Gå til innhold

Greit å tvinge sønnen ut på tur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 hours ago, AnonymBruker said:

Er veldig for tur i helgene, og her kommer grunnen: barnet har skole 5 dager i uka, lekser og mye fotballtrening. Og foreldre er sikkert i full jobb. Da har man jo bare helgene til å være sammen! Hvis han bare spiller, så mister dere jo kontakt, gode samtaler om uka som har gått, prat om aktuelle tema i nyhetene osv. Og om man ikke snakker sammen, så vet man jo plutselig ikke noe hva som foregår i hodet hans. Når den kontakten forsvinner, så vil han neppe komme til dere hvis han får problemer, fordi han ikke er vant til gode samtaler. Gjør noe felles i helgene! 

Anonymkode: 55f3e...673

Foreldrene kan jo spille med ham. Hvorfor et det gitt at barna skal tvinges med på foreldrenes interesser? Så kan de snakke om spilling og andre ting under middag feks. Foreldrekoden (podcast fra Aftenposten) har en fin episode hvor de snakker om spilling, anbefales!

Anonymkode: f7e1c...6e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår 12 åring gjør ikke noe annet enn å spille i helgene, utrolig slitsomt å mase på han og nærmeste tvinge ungen ut på tur. Han nekter å dra ut, vi har prøvd å lokke med belønning og goder, men det hjelper ikke. 
 

Pappaen mener at det er greit siden han er skriv ellers, har 3-4 fotballtreninger i uka. Men utenom dette sitter han bare å spiller. Flere som har unger som er sånn? Jeg har tvunget han ut nå, de siste helgene, da har vi stortsett gått tur sammen, men han har begynt å spille så fort vi er hjemme igjen. Er det greit å tvinge ungen?  

Anonymkode: 594c6...60d

Mine får ikke sitte inne hele helgen og spille. Jeg tvinger mine ut, syns det er helt ok! :) Jeg er ikke så supergira på å være ute i naturen nå på vinteren så vi kan gjerne gå ned til sentrum (evt. sykle om været er fint nok) for å se en film på kino eller noe i den duren. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig for tur i helgene, og her kommer grunnen: barnet har skole 5 dager i uka, lekser og mye fotballtrening. Og foreldre er sikkert i full jobb. Da har man jo bare helgene til å være sammen! Hvis han bare spiller, så mister dere jo kontakt, gode samtaler om uka som har gått, prat om aktuelle tema i nyhetene osv. Og om man ikke snakker sammen, så vet man jo plutselig ikke noe hva som foregår i hodet hans. Når den kontakten forsvinner, så vil han neppe komme til dere hvis han får problemer, fordi han ikke er vant til gode samtaler. Gjør noe felles i helgene! 

Anonymkode: 55f3e...673

Det gjør jeg og jentungen støtt - helt uten å gå tur. 

Vi kan gjøre det mens vi spiller Roblox sammen (jada, det er ikke alle spill det går an å snakke sammen under), mens vi spiser, når vi kjører bil, når vi handler sammen, på sengekanten eller vi ser Supernytt sammen (min er litt yngre) og får en felles innsikt i nyhetsbildet. 

Det finnes mange muligheter til å snakke sammen, hver eneste dag, hvis den voksne faktisk tar seg på tak og er skikkelig tilstede. Jeg vil påstå at dersom man må tvinge ungene ut på søndagstur for å kunne snakke sammen, er det noe grunnleggende feil med kommunikasjon og prioriteringer i hverdagen. Den gode kontakten du snakker om bygges ikke to timer hver søndag i skauen, den bygges daglig i små drypp.

Anonymkode: cefd4...ea6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg og jentungen støtt - helt uten å gå tur. 

Vi kan gjøre det mens vi spiller Roblox sammen (jada, det er ikke alle spill det går an å snakke sammen under), mens vi spiser, når vi kjører bil, når vi handler sammen, på sengekanten eller vi ser Supernytt sammen (min er litt yngre) og får en felles innsikt i nyhetsbildet. 

Det finnes mange muligheter til å snakke sammen, hver eneste dag, hvis den voksne faktisk tar seg på tak og er skikkelig tilstede. Jeg vil påstå at dersom man må tvinge ungene ut på søndagstur for å kunne snakke sammen, er det noe grunnleggende feil med kommunikasjon og prioriteringer i hverdagen. Den gode kontakten du snakker om bygges ikke to timer hver søndag i skauen, den bygges daglig i små drypp.

Anonymkode: cefd4...ea6

Veldig enig! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Venner møter man i virkeligheten, når man går på skole så møter man mennesker hver dag. Som man kan bli venner med på fritiden 🙂 

Se på hvor mange barn i dag som møtes for å sitte på en skjerm sammen, de snakker ikke. Bare stirrer i skjermen.

Så du er helt på jordet med analysen din, tenker du er avhengig av sosiale media også?

Det beste for mennesket er å unngå alt som har med skjerm å gjøre på fritid.

 

Anonymkode: b23b1...8c1

Hva i alle dager gjør du på kg da??? 
 

som andre nevner så gjør du barna dine en bjørnetjeneste. I stedet for å sette fornuftige grenser kjører du et totalforbud som frarøver dem både sosialt felleskap og kunnskap som de vil trenge videre i livet.

Ikke lurt.

Anonymkode: df32d...dfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om utenom jobb/skole. Ikke vri om ting.

Anonymkode: b23b1...8c1

Du ser ikke at skjermbruk i fortid har overføringsnytte til bruk i skole/jobb. 
 

Barna som bruker mer skjerm har det «i fingrene», mens dine barn må «gå inn i modus» for å få til det de andre gjør uten å tenke.

Anonymkode: df32d...dfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Taffel skrev:

Jeg møtte på mange med samme holdninger som det du har da vi integrerte skjermer i grunnskoleutdanningen for ca 15 år siden, og normen var at en satte skott mellom digital samhandling og hvordan man skulle bruke fritiden. Det du gjør er å stenge for mange sosiale arenaer, som å avtale via snap at man møtes på fotballbanen om to timer, eller å nå frem til venner med at "nå har jeg det litt vanskelig" via en emoji, når man ikke klarer å sette ord på ting, men mottageren klarer å tolke det. Når man er 12 og 15 er det ikke nødvendigvis familien som er de viktigste å tilbringe all fritid med, men sosiale relasjoner i overgangen fra barn til ungdom - ung voksen. Jeg ser du er veldig fornøyd selv, men du gjør dine barn en bjørnetjeneste med å være så konsekvent som dette. Edit: En observasjon her er jo at du er temmelig aktiv selv her, gjør du det via TVen? 😉

Skulle gjerne ha plusset innlegget ditt flere ganger. Unge i dag kommuniserer annerledes og de trenger å få være der andre unge er. De er på digitale arenaer, og det er viktig. 
 

Selv jobber jeg med ungdom og ser dette godt. 
Å sette grenser er fornuftig, men totalforbud er ikke bra.

Anonymkode: df32d...dfc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil dere først tvinge gutten ut nå, som 12-åring? Det er bra seint å håpe på å plutselig etablere en kjempekjærlighet for naturen hos ham. 

Er helt med på at det er kjempeviktig å tilbringe tid sammen, men ikke bare på deres premisser. Jeg vokste opp med skilte foreldre, og hos mor fikk jeg spille når jeg ville, men dersom hun planla en tur i marka, besøk hos besteforeldre osv, var det forventet at jeg ble med. Det gjorde jeg somregel, og turene var aldri på de voksnes premisser. Hos far derimot, der var det tvang. Hvis jeg ikke ble med på tur frivillig vanket det utskjelling, turene var aldri tilpasset barn, og hvis jeg satte meg ned og ville spille noe på kvelden fikk jeg en lekse om at det var latskap og dumt. Du kan jo gjette hvor jeg fikk størst glede av å være i naturen og med i fellesskapet. 

Snakk med gutten. Planlegg en tur sammen, til et sted han kunne tenke seg å dra. Om det innebærer å kjøre to timer til et sted med snø, reise i en klatrepark, svømmehall eller liknende, så la det gå for denne gangen. Prøv å etabler en dag i uken der dere gjør noe aktivt sammen, men ikke slep gutten ut i naturen bare fordi det skal være sånn. Gaming er en fullverdig hobby, så prøv å vis interesse for det selv om du ikke forstår det. La ham lære deg om det, det kan være stas for ham også. Det er ikke mange årene til han flytter ut, og da kan du angre på at du ikke engasjerte deg i det som var viktig for ham. 

Anonymkode: d0339...695

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke at skjermbruk i fortid har overføringsnytte til bruk i skole/jobb. 
 

Barna som bruker mer skjerm har det «i fingrene», mens dine barn må «gå inn i modus» for å få til det de andre gjør uten å tenke.

Anonymkode: df32d...dfc

Jeg jobber i IT-bransjen og vi ser at ungdom født etter årtusenskiftet har mye dårligere it-kompetanse enn oss som var ungdom på 80- og 90-tallet. Grunnen til det er at dagens it-løsninger er fordummende. Vi lærer våre barn å bli forbrukere (trykke på en skjerm) istedenfor å bli nysgjerrige. Spillmaskinene før (commandore 64 og Amiga 500 f.eks. ) krevde programmeringsforståelse for full utnyttelse. I dag faller ingen a mv lasset ved ikke å bruke nettbrett eller spill. Jobben er gjort før man mottar produktet. Det er bare å trykke på selvforklarende ikon + ev betale mer for å få mer. Viktig å begrense barnas bruk av dette reklamematerialet.

Anonymkode: c68cd...b5d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det å tvinge han med på tur fører til noe positivt. Begrense spillingen derimot, det ville jeg ha gjort! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler også om å få barnet til å erfare at noe er okay utenom spilling... Kanskje klatring kunne vært noe? Bowling? Trenger ikke å være ute hver gang men å gjøre en hyggelig aktivitet sammen. Så når mestringsfølelsen kommer kommer gleden😊 Hadde hatt nettet avstengt noen timer hver dag på dagtid og før leggetid! Ikke som straff men som en sunn pause for foreldre og barn. Man trenger ikke bare å spille online spill hele tiden ... Da kan man evt spille noe annet eller dra til venner eller finne på noe annet. Synes det nesten er litt ansvarsfraskrivelse å la så små barn spille så mye de vil hele helga! Seriøst! Hør med han om han vil være med på noe gaming-arrangementer/skole for å vise at dere ikke er anti-gaming 😊

Anonymkode: d26a5...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i IT-bransjen og vi ser at ungdom født etter årtusenskiftet har mye dårligere it-kompetanse enn oss som var ungdom på 80- og 90-tallet. Grunnen til det er at dagens it-løsninger er fordummende. Vi lærer våre barn å bli forbrukere (trykke på en skjerm) istedenfor å bli nysgjerrige. Spillmaskinene før (commandore 64 og Amiga 500 f.eks. ) krevde programmeringsforståelse for full utnyttelse. I dag faller ingen a mv lasset ved ikke å bruke nettbrett eller spill. Jobben er gjort før man mottar produktet. Det er bare å trykke på selvforklarende ikon + ev betale mer for å få mer. Viktig å begrense barnas bruk av dette reklamematerialet.

Anonymkode: c68cd...b5d

Og jeg jobber med ungdom og ser at den sosiale verdien ikke kan diskuteres. 
 

Er du utenfor så er du utenfor. Og det blir mer og mer av nettbrett, digitale løsninger på skole der man bruker «selvforklarende ikon». «Øver» du ikke på dette i fritida vil du fort havne bakpå. Enten du liker det eller ei fra et IT-ståsted. 

Anonymkode: df32d...dfc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Fremfor å tvinge ungen ut på tur ville jeg heller satt opp en ukeplan om hva som skal skje. Finne noen morsomme aktivteter i helgene som kino, museum, bowling etc som er familietid som alle skal være med på og så kan han spille før og etter det. 
 

Så lenge ungen følger opp lekser, fritidsaktivteter og alt annet så synes jeg at unge skal få game litt. Det er avkobling og det er sosialt online med venner. Ungene i dag har så mye skole, lekser og press og da er det digg å kunne slappe av med akkurat det en vil når en først har fritid. Om det så er å lese en bok eller game.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/15/2020 at 3:03 PM, AnonymBruker said:

Helt normale gutter blir feite slappfisker. Ingen grunn til å godta det. Men «tvangen» må gjøres på riktig måte. Gi ham alternativer (som alle innebærer p være aktiv ute).

Anonymkode: c68cd...b5d

Nå er han vel ikke så slapp? Har fotballtrening 3-4 ganger pr uke + kamper..

Anonymkode: e2d03...e20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2020 at 3:18 PM, AnonymBruker said:

Bruke kroppen og nyte stillheten

Anonymkode: 15ffe...f57

Huff 

Anonymkode: e2d03...e20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2020 at 5:25 PM, AnonymBruker said:

Nei.

Venner møter man i virkeligheten, når man går på skole så møter man mennesker hver dag. Som man kan bli venner med på fritiden 🙂 

Se på hvor mange barn i dag som møtes for å sitte på en skjerm sammen, de snakker ikke. Bare stirrer i skjermen.

Så du er helt på jordet med analysen din, tenker du er avhengig av sosiale media også?

Det beste for mennesket er å unngå alt som har med skjerm å gjøre på fritid.

 

Anonymkode: b23b1...8c1

Skulle vi bare gjøre hva som er best for mennesket hele tiden, så burde hele menneskeheten ta kollektivt selvmord...

Anonymkode: e2d03...e20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er helt greit å tvinge ungene ut en gang i blant (men kanskje ikke hver helg), men ville først og fremst begrensa spilling når han er hjemme. Helt greit at ungene spiller, men viktig at de også klarer å finne på andre ting, uten hverken skjermer eller foreldre som legger til rette for dem. Ungene mine blir ofte sure når jeg f.eks sier at "nå er det ikke noe mer skjerm før kl 18", men etter en stund finner de stort sett på noe likevel. Man må ikke nødvendigvis gå på tur, ikke alle er like glade i å være ute. Men å lese, høre på musikk, tegne, bygge lego, være samme med venner uten skjerm (altså noe så gammeldags som å prate sammen) er bra å gjøre innimellom. Viktig at ikke at blir slik at med mindre han er aktivisert av andre (fotballtrener eller foreldre) så sitter han og spiller!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...