Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Jeg får litt flashback til tiden når svineinfluensaen herjet. Den fikk jeg selv oppleve på kroppen i 2009 når jeg studerte i et annet land. Det aller verste med den for min del var at jeg ikke fikk betalt for jobben jeg måtte holde meg borte ifra en uke. Ellers var det som en helt vanlig influensa.

Det er greit å følge med på nyhetene, men jeg tror man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ta sorgene på forskudd. Hvis dødstallene er riktige, er det mye annet helt trivielt som er langt farligere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Callisto83 said:

Hvis dødstallene er riktige, er det mye annet helt trivielt som er langt farligere.

Analyse av de 425 første kjente tilfellene viste at det tok 5,2 dager eller mer for 89% av pasientene fra de fikk symptomer til de ble så dårlige at de måtte legges inn på sykehus. Dødstallene er derfor langt på etterskudd i forhold til antall smittede. I tillegg har vi problemet med at tallene fra Kina ikke kan stoles på.

Det som kan telle i positiv retning for nordmenn er at folk i Wuhan har dårligere luft og røyker mer, slik at lungesykdommer får alvorlige konsekvenser for en større andel av befolkningen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså greit syvseter herjer i Wuhan. Men der er alt sperret nå. De første europeiske og amerikanske som har fått viruset hvor mange har de resmittet? Jeg tenker at så lenge de faktisk er i karantene, ingen fra Wuhan slipper ut og flyselskaper ikke flyr til Kina lenger så blir jo spredningen begrenset. Nå er det over 6 dager siden de første ble oppdaget i Europa? Da må det vel eventuelt ha smittet noen som allerede har symptomer? Eller tar jeg feil? Er vel kun Thailand det er blitt oppdaget smitte som kommer fra andre smittede? Bortsett fra hun som er datteren som ble smittet var det i Frankrike? Det virker jo ikke som om smitten har spredd seg utenfor Asia på samme måte? 

ellers personlig er jeg livredd har familie med immunforsvar sykdom og er selv høygravid utrolig redd altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kommer til Norge bør man egentlig reise med offentlig transport og utsette seg for massevis av smitte så tidlig som mulig, for hvis man blir blant de første som får det er man garantert at det finnes mer enn nok bredspektret antibiotika på landets sykehus hvis det trengs 😜

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, lillemy02 said:

Er vel kun Thailand det er blitt oppdaget smitte som kommer fra andre smittede?

I Japan ble en bussjåfør smittet av kinesiske turister, og i Tyskland ble flere ansatte i samme firma smittet av en kollega som hadde vært i Kina. Det er mulig det finnes flere eksempler, jeg vet ikke om noen oversikt. Jeg er enig i at spredningen ser ut til å ha vært svært begrenset utenfor Kina så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
25 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Hvis det kommer til Norge bør man egentlig reise med offentlig transport og utsette seg for massevis av smitte så tidlig som mulig, for hvis man blir blant de første som får det er man garantert at det finnes mer enn nok bredspektret antibiotika på landets sykehus hvis det trengs 😜

Så sant så sant. https://www.nrk.no/norge/frykter-medisinmangel-i-norge-ved-corona-utbrudd-1.14885473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonymbruker3 skrev:

I Japan ble en bussjåfør smittet av kinesiske turister, og i Tyskland ble flere ansatte i samme firma smittet av en kollega som hadde vært i Kina. Det er mulig det finnes flere eksempler, jeg vet ikke om noen oversikt. Jeg er enig i at spredningen ser ut til å ha vært svært begrenset utenfor Kina så langt.

Personen som ble oppdaget i Gran Canaria i dag var også smittet av noen andre, tysk statsborger tror jeg.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset-har-natt-svenska-turistparadiset/

Det er egentlig umulig å si nå hvorvidt vi får et utbrudd som i Kina eller ikke. De første ble innlagt før jul, og det tok 3-4 uker før det var krise. Det nærmeste man kommer er Thailand, men selv der er det for tidlig å si. Som jeg har vist tidligere var det 5 smittede på flyet fra Japan som ikke viste noen som helst symptomer, og USA har sagt at testene deres viser falsk negativ og ikke er pålitelige. Når (om) det først skjer, kommer det til å være mange, men hittil har det vært relativt greit siden det i all hovedsak har vært turister fra Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mannen er "på bakken" i Wuhan og rapporterer bare det han ser og opplever.

Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, likestilling skrev:

Denne mannen er "på bakken" i Wuhan og rapporterer bare det han ser og opplever.

Anbefales.

Kanalen som dette ligger på har ikke mindre enn 50 skremselsvideoer, er en uke gammel og er opprettet kun for å samle slike videoer (eller lage..?). Videoene er stort sett korte snutter med maks skremselsfaktor, og de har ingen kilde.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

Kanalen som dette ligger på har ikke mindre enn 50 skremselsvideoer, er en uke gammel og er opprettet kun for å samle slike videoer (eller lage..?). Videoene er stort sett korte snutter med maks skremselsfaktor, og de har ingen kilde.

Chen Qiuishu, fullt navn. Grunnen til at det ligger på den kanalen er fordi hans ikke har engelsk tekst, så de er oversatt slik at vi andre også kan få med oss hva som skjer.

Her er kanalen hans:

https://www.youtube.com/channel/UCv361SF6FKznoGPKEFG9Yhw

371k abonnenter.

https://twitter.com/chenqiushi404

Twitter, 200.000 følgere.

https://www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/we-will-admit-them-if-theyre-dying-wuhan-hospitals-running-low-on-test-kits-and-beds/news-story/caead34d2835e44d20ee46bc4c657229

Aritkkel i en større avis.

Sitat

A Chinese journalist has posted a heartbreaking video showing hospitals in Wuhan overflowing with patients, some lying on waiting room seats and others hooked up to oxygen tanks in hallways.

At one point in the video Chen Qiushi — whose name and image have been censored on Chinese social media platforms — films a dead patient sitting in a wheelchair, as a relative stands behind him holding his head up.

“He passed away,” she says. “They are going to put him in the morgue. He was gravely ill but the car arrived too late.”

Har du noen kommentarer som går på innhold, eller var det alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du og har panikkangst for dette viruset enda? 

Det er ingenting vi får gjort uansett. Bare å ta det som det kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, likestilling skrev:

Har du noen kommentarer som går på innhold, eller var det alt?

Den videoen over skiller seg ut, resten er ikke så lange og de har ingen kilder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

Den videoen over skiller seg ut, resten er ikke så lange og de har ingen kilder.

Det var jo den over jeg linket til... ikke de andre, selv om de også ikke kan være så mye annet enn ekte, dersom ikke alt bare er en stor konspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fornuftig og faglig informasjon om

viruset: 

Nå må dere roe paranoiaen og panikken. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er meget skremt av Norge! Og hvordan de velger å unnlate å ta ansvar! Satt og så på nyhetene fra mitt land. (Europeisk) og der så man at absolutt uten unntak alle land som for inn folk fra deres land tilbake fra Kina skal i karantene. I Frankrike var det ett ferie hus, andre steder militærleir osv. Der skulle de alle være i 14 dager. Norge velger som eneste land i VERDEN til å ikke gjøre det!! Ser de ikke hva de gjør??????  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 hours ago, Anonymbruker3 said:

Jeg har vært optimistisk med hensyn til spredningen siden økningen ser ut til å ha flatet ut på ca 2000 om dagen:

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Men litt søking viser at det like godt kan komme av at det er maks kapasitet de har til å diagnostisere pasienter per dag i Wuhan.

Kina har også data for mistenkte syke, vi kan få en bedre oversikt om vi kombinerer mistenkte syke og bekreftet.

Grunnen til at det økte så fort i starten var at lokale myndigheter i Wuhan hadde i en måned prøvd å skjule hvor ille det egentlig var. Til den 19-ene så drev de promoterte turisme, organiserte eventer og hadde møter om helt andre ting.

Rundt den 20-ende så begynte andre lokale myndigheter i Kina å merke at nCov tilfeller ble eksportert fra Wuhan og ba sentralmyndighetene om å ta handling. 3 dager senere så stengte de grensen til Wuhan og sykehusene ble oversvømt av folk som hadde nCov symptomer.

Mistenkte syke + bekreftet
23: 1500
24: 2500
25: 4000
26: 9000
27: 12000
28: 16000
29: 20000
30: 25000
31: 30000
1: 34000

https://ncov.dxy.cn/ncovh5/view/pneumonia?from=groupmessage&isappinstalled=0