Tanuki Skrevet 22. februar 2020 #381 Del Skrevet 22. februar 2020 8 minutter siden, likestilling said: Fra din kilde: Jeg rundet av til 5500. Det samme tallet var rapportert en annen plass som "suspected cases". 9000 fra den sekten kommer fra en kilde i Reuters (og har vært rapportert andre plasser), men det kan godt hende de tar feil, eller har misforstått.... Ok, jeg misforsto deg litt. - Sektmedlemmene er i selv-karantene, og 544 av dem blir testet for viruset. - The number of people being checked for the virus and under quarantine came to 5,481, up from 3,180 a day earlier, the KCDC said. The country has tested a total of 19,621 suspected cases, with 13,794 testing negative. https://en.yna.co.kr/view/AEN20200222001153320?section=national/national Føler meg fortsatt trygg, får stadige oppdateringer fra myndighetene, og det er et eget nødnummer man kan ringe om man mistenker symptomer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magrat Skrevet 22. februar 2020 #382 Del Skrevet 22. februar 2020 https://www.nrk.no/norge/nordmenn-hentet-fra-kina-skal-i-hjemmekarantene_-_-skal-unnga-naerkontakt-med-andre-1.14913642 Jeg blir så oppgitt... De kommer fra Wuhan.🤦 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VinterRose Skrevet 22. februar 2020 #383 Del Skrevet 22. februar 2020 Akkurat nå, Ludo12 skrev: https://www.nrk.no/norge/nordmenn-hentet-fra-kina-skal-i-hjemmekarantene_-_-skal-unnga-naerkontakt-med-andre-1.14913642 Jeg blir så oppgitt... De kommer fra Wuhan.🤦 Hva mener du en skal gjøre? Bruke makt mot folk? Jeg tror det er ganske begrenset hva myndighetene kan/vil gjøre, det ville fort blitt bråk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magrat Skrevet 22. februar 2020 #384 Del Skrevet 22. februar 2020 Jeg tenker at karantene hadde vært fint. Som de gjør i andre land... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 22. februar 2020 #385 Del Skrevet 22. februar 2020 hvordan reagerer helsevesenet om folk ringer og tror de har blitt smittet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saranghae Skrevet 22. februar 2020 #386 Del Skrevet 22. februar 2020 Og der var vi oppi i 430 smitta i sør korea..på 3 dager! Dette er helt sykt😱 har svigerfamilie og venner der og er meget bekymret for dem akkurat nå 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 22. februar 2020 #387 Del Skrevet 22. februar 2020 47 minutter siden, saranghae said: Og der var vi oppi i 430 smitta i sør korea..på 3 dager! Dette er helt sykt😱 har svigerfamilie og venner der og er meget bekymret for dem akkurat nå Det er ikke så rart i det hele tatt. Tusenvis har blitt testet, og nå kommer resultatene. Pasient 31 var virkelig en idiot, pga henne er det blitt krisesituasjon i Daegu. Leste også at det ene sykehuset var knyttet til den kulten/kirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 22. februar 2020 #388 Del Skrevet 22. februar 2020 Jeg var i grunnen ikke svært bekymret, men hvordan smitten skjedde i Italia (ut fra hva jeg har lest) har endret dette. Jeg frykter vi bare har sett begynnelsen på dette, dessverre. Nå vurderer jeg å være litt føre var og kjøpe inn ekstra tørrvarer (har en del fra før). Samt klor siden jeg er tom, og vil kjøpe ekstra siden jeg tror det er det eneste som hjelper mot norovirus... Siden norovirus er et tøft virus regner jeg med vi må ta tilsvarende virkemidler i bruk for dette viruset. Klor varer jo for alltid, så det spiller ingen rolle om jeg har noen flasker for mye. Er det flere som begynner å bli mer bekymret og skal forberede hjemmet? Eller er det bare jeg som er hysterisk? Jeg ble jo helt ødelagt av hundesyken som var i omløp i høst. Hva tenker dere man bør ha i hus? Og i hvor store mengder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForumBrukeren Skrevet 22. februar 2020 #389 Del Skrevet 22. februar 2020 (endret) 9 timer siden, likestilling skrev: Av de som ble oppdaget i Italia nå var de seks første en 38 år gammel mann og vennene hans og tilstanden er dårlig for alle, spesielt den 38 år gamle mannen som er kritisk og ikke kan flyttes. De har fått flere tilfeller, blant annet fem helsearbeidere, etter det, men jeg vet ikke hvor alvorlig det står til der. De hadde også det første dødsfallet i dag, men det var en eldre mann som ble smittet på sykehus. Det er virkelig ikke så ufarlig for unge som noen skal ha det til. Det ser ut som om de aller yngste klarer seg veldig bra, men det er mange som har blitt veldig alvorlig syke eller som har dødd selv om de er forholdsvis unge (20-40). "Selvfølgelig" er det aller verst for gamle og syke, Vi får håpe på mer transparens nå som det sprer seg i vesten, for man kan ikke stole på Kina her, dessverre. Sør-Korea gir oss nok mye statistikk og innsikt om en måneds tid. Italia vil nok få mange flere tilfeller i løpet av veldig kort tid. Kan nok ikke stole mye på tallene fra vestlige land heller. For det vil kun som unntak testes for denne sykdomen. Så det aller meste av både antall smittede og dødsårsaker vil fly under radaren. De sikreste tallene vi får er nok fra skipet i Japan hvor de aller fleste er blitt testet mange ganger og det har vært et ganske kontrollert miljø. Og jeg håper for all del disse får oppfølging etter de er blitt sendt hjem etter en alt for kort karantene. Men samtidig er det jo relativt få tilfeller å lage en brukbar statistikk ut fra da. Pluss at demografien typisk er forskjøvet mot eldre folk på cruice skip. Endret 22. februar 2020 av ForumBrukeren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker3 Skrevet 22. februar 2020 #390 Del Skrevet 22. februar 2020 2 hours ago, RoNo said: Klor varer jo for alltid, så det spiller ingen rolle om jeg har noen flasker for mye. En annen ting mange ikke tenker på og som det har en tendens til å gå tom for når alle begynner å hamstre er doruller. De har heller ingen holdbarhet, så det gjør ingenting å ha et lager. P3/N95 ansiktsmasker er utsolgt for lenge siden de fleste steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 22. februar 2020 #391 Del Skrevet 22. februar 2020 (endret) 4 timer siden, RoNo skrev: Er det flere som begynner å bli mer bekymret og skal forberede hjemmet? Eller er det bare jeg som er hysterisk? Jeg ble jo helt ødelagt av hundesyken som var i omløp i høst. Hva tenker dere man bør ha i hus? Og i hvor store mengder? Jeg er ikke mer bekymret enn før, men ikke mindre heller. Jeg er ikke bekymret for viruset i seg selv, men jeg tenker på konsekvensene det vil ha på samfunnet hvis vi får et stort utbrudd, og har tatt mine forholdsregler ut i fra det. Vi har alltid et (beredskaps)lager som varer i 4-5 uker når det er nylig oppfylt, og en uke når det etterfylles. Nå etterfylles det hver uke i stedet for en gang i mnd, slik at vi til enhver tid kan klare oss 4-5 uker uten å gå i butikken hvis det blir nødvendig. Hvis andre mener det er hysteri er det noe jeg lever godt med. Jeg er forberedt HVIS noe skulle skje, og da slipper jeg å tenke mer på det. Og hvis ikke vi får bruk for beredskapen, flott! Mat spiser vi uansett, dopapir bruker vi uansett, rengjørings- og hygieneprodukter likeså, så da får vi noen uker senere der vi ikke trenger å handle noe 🙂 Endret 22. februar 2020 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 22. februar 2020 #392 Del Skrevet 22. februar 2020 31 minutter siden, Sprettballen skrev: Jeg er ikke mer bekymret enn før, men ikke mindre heller. Jeg er ikke bekymret for viruset i seg selv, men jeg tenker på konsekvensene det vil ha på samfunnet hvis vi får et stort utbrudd, og har tatt mine forholdsregler ut i fra det. Vi har alltid et (beredskaps)lager som varer i 4-5 uker når det er nylig oppfylt, og en uke når det etterfylles. Nå etterfylles det hver uke i stedet for en gang i mnd, slik at vi til enhver tid kan klare oss 4-5 uker uten å gå i butikken hvis det blir nødvendig. Hvis andre mener det er hysteri er det noe jeg lever godt med. Jeg er forberedt HVIS noe skulle skje, og da slipper jeg å tenke mer på det. Og hvis ikke vi får bruk for beredskapen, flott! Mat spiser vi uansett, dopapir bruker vi uansett, rengjørings- og hygieneprodukter likeså, så da får vi noen uker senere der vi ikke trenger å handle noe 🙂 Det høres veldig kjekt og smart ut. Jeg er usikker på hvor lenge vi har med mat. Men akkurat nå antar jeg at vi kan spise en måned fra fryser og kanskje like lenge fra tørrlager om vi er fornuftig. Jeg tok å fylte på med diverse i dag. Mannen synes kanskje det var litt i overkant, samtidig så varer maten langt fram i tid og blir heller ikke kastet. Han er egentlig enig i at om det blir hysteri kan ting fort gå tomt i butikker. Han har opplevd det i en periode han bodde i utlandet. Det er jo så mye som kan skje, så uansett jeg kjenner det var godt å fylle på lageret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForumBrukeren Skrevet 22. februar 2020 #393 Del Skrevet 22. februar 2020 (endret) 11 timer siden, VinterRose skrev: Hva mener du en skal gjøre? Bruke makt mot folk? Jeg tror det er ganske begrenset hva myndighetene kan/vil gjøre, det ville fort blitt bråk. Karantene på sykehus. Når folk blir sendt hjem med beskjed om "hjemmekarantene" så er det for det første mange som bare ignorerer det. Og av de som tar det seriøst så vil de uansett utsette mange for potensiell smitte både direkte og inndirekte for de må jo fremdeles kjøpe mat på butikken, omgås familie og andre som er innom huset deres, osv. Endret 22. februar 2020 av ForumBrukeren 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VinterRose Skrevet 22. februar 2020 #394 Del Skrevet 22. februar 2020 1 time siden, ForumBrukeren skrev: Karantene på sykehus. Når folk blir sendt hjem med beskjed om "hjemmekarantene" så er det for det første mange som bare ignorerer det. Og av de som tar det seriøst så vil de uansett utsette mange for potensiell smitte både direkte og inndirekte for de må jo fremdeles kjøpe mat på butikken, omgås familie og andre som er innom huset deres, osv. Jeg er litt usikker på om myndighetene kan gjøre slikt, altså sette folk i karantene med tvang. Kanskje hvis de erklærer unntakstilstand el.l.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 22. februar 2020 #395 Del Skrevet 22. februar 2020 (endret) Nå har jeg googlet litt of satt meg inn i hva de norske myndighetene går ut med av anbefalinger. Konklusjonen min blir at de helst ikke vil vite om dette viruset hvis det skulle kommer til Norge. De som vil bli testet er de som har vært i kontakt nærmere enn 1 Meter, med en person med bekreftet sykdom/ smitte. Eller kommer fra Wuhan. Levegakten vil altså ille spørre deg om reisehistorikk eller «undersøke» andre enn disse spesifikke gruppene. Ifl legevakten Oslo vil ingen andre bli testet, selv om dw har tatt fly fra Sør Korea,Vietnam eller Italia osv, og selv om de har alle kompatible symptomer på sykdommen. Så her leter man ikke aktivt med mål om å identifisere smittede personer på et tidligst mulig tidspkt. Tvert imot håper de nok at disse pasientene skal lempes i kategorien influensa inntil sykdommen blir aå omfattende at de må krype til korset. Endret 22. februar 2020 av Rullerusk 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 22. februar 2020 #396 Del Skrevet 22. februar 2020 (endret) 5 timer siden, VinterRose skrev: Jeg er litt usikker på om myndighetene kan gjøre slikt, altså sette folk i karantene med tvang. Kanskje hvis de erklærer unntakstilstand el.l.? De kan bruke tvang når det er snakk om "liv eller helse", https://www.aftenposten.no/norge/i/Q7vwW/smittefarlig-mann-roemte-fra-ullevaal Her er et eksempel... Det har nå blitt rapportert om det første tilfellet i Irak, og som vanlig er det nok toppen av isfjellet. Situasjonen i Iran er etter alt å dlmme langt mer alvorlig enn vi blir fortalt, men i Italia er det nå 67 smittede og de sier rett ut at det er veldig alvorlig og at dette trolig er en brøkdel av antallet som egentlig er smittet. Endret 23. februar 2020 av likestilling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 22. februar 2020 #397 Del Skrevet 22. februar 2020 Full karantene i Italia ser det ut til. Ting skjer raskt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 23. februar 2020 #398 Del Skrevet 23. februar 2020 58 minutter siden, Rullerusk skrev: Nå har jeg googlet litt of satt meg inn i hva de norske myndighetene går ut med av anbefalinger. Konklusjonen min blir at de helst ikke vil vite om dette viruset hvis det skulle kommer til Norge. De som vil bli testet er de som har vært i kontakt nærmere enn 1 Meter, med en person med bekreftet sykdom/ smitte. Eller kommer fra Wuhan. Levegakten vil altså ille spørre deg om reisehistorikk eller «undersøke» andre enn disse spesifikke gruppene. Ifl legevakten Oslo vil ingen andre bli testet, selv om dw har tatt fly fra Sør Korea,Vietnam eller Italia osv, og selv om de har alle kompatible symptomer på sykdommen. Så her leter man ikke aktivt med mål om å identifisere smittede personer på et tidligst mulig tidspkt. Tvert imot håper de nok at disse pasientene skal lempes i kategorien influensa inntil sykdommen blir aå omfattende at de må krype til korset. Nå vet ikke jeg hvilke kilder du har benyttet (?), men når du henviser til norske myndigheter tenker jeg FHI er en grei plass å starte, f. eks her: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/definisjoner-av-mistenkte-og-bekreftede-tilfeller-med-koronavirus-coronavir/ Du skriver at de som vil bli testet er "de som har vært i kontakt nærmere enn 1 Meter, med en person med bekreftet sykdom/ smitte. Eller kommer fra Wuhan." I følge linken over er dette kun ett av flere scenarioer hvor det er aktuelt å teste for coronasmitte i Norge. Skjønner ikke hvor du vil hen med det siste avsnittet. Hvorfor tror du at det norske helsevesenet ikke vil identifisere mulig coronasmitte tidligst mulig? Har du noen grunn til å tro at man ikke vil gi pasienten riktig diagnose raskest mulig? I tilfelle, hvorfor? Er det hensiktsmessig for samfunnet/helsevesenet å drøye det lengst mulig med å påvise infeksjon? Og hvem er "de" som håper at pasientene skal få diagnose influensa istedet? Hva tjener "de" på dette? Hvis du tar en kikk på alle lenkene på denne siden: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/ , så ser du at norske myndigheter, FHI og helsetjenesten generelt har iverksatt tiltak for å håndtere eventuell import av coronavirus til Norge. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 23. februar 2020 #399 Del Skrevet 23. februar 2020 (endret) 30 minutter siden, ella morax said: Nå vet ikke jeg hvilke kilder du har benyttet (?), men når du henviser til norske myndigheter tenker jeg FHI er en grei plass å starte, f. eks her: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/definisjoner-av-mistenkte-og-bekreftede-tilfeller-med-koronavirus-coronavir/ Du skriver at de som vil bli testet er "de som har vært i kontakt nærmere enn 1 Meter, med en person med bekreftet sykdom/ smitte. Eller kommer fra Wuhan." I følge linken over er dette kun ett av flere scenarioer hvor det er aktuelt å teste for coronasmitte i Norge. Skjønner ikke hvor du vil hen med det siste avsnittet. Hvorfor tror du at det norske helsevesenet ikke vil identifisere mulig coronasmitte tidligst mulig? Har du noen grunn til å tro at man ikke vil gi pasienten riktig diagnose raskest mulig? I tilfelle, hvorfor? Er det hensiktsmessig for samfunnet/helsevesenet å drøye det lengst mulig med å påvise infeksjon? Og hvem er "de" som håper at pasientene skal få diagnose influensa istedet? Hva tjener "de" på dette? Hvis du tar en kikk på alle lenkene på denne siden: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/ , så ser du at norske myndigheter, FHI og helsetjenesten generelt har iverksatt tiltak for å håndtere eventuell import av coronavirus til Norge. Basert på personlig erfaring fra kontakt med legevakt i dag. Hele familien her deltok på aseatisk sammenkomst med folk samlet fra flere land som nå har ganske mange smittede. Jeg skal ikke gå inn her med for mye identifikasjon av meg selv, men jeg ringte legevakt med god grunn i dag. Ble møtt av en sur spl som ramser opp kravene til testing. Når jeg sa at jeg ikke kunne vite smittestatus til de menneskene jeg hadde vært i samme rom som i flere timer for 14 dager siden, men at de hadde flydd inn til dette arrangementet fra ulike deler av Asia, ramset hun bare opp kriteriene på nytt. (Se over) Så fikk jeg beskjed om at det gikk masse luftveissykdommer og at de alle ga pustevansker ++ og at det overhode ikke var noe problem at jeg dro på jobb mandag osv osv. så husk å spørre personen ved siden av deg på T-banen om de Har vært i Wuhan eller i kontakt med en smittet person. For denne sykepleieren tar ikke imot deg, eller tar deg seriøst før du er et PM kasus. Det er iallefall sikkert. Jeg tror ikke FHI ikke vil identifisere dette tidligst mulig. Men alle disse som man faktisk møter som pasient i førstelinje vil nok gjøre sitt ytterste for å slippe å se deg. De ser ingen nyanser eller tenker så veldig epidemiologisk. Endret 23. februar 2020 av Rullerusk 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 23. februar 2020 #400 Del Skrevet 23. februar 2020 (endret) Nå er det tydeligvis fullt kaos i Iran. Og hvor mange som kan være smittet i Israel, er ikke godt å si: Quote His statement came after nine South Koreans tested positive for coronavirus after returning home on February 15 from an eight-day visit to Israel. While it’s unknown whether the group contracted the virus before or after their return to South Korea, the Health Ministry is operating on the assumption that they arrived in Israel as carriers of the virus, which has a 14-day incubation period during which those infected are asymptomatic.Speaking to reporters in Tel Aviv, Bar Siman Tov said the group had likely come into contact with “hundreds” of Israelis during their stay in the country. Med dagens reisevirksomhet og tafatthet i forhold til situasjonens alvor, er nok løpet kjørt; den eneste grunnen til at de offisielle tallene ikke er langt høyere og ikke omfatter flere land, er at de enda ikke har blitt rapportert inn. Vil gjette på at før vi skriver 2022, vil verden ikke være til å kjenne igjen; tipper at regimene i Iran og Nord-Korea lever på lånt tid i en krisesituasjon som denne, og dersom ikke utbruddet stoppes tidsnok i Kina og man får orden på de økonomiske konsekvensene som følge av dette, tror jeg ikke at partipampene der sitter særlig trygt. Og hva som kommer til å bli de politiske konsekvensene dersom Afrika blir hardt rammet av viruset, tør jeg ikke engang å tenke på. Kort sagt - det føles omtrent som å være vitne til Romerrikets fall; noe som kommer til å bli skrevet om i fremtidens historiebøker. Endret 23. februar 2020 av Bix 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg