Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

3 hours ago, LeneXCII said:

Slapp nå litt av, hvis minst 50.000 smittes daglig bare i Kina som det nå antas blant forskere, så blir det vel fort nærmere 1mill som er smittet totalt. Da er jo dødeligheten ganske lav, selv om man legger på litt. 

Det er umulig å vite foreløpig. Det tok 25 dager fra legen som ble fengslet for å ha varslet ble så dårlig at han måtte legges inn på sykehus til han døde. Sannsynligvis ble han smittet mer enn 10 dager før det. Noen av de som dør nå ble altså smittet da det var under 10 offisielt kjente tilfeller. Dette forutsetter at han døde av sykdommen og ikke ble drept fordi kinesiske myndigheter ville bli kvitt en plagsom person.

Vi kommer ikke til å få gode tall for dødelighet før 1-2 måneder etter at den har spredt seg i vestlige land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonymbruker3 skrev:

Det er umulig å vite foreløpig. Det tok 25 dager fra legen som ble fengslet for å ha varslet ble så dårlig at han måtte legges inn på sykehus til han døde. Sannsynligvis ble han smittet mer enn 10 dager før det. Noen av de som dør nå ble altså smittet da det var under 10 offisielt kjente tilfeller. Dette forutsetter at han døde av sykdommen og ikke ble drept fordi kinesiske myndigheter ville bli kvitt en plagsom person.

Vi kommer ikke til å få gode tall for dødelighet før 1-2 måneder etter at den har spredt seg i vestlige land.

Det er mye vi ikke vet, men av de opplysninger som finnes tyder det på at det er langt mindre dødelig enn noen hysterikere ønsker å fremstille det som. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, LeneXCII said:

Det er mye vi ikke vet, men av de opplysninger som finnes tyder det på at det er langt mindre dødelig enn noen hysterikere ønsker å fremstille det som. 😉

Kan du konkretisere hva et nedre hysterisk anslag for dødelighet er?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Kan du konkretisere hva et nedre hysterisk anslag for dødelighet er?

Det kan du sikkert lese deg til selv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, LeneXCII said:

Det kan du sikkert lese deg til selv 

Et slikt anslag vil være ren synsing fra din side så det er umulig for meg å lese meg til. Jeg antar at du innser det siden ikke du vil si et tall.

Endret av Anonymbruker3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:
7 minutter siden, LeneXCII skrev:

 

Et slikt anslag vil være ren synsing fra din side så det er umulig for meg å lese meg til.

Jeg har ikke synset om noe, kun referert det som er allment tilgjengelig i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, LeneXCII said:

Jeg har ikke synset om noe, kun referert det som er allment tilgjengelig i media.

Du har ikke gjort annet enn å synse, og du vil ikke engang konkretisere den slik at det er mulig å vite hvem synsingen din er ment å ramme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, LeneXCII skrev:

Det kan du si, men litt enklere å se at folk dør og samtidig vanskeligere å evt holde skjult. 

Hvis de ikke har blitt testet så vil de ikke være med på statistikken. Da står det bare at de døde av lungebetennelse, sepsis, nyresvikt, hjertestans, ukjennt årsak, el.

Endret av ForumBrukeren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, LeneXCII skrev:

Slapp nå litt av, hvis minst 50.000 smittes daglig bare i Kina som det nå antas blant forskere, så blir det vel fort nærmere 1mill som er smittet totalt. Da er jo dødeligheten ganske lav, selv om man legger på litt. 

Vi aner ikke noe om hvor mange som egentlig har dødd, det eneste vi vet er tallene fra sykehusene og de første studiene, som virker å være ganske solide, selv om det også der er historier om folk som helt åpenbart har hatt denne sykdommen og som likevel har fått "severe pneumonia" som dødssårsak. Det er haugevis av "historier" med folk som har mistet mer eller mindre hele familien, og til tross for sensuren finnes det haugevis med videoer av døde folk som blir hentet ut av hjemmene sine i en gul likpose. Jeg har også vist lekkede videoer tidligere i tråden hvor det ligger 3-4-5 døde strødd på benker og gulv på sykehusene, og dette er da folk som ikke blir regnet med i statistikken fordi de dør på venterommet og lignende. 

Det er kun de som har fått offisiell diagnose som blir tatt med i statistikken, og den er ikke lett å få. De har veldig begrenset kapasitet for testing, og for å i det hele tatt å bli testet må man ha CT-bilder. Hele helsevesenet har kollapset, så det er egentlig umulig å vite noe som helst, annet enn at det er mye verre enn det blir sagt. Når titusener av syke mennesker interneres i "karantene" i gymsaler og lignende viser det egentlig bare hvor ille det er og hvor desperate de er.

Det var et intervju med en lege på et sykehus i en kinesisk nettavis hvor de hadde hatt 138 pasienter, og han sa at bare 40 av dem var ansatte ved sykehuset, noe som var lavt (!)

Det tar gjerne lang tid før man dør av dette. Dødeligheten er veldig avhengig av kvaliteten på helsehjelp, siden sykdommen er så alvorlig om man havner i "steg to", der man får lungebetennelse og organsvikt. Med så mange smittede vil svært mange ikke få reell helsehjelp i det hele tatt, og det kan bli virkelig ille.

Jeg har også skrevet tidligere at Kina rapporterte 5 dødsfall og 305 smittede (1.6% dødelighet) da SARS kom (første måned). Dette er "SARS". De delene som angriper lungene er omtrent 100% likt, men den delen som står for den første infeksjonen og gjør dette så smittsomt er ny.

Det er også åpenbart at problemet er større om 10.000 dør av dette mens halve resten av befolkningen er syke, enn om 10.000 dør og ingen ellers blir syke. Hele samfunnet har mer eller mindre stoppet opp på grunn av dette viruset. Det er omfanget som er det største problemet.

Nå er det 400-600 millioner som er i karantene bare i Kina, og vi har enda ikke sett utbrudd i f.eks. India, som kommer til å komme, med mindre alle stenger grensene.

Sannsynligvis er dette en del mindre dødelig enn SARS fordi så mange blir smittet og litt syke uten å nå "andre steg", men det hjelper lite når så mange blir smittet. Vi blir ikke kvitt dette viruset om det først får etablert seg, og det er ille nok til å fullstendig paralysere et land som Kina.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, likestilling skrev:

selv om det også der er historier om folk som helt åpenbart har hatt denne sykdommen og som likevel har fått "severe pneumonia" som dødssårsak.

Det er jo strengt tatt korrekt. Det er ofte lungebetennelse som tar livet av folk med influensa sykdommer (akkurat som at en som blir skutt ikke dør av å bli skutt, men av blodtap, ol.). Men det er lite hjelpsomt i statistikken for hvor dødelig denne sykdommen er når man ikke får registrert dødsfallet inn mot dette viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ForumBrukeren skrev:

Det er jo strengt tatt korrekt. Det er ofte lungebetennelse som tar livet av folk med influensa sykdommer (akkurat som at en som blir skutt ikke dør av å bli skutt, men av blodtap, ol.). Men det er lite hjelpsomt i statistikken for hvor dødelig denne sykdommen er når man ikke får registrert dødsfallet inn mot dette viruset.

Strengt talt, men de som dør av influensa i vesten har nesten alltid alvorlig sykdom i forkant, eller er gamle. Influensa er det siste strået for allerede veldig syke mennesker. Slik er det ikke nå, her er viruset årsaken til sykdommen hos ellers relativt friske mennesker, og lungebetennelsen, pustevanskene og organsvikt er direkte konsekvenser.

Som du sier er det jo også veldig lite hjelpsomt at det strengt talt ikke er viruset i seg selv man dør av, for det er det jo "aldri".

For å gjenta noe jeg skrev tidligere: Kina hadde 144 dødsfall i hele 2018 på grunn av influensa, så de teller åpenbart på en annen måte også. Hvis en 105 år gammel pasient med nyresvikt får influensa på toppen og dør, blir det i Norge registrert som "dødsfall på grunn av influensa" mens Kina sier at personen trolig ville dødd uansett, så det er bare ellers friske personer som havner på den statistikken.

Et annet kjempeproblem her er alle som dør hjemme i sin egen seng etter å ha blitt syke, fordi sykehusene ikke har noe ledig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om Kina er i gang med å bygge nye provisoriske sykehus i andre deler av landet? I Wuhan er det krise, men om de er i gang med bygge noe lignende i andre deler av landet så sier det noe om forventning av spredning.

Ellers syns jeg det er umulig å orientere seg i saken. Tilfeldige videoer som viser personer som kollapser vet jeg ikke om har noe verdi. Jeg har vært vitne til folk kollapse på gaten hele to ganger bare her i Norge. Folk som ligger på benker på sykehuset kan vel like gjerne sove? 
 

Håper at det eksisterer seriøse kanaler hvor den faktiske situasjonen i Kina blir formidlet. Kvaliteten på det som kommer frem i media er svært lav.

Burde man ikke sende inn leger fra Europa som kan være der og overvåke situasjonen og se realiteten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lille pille skrev:

Håper at det eksisterer seriøse kanaler hvor den faktiske situasjonen i Kina blir formidlet. Kvaliteten på det som kommer frem i media er svært lav.

Det er vel svært lite av det som kommer ut fra Kina en kan stole på, nå som ellers. Myndighetene styrer jo all media inkl internett.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, lille pille skrev:

Noen som vet om Kina er i gang med å bygge nye provisoriske sykehus i andre deler av landet? I Wuhan er det krise, men om de er i gang med bygge noe lignende i andre deler av landet så sier det noe om forventning av spredning.

Ellers syns jeg det er umulig å orientere seg i saken. Tilfeldige videoer som viser personer som kollapser vet jeg ikke om har noe verdi. Jeg har vært vitne til folk kollapse på gaten hele to ganger bare her i Norge. Folk som ligger på benker på sykehuset kan vel like gjerne sove? 
 

Håper at det eksisterer seriøse kanaler hvor den faktiske situasjonen i Kina blir formidlet. Kvaliteten på det som kommer frem i media er svært lav.

Burde man ikke sende inn leger fra Europa som kan være der og overvåke situasjonen og se realiteten? 

Ja, de bygger "sykehus" (interneringsleire) i andre deler av kina. Jeg har ikke kilder på strak arm her, men ja, de er i full gang med det.

Videoene av tilfeldige folk som kollapser har verdi fordi det er så mange av dem og de blir hentet av folk i verneutstyr, pluss at det er logisk at dette vil skje ut fra hvordan viruset fungerer. Det er SARS, med noen få endringer. Oksygenmetningen i blodet faller (hypoksi) så lavt at man kan besvime/kollapse.

Her er én god rapport:

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2761044?guestAccessKey=f61bd430-07d8-4b86-a749-bec05bfffb65&utm_source=For_The_Media&utm_medium=referral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=020720

De alvorlige symptomene dukker ofte opp uten noen særlig sykdomsfølelse i forkant, noe som også har blitt beskrevet i litteratur nå.

De som ligger i gangene på sykehuset ligger garantert ikke og sover i gule likposer beregnet for infiserte lik, som mange av videoene viser. Kritikken av mangel på "seriøse" kanaler er jeg helt enig i, så inntil det eventuelt kommer må man forholde seg til det som kommer ut av regimet gjennom lekkasjer og bruke sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bill G og the World Economic f_enskap kjørte en øvelse, en simulering, bare uker før utbruddet var i alle kanaler.
Sikkert helt tilfeldig...

Event 201 A global pandemic exercise (nov 2019)
https://tiny.cc/pandem

 

 

Endret av slask
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
På 7.2.2020 den 11.36, LeneXCII skrev:

Det er mye vi ikke vet, men av de opplysninger som finnes tyder det på at det er langt mindre dødelig enn noen hysterikere ønsker å fremstille det som. 😉

Fint for deg å leve i den troen, men sepsis og blod på lungene og måten de dør på er ikke akkurat smertefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, slask said:

Bill G og the World Economic f_enskap kjørte en øvelse, en simulering, bare uker før utbruddet var i alle kanaler.
Sikkert helt tilfeldig...

Event 201 A global pandemic exercise (nov 2019)
https://tiny.cc/pandem

 

 

Og her kommer konspirasjonsteoriene. Akkurat det samme ble sagt om 11.9.2001 og om Utøya. At voksne folk tror på dette tullet er helt utrolig. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, 000VF000 said:

Og her kommer konspirasjonsteoriene. Akkurat det samme ble sagt om 11.9.2001 og om Utøya. At voksne folk tror på dette tullet er helt utrolig. 

Hva er konspirasjonsteorien?
Er pandemi-øvelsen oppspinn mener du ?
Er ikke W-eco forum involvert?
Er ikke Bill G involvert?
Er det ikke mildt sagt påfallende at en pandemi-øvelse skjer rett før verden begraves i virus-preik uten sidestykke?
Hva er sannsynligheten for et sånt sammentreff?

Jeg har kilde et ledd unna meg selv som bor i Wuhan og sier dette er propaganda.

Published 15 Oct 2019 (World Eco...forums egne sider)
Live Simulation Exercise to Prepare Public and Private Leaders for Pandemic Response
https://www.weforum.org/press/2019/10/live-simulation-exercise-to-prepare-public-and-private-leaders-for-pandemic-response



og-event201.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe Chen Qiushi dukker opp igjen, pr nå er han savnet.
Er han som la ut bilder og videoer anågende situasjonen i Kina...

Nå er det jo kommet frem at de vurderer dødsstraff på de folkene som trosser karantene, flykter fra myndighetene, eller bryter andre regler....
Så noe må det jo være, situasjonen må jo være ganske mye verre enn hva vi vet om. Alle de som sier "Dette er jo ikke noe verre enn influensa!"-Vel, de risikerer ikke fengsel eller dødsstraff om de går ut i allmennheten om de har influensa...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.channelnewsasia.com/news/singapore/coronavirus-covid-19-singapore-cases-feb-12-12426526

Tre nye tilfeller i Singapore, ingen av dem har vært i Kina.

15 har blitt utskrevet, mens 35 fortsatt er innlagt på sykehus. Av de 35 er 8 innlagt på ICU. Det tar en stund fra man blir syk til man får behov for intensivbehandling, så omtrent 20% med behov for intensivbehandling ser ut til å stemme greit.

Det er ganske trygt å anta at dette sprer seg utenfor Kina nå, og at det er mange i Singapore som er smittet, men ikke vet de ennå.

Singapore coronavirus cases mind map infographic Feb 12

 

Vi får håpe at de snart gir ut mer data. Dette ser ikke bra ut for Singapore nå. Med inkubasjonstid og de tilfellene som føler seg friske blir det fort veldig vanskelig å stoppe smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...