell oppdragelse er, uansett hvor man er fra, versus evidensbasert oppdragelse slik man driver med i f.eks. Norge. " Det trengs en landsby" er en bok hvor innvandreroppdragelse blir grundig sammenlignet med typisk norsk middelklasseoppdragelse AV EN FORSKER. Med andre ord: det er mange som vet hvordan det er. 

Anonymkode: 79341...b10

Så du påstår m.a.o at oppdragelsen hos polakker er den samme som hos somaliere? Og at forskning viser dette? Jeg mener, begge er jo innvandrere.... Forskningen viser uansett ikke noe konklusjon på at det er vanlig hos innvandrerfamilier at 7 åringer passer 5 mnd gamle babyer hele dagen, som jo var påstanden jeg kommenterte og som du hang deg så opp i.

Anonymkode: 9776f...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg bor så bor det MANGE innvandrere(muslimer med opptil 10 unger). Mødrene jobber sjeldent, og de jobber gjerne med vasking 1-2 timer for dagen eller noe. Altså jobber lite. Det er de litt eldre jentebarna som handler. De går flere kilometer med tunge poser, stakkars unger. Dessuten er ungene ofte ute og leker og spiller feks fotball uten at mødrene er med. Storesøsken tar også med babysmåsøsken med ut på tur for å avlaste mor. Så de får jo ganske mye hjelp. Jeg som er norsk mor vil ikke at barna mine på 10-11 år skal handle alene, vil ikke at 14 åringen skal ta vare på mine barn på noen måneder og opptil ett par år. Det er jeg som er mor og jeg skal ta meg av det aller meste med far. Og det er slitsomt.

Anonymkode: 7c260...4b4

Får ikke 14 åringen som lov å passe barna dine? Her passer min 14 åring glatt sine søsken på 3 år og 10 mnd. 

Anonymkode: 25472...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.1.2020 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Bingo! Innvandrerdamer kjefter og smeller mer. Bruker tv som barnevakt i større grad enn nordmenn. Lite fokus på å være pedagogisk korrekt. Store søskenflokker betyr ikke at voksne og barn er så kye sammen, det betyr at barna oppdrar seg selv, sammen, gjerne på barnerommet og så lite som mulig ute.

 

Hilsen innvandrerdame

Anonymkode: 79341...b10

Jeg er faktisk ganske enig med deg. Jeg har nesten hele mitt voksne liv bodd i en bydel med mange innvandrere, og mange av barna er venner med mitt barn. Mange har barneflokker på fem til åtte barn og det er vanlig at de eldste passer de yngste, selv om mødrene ikke er i jobb eller bare jobber litt deltid. Jeg kan ikke uttale meg om alle men flere av  foreldrene snur ofte døgnet og lar barna være oppe til sent på kveld eller litt utpå natten. Om skolebarna komme for sent på skolen er det ikke så nøye på og de fleste av barna i barnehagealder går gjerne ikke i barnehagen i det hele tatt, eller kanskje de siste året før de skal begynne på skolen for da er det viktig at de lærer seg norsk. Mange av barna går inn og ut hos meg og jeg har både skiftet bleie og gitt de ofte mat, for i helgene ligger mange foreldrene å sover til langt på dag så barna får kanskje sitt første måltid i 15 tiden. Som nevnt ovenfor her, er mange ikke så pedagogisk opptatt, heller ikke med å realisere seg selv. Mange er ikke så opptatt med å følge opp barna med fritidsaktiviteter. Mitt barn har spilt fotball i mange år og har venner fra arabiske land på laget. Jeg har aldri sett en mor på fotballkamp /Cup,kanskje en far /et eldre søsken. Ofte har heller ikke disse barna med seg de riktige klærne eller nok mat når det har vært fotballcup en hel dag. De har da fortalt meg at foreldrene har sovet når de har stått opp om morgenen, og de har måttet ordne seg selv og har derfor ikke tenkt på å ta med seg mat og drikke eller nok varmt tøy. De er nok veldig glad i barna sine men tar det mer som det kommer. Jeg har ofte syntes litt synd på barn der foreldre ikke involverer seg. 

Anonymkode: 2e390...eff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk ganske enig med deg. Jeg har nesten hele mitt voksne liv bodd i en bydel med mange innvandrere, og mange av barna er venner med mitt barn. Mange har barneflokker på fem til åtte barn og det er vanlig at de eldste passer de yngste, selv om mødrene ikke er i jobb eller bare jobber litt deltid. Jeg kan ikke uttale meg om alle men flere av  foreldrene snur ofte døgnet og lar barna være oppe til sent på kveld eller litt utpå natten. Om skolebarna komme for sent på skolen er det ikke så nøye på og de fleste av barna i barnehagealder går gjerne ikke i barnehagen i det hele tatt, eller kanskje de siste året før de skal begynne på skolen for da er det viktig at de lærer seg norsk. Mange av barna går inn og ut hos meg og jeg har både skiftet bleie og gitt de ofte mat, for i helgene ligger mange foreldrene å sover til langt på dag så barna får kanskje sitt første måltid i 15 tiden. Som nevnt ovenfor her, er mange ikke så pedagogisk opptatt, heller ikke med å realisere seg selv. Mange er ikke så opptatt med å følge opp barna med fritidsaktiviteter. Mitt barn har spilt fotball i mange år og har venner fra arabiske land på laget. Jeg har aldri sett en mor på fotballkamp /Cup,kanskje en far /et eldre søsken. Ofte har heller ikke disse barna med seg de riktige klærne eller nok mat når det har vært fotballcup en hel dag. De har da fortalt meg at foreldrene har sovet når de har stått opp om morgenen, og de har måttet ordne seg selv og har derfor ikke tenkt på å ta med seg mat og drikke eller nok varmt tøy. De er nok veldig glad i barna sine men tar det mer som det kommer. Jeg har ofte syntes litt synd på barn der foreldre ikke involverer seg. 

Anonymkode: 2e390...eff

Herregud, hvor er bv? 

Anonymkode: b691c...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er velkjent at de trenger mer hjelp på skolen. Hvit mann og utenlandsk kone sliter også. Moren kan ikke norsk og klarer ikke å lære norsk, far er nærme 60 år og skranter i helsen. Far leverer i bhg/skole, men beskjeder og informasjon klarer de ikke å få med seg. Karneval og turdager blir ofte glemt. På skolen glemmes gymtøy og matpakker, sykkeldager ect. Det er ikke lett å integrere når språket hemmes og kulturen krasjer totalt. Det går ikke så bra med disse barna altså. Eks er thaikone 29 gift med norsk mann 62. Hun blir mye alene når hun da også får 3-4 barn. Det kan ikke være lett. Ikke ros dette opp i skyene. Bhg og skoler vet dette sliter på. 

Anonymkode: bef17...bd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 25.1.2020 den 16.41, AnonymBruker skrev:

Tror det er kulturelt betinget. Nordmenn er besatte av selvrealisering og me-time selv etter at de har fått barn. Mange innvandrerkvinner har ikke det behovet mens barna er små, og setter dem foran alt.

Anonymkode: 6d3fa...1a3

De har i høyeste grad dette behovet, men i motsetning til norske kvinner som er likestilte og kan velge å planlegge familie (bruke prevensjon) og satse på egen karriere, så kan mange innvandrerkvinner bare glemme det. De er forpliktet til å være hjemmeværende mor og ta seg av sine barn, og la seg forsørge (og styres) av mannen sin. Det handler om kultur, religion og faktisk også økonomi. De bruker heller ikke prevensjon, så antallet barn blir dermed naturlig nok mye høyere. De har dessverre ikke alltid den samme valgmuligheten som norske kvinner.

Jeg kjenner flere norske kvinner som har flere enn to barn, og ingen av dem får sammenbrudd eller sliter med å samtidig jobbe. Det finnes også mange eksempler på innvandrerkvinner som velger færre barn og mer fokus på karriere og å klare seg selv.
Det er perfeksjonistiske damer med flink-pike-syndromet som får sammenbrudd og blir utbrente, ikke damer av en viss nasjonalitet eller med et visst antall barn.

Denne tråden er bare atter en ny vinkling på "problemet" som enkelte menn lager seg, om at norske kvinner ikke lenger er hjemmeværende babymaskiner som lar mannen bestemme hva som er best for dem.
Innvandrerkvinner og deres døtre blir stadig mer likestilte de også, etterhver som de blir boende i Norge. Barn av innvandrere (spesielt jenter) tar f.eks. oftere høyere utdannelse enn etnisk norske unge, og sikter seg inn på et liv som økonomisk uavhengig. Blant annet fordi foreldrene og ungdommene selv ser hvilke muligheter de har i Norge. Det synes jeg er utrolig fint!

Svaret på TS sitt spørsmål er rett og slett: Det er fordi de er nødt. De har ikke noe valg.
 

Anonymkode: 527ce...d6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 17.51, AnonymBruker skrev:

For det gjør ikke norske barn?

Anonymkode: 6d3fa...1a3

Nei, ikke på samme vis som innvandrerbarna. De har mye mindre foreldrekontroll. 

Anonymkode: 60aa5...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vet hvordan det egentlig er. Hva er egentlig innvandrerfamilie generelt? Det er snakk om forskjellige etnisiteter, kulturer, oppdragelsesmetoder osv at det blir for dumt å sitte å snakke “at sånn er innvandrerfamilier» som om det skulle vært en homogen gruppe. En ting er uansett ganske klart hvis man bruker huet, og det er at det er neppe vanlig at 7 år gamle barn passer 5 mnd gamle babyer hele dagen.

Anonymkode: 9776f...b88

Si det til TS også da.

Anonymkode: 527ce...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en kurdisk familie fra Iran, med 3 barn på ca 14, 8 og 1 år

Gutten hadde helt råtne tenner... Selv om han hadde bodd i Norge i 2,5 år. Han har sikkert fått tannlegehjelp til det nå... I tillegg så stinker både foreldrene og de eldste barna gammel svette.

Anonymkode: 8df48...893

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...