Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/y3nQlg/sykehus-corona-varsler-doed-etter-iherdige-forsoek-paa-redning

Legen som var en av varslerne, Li Wenliang er død. 34 år gammel og var frisk som en fisk før dette. Han ble lagt inn på sykehus 12. januar, som er relativt lenge siden. Fra han ble lagt inn til han døde av hjertestans gikk det nesten fire uker.

I går var det en annen lege som døde som bare var 28 år og som også døde av plutselig hjertestans.

https://www.independent.co.uk/news/world/asia/coronavirus-doctor-dies-china-song-yingjie-hunan-heart-attack-a9321946.html

Dette er ikke normalt for "influensa".

Bilderesultater for li wenliang

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Areca skrev:

Så på WHO sin pressekonferanse tidligere i dag hvor de blant annet ble spurt om Kina kunne holdt «faktisk» antall smittede og døde hemmelig, og som det ble svart så ville ikke det vært mulig når det er smittede i såpass mange land ellers i verden og. Hvis det er så innmari mye verre i Kina enn hva som kommer frem, hvorfor er det ikke verre i de andre landene? 

Hvorfor i all verden skulle det ha noen sammenheng? At det er smittede ellers i verden har da ingen ting med Kina å gjøre?

De sa i høringen i USA i går at de hadde "very credible sources" på at det var 100.000+ smittede.

I studier i The Lancet fra et par uker tilbake siden ble det anslått at de hadde 75.000 smittede. Nå bygger de disse ... "sykehusene", eller sovesalene, over alt. flere tusen i byer som offisielt har undre 100 smittede nå.

Jeg har ærlig talt ikke mye tiltro til WHO, det er jo helt åpenbart og med et utall vitner at antall døde er langt over det offentlige. Det er haugevis med kinesere som påstår at de har mistet hele familien sin, og de setter ikke dødssårsaken til "nCoV" for de som dør hjemme, eller de som ikke har fått offisiell diagnose, som er svært vanskelig å få.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, likestilling skrev:

Hvorfor i all verden skulle det ha noen sammenheng? At det er smittede ellers i verden har da ingen ting med Kina å gjøre?

De sa i høringen i USA i går at de hadde "very credible sources" på at det var 100.000+ smittede.

I studier i The Lancet fra et par uker tilbake siden ble det anslått at de hadde 75.000 smittede. Nå bygger de disse ... "sykehusene", eller sovesalene, over alt. flere tusen i byer som offisielt har undre 100 smittede nå.

Jeg har ærlig talt ikke mye tiltro til WHO, det er jo helt åpenbart og med et utall vitner at antall døde er langt over det offentlige. Det er haugevis med kinesere som påstår at de har mistet hele familien sin, og de setter ikke dødssårsaken til "nCoV" for de som dør hjemme, eller de som ikke har fått offisiell diagnose, som er svært vanskelig å få.

OK du virker besatt og hysterisk og bør muligens oppsøke hjelp.

Edit: Vært innom profilen din et par ganger og det bekrefter egentlig bare det jeg skrev..

Endret av Areca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Areca said:

Så på WHO sin pressekonferanse tidligere i dag hvor de blant annet ble spurt om Kina kunne holdt «faktisk» antall smittede og døde hemmelig, og som det ble svart så ville ikke det vært mulig når det er smittede i såpass mange land ellers i verden og. Hvis det er så innmari mye verre i Kina enn hva som kommer frem, hvorfor er det ikke verre i de andre landene? 

Muligens fordi kinesere som kan reise til utlandet stort sett er friske og relativt unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Areca skrev:

OK du virker besatt og hysterisk og bør muligens oppsøke hjelp.

Edit: Vært innom profilen din et par ganger og det bekrefter egentlig bare det jeg skrev..

En stalker som kaller meg "besatt" og "hysterisk" for å dele fakta. Synd du ikke er like god på seriøs diskusjon som ad hominem og creepy oppførsel. Hvis du ikke klarer bedre enn det der er det jo bare å la være å svare.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, likestilling skrev:

En stalker som kaller meg "besatt" og "hysterisk" for å dele fakta. Synd du ikke er like god på seriøs diskusjon som ad hominem og creepy oppførsel. Hvis du ikke klarer bedre enn det der er det jo bare å la være å svare.

Ja man er en skikkelig creepy stalker av å kikke på en profil hele TO ganger for å se om personen bare er ivrig i én tråd eller er en smule besatt🙄 

Ja, jo, kikket fort på de andre korona-trådene du har vært i. Som var 2 stk. Blir ikke overrasket om det egentlig er fler, men det gadd jeg ikke å sjekke, for SÅ stalker er jeg. La i alle fall merke at det du skrev enten ble oversett eller at folk satte litt spørsmålstegn når det kommer til hvor sikre kildene dine er. 

Jeg kan godt diskutere, men har ikke samlet opp nok informasjon (eller konspirasjonsteorier) til at jeg har like mye som deg å komme med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Areca skrev:

Ja man er en skikkelig creepy stalker av å kikke på en profil hele TO ganger for å se om personen bare er ivrig i én tråd eller er en smule besatt🙄 

Ja, jo, kikket fort på de andre korona-trådene du har vært i. Som var 2 stk. Blir ikke overrasket om det egentlig er fler, men det gadd jeg ikke å sjekke, for SÅ stalker er jeg. La i alle fall merke at det du skrev enten ble oversett eller at folk satte litt spørsmålstegn når det kommer til hvor sikre kildene dine er. 

Jeg kan godt diskutere, men har ikke samlet opp nok informasjon (eller konspirasjonsteorier) til at jeg har like mye som deg å komme med. 

Jeg bryr meg ikke om at folk er uenige med meg, jeg samler ikke på "likes" her. Jeg vet hva du sikter til når du skriver om "spørsmålstegn ved kildene", og det var en studie som ble publisert men trukket tilbake. Det var bare ment som et eksempel på språkbruk, og jeg har ikke brukt noen av påstandene derfra. Ta deg en luftetur.

Det er helt åpenbart at du ikke har "samlet opp nok informasjon" til å diskutere, men igjen, av og til er det bedre å bare ikke si så mye, når du ikke har noe å komme med uansett.

Noen sider tilbake i tråden finner du "slapp av, det er bare influensa, det er bare gamle som dør, det er ikke noe værre enn forkjølelse" blabla i massevis. Jeg regner med du var en av disse. Siden det er så mange som tar alt for lett på det, prøver jeg å balansere med å vise hvor alvorlig det faktisk er der nede nå, men det er klart, hvis man bare leser kvinneguiden og ser dagsrevyen så får man kanskje ikke med seg alt.

Sitat

Coronavirus Cases:

30,840
of which 3,863 (13%)
in critical condition

Deaths:

635

Recovered:

1,615

Endret av likestilling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, likestilling skrev:

Jajamen, det der er jo ikke creepy i det hele tatt. Jeg bryr meg ikke om at folk er uenige med meg, jeg samler ikke på "likes" her. Jeg vet hva du sikter til når du skriver om "spørsmålstegn ved kildene", og det var en studie som ble publisert men trukket tilbake. Det var bare ment som et eksempel på språkbruk, og jeg har ikke brukt noen av påstandene derfra. Ta deg en luftetur.

Det er helt åpenbart at du ikke har "samlet opp nok informasjon" til å diskutere, men igjen, av og til er det bedre å bare ikke si så mye, når du ikke har noe å komme med uansett.

Noen sider tilbake i tråden finner du "slapp av, det er bare influensa, det er bare gamle som dør, det er ikke noe værre enn forkjølelse" blabla i massevis. Jeg regner med du var en av disse. Siden det er så mange som tar alt for lett på det, prøver jeg å balansere med å vise hvor alvorlig det faktisk er der nede nå, men det er klart, hvis man bare leser kvinneguiden og ser dagsrevyen så får man kanskje ikke med seg alt.

Siste tall, men igjen; de som dør uten å ha fått diagnose i et kollapset helsesystem blir bare bært ut og kremert. Jeg har skrevet tidligere at alle som dør skal kremeres så raskt som mulig for å unngå smitte.

https://www.washingtonexaminer.com/news/we-cant-stop-funeral-worker-says-wuhan-cremating-at-least-100-bodies-a-day-amid-coronavirus-outbreak

Hvis det er så lite som skal til for at noen er creepy så skjønner jeg jo enda mer hvorfor du virker så hysterisk.

Jeg mener du overreagerer, at du kommer med ekstremt mye informasjon fra sider som ikke virker noe sikre og som mest sannsynlig er konspirasjonsteorier. Men jeg er heller ikke av de som ber andre slappe av fordi dette bare noe som er litt verre enn en forkjølelse.

Jeg bruker mye av tiden min på å lese om viruset, men lar være å trykke meg inn på alle mulige videoer og nettsider som jeg ikke vet er en sikker side, fordi jeg ikke vil bli unødvendig skremt eller spre rykter. For sistnevnte er uten tvil et problem. Jeg er bekymret og håper jo så klart at det ikke kommer seg til Norge, jeg vet at det er usannsynlig og håper i det minste at dersom jeg og/eller min familie skulle være så uheldig å bli smittet, at vi får mild sykdom vi knapt nok merker og kommer oss godt ut av det. Men det kan man jo aldri vite, så jeg krysser fingrene og håper alt jeg kan for at spesielt barna mine (3 og 1 år) ikke blir alvorlig syke. Kjenner jeg blir uvel og får vondt i magen bare av å nevne viruset sammen med barna mine..

Jeg tror at det er mange fler som er smittet enn hva som kommer frem, men det tror jeg ikke er noe Kina gjør bevisst for å holde noe hemmelig. Hva for noe godt kommer ut av det? Jeg tror derimot at det er utrolig smittsomt og at noen dessverre er mer utsatt og blir alvorlig syke, mens de aller, aller fleste får så milde symptomer at de ikke tenker over at det kan være korona-viruset engang. Tror også at dersom/når det kommer til Norge at det ikke vil bli like ille som i Kina. For i Kina er det 1,4 milliarder mennesker, blir lite plass til mange folk, og sannsynligvis mye lettere for å bli smittet.

Har heldigvis en fordel da, fordi jeg fikk barn så ung og ingen av vennene mine har barn har vi «vokst fra hverandre» og de eneste gangene jeg er rundt folk er når jeg er med familien min, på butikken eller henter i barnehagen😂 Og kommer viruset til Norge og begynner å spre seg her, så kommer jeg nok sannsynligvis til å holde de hjemme fra barnehagen kjenner jeg meg selv rett🙊

Sorry hvis du føler jeg er creepy for å ha sett på profilen din, men synes bare det er litt too much. Greit å få frem at det faktisk ikke er noe å le av og at det faktisk kan være ganske alvorlig, men slik du skriver det virker det som at vi alle kommer til å dø. Og kildene virker som sagt heller ikke alltid så sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Areca skrev:

Jeg mener du overreagerer, at du kommer med ekstremt mye informasjon fra sider som ikke virker noe sikre og som mest sannsynlig er konspirasjonsteorier.

[...]

Greit å få frem at det faktisk ikke er noe å le av og at det faktisk kan være ganske alvorlig, men slik du skriver det virker det som at vi alle kommer til å dø. Og kildene virker som sagt heller ikke alltid så sikre.

Du får være litt konkret på det jeg skriver som du mener er galt da, i stedet for begynne å snakke om andre tråder jeg har deltatt i. Du får tro hva du vil, men jeg har truffet langt bedre enn alle "det er bare influensa"-folkene så langt. Har du sett bilder og videoer fra Kina?

CCP som styrer landet driver med sensur på Nord-Korea-nivå og folk blir arresterte for å dele informasjon. Hvis man vil ha sannheten her, så nytter det ikke å forholde seg til de samme folkene som arresterte legen som døde av viruset i dag for å "spre rykter" da han advarte om det.

https://nypost.com/2020/02/06/li-wenliang-chinese-doctor-who-sounded-alarm-on-coronavirus-dead-from-disease-at-34/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2020 den 23.10, likestilling skrev:

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3048619/coronavirus-patients-wuhan-ordered-go-quarantine-zones

"Helt vanlig influensa"

For øvrig; ifølge offisielle tall fra 2018 i Kina døde 144 personer totalt av vanlig influensa. Dersom pasienter har noen andre underliggende sykdommer i Kina vil dette være dødsårsaken, ikke influensa. Det samme gjelder nok her.

https://www.globaltimes.cn/content/1177725.shtml

Er dette fortsatt aktuelt ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, likestilling skrev:

Du får være litt konkret på det jeg skriver som du mener er galt da, i stedet for begynne å snakke om andre tråder jeg har deltatt i. Du får tro hva du vil, men jeg har truffet langt bedre enn alle "det er bare influensa"-folkene så langt. Har du sett bilder og videoer fra Kina?

CCP som styrer landet driver med sensur på Nord-Korea-nivå og folk blir arresterte for å dele informasjon. Hvis man vil ha sannheten her, så nytter det ikke å forholde seg til de samme folkene som arresterte legen som døde av viruset i dag for å "spre rykter" da han advarte om det.

https://nypost.com/2020/02/06/li-wenliang-chinese-doctor-who-sounded-alarm-on-coronavirus-dead-from-disease-at-34/

Finnes vel en mellomting og vel?

Og ja, har sett både bilder og videoer fra Kina, og flere av de har også vist seg å være falske. Vet ikke om du er klar over hvor lett det er å få noe til å se ut som det ikke er.

Oog ja. Jeg vet om denne legen, står om det på NRK og😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker100 skrev:

Er dette fortsatt aktuelt ? 

Ja, veldig. De har allerede startet for fullt.

Disse "karantenene" er "obligatoriske" for folk som er syke. Enn så lenge er det ~10000+ i karantene i Wuhan alene, og 17000 i hele Hubei.

Hvis man nekter blir man tatt med makt. Man kan jo si at dette er et bra tiltak for å skille syke fra friske for å forhindre smitte, men det er uten tvil drastiske tiltak. Det er bedre enn å bli sveiset inne i sitt eget hjem, dog. Jeg har aldri hørt om at de har gjort noe slikt for vanlig influensa, og ikke "vanlig" SARS heller, da det var en greie.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, likestilling skrev:

Ja, veldig. De har allerede startet for fullt.

Disse "karantenene" er "obligatoriske" for folk som er syke. Enn så lenge er det ~10000+ i karantene i Wuhan alene, og 17000 i hele Hubei.

Hvis man nekter blir man tatt med makt. Man kan jo si at dette er et bra tiltak for å skille syke fra friske for å forhindre smitte, men det er uten tvil drastiske tiltak. Det er bedre enn å bli sveiset inne i sitt eget hjem, dog. Jeg har aldri hørt om at de har gjort noe slikt for vanlig influensa, og ikke "vanlig" SARS heller, da det var en greie.

Virker jo nesten som et fengsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Areca skrev:

Finnes vel en mellomting og vel?

Og ja, har sett både bilder og videoer fra Kina, og flere av de har også vist seg å være falske. Vet ikke om du er klar over hvor lett det er å få noe til å se ut som det ikke er.

Oog ja. Jeg vet om denne legen, står om det på NRK og😊

Har jeg delt noe som er falskt? Igjen, du får komme med konkret kritikk til det jeg poster, ikke bare antydninger om at jeg ikke skjønner at noe av det som deles ikke er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker100 skrev:

Virker jo nesten som et fengsel. 

Ja, de som ikke var syke før, blir det i alle fall der...

Det er ikke ment som et fengsel, åpenbart, men det sier litt om hvor ille situasjonen er når tusenvis må interneres på denne måten.

Her er en artikkel i NYT som bekrefter at dette skjer, i tilfelle "noen" begynner å antyde at disse videoene er iscenesatt for å lure oss.

https://www.nytimes.com/2020/02/06/world/asia/coronavirus-china.html#link-3cb0be85

Dessverre "paywall", men det holder å lese de første linjene...

Sitat

Wuhan is told to round up infected residents for mass quarantine camps.

Edit:

Jeg så akkurat nå at antallet smittede fra cruiseskipet har steget fra først 10, så 20, og nå 61 smittede. Dette var etter sigende fra én smittet person.

Hjelpe meg, jeg er glad jeg ikke er på det cruiset...

Endret av likestilling
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, likestilling skrev:

Har jeg delt noe som er falskt? Igjen, du får komme med konkret kritikk til det jeg poster, ikke bare antydninger om at jeg ikke skjønner at noe av det som deles ikke er sant.

Oh my loooord! Du spurte om jeg hadde sett bilder og videoer fra Kina, ja svarte jeg, men at mye har vist seg å være falskt. Siktet ikke til noe du hadde delt akkurat her😊 Jeg har ikke sett ALT du har delt, for da hadde jeg ikke hatt tid til noe annet. Men har sett en del av det, hovedsakelig nettsider, som ikke virker sikre. Har ikke noe konkret, føler jeg kaster vekk mer enn nok tid på å diskutere med deg til at jeg gidder å lete blant dine mangfoldige poster med teorier og tull. 

Jeg tror som sagt på at dette er mer alvorlig enn en liten influensa, og jeg er så klart bekymret, men har du hørt utrykket «smør på flesk»? Det du skriver passer liksom veldig til det uttrykket der..

Men som sagt, føler jeg kaster vekk mer enn nok tid på hysteriet, så gidder rett og slett ikke prioritere å svare deg noe mer.

Og denne «noen» gjentar (for nok en gang gjentar jeg meg selv) at FLERE videoer er falske. Ikke dermed sagt alle, men FLEREE. Mottatt og forstått?😊👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Areca skrev:

Jeg tror som sagt på at dette er mer alvorlig enn en liten influensa, og jeg er så klart bekymret, men har du hørt utrykket «smør på flesk»? Det du skriver passer liksom veldig til det uttrykket der..

🙄

Det høres ikke ut som om du helt vet hva det uttrykket betyr, men for all del. Det går helt fint at du ikke svarer mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp nå litt av, hvis minst 50.000 smittes daglig bare i Kina som det nå antas blant forskere, så blir det vel fort nærmere 1mill som er smittet totalt. Da er jo dødeligheten ganske lav, selv om man legger på litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LeneXCII skrev:

Slapp nå litt av, hvis minst 50.000 smittes daglig bare i Kina som det nå antas blant forskere, så blir det vel fort nærmere 1mill som er smittet totalt. Da er jo dødeligheten ganske lav, selv om man legger på litt. 

Hvis dødstallene stemmer da.........     

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ludo12 skrev:

Hvis dødstallene stemmer da.........     

Det kan du si, men litt enklere å se at folk dør og samtidig vanskeligere å evt holde skjult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...