Gå til innhold

Greit å tvinge sønnen ut på tur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår 12 åring gjør ikke noe annet enn å spille i helgene, utrolig slitsomt å mase på han og nærmeste tvinge ungen ut på tur. Han nekter å dra ut, vi har prøvd å lokke med belønning og goder, men det hjelper ikke. 
 

Pappaen mener at det er greit siden han er skriv ellers, har 3-4 fotballtreninger i uka. Men utenom dette sitter han bare å spiller. Flere som har unger som er sånn? Jeg har tvunget han ut nå, de siste helgene, da har vi stortsett gått tur sammen, men han har begynt å spille så fort vi er hjemme igjen. Er det greit å tvinge ungen?  

Anonymkode: 594c6...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vår 12 åring gjør ikke noe annet enn å spille i helgene, utrolig slitsomt å mase på han og nærmeste tvinge ungen ut på tur. Han nekter å dra ut, vi har prøvd å lokke med belønning og goder, men det hjelper ikke. 
 

Pappaen mener at det er greit siden han er skriv ellers, har 3-4 fotballtreninger i uka. Men utenom dette sitter han bare å spiller. Flere som har unger som er sånn? Jeg har tvunget han ut nå, de siste helgene, da har vi stortsett gått tur sammen, men han har begynt å spille så fort vi er hjemme igjen. Er det greit å tvinge ungen?  

Anonymkode: 594c6...60d

Fotball på kunstgressbane gir ikke et barn tilstrekkelige fysiske utfordringer. Ok, å tvinge ham ut, men gjør en innsats for at han skal like aktivitetene når dere først er ute. Dere må hjelpe ham å like det.

Anonymkode: c68cd...b5d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fotball på kunstgressbane gir ikke et barn tilstrekkelige fysiske utfordringer. Ok, å tvinge ham ut, men gjør en innsats for at han skal like aktivitetene når dere først er ute. Dere må hjelpe ham å like det.

Anonymkode: c68cd...b5d

Hvilke aktiviteter gjør man på tur?

Anonymkode: ef50b...48b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fotball på kunstgressbane gir ikke et barn tilstrekkelige fysiske utfordringer. Ok, å tvinge ham ut, men gjør en innsats for at han skal like aktivitetene når dere først er ute. Dere må hjelpe ham å like det.

Anonymkode: c68cd...b5d

Og jeg er pappa selv. Har en sønn som elsker å være ute, men har jobbet med det siden han var 5. Spikking, skøyter, fotball, bokse går osv. Nå er han mer selvgående.

Anonymkode: c68cd...b5d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilke aktiviteter gjør man på tur?

Anonymkode: ef50b...48b

Spikking, lage bål, fiske, kaste lengst, løpe om kapp, følge dyrespor osv.

Anonymkode: c68cd...b5d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12 åring sitter inne og spiller og. Det gjør alle vennene hans og. 

Jeg ble dratt ut på tur, ski, osv da jeg var liten. Jeg hater det som pesten den dag i dag. Det satte et skikkelig hat i meg da jeg ble tvunge ut.

Anonymkode: 87109...6e0

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva ønsker du å oppnå ved å tvinge ham? Er tvang et effektivt verktøy i oppdragelsen synes du? Kan dere snakke med ham om det, spørre om hva som skal til for at han har lyst til å gjøre noe annet enn å spille? Bake boller sammen og ta med på tur, eller gjøre noe på turen som han har lyst til?

Anonymkode: f7e1c...6e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tvinger 9-åringen med på tur hver søndag, men han går kun på speideren samt svømming en halvtime i uka. Om det er nødvendig når deres barn trener så mye vet jeg ikke.

Vi tenner bål, griller pølser og har med kakao. Har med speiderkniven hans så han får spikke pølsepinner til oss, også er han med på å lage båle og tenne det. Men jeg aner ikke om dette er noe en 12-åring ville sette pris på da. 😛

Vi bruker det meste av tiden mens vi går til å snakke om ting han er interessert i. Han blir da ofte så engasjert at han glemmer å bli sliten eller at han i utgangspunktet mente at det var kjedelig. Merker at han koser seg med å få vår fulle oppmerksomhet selv om han er negativ til å gå før vi starter. :)

Anonymkode: eef04...534

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinge blir bare feil. Sett opp en ukesplan sammen med ham. Der det står alt han skal gjøre. Når ting ikke blir gjort mister han internett to-tre dager f.eks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinge ut vil bare gi han et dårlig forhold til å være ute, og vil ikke lære han å ta pauser fra spillingen når han flytter hjemmefra. Tvert imot kan da spillingen bli verre når han flytter for seg selv og han vil assosiere uteaktiviteter med tvang og fravær av spilling = vil ikke trene eller være ute. Si heller at han må ta pauser på, si 30-60min for hver 2. time han spiller. Han velger selv hva han vil gjøre den halv/timen, men han får ikke bruke skjerm. Ideelt sett skulle dere begynt å lære han ta pauser da han var yngre, det er nok litt vanskeligere nå, men ikke umulig. 

Dere kan også la han ha fri spilletid hver søndag og 4-5 timer på lørdag, om han blir med på å velge en ny aktivitet/ hobby en dag i uka. Det kan være lære et instrument, kampsport eller annet han er interessert i.

Det er begrenset hvor aktiv man skal kreve at barnet er. Se på dere selv, liksom, hvor aktive er dere utenfor jobb? 

Anonymkode: ff658...ec5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 12-åring selv. De trener/spiller kamp 4 ganger i uka og ellers mye lekser. Resten spiller de. Alle sammen.

Anonymkode: d7367...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4treninger i uka det tipper jeg er mer en mange du, ikke verst det! Og kamper i tillegg?

Nå på vintern går det jo an å ta en ski-tur her og der, gå i svømmehallen for å "få i seg varmen"

Om to måneder løper han nok ut av seg selv igjen, når våren kommer vil de fleste barn ut å leke

Anonymkode: 16546...b8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg er pappa selv. Har en sønn som elsker å være ute, men har jobbet med det siden han var 5. Spikking, skøyter, fotball, bokse går osv. Nå er han mer selvgående.

Anonymkode: c68cd...b5d

Vi har vært mye ute som familie, og ungen er godt vandt med både skiturer, skogsturer med bål og grilling, samt andre aktiviteter ute. Men de siste årene har ungen ment at alt dette er kjedelig. 
 

Anonymkode: 594c6...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3-4treninger i uka det tipper jeg er mer en mange du, ikke verst det! Og kamper i tillegg?

Nå på vintern går det jo an å ta en ski-tur her og der, gå i svømmehallen for å "få i seg varmen"

Om to måneder løper han nok ut av seg selv igjen, når våren kommer vil de fleste barn ut å leke

Anonymkode: 16546...b8a

Han har kamper i tillegg ja, men ikke så mange av dem nå på vinteren. Skiturer har det dessverre vært dårlig med, lite snø her vi bor :( 

Anonymkode: 594c6...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble selv tvunget ut på tur hver helg som barn, og hatet det. Den dag i dag forbinder jeg det ikke med noe positivt. Liker rett og slett ikke å være ute. Men jeg ville nok begrenset spillingen. Altså ikke tvunget han med, men Lagt restriksjoner på hvor mye det var greit å spille. 

Anonymkode: 2af4e...750

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit at barn skal være i aktivitet og alt det der, men husk på å vis respekt og interesse for det han bryr seg om også - som er gaming. Det er en helt flott og legitim hobby, der man kan lære utrolig mye om samarbeid, strategi, språk, kart og å løse utfordringer. Avhenger av hva slags spill han spiller så klart. 

Men hvis dere har respekt for hans interesse i utgangspunktet tror jeg det blir lettere å ha samtalene om at det ikke er sunt å BARE game hele helgen. Ikke legg opp til at gamingen skal være fienden - da er det nødt til å bli konflikt. 

Anonymkode: f0ca4...e80

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ut som en helt normal gutt som ikke bør tvinges til noe. Da utvikler han bare mer motvilje mot å gjøre ting.. Lov å slappe av i helga 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: df32d...dfc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble selv tvunget ut på tur hver helg som barn, og hatet det. Den dag i dag forbinder jeg det ikke med noe positivt. Liker rett og slett ikke å være ute. Men jeg ville nok begrenset spillingen. Altså ikke tvunget han med, men Lagt restriksjoner på hvor mye det var greit å spille. 

Anonymkode: 2af4e...750

Det handler om å overføre gleden over å være ute til nye generasjoner. Alle mine venner liker å være ute og alle mine venner hadde en periode de ble tvunget i tenårene. Man må eksponeres for naturen ukentlig for å trives i den. 

Anonymkode: c68cd...b5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en helt normal gutt som ikke bør tvinges til noe. Da utvikler han bare mer motvilje mot å gjøre ting.. Lov å slappe av i helga 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: df32d...dfc

Helt normale gutter blir feite slappfisker. Ingen grunn til å godta det. Men «tvangen» må gjøres på riktig måte. Gi ham alternativer (som alle innebærer p være aktiv ute).

Anonymkode: c68cd...b5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om å overføre gleden over å være ute til nye generasjoner. Alle mine venner liker å være ute og alle mine venner hadde en periode de ble tvunget i tenårene. Man må eksponeres for naturen ukentlig for å trives i den. 

Anonymkode: c68cd...b5d

Men man må også være lydhør over hva som kan gjøre naturen interessant ved ulik alder. Jeg kan ikke være den eneste som ikke rørte ski på over tjue år etter å ha blitt tvunget på kjedelig, voksentilpasset topptur hver bidige søndag vinteren gjennom i oppveksten? Det er en fin balansegang mellom konstruktiv eksponering og å påføre totalt avsmak.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...