Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Problemet er ikke at vi har 20-100.000 smittede i Kina nå, men at det har spredd seg slik at det blir umulig å stoppe smitten. Selv om det skulle holde seg til Kina vil det paralysere landet i månedsvis. Det er jo selvfølgelig også helt krise for Kina, som har totalt sprengt kapasitet i helsevesenet. På et eller annet tidspunkt vil det bli liggende hundretusener, om ikke millioner, hjemme med veldig alvorlig sykdom, dersom det ikke skjer et mirakel. Da vil man nok se et hopp i dødelighet. Det verste med dette viruset er smittsomheten, selv om dødeligheten også er ille.

https://www.businessinsider.com/coronavirus-wuhan-hospital-workers-hong-kong-vote-to-strike-2020-2?r=US&IR=T

Sitat

9,000 Hong Kong hospital workers are threatening to strike amid coronavirus outbreak if the government doesn't close its border with mainland China

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet/husker hvor mange det var i Norge som fikk- og eventuelt døde av SARS i 2002-2003? 

Ønsker bare et svar på akkurat dét spørsmålet, ikke masse annet og sammenligninger med corona osv 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Areca skrev:

Noen som vet/husker hvor mange det var i Norge som fikk- og eventuelt døde av SARS i 2002-2003? 

Ønsker bare et svar på akkurat dét spørsmålet, ikke masse annet og sammenligninger med corona osv 😋

Ingen ble smittet eller døde av SARS i Skandinavia.

1580422611008.jpg

Smitte og dødsfall over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, likestilling skrev:

1580422611008.jpg

Takk😊 Et sted de grafene der blir oppdatert som man kan følge med på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, likestilling skrev:

1580422611008.jpg

Dette er ikke noe slemt ment, men det virker som om du er her i denne tråden til alle døgnets tider, sover du ikke? Og blir du ikke sliten av å konstant fokusere på corona-viruset?😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Areca skrev:

Dette er ikke noe slemt ment, men det virker som om du er her i denne tråden til alle døgnets tider, sover du ikke? Og blir du ikke sliten av å konstant fokusere på corona-viruset?😕

Joda, jeg er på vei ut og var bare innom en tur og bestemte meg for å svare. Jeg har ikke konstant fokus på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, likestilling skrev:

Joda, jeg er på vei ut og var bare innom en tur og bestemte meg for å svare. Jeg har ikke konstant fokus på det :)

Hehe okei, er bra det da😊 Tenkte at corona-viruset er jo ille nok det, men et konstant fokus og lite søvn er jo ikke akkurat så bra det heller😋 Du får ha en fin dag da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, likestilling skrev:

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-toll/

Døde

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Smittede

(offisielle tall, estimerte av forskere er langt høyere)

Spesielt den nederste linken der var interessant. Takk! Har til nå sett på bnonews, men synes den siden du linket til var mye mer ryddig😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling, jeg venter fortsatt på 20 videoer av  individuelle kollapser fra dette viruset. 
Burde jo være en smal sak for deg å finne blandt de TUSENVIS av videoene som du påstår ligger der ute. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, likestilling skrev:

Hehe sant, bare å smekke opp noen grafer og linker minuttet du er ut døra. Ligger jo så tilgjengelig. Nesten ingen konstant fokus. Bare nesten.

Endret av Hatsumomo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Det at noen isolerer landet sitt og innbyggerne, vil ikke si at de stenger av for reisende. 

#blokker

Orker ikke diskutere med troll 

Poenget er at kina IKKE har stengt landet sitt, de har stengt av noen byer,skjønner at du har vanskelig for å forstå det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, likestilling skrev:

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3048619/coronavirus-patients-wuhan-ordered-go-quarantine-zones

"Helt vanlig influensa"

For øvrig; ifølge offisielle tall fra 2018 i Kina døde 144 personer totalt av vanlig influensa. Dersom pasienter har noen andre underliggende sykdommer i Kina vil dette være dødsårsaken, ikke influensa. Det samme gjelder nok her.

https://www.globaltimes.cn/content/1177725.shtml

Dør det flere mennesker av vanlig influensa i Norge enn i Kina? 144 var ekstremt lite i et land med 1,4 milliarder i forhold til gjennomsnittlig 900 årlig i lille Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Tutte skrev:

Dør det flere mennesker av vanlig influensa i Norge enn i Kina? 144 var ekstremt lite i et land med 1,4 milliarder i forhold til gjennomsnittlig 900 årlig i lille Norge.

Nettopp. For å virkelig se hvor alvorlig dette viruset er trenger vi influensastatistikken deres, som de ikke har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

Nettopp. For å virkelig se hvor alvorlig dette viruset er trenger vi influensastatistikken deres, som de ikke har.

Det er sant. I følge forskere som helt sikkert har mer tilgang på statistikk enn oss, så er coronaviruset mer smittsomt og dødelig enn vanlig influensa, så eneste riktige er å isolere, ta alle forhåndsregler og unngå reising mens det står på.

Men det positive er at det ser ut som viruset blir mindre farlig. Dødsraten startet på 3,4% og nå er det vel nede i 2%. Sars viruset var oppe i 10%, så det var jo mye mer dødelig enn coronaviruset igjen. Var ingen i Skandinavia som døde av det, så det går helt sikkert bra nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tutte skrev:

Det er sant. I følge forskere som helt sikkert har mer tilgang på statistikk enn oss, så er coronaviruset mer smittsomt og dødelig enn vanlig influensa, så eneste riktige er å isolere, ta alle forhåndsregler og unngå reising mens det står på.

Men det positive er at det ser ut som viruset blir mindre farlig. Dødsraten startet på 3,4% og nå er det vel nede i 2%. Sars viruset var oppe i 10%, så det var jo mye mer dødelig enn coronaviruset igjen. Var ingen i Skandinavia som døde av det, så det går helt sikkert bra nå også.

Krysser fingrene for det. Det er jo fælt uansett, men håper jo så klart at vi slipper unna🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tenker jeg vi kan slå fast at det IKKE finnes tusenvis av videoer hvor folk kollapser av coronaviruset. Det finnes ikke hundrevis. Det finnes ikke en gang et tosifret antall videoer. 

Man skal ta slik "info" med svære klyper salt av mennesker som driver med såkalt "fear-mongering", som bruker "kilder" som gjerne ikke er verifiserbare eller overhodet til å stole på. 

Syntes det er synd at slike mennesker som Likestilling med flere her inne skal få sitte å spre frykt som andre mer sårbare debattanter her tar til seg og blir skremt av.

Lær dere å være kritisk til "kildene" dere får servert og la være å fore deres egen frykt med videoer hvor andre helt tydelig har en agenda med å legge til skremselsmusikk og så dramatisk redigering som mulig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...