Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, Miewyn77 skrev:

Nrk skriver nå at smitten er spredt til USA. Det gikk kjapt.. 

Shit... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoNo skrev:

Det er 440(smittet) /1,386 milliarder (2017) (Kinesere) så det virker jo ikke spesielt smittsomt. Bra det blir overvåket, men ingen grunn til å ligge våken her i bygdenorge.

Det er jo ikke sånn at man kan si at viruset ikke er særlig smittsomt ut i fra at ikke så voldsomt mange er blitt smittet enda. Vi vet ikke noe om hvor lett dette viruset smitter enda.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Proximus

Vel, jeg skal til Singapore og håper selvfølgelig ikle noe skjer på vei dit, mens jeg er der, og når jeg skal hjem igjen. Som ikke det er «ille nok» skal jeg fly med Qatar som flyr over Iran og Irak... >_<  Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Cammomillo said:

Bor i Tromsø. Her e det MANGE asiatiske turister.

I tillegg har vi en bitteliten dritt flyplass, som sikkert ingen tenker på å sikre.

Blir litt engstelig ja. Men vi får se.

Det var min første bekymring .... halve Kina drar jo til Tromsø om vinteren. Burde vært satt inn tiltak allerede i dag. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En befolkningsreduserende pandemi hadde vært en velsignelse for kloden vår. Fælt når folk dør av en slik årsak selvfølgelig, men verden er ekstremt overbelastet pga at vi er altfor mange mennesker.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Miss_Alba skrev:

En befolkningsreduserende pandemi hadde vært en velsignelse for kloden vår. Fælt når folk dør av en slik årsak selvfølgelig, men verden er ekstremt overbelastet pga at vi er altfor mange mennesker.

Kanskje det, men da regner jeg med at du også vil synes det er greit at du eller noen av dine nærmeste dør av denne pandemi ?

Men om det virkelig skulle ha vært til hjelp for kloden måtte dødeligheten vært slik som Svartedauden altså mellom 40% og 60%. Noe som vil si mellom 3.1 og 4.6 milliarder mennesker. Slik at folketallet på jorden gikk tilbake til mellom 4,7 og 3,2 milliarder.

Men det ville heller sannsynligvis ikke være nok, for å virkelig hjelpe planeten må folketallet nok ned til hva det var mellom 1800 og 1900 altså mellom 1 milliarder og 1,6 milliarder.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Kanskje det, men da regner jeg med at du også vil synes det er greit at du eller noen av dine nærmeste dør av denne pandemi ?

Men om det virkelig skulle ha vært til hjelp for kloden måtte dødeligheten vært slik som Svartedauden altså mellom 40% og 60%. Noe som vil si mellom 3.1 og 4.6 milliarder mennesker. Slik at folketallet på jorden gikk tilbake til mellom 4,7 og 3,2 milliarder.

Men det ville heller sannsynligvis ikke være nok, for å virkelig hjelpe planeten må folketallet nok ned til hva det var mellom 1800 og 1900 altså mellom 1 milliarder og 1,6 milliarder.

Selvfølgelig synes jeg ikke det er greit om noen av mine nærmeste skulle dø, uansett grunn. Pragmatisk sett ser jeg imidlertid at en drastisk befolkningsreduksjon hadde vært fantastisk for kloden og alle dens arter.   Er det ikke mulig å tenke den tanken uten å også måtte hypotetisk sett «drepe» sine nære og kjære?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miss_Alba skrev:

Selvfølgelig synes jeg ikke det er greit om noen av mine nærmeste skulle dø, uansett grunn. Pragmatisk sett ser jeg imidlertid at en drastisk befolkningsreduksjon hadde vært fantastisk for kloden og alle dens arter.   Er det ikke mulig å tenke den tanken uten å også måtte hypotetisk sett «drepe» sine nære og kjære?

det er ikke drap når det er en pandemi.

Men det viser jo bare du er ikke villig til å gjøre noe offer selv, du bare forventer at alle andre skal.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphauset! Ut i fra tallene som er gitt på antall smittede og antall døde, er dødeligheten på 3 %... Men nå stoler jeg ikke på de offisielle tallene, og vi vet enda ikke nok om hvordan dette vil utvikle seg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

det er ikke drap når det er en pandemi.

Men det viser jo bare du er ikke villig til å gjøre noe offer selv, du bare forventer at alle andre skal.

Offer??? Her er det jo ikke snakk om å ofre noe for noen som helst, for - som du selv påpeker - er det ingen som råder over hvem som dør under en pandemi. 

Hypotetisk - uten å kaste verken den ene eller den andre under bussen - mener jeg at  en befolkningsreduserende pandemi hadde vært bra for verden.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Miss_Alba skrev:

Offer??? Her er det jo ikke snakk om å ofre noe for noen som helst, for - som du selv påpeker - er det ingen som råder over hvem som dør under en pandemi. 

Hypotetisk - uten å kaste verken den ene eller den andre under bussen - mener jeg at  en befolkningsreduserende pandemi hadde vært bra for verden.

Da antar jeg du synes det er greit ar du selv dør for å redde en overbefolket. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All reising skaper et problem med tanke på slike ting. Noe man bør tenke på, stoppe alle direkteruter utenom europa. Reising generelt bør man ha mye strengere krav for å gjennomføre.

Uansett tenker jeg det er bra om vi får et virus som slår ut et land, uten at det sprer seg såklart. Spesielt i fattige land ville det vært bra å få utryddet mennesker. Vi er altfor mange på jorda nå, så om vi hadde klart å redusere oss med en 1/4 kanskje.

Spesielt fattige land bør man slutte med all brannslukking som vi har holdt på i flere tiår uten nytte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kvinnelist skrev:

All reising skaper et problem med tanke på slike ting. Noe man bør tenke på, stoppe alle direkteruter utenom europa. Reising generelt bør man ha mye strengere krav for å gjennomføre.

Uansett tenker jeg det er bra om vi får et virus som slår ut et land, uten at det sprer seg såklart. Spesielt i fattige land ville det vært bra å få utryddet mennesker. Vi er altfor mange på jorda nå, så om vi hadde klart å redusere oss med en 1/4 kanskje.

Spesielt fattige land bør man slutte med all brannslukking som vi har holdt på i flere tiår uten nytte.

Så du vil utrydde fattige mennesker?

Hvor mye bør man tjene for at man får lov til å leve mener du ?

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Så du vil utrydde fattige mennesker?

Hvor mye bør man tjene for at man får lov til å leve mener du ?

Land som ikke har noen ting, som ikke klarer seg selv bør bare dø ut naturlig. Hvorfor skal man holde på med brannslukking?

Hvorfor føder kvinner i en stor afrikansk flyktningleir barn i heletatt? Hva sier det om disse menneskene? At de forstår noe som helst?

Jeg har vært rundt i mange afrikanske land å sett. Sør-sudan for eks.

Endret av Kvinnelist
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i Asia nå og vært på en del flyplasser siste uken. Ingen hysteri her i hvert fall.

Og finnes ikke bekymret.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, LittDiva said:

Er i Asia nå og vært på en del flyplasser siste uken. Ingen hysteri her i hvert fall.

Og finnes ikke bekymret.

"Hysteriet" vil ikke komme før det er for seint og spredningen ikke kan stoppes. Enten må vi være føre var og godta mange falske alarmer, eller så må vi akseptere at vi på et eller annet tidspunkt vil få en pandemi som er dødelig nok til å drepe noen hundretalls millioner, og kanskje milliarder.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

"Hysteriet" vil ikke komme før det er for seint og spredningen ikke kan stoppes. Enten må vi være føre var og godta mange falske alarmer, eller så må vi akseptere at vi på et eller annet tidspunkt vil få en pandemi som er dødelig nok til å drepe noen hundretalls millioner, og kanskje milliarder.

Nå ja. Folk som hoster og harker osv, blir tatt til siden osv. Men i denne tråden høres det ut som du ikke kan reise til Nord-Norge omtrent før du utslettet halve Asia. Satt på spissen. 
Jeg jobber her pga viruset, og tro meg forholdsreglene har aldri blitt tatt så omfattende og tidlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...