Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, likestilling skrev:

Det er INGEN verdens ting som tyder på at dette utbruddet er på vei mot noen slutt, beklager å si det.

 

Altså, hvis du er like negativ til alt annet, så tror jeg faktisk du må være verdens mest negative menneske. 

Nei, hvis viruset får herje som det vil, så vil det vel ikke ta slutt med det første nei, men tenk på alle tiltakene som blir gjort over alt. Det hadde sannsynligvis ikke vært nødvendig dersom de bare sluttet å servere folk flaggermus, men uansett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du velger å fysisk fjerne vekk de som er friske sier alt om hva du holder på med i tråden. Du må ha laget deg en mappe med alle mulige slags linker til ditt og datt slik du poster, det sier meg at du er mer enn normalt opptatt av dette. Gjerne sykelig opptatt. 

3200 døde er det ikke, bare fordi det passer din agenda å putte sammen de døde med de som er i kritisk tilstand for få et størst mulig tall å slenge rundt med så er det fortsatt flere som er blitt friske enn som hittil har dødd. Det er de kalde fakta og det er hva man skal forholde seg til.
 

Rundt 20.000 smittet og 2 % har dødd. Prosenten er latterlig liten i forhold til antall smittede. Sars var på 10%. Flere friskmeldt vil komme ettersom de nå har vært syke en stund og naturligvis blir friskere etterhvert.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tutte skrev:

Der står det absolutt ingen ting om at corona er farligere en vanlig influensa. Fint om du legger ut link som sier noe om det folk spør om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tutte skrev:
Sitat

Men, dødsraten for influensa er under 0,1, og reproduksjonstallet ligger på rundt 1,3. Det nye koronaviruset er dermed mer dødelig og mer smittsomt enn en vanlig influensa.

Uten alle tiltakene som kinesiske myndigheter har iverksatt, kunne konsekvensene lett blitt store, ifølge Olsvik..

– Hva ville skjedd om ikke tiltak ble gjort?

– Da ville nok viruset kunne spre seg raskt til så å si hele verden som hadde åpne flyruter eller annen aktuell transport. Med millioner av syke ville selv en dødsrate på 2,2 prosent gi mange døde.

 

Selv denne artikkelen som prøver å trivialisere det sier jo at det er mye farligere enn influensa. Mer smittsomt og 22 ganger mer dødelig dersom man bruker det høyeste estimatet for influensa, noe som er ... mildt sagt merkelig, men ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hatsumomo skrev:

At du velger å fysisk fjerne vekk de som er friske sier alt om hva du holder på med i tråden. Du må ha laget deg en mappe med alle mulige slags linker til ditt og datt slik du poster, det sier meg at du er mer enn normalt opptatt av dette. Gjerne sykelig opptatt. 

3200 døde er det ikke, bare fordi det passer din agenda å putte sammen de døde med de som er i kritisk tilstand for få et størst mulig tall å slenge rundt med så er det fortsatt flere som er blitt friske enn som hittil har dødd. Det er de kalde fakta og det er hva man skal forholde seg til.
 

Rundt 20.00 smittet og 2 % har dødd. Prosenten er latterlig liten i forhold til antall smittede. Sars var på 10%. Flere friskmeldt vil komme ettersom de nå har vært syke en stund og naturligvis blir friskere etterhvert.

Jeg har ikke stor nok skjerm til å ta bilde av alt så jeg måtte dele det i to. Jeg sa aldri at det var 3200 døde, men at tallet på døde PLUSS de som er i kritisk tilstand er 3200. Kritisk tilstand her er ikke bra.

 

SARS var på under 4% i begynnelsen

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2003/05/estimates-sars-death-rates-revised-upward

Sitat

In the early stages of the SARS epidemic, health officials estimated the mortality rate at less than 4%. More recently, officials have cited rates in the 6% to 7% range. Today's SARS figures from the WHO—6,903 cumulative cases and 495 deaths—point to a case-fatality ratio of 7.2%. But WHO officials note that this calculation underestimates the rate, since some currently ill patients will die of the disease.

Den store forskjellen er hvor raskt det smitter. Antall som dør henger etter antall som blir smittet / syke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg var, og er fremdeles, ikke så veldig bekymret over viruset.

Det som plager meg litt er at så mange helsepersonell går ut og bagatelliserer det.  "Et forkjølelsesvirus", "mindre farlig enn en vanlig influensa", når de ikke har grunnlag nok til å komme med slike uttalelser.  (Viruset er for nytt til å trekke slike bastante konklusjoner)

Det virker som om de bevisst går inn for å avdramatisere fremfor å informere.   Og det får meg til å lure på hvorfor.

 

Jeg tenker det er en form for forsvarsmekanisme, at de forteller seg selv (og andre) at dette er helt ufarlig uten å ha noe grunnlag for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, ludden skrev:

Legg ut link som bekrefter det du sier,coronaviruset er nemlig MINDRE dødelig enn vanlig influensa,så den forskningen du referer til her kan du legge ut. Problemet med corona, er jo rett og slett at det er et ukjent virus. Nå er det vel fortsatt under 400 døde på verdensbasis,og mange av de døde hadde tilleggssykdommer og var litt oppi årene, så ingen grunn til panikk.

Legg gjerne ut en link som bekrefter at coronaviruset er mindre dødelig. For å avgjøre hva som er mest dødelig må man se på antall smittede i forhold til hvor mange som har dødd. Grunnen til at flere ikke har blitt smittet eller dødd av coronaviruset er nettopp fordi smitten har blitt forhindret i stor grad på grunn av det store tiltaket med isolering og stenging av byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ludden skrev:

Der står det absolutt ingen ting om at corona er farligere en vanlig influensa. Fint om du legger ut link som sier noe om det folk spør om.

Da må du lese hele linken, for det står klart og tydelig at coronaviruset er mer dødelig enn vanlig influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
14 minutter siden, ludden skrev:

Der står det absolutt ingen ting om at corona er farligere en vanlig influensa. Fint om du legger ut link som sier noe om det folk spør om.

Da må du lese hele artikkelen.

Det står: "Men, dødsraten for influensa er under 0,1, og reproduksjonstallet ligger på rundt 1,3. Det nye koronaviruset er dermed mer dødelig og mer smittsomt enn en vanlig influensa." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
50 minutter siden, Rediken skrev:

Jeg tenker det er en form for forsvarsmekanisme, at de forteller seg selv (og andre) at dette er helt ufarlig uten å ha noe grunnlag for det. 

Kanskje?  Men man skulle jo tro at de var profesjonelle nok til å ikke gå offentlig ut og avdekke sin egen usikkerhet ved å feilinformere?

For det er en logisk brist i det de sier.

De sier at antall smittede sannsynligvis er mye høyere enn rapportert.   Det stemmer nok.

Men selv om vi dobler antallet smittede vil dødeligheten fremdeles ligge over det som er vanlig for en normal sesonginfluensa (i Norge).  (Ca 2 % med dagens tall, ca 1% ved dobling av antall smittede).

Altså kan det ikke, med dagens kjennskap til viruset, være mindre farlig enn en vanlig sesonginfluensa, og en slik påstand faller på sin egen urimelighet.

Som sagt, jeg er ikke spesielt bekymret for viruset, men jeg stusser litt på det å bruke bagatellisering som en tilsynelatende bevisst strategi.

Og jeg er usikker på om det er frykt/usikkerhet som ligger bak, fordi feilinformasjonen er så lett gjennomskuelig.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et sted man kan se en oversikt over smittede, døde og/eller friske samlet dag for dag? Rekker aldri å se på den worldometer før det er en ny dag, og bnonews oppdaterer hele dagen så må regne selv😅

Endret av Areca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på en youtubekanal benevnt Peak Prosperity. Virker som en rimelig balansert og kunnskapsrik fyr som driver den kanalen. Han bagatelliserer definitivt ikke det som er i ferd med å skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Areca skrev:

Er det et sted man kan se en oversikt over smittede, døde og/eller friske samlet dag for dag? Rekker aldri å se på den worldometer før det er en ny dag, og bnonews oppdaterer hele dagen så må regne selv😅

https://wuflu.live/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har riktignok fått med meg utrolig mye, men hvordan er det med barn som får korona-viruset?   Har så klart prøvd å Google, men litt usikker på om det er sikre sider😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Areca said:

Har riktignok fått med meg utrolig mye, men hvordan er det med barn som får korona-viruset?   Har så klart prøvd å Google, men litt usikker på om det er sikre sider😅

Flere barn fra 2 år og oppover har fått det. De får visst ofte ikke lett synlige symptomer, men kan likevel få lungebetennelse. https://time.com/5772134/coronavirus-mild-symptoms/. Det er spesielt alvorlig for eldre og barn under 5. https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/pneumonia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Flere barn fra 2 år og oppover har fått det. De får visst ofte ikke lett synlige symptomer, men kan likevel få lungebetennelse. https://time.com/5772134/coronavirus-mild-symptoms/. Det er spesielt alvorlig for eldre og barn under 5. https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/pneumonia

Ah, okei.. Takk for svar😊

Har to jenter på 3 og 1 år, så vi får bure oss inne når det kommer til Norge😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24289106-7964491-Workers_arrange_beds_in_a_2_000_bed_mobile_hospital_which_has_be-a-29_1580819142828.jpg

Wuhan 2020

Bilderesultater for spanish flu

Spanskesyken 1918

 

Disse "sykehusene" er bare massekarantener for syke folk. 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7969645/Wuhan-builds-11-new-makeshift-coronavirus-hospitals-OVERNIGHT.html

Her bekreftes mye av det jeg har sagt tidligere...

Sitat

Wuhan residents have been complaining about not being able to see doctors as the city's medical resources were drained by the outbreak. 

The controversy has sparked claims that the real death toll could far exceed the official figure because people who died before they could be hospitalised were not counted into the formal statistics. 

 

Han her sier at 50.000 blir smittet per dag, mens de begrenset seg litt i høringen i USA i går, selv om de hadde "sikre kilder" som sa at tallet på smittede var langt over 100.000 og at Kina ikke forteller sannheten.

Da SARS kom i november 2002 rapporterte Kina 5 dødsfall og 305 infiserte, altså 1.6% dødelighet. Det viste seg jo å ikke stemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, likestilling skrev:

24289106-7964491-Workers_arrange_beds_in_a_2_000_bed_mobile_hospital_which_has_be-a-29_1580819142828.jpg

Wuhan 2020

Bilderesultater for spanish flu

Spanskesyken 1918

 

Disse "sykehusene" er bare massekarantener for syke folk. 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7969645/Wuhan-builds-11-new-makeshift-coronavirus-hospitals-OVERNIGHT.html

Her bekreftes mye av det jeg har sagt tidligere...

 

Han her sier at 50.000 blir smittet per dag, mens de begrenset seg litt i høringen i USA i går, selv om de hadde "sikre kilder" som sa at tallet på smittede var langt over 100.000 og at Kina ikke forteller sannheten.

Da SARS kom i november 2002 rapporterte Kina 5 dødsfall og 305 infiserte, altså 1.6% dødelighet. Det viste seg jo å ikke stemme.

Så på WHO sin pressekonferanse tidligere i dag hvor de blant annet ble spurt om Kina kunne holdt «faktisk» antall smittede og døde hemmelig, og som det ble svart så ville ikke det vært mulig når det er smittede i såpass mange land ellers i verden og. Hvis det er så innmari mye verre i Kina enn hva som kommer frem, hvorfor er det ikke verre i de andre landene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...