Gå til innhold

Greit å tvinge sønnen ut på tur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Hr. Aktiv said:

Tvinge blir bare feil. Sett opp en ukesplan sammen med ham. Der det står alt han skal gjøre. Når ting ikke blir gjort mister han internett to-tre dager f.eks. 

Du vil sette opp en liste med ting han må gjøre, og straffe ham når han ikke gjør dem... men du vil ikke tvinge ham?

Anonymkode: e2261...d95

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil sette opp en liste med ting han må gjøre, og straffe ham når han ikke gjør dem... men du vil ikke tvinge ham?

Anonymkode: e2261...d95

Ja en liste som må gjøres ja. Straffe? Nei han velger selv. Konsekvens heter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber han ikke nok i ukedagene med skole/trening til å få helga for seg selv? La gutten slappe av med sine interesser og ikke deres interesser 🥳 

Anonymkode: 732b4...eae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Ja en liste som må gjøres ja. Straffe? Nei han velger selv. Konsekvens heter det.

Eufemisme, heter det. 

Selve definisjonen av straff er uønskede konsekvenser av å gjøre eller ikke gjøre noe man blir nektet eller pålagt.

Anonymkode: e2261...d95

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, det visste jeg ikke,  hvis det virket på deg er det selvsagt en god idé å tvinge alle andre barn.

Anonymkode: f7e1c...6e3

Nei det er sant, i dag må det meste barn skal gjøre, være lystbetont fra begynnelsen av, ellers er foreldrene redd for at de skal påføre sine barn traumer. 

Anonymkode: 15ffe...f57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinge kan du ikke, husk at han har skole hele dagen. Er slitsom og krevende det også.

Dere må samarbeide, man skal ikke ha noe å gjøre heletiden. Det kan bli krevende, sett dere ned å finne på ting dere kan gjøre på kveldstid etter middag. Kan være små ting, nå er det jo tidlig mørkt ute også.

Jeg er nok enda strengere, stengte wifi en uke. Solgte nettbrettet, i starten var det mye sinne. Men nå i dag bruker vi ikke skjerm utenom tv hjemme. Vår barn er 12 og 15. Har satt totalforbud mot skjermlek hjemme. Det meste som brukes av tid på en skjerm er bare tull og bortkastet.

Nå gjør vi små ting hver kveld, eller bare slapper av. Enkle ting som bare å høre på musikk, lese bøker, spille spill/kort,lager ting, puslespill, gjør klart for middag neste dag, er så utrolig mye som kan gjøres.

Anonymkode: b23b1...8c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig det. Og dette med å tilpasse turen barna er nettopp nøkkelen til suksess. Litt tvang for p komme seg ut, kan likevel være nødvendig.

Anonymkode: c68cd...b5d

Mange foreldre i dag er livredd for å tvinge barna sine til noe, jeg forstår rett og slett ikke den frykten? Voksne har livserfaringen til å vite at det ikke er sunt å sitte på ræven og spille spill dagen lang, så da må jo barn tvinges, for et barn vil helt sikkert velge spill fremfor tur uansett hvor usunt det er for barnets psykiske og fysiske helse. 

Anonymkode: 15ffe...f57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller gitt eit vist antall timer til spilling, men la han disponerer tiden ut over det. 

Anonymkode: 80f5b...c2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvinge kan du ikke, husk at han har skole hele dagen. Er slitsom og krevende det også.

Dere må samarbeide, man skal ikke ha noe å gjøre heletiden. Det kan bli krevende, sett dere ned å finne på ting dere kan gjøre på kveldstid etter middag. Kan være små ting, nå er det jo tidlig mørkt ute også.

Jeg er nok enda strengere, stengte wifi en uke. Solgte nettbrettet, i starten var det mye sinne. Men nå i dag bruker vi ikke skjerm utenom tv hjemme. Vår barn er 12 og 15. Har satt totalforbud mot skjermlek hjemme. Det meste som brukes av tid på en skjerm er bare tull og bortkastet.

Nå gjør vi små ting hver kveld, eller bare slapper av. Enkle ting som bare å høre på musikk, lese bøker, spille spill/kort,lager ting, puslespill, gjør klart for middag neste dag, er så utrolig mye som kan gjøres.

Anonymkode: b23b1...8c1

Stakkars barn 😒

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange foreldre i dag er livredd for å tvinge barna sine til noe.

Anonymkode: 15ffe...f57

Dette er et kjempeproblem i dag, barna styrer foreldrene så oppdragelse uteblir. Man ser hvor ille det er blitt, mange hyler og griner seg til ting. Foreldrene gidder ikke ta kampen, bare gir etter.

Du må være steinhard og rettferdig fra dag 1. Vi har vært heldige med våre, som har skjønt at det ikke hjelper å oppføre seg dårlig. Vi har aldri møtt de med sinne og kjefting.

Jeg tenker at veldig mange foreldre i dag ikke skulle hatt barn, de kan eller gidder rett og slett ikke oppdra barna sine.

Anonymkode: b23b1...8c1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosasko skrev:

Stakkars barn 😒

Hvorfor det? Ingen barn trenger skjerm uten skoletiden, tv har de jo tilgang til.

 

Anonymkode: b23b1...8c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra ut en lørdag eller søndag for å grille lunsj i fjæra-steinene. Ta med det dere liker av grillmat og litt sjokolade. Gå i fjæra for å se etter eremittkrepser og snegler blant tang,tare og store stein. 

Dette gjorde vi, og var skikkelig koselig. Så pratet vi om interessene; sønnen deres gamer, så da spør dere om hva han gamer, hvilken ranking han er på, spiller han med mange, osv osv.

Anonymkode: efefc...4d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Ingen barn trenger skjerm uten skoletiden, tv har de jo tilgang til.

 

Anonymkode: b23b1...8c1

I 2020 er det online venner møtes. Selv om du/andre holder dere fast til 90 tallet så går faktisk verden framover. Tenk alt dei går glipp av, som vennene tar del i.. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Tvinge kan du ikke, husk at han har skole hele dagen. Er slitsom og krevende det også.

Dere må samarbeide, man skal ikke ha noe å gjøre heletiden. Det kan bli krevende, sett dere ned å finne på ting dere kan gjøre på kveldstid etter middag. Kan være små ting, nå er det jo tidlig mørkt ute også.

Jeg er nok enda strengere, stengte wifi en uke. Solgte nettbrettet, i starten var det mye sinne. Men nå i dag bruker vi ikke skjerm utenom tv hjemme. Vår barn er 12 og 15. Har satt totalforbud mot skjermlek hjemme. Det meste som brukes av tid på en skjerm er bare tull og bortkastet.

Nå gjør vi små ting hver kveld, eller bare slapper av. Enkle ting som bare å høre på musikk, lese bøker, spille spill/kort,lager ting, puslespill, gjør klart for middag neste dag, er så utrolig mye som kan gjøres.

Anonymkode: b23b1...8c1

Dette kommer til å straffe seg da alt man utdanner seg til krever skjerm og erfaring med datamaskin. Det er så mye lettere å navigere på en PC når man har gjort det siden man avr barn, mot å måtte spørre alle andre hele tiden med en gang det er et problem. Du gir barna dine en dårligere start mtp at de ikke lærer viktige ferdigheter innen databruk. 

Det er jo også ganske ironisk at du kaller skjermbruk bortkastet, samtyidig som du kaster bort egen tid på kg. Det er altså greit for deg å sløse bort tiden på kg, men at brna gjør det samme er forbudt i dine øyne. Glad jeg ikke vokste opp med en forelder som deg med merkelige fordommer der du selv er hyklersk og stjeler barnas mulighet til å lære datamasminkunnskaper som de kommer til å trenge som ungdom og voksne

I verste fall lærer ikke barna dine moderasjon og blir hektet når de først kommer foran en PC og klarer ikke legge det fra seg. På samme måte som barn som ble nektet spise godteri spiser seg feite på det når de blir 18 og kan kjøpe så mye de vil selv. 

Anonymkode: ff658...ec5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rosasko skrev:

I 2020 er det online venner møtes. Selv om du/andre holder dere fast til 90 tallet så går faktisk verden framover. Tenk alt dei går glipp av, som vennene tar del i.. 

Nei.

Venner møter man i virkeligheten, når man går på skole så møter man mennesker hver dag. Som man kan bli venner med på fritiden 🙂 

Se på hvor mange barn i dag som møtes for å sitte på en skjerm sammen, de snakker ikke. Bare stirrer i skjermen.

Så du er helt på jordet med analysen din, tenker du er avhengig av sosiale media også?

Det beste for mennesket er å unngå alt som har med skjerm å gjøre på fritid.

 

Anonymkode: b23b1...8c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer til å straffe seg da alt man utdanner seg til krever skjerm og erfaring med datamaskin. Det er så mye lettere å navigere på en PC når man har gjort det siden man avr barn, mot å måtte spørre alle andre hele tiden med en gang det er et problem. Du gir barna dine en dårligere start mtp at de ikke lærer viktige ferdigheter innen databruk. 

Det er jo også ganske ironisk at du kaller skjermbruk bortkastet, samtyidig som du kaster bort egen tid på kg. Det er altså greit for deg å sløse bort tiden på kg, men at brna gjør det samme er forbudt i dine øyne. Glad jeg ikke vokste opp med en forelder som deg med merkelige fordommer der du selv er hyklersk og stjeler barnas mulighet til å lære datamasminkunnskaper som de kommer til å trenge som ungdom og voksne

I verste fall lærer ikke barna dine moderasjon og blir hektet når de først kommer foran en PC og klarer ikke legge det fra seg. På samme måte som barn som ble nektet spise godteri spiser seg feite på det når de blir 18 og kan kjøpe så mye de vil selv. 

Anonymkode: ff658...ec5

Jeg snakker om utenom jobb/skole. Ikke vri om ting.

Anonymkode: b23b1...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke tving guttungen til noe. Hvis han spiller, kan du vise interesse og engasjement. Spør og grav om spillingen. 

Hvis du ønsker å få han ut av huset, kan du heller spørre hva HAN ønsker å gjøre i helgen. Det er ikke alle som har interesse av å gå tur, men har heller en større glede av å dra på bowling etc.

Det spiller ingen rolle hva man gjør sammen, bare man tilbringer tid med hverandre. Men for å få med 12-åringen, må man finne ut av hva han ønsker. 
 

Anonymkode: 7e51a...3e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg snakker om utenom jobb/skole. Ikke vri om ting.

Anonymkode: b23b1...8c1

Man lærer mye gjennom hobbybruk. Som barn pleide jeg å tegne og skrive mye på PC, lage enkle Windows-spill med litt forskjellig programvare, og lærte meg etterhvert BASIC og HTML. Ikke bare var det mye underholdning i det, men det har også vært nyttig øving i forhold til senere skole og jobb. Dette hadde vært helt umulig med foreldre så rigide som deg.

En annen ting er at barn ofte deler interesser, og hvis ditt barns kamerater snakker om f.eks. spill mens de venter på bussen, blir han eller hun stående uten å kunne delta. Kan lett se for meg at enten blir det ganske flaut å innrømme at man ikke får lov, eller så opplever de andre barnet ditt (om vedkommende er enig med deg om at skjermbruk er så fælt) som dømmende og nedlatende.

Dette minner meg egentlig mye om totalavhold. Du skaper ikke et sunt forhold til skjermbruk, du skaper tabuer og annerledeshet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Tvinge kan du ikke, husk at han har skole hele dagen. Er slitsom og krevende det også.

Dere må samarbeide, man skal ikke ha noe å gjøre heletiden. Det kan bli krevende, sett dere ned å finne på ting dere kan gjøre på kveldstid etter middag. Kan være små ting, nå er det jo tidlig mørkt ute også.

Jeg er nok enda strengere, stengte wifi en uke. Solgte nettbrettet, i starten var det mye sinne. Men nå i dag bruker vi ikke skjerm utenom tv hjemme. Vår barn er 12 og 15. Har satt totalforbud mot skjermlek hjemme. Det meste som brukes av tid på en skjerm er bare tull og bortkastet.

Nå gjør vi små ting hver kveld, eller bare slapper av. Enkle ting som bare å høre på musikk, lese bøker, spille spill/kort,lager ting, puslespill, gjør klart for middag neste dag, er så utrolig mye som kan gjøres.

Anonymkode: b23b1...8c1

Jeg møtte på mange med samme holdninger som det du har da vi integrerte skjermer i grunnskoleutdanningen for ca 15 år siden, og normen var at en satte skott mellom digital samhandling og hvordan man skulle bruke fritiden. Det du gjør er å stenge for mange sosiale arenaer, som å avtale via snap at man møtes på fotballbanen om to timer, eller å nå frem til venner med at "nå har jeg det litt vanskelig" via en emoji, når man ikke klarer å sette ord på ting, men mottageren klarer å tolke det. Når man er 12 og 15 er det ikke nødvendigvis familien som er de viktigste å tilbringe all fritid med, men sosiale relasjoner i overgangen fra barn til ungdom - ung voksen. Jeg ser du er veldig fornøyd selv, men du gjør dine barn en bjørnetjeneste med å være så konsekvent som dette. Edit: En observasjon her er jo at du er temmelig aktiv selv her, gjør du det via TVen? 😉

Endret av Taffel
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Rosasko skrev:

I 2020 er det online venner møtes. Selv om du/andre holder dere fast til 90 tallet så går faktisk verden framover. Tenk alt dei går glipp av, som vennene tar del i.. 

Hvis det ikke er mulig for barn idag å møtes uten å gjøre det via en skjerm og et headset, så er det faktisk helt krise. Litt spilletid er helt greit, men at det skal være hovedarenaen for sosial omgang mellom barn/ungdom er uhørt.

Anonymkode: 61c70...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...