Gå til innhold

Så lei folk som ikke skjønner hvordan en flyreise fungerer!


isw

Anbefalte innlegg

På 23.1.2020 den 21.08, AnonymBruker skrev:

Har nok noe mer forståelse for "feil" folk gjør, men at det skal være så vanskelig å holde avstand til bagasjebåndet, DET irriterer meg.

Anonymkode: da379...1e7

Ja, det er faktisk det eneste som irriterer meg (dét og når folk stopper i midtgangen og ikke slipper noen forbi) - noen er til og med så frekk at går forbi meg og bestemmer seg for å stå rett foran meg slik at jeg ikke ser bagasjebåndet.

Anonymkode: ab6bb...0d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.1.2020 den 21.35, Anzii skrev:

Og det er ikke vits å reise seg i sekundet beltelampa slukker. Det er enda en god stund til du kan gå av. Du kommer nemlig ikke fortere av flyet fordi du står i midtgangen og loker🙈

Jeg foretrekker at folk gjør det. Det som også er irriterende er når noen, som har masse bagasje og klær de skal ta på, ikke reiser seg opp før, slik jeg må sitte og vente til nesten alle har forlatt flyet før nabopassasjeren har fått på seg jakken sin og tatt bagasjen fra bagasjehyllen. Så ja, folk kan gjerne reise seg opp før, slik at de bare kan forlate flyet når dørene åpnes.

Anonymkode: ab6bb...0d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en slik person som irriterer gjennom sikkerhetskontrollen. Ikke i Norge, der går alt fint, men i England.

Uansett hva jeg gjør, om jeg så sender 98% av bagasjen min som innsjekket, blir jeg tatt i sikkerhetskontrollen. Sist ble jeg tatt fordi den absolutt helt tomme vannflasken min lå i veska. Og ikke på brettet. 😧

Forrige gang der var det pilleboksen min, en bitteliten hjerteformet metallboks, som ble tatt for å være leppepomade. 😫Den var forøvrig ikke noe problem gangen før der igjen. Det var derimot tre par helt nye herreboksere i emballasjen sin. 🤪

Så er det scanningen som alltid gir utslag på hofta mi, og dermed må jeg håndvisiteres uansett om jeg har tatt av alt av metall. Sist jeg fløy måtte til og med skoene av for å gjennomlyses, tøysko, og sokkene ble håndscannet. 

Man blir jo vant til dette, men noen ganger lurer jeg på om jeg har en chip som avgir signal så fort jeg beveger meg inn i en engelsk sikkerhetskontroll. 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2020 den 20.40, isw skrev:

- Gå på dass om du har luft i magen. Du lurer ingen selv om du slipper en lydløs en! 

 

This.
Alt det andre er egentlig greit, men dette. Dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ett tips fra en sikkerhetskontrollør på OSL.

Om du flyr via Gardermoen og du blir plukket ut til ekstra sikkerhetssjekk, så behøver du IKKE informere om at det gikk greit på Værnes, I Paris eller hvor du nå kommer fra. Det driter vi i, du er på Gardermoen nå.

Vi driter i om skoene eller beltet ditt ikke måtte tas av tidligere, du er fremdeles på Gardermoen.

Vi driter også i at du har dårlig tid og skal rekke ett fly. Vær tidligere ute neste gang. Vi bryr oss virkelig ikke om du er veldig sent ute og eventuellt mister flyet ditt. Det er ene og alene din egen skyld.

Vi gir jevnt over blanke i hva du måtte si, vi utfører bare jobben vår. Er du ekstra frekk, så jobber vi bare tregere og i verste fall blir du sent ut av sikkerhetskontrollen til du kan oppføre deg.

Vi driter også i at den shampoo flaska di er svindyr og den nesten ikke er å oppdrive. Send den som innsjekket bagasje om du er så redd for den.

Vi bryr oss heller ikke om at du ikke har bagasje og sende så du ikke får lagt Whiskeyflaska til onkel Jon i innsendt bagasje. Vi beslaglegger den uansett prisklasse og grunn til hvorfor du absolutt må ha med den inn i cabinen. 
 

Ber vi deg ta av skoene så ja, det gjelder begge skoene. Du behøver ikke spørre om du skal ta av skoene da du tydelig hørte hva vi ba deg om.

Rydd opp boksene etter deg. Det var du som brukte de.

Slutt å stress og påpeke at du skal nå ett fly. Vi vet det, du er tross alt på en flyplass.

Vi bryr oss heller ikke om du skal fly til Bergen eller Kuala Lumpur. Bare kom deg videre. Vi bryr oss ikke om at du ble stoppet eller ikke stoppet i sikkerhetskontrollen i Helsinki eller Baltimore heller.

Vi bryr oss virkelig ikke om noe som helst av hva dere måtte bable om. Vi gjør bare jobben vår og vil ha dere vekk fort som mulig for å ikke danne kø.

 

Anonymkode: 9536c...408

For noen dårlige holdninger du har. Du må ikke glemme at du jobber i et serviceyrke. Tolererer du ikke andre mennesker, anbefaler jeg deg til å få deg en annen jobb/skaffe utdanning. Nå er jeg heller ikke én av de som "bryter" disse reglene dine, men slike folk som deg burde ikke ha en jobb med direktekontakt med andre.

Anonymkode: ab6bb...0d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen dårlige holdninger du har. Du må ikke glemme at du jobber i et serviceyrke. Tolererer du ikke andre mennesker, anbefaler jeg deg til å få deg en annen jobb/skaffe utdanning. Nå er jeg heller ikke én av de som "bryter" disse reglene dine, men slike folk som deg burde ikke ha en jobb med direktekontakt med andre.

Anonymkode: ab6bb...0d2

Vedkommende har ikke dårlig holdning. Dette er reglene som ikke de som står i sikkerhetskontrollen har bestemt. 

Anonymkode: 9c051...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at enkelte føler seg litt tråkket på her og det er ikke meningen.

Hensikten er ikke å skremme folk som ikke er vant med fly fra å fly. Selvfølgelig er vi alle mennesker og tar hensyn til hverandre.

Hensikten er å få folk til å forstå at en del av oss har fly enten som arbeidsplass eller transportmiddel, og at selv om noen er på ferie er ikke det et fripass til å legge enhver dannelse, anstendighet og oppførsel til side. Det er noen av oss som faktisk bare vil komme hjem etter en lang dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fullstendig enig, Ts!

Voksne som reiser med unger bør også sørge for at de er underholdt underveis.

Møkk lei av unger som banker og sparker i setet mitt. Og når jeg bøyer meg bakover og spør om de ikke kan være greie å la vær, driter ungene i det jeg sier, og minst en av foreldrene viser meg finger. 
 

At det går an! 

Anonymkode: a821d...54a

"Viser finger"???? Har aldri sett noen gjøre det, så tror du må være et helvete å ha rundt som medpassasjer for en stresset mor eller far! Mine barn er forholdsvis rolige på fly, men det hender at den "underholdningen" man har planlagt, ikke er det barna ønsker der og da. Og da prøve å roe ned et barn, eller få fokus over på noe annent, når det sitter 4-5 idioter og okker og stønner over deg og barna dine, er det ikke lett! Blir alltid forundret over hvor lite folk tåler på en flytur 🙄

Anonymkode: e04fd...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som ER et problem er når vedkommende som sitter i midten eller innerst på en seterad, på død og liv skal reise seg (halvveis opp) når lampa slukker— selv om det er 5-10 min til man kan gå av.

Anonymkode: fa0b6...454

Du skal ha ganske fin rumpe før jeg synes det er positivt at du trykker rumpa opp i ansiktet mitt når du reiser deg opp lenge før du kan gå av.  

Til nå er det mest halvgamle menn som har gjort det og det er ganske lite gøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2020 den 20.40, isw skrev:

Jeg reiser ganske mye både jobb og privat, og irriterer meg så grenseløst over folk som ikke skjønner hva man skal gjøre på et fly! Akkurat nå er lunta ganske kort etter å ha kommet hjem, så jeg tenkte jeg halvsarkastisk kunne sette opp en liten guide til hvordan man skal bruke dette framkomstmiddelet:

Sikkerhetskontrollen:

- Du kan med stor fordel ta av jakke, belte, smykker, osv. FØR du kommer fram til plastkassene, så du ikke lager kø. 

- Tøm alle lommer! 

- Ta av beltet ditt! 

- Ha et bevisst forhold til om du har med deg noe flytende. 

Etter sikkerhetskontrollen:

- Det er ingen nødvendighet å bøtte ned fem halvlitere før du går ombord! Du overlever faktisk uten. 

- De små spritflaskene som norske turister elsker å kjøpe i taxfree er IKKE lov å drikke på flyplassen. Heller ikke på dass! 

- Det er ikke samfunnsplikten din å kjøpe hele kvoten med alkohol. Du kan faktisk gi faen i å omgjøre flyet til en Molotov-cocktail ved en eventuell ulykke. Og om du tar med deg for mye inn som håndbagasje og får bot for det er det din egen skyld og ditt eget ansvar! 

- Du kan faktisk bli nektet boarding hvis du er full/fjern/høy!  

Ved boarding:

- Gi faen i å prøve og gå ombord når det er prioritert boarding hvis du ikke har det inkludert i billetten. Du slipper ikke inn, du lager forsinkelser og du havner bakerst i køen. Det er ulike bookingklasser og et fly er et klassesamfunn. Ingen bryr seg om du stemmer SV og ikke liker det. 

- Når du er inne i flyet går du TIL SIDEN og slipper andre forbi. Står du i midtgangen lager du kork for absolutt alle andre

- Ha et bevisst forhold til hvor du skal sitte og gå dit, ingen andre steder 

- Sørg for å ha gått på dass før du går ombord! 

Under reisen:

- Du kan krangle med mannen din så mye du vil, men ikke på flyet! 

- Vis respekt for dine medpassasjerer. 

- Nei, jeg gidder ikke ha en samtale med deg under hele turen selv om vi begge sitter alene. 

- Gå på dass om du har luft i magen. Du lurer ingen selv om du slipper en lydløs en! 

Avslutningsvis:

Ja, jeg forstår at du er på ferie og skal kose deg, men forstå at mange du reiser sammen med kun ønsker seg å komme raskt fram i fred og ro. Du er på et transportmiddel, du er ikke på et lovløst sted eller på fest!!! 

Skjerp dere! 

 

Du glemte alle de som absolutt må prøve parfymen de nettopp kjøpte på taxfrien på flyet. Dette er en liten plass med mange mennesker. Vent med prøvingen til du kommer hjem,

Og forvent ikke at noen vil bytte plass med deg, hvis du er avhengig av å sitte ved siden av barnet ditt eller ektefellen osv så kjøp plassbillett.

 

Anonymkode: 557fa...43b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende har ikke dårlig holdning. Dette er reglene som ikke de som står i sikkerhetskontrollen har bestemt. 

Anonymkode: 9c051...6af

Helt riktig. Hadde vi som må utføre denne jobbe fått gi noen innspill, så ville mye vært bedre i sikkerhetskontrollen. Vi får bare nye instrukser tredd nedover ørene og sånn skal det være. Hadde ledelsen måttet jobbe på gulvet selv så hadde de forstått hvor krevende den jobben egentlig er. Det er ett evinnelig psykisk stress og ledelsen «bryr seg ikke». Ett av slagordene til firmaet er faktisk «Vi bryr oss», men det har vi ennå ikke merket at gjelder de ansatte.

Anonymkode: 9536c...408

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende har ikke dårlig holdning. Dette er reglene som ikke de som står i sikkerhetskontrollen har bestemt. 

Anonymkode: 9c051...6af

Selvfølgelig forstår jeg at det finnes regler, men jeg snakker om holdninger. Vedkommende viser tydelig at hun/han ikke bør jobbe i et slikt yrke. Det handler ikke om at folk ikke skal respekter reglene, men hvilke holdinger de ansatte har, og med slike holdninger som kommer fram, hadde jeg aldri gitt vedkommende en jobb med å stå i sikkerhetskontrollen.

Anonymkode: ab6bb...0d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

På min siste flytur havnet jeg på setet mot midtgangen (sitter omtrent alltid ved vinduet). 

Til dere som sitter ved vinduet eller i midten: 

1. Det er rikelig med toalettfasiliteter på flyplassen. Så det bør ikke være nødvendig å måtte gå å tisse ørten ganger under en flytur på et par timer. PS: Det hjelper å ikke bøtte innpå halvlitere med pils eller digre krus med kaffe rett før boarding. 

2. Det er fullt mulig å planlegge hva du har i håndbagasjen - og hvor du har det etter at du har satt deg ned i flysetet. Det burde ikke være nødvendig å måtte hente ting i bagasjen flere ganger i løpet av en kort flytur. Ta ut det du trenger i løpet av flyturen FØR du setter deg ned i setet. 

Anonymkode: aa71a...1b9

Sant nok! :) da jeg fløy til Asia sist var det 12 timers natteflyving fra Amsterdam, stor mann ytterst, og jeg innerst som våkner midt på natta og vil på do... Temmelig desperat da! 😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Viser finger"???? Har aldri sett noen gjøre det, så tror du må være et helvete å ha rundt som medpassasjer for en stresset mor eller far! Mine barn er forholdsvis rolige på fly, men det hender at den "underholdningen" man har planlagt, ikke er det barna ønsker der og da. Og da prøve å roe ned et barn, eller få fokus over på noe annent, når det sitter 4-5 idioter og okker og stønner over deg og barna dine, er det ikke lett! Blir alltid forundret over hvor lite folk tåler på en flytur 🙄

Anonymkode: e04fd...723

Hvis noen viser finger, er det veldig klart hvem som er et «helvete» å ha rundt og det er ikke AB-en som klager, men en forelder som viser finger når noen ber barnet om å slutte å sparke. For et forbilde barnet har 😏 

Anonymkode: ab6bb...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte med familie på charter og på noen langdistanse i året. Charter er det verste 😱 

Dette med at de som sitter bakerst skal boarde først.. Det skjer jo aldri. Derfor blir det alltid kaos i flyet også, da alle okkuperer midtgangen slik at man må presse seg forbi. Har utallige ganger vært med på at det må gis beskjeder på høyttaler om at rad X og bak boarder først. Jaja, dette har jeg bare gitt opp å irritere meg over egentlig når alle skal løpe om bord som om flyet plutselig er raskere framme. 

De som har med en ryggsekk, pose fra taxfree, veske og kameraveske som håndbagasje. Det blir så lite plass til oss som har med normal mengde, så sånn sett bra flyselskapene også ser dette nå og strammer inn på tillat vekt. 

Om hele flyet sover og du skal lese, er det fint om du har lyset rettet mot deg og ikke mot meg som prøver å sove bort en 9 timers flytur (klarer ikke sovemaske:fnise:) . I tillegg er det fint at når du sitter ved midtgang ikke blir sur fordi jeg må på do etter halve flyturen. 

Vær så snill ikke ha med deg oldefar på 93 år når du vet han har hjertesvikt og har dårlig helse, sykepleiehjertet mitt brister hver gang noen besvimer eller det som verre er og trenger tilsyn (eldre skal for all del reise, men det er snakk om de som vet de er i ekstremt dårlig form fordi de skal oppleve en siste tur for eksempel. Åå, de er jo søte også altså, men..)

Når du ser du har overvekt og gjerne vil flytte om på bagasjen fra innsjekket bagasje til håndbagasje hadde det vært veldig fint å flytte seg til siden slik at andre kunne sjekke inn i mellomtiden. Vi trenger ikke se på alt innhold i kofferten og ellers kan man alltids investere i koffertvekt. 

Ellers er jeg enig i mye som skrives, spesielt dette med alkohol og bagasjebånd. Er også livredd hver gang noen lar barna sine sitte på båndet, altså hjelp 🤐. Det er også fint når de søte små har hodetelefoner og ikke spiller sånn trykkespill med fullt volum haha. Men samtidig tar jeg alltid hensyn til at noen er eldre og tregere, noen reiser for første gang og andre trenger kanskje hjelp til å finne ut av ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er nevnt - sorry såfall - MEN veldig irriterende med de som etter å ha gått gjennom sikkerhetskontrollen står ved "båndet" der og skal ta på deg klokke , belte , sko , bh - putte pc i veska , you name it istedenfor å ta med seg pikkpakket på benkene rett bortenfor .   Dette medfører jo at de andre boksene ikke kommer gjennom . 

Litt morsomt med de som prøver å gå ombord sammen med de med prioritert billett uten å ha det - nå går det jo av en alarm så de blir jo ganske avslørt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig forstår jeg at det finnes regler, men jeg snakker om holdninger. Vedkommende viser tydelig at hun/han ikke bør jobbe i et slikt yrke. Det handler ikke om at folk ikke skal respekter reglene, men hvilke holdinger de ansatte har, og med slike holdninger som kommer fram, hadde jeg aldri gitt vedkommende en jobb med å stå i sikkerhetskontrollen.

Anonymkode: ab6bb...0d2

Du hadde nok gitt meg jobb. Jeg er utad blid og postitv. Det inne i meg vet du ikke noe om. Dessuten så er det så gjennomtrekk av ansatte at du hadde grepet det første og beste halmstrået.

Anonymkode: 9536c...408

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, EmVeeJee skrev:

Anbefaler alle å følge passenger shaming på Instagram 😁

Himmel og hav, her var det mye rart 🙈😂

Anonymkode: 1d331...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2020 den 7.37, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på folk som reiser seg og begynner å ta ut saker av bagasjehyllene mens flyet takser eller står stille før beltelyset er avslått. Er disse menneskene klare for å betale erstatning hvis de skader seg selv eller andre? Ingen forsikringselskap vil dekke dette hvis det skjer før beltelyset er slukket.

Så irriterer det meg med de som ikke kan være fleksible og bytte til en likegod plass bare fordi de har betalt 50.- for et sete som er like godt som alle andre.

Også er det de som lener setet bakover uten å advare den som sitter bak og dermed enten får kaffen i fanget eller knust beina.

Anonymkode: 9649d...408

Ai ai, her følte jeg meg truffet!😂 de som spør om å bytte for å sitte sammen irriterer meg grønn. Det er da ikke mitt problem at folk ikke har booket seter, så har jeg betalt for å sitte en bestemt plass - ja da blir jeg sittende!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 6.2.2020 den 7.37, AnonymBruker skrev:

(...)

Så irriterer det meg med de som ikke kan være fleksible og bytte til en likegod plass bare fordi de har betalt 50.- for et sete som er like godt som alle andre.

(...)

Anonymkode: 9649d...408

Jeg har ALDRI opplevd å bli SPURT om å bytte sete til en LIKE GOD plass. Jeg har derimot opplevd at setet mitt var tatt av et medlem av familien "Vims" en gang og da jeg påpekte at sete 24F var mitt sete ble jeg bare ignorert (som i "hvis jeg ikke hører hva du sier må jeg ikke flytte meg"). De måtte flytte seg, sa kabinbetjeningen. Jeg har også opplevd å bli spurt om å bytte fra mitt sete til et dårligere sete (type midtgang eler midtsete) fordi familien "Gniten" ikke hadde planlagt. Da jeg sa nei fikk jeg kjeft for å være slem. 

Jeg har som sagt aldri opplevd å få tilbud om et bedre sete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...