Gå til innhold

Greit å tvinge sønnen ut på tur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg synes en eller begge ungene sitter og spiller/ser passivt på skjerm for lenge, så krever jeg at de tar en skjermfri periode. Og så finner vi på noe hyggelig sammen. (Spiller brettspill, baker, går til bakeriet og kjøper bakevarer, besøker besteforeldre, eller noe annet.)

Vi prøver generelt å lære barna at det er bra å komme seg ut også i helgen og få seg litt luft, og at spillepauser er lurt. Så av og til hender det nok at vi "tvinger dem ut" også.

Anonymkode: cf51e...824

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde aldri godtatt at ungen kun skulle sitte inne å spille iallfall. Så jeg hadde lett tvunget ungen vekk fra skjermen og funnet på noe mer fysisk og morsomt.

Anonymkode: 61c70...c15

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår 12 åring gjør ikke noe annet enn å spille i helgene, utrolig slitsomt å mase på han og nærmeste tvinge ungen ut på tur. Han nekter å dra ut, vi har prøvd å lokke med belønning og goder, men det hjelper ikke. 
 

Pappaen mener at det er greit siden han er skriv ellers, har 3-4 fotballtreninger i uka. Men utenom dette sitter han bare å spiller. Flere som har unger som er sånn? Jeg har tvunget han ut nå, de siste helgene, da har vi stortsett gått tur sammen, men han har begynt å spille så fort vi er hjemme igjen. Er det greit å tvinge ungen?  

Anonymkode: 594c6...60d

Selvsagt er det greit å tvinge ungen ut på tur. Jeg ble selv tvunget med på tur som barn, mislikte det intenst noen ganger, men som voksen har jeg blitt tur-elsker, og det handler nok mest om denne " tvingingen". Hvis mine foreldre hadde godtatt at jeg sa nei så hadde jeg nok aldri fått inn i blodet at tur faktisk er ganske greit. Natur, stillheten og bruk av kroppen. 

Anonymkode: 15ffe...f57

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke aktiviteter gjør man på tur?

Anonymkode: ef50b...48b

Bruke kroppen og nyte stillheten. 

Anonymkode: 15ffe...f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om å overføre gleden over å være ute til nye generasjoner. Alle mine venner liker å være ute og alle mine venner hadde en periode de ble tvunget i tenårene. Man må eksponeres for naturen ukentlig for å trives i den. 

Anonymkode: c68cd...b5d

Nå skrev jeg Jonathan jeg ble akkurat det. Foreldrene mine elsket å være ute. Og jeg ble dratt med ut mange ganger hver uke fra fødsel til jeg var i midten av tenårene. Har aldri likt det. Så jeg tror nok også at dette er noe som ligger personlig for en eller ikke. Det var heller ikke noe gøy som holdt meg hjemme, men bøker og lego og slike ting. Søsknene mine har alltid likt det da. Og jeg var mye aktiv i sport på fritiden selv. 

Anonymkode: 2af4e...750

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå skrev jeg Jonathan jeg ble akkurat det. Foreldrene mine elsket å være ute. Og jeg ble dratt med ut mange ganger hver uke fra fødsel til jeg var i midten av tenårene. Har aldri likt det. Så jeg tror nok også at dette er noe som ligger personlig for en eller ikke. Det var heller ikke noe gøy som holdt meg hjemme, men bøker og lego og slike ting. Søsknene mine har alltid likt det da. Og jeg var mye aktiv i sport på fritiden selv. 

Anonymkode: 2af4e...750

Ikke Jonathan. Hehe. 

Anonymkode: 2af4e...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hactar skrev:

Men man må også være lydhør over hva som kan gjøre naturen interessant ved ulik alder. Jeg kan ikke være den eneste som ikke rørte ski på over tjue år etter å ha blitt tvunget på kjedelig, voksentilpasset topptur hver bidige søndag vinteren gjennom i oppveksten? Det er en fin balansegang mellom konstruktiv eksponering og å påføre totalt avsmak.

Enig det. Og dette med å tilpasse turen barna er nettopp nøkkelen til suksess. Litt tvang for p komme seg ut, kan likevel være nødvendig.

Anonymkode: c68cd...b5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 12 åring sitter inne og spiller og. Det gjør alle vennene hans og. 

Jeg ble dratt ut på tur, ski, osv da jeg var liten. Jeg hater det som pesten den dag i dag. Det satte et skikkelig hat i meg da jeg ble tvunge ut.

Anonymkode: 87109...6e0

Der er vi totalt forskjellige! Jeg ble også tvunget ut på tur, mislikte det intenst noen ganger, men elsker turgåing og den rolige naturen mens jeg går, som voksen.  :) . Hvis en 12-åring selv skulle få bestemme så hadde han/ hun sittet inn og spillt i timesvis, avløst av litt chips-spising og cola-drikking, og noen timers søvn på sofaen før han/ hun hadde spillt videre. 

Anonymkode: 15ffe...f57

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri godtatt at ungen kun skulle sitte inne å spille iallfall. Så jeg hadde lett tvunget ungen vekk fra skjermen og funnet på noe mer fysisk og morsomt.

Anonymkode: 61c70...c15

I min familie har vi det på samme måte. Ungene skal ut, om det ikke dreier seg om løping og leking i gaten, så blir det tur. De surner noen ganger, vil heller sitte inne og spille, men en 8-og 10-åring kan ikke bestemme om de skal bruke kroppen eller ei, vi som er voksne VET at det er usunt at barn ikke beveger seg. 

Anonymkode: 15ffe...f57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan snakke med de andre foreldrene og avtale spillefrie timer? Det er garantert andre som har samme problem.

Og kanskje det frister mer dersom han kan ta med seg noen på turen?

Spilling en hel helg til endes er ikke bra. 

Anonymkode: 43687...23d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at han har feks 3 timer med spilltid hver dag i helgene, så må han «jobbe» for resterende timer. Det feks være å bli med på tur, støvsuge hovedetasjen osv. 

Ellers kan det være lurt å la han ha med en venn eller to. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hactar skrev:

Men man må også være lydhør over hva som kan gjøre naturen interessant ved ulik alder. Jeg kan ikke være den eneste som ikke rørte ski på over tjue år etter å ha blitt tvunget på kjedelig, voksentilpasset topptur hver bidige søndag vinteren gjennom i oppveksten? Det er en fin balansegang mellom konstruktiv eksponering og å påføre totalt avsmak.

Dette kommer nok mye an på ungen sin personlighet, for jeg ble tvunget med på tur som deg, men det påførte ikke totalt avsmak hos meg. 

Anonymkode: 15ffe...f57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn på 12 kan ikke selv vurdere om livet deres er godt nok uten å være ute i naturen. Det er fint at han får nok aktivitet på fotball, men bruk av natur er noe annet. Noen form for naturbruk kan sikkert ha noen års pause om det ikke passer med interesser, men noe kjennskap til natur er likevel viktig. Jeg tenker uansett at det viktigste her er at spilling ikke er alternativet til tur. Det er lov å bestemme at et barn ikke skal bruke all sin våkne tid hjemme på spilling. Det er mye læring som kan skje med riktig type spill og det er viktig at de voksne respekterer og viser interesse for det han driver med, men snakk sammen om hvorfor det er bra for helse, sosiale kunnskaper, familiesamhold osv med pause fra spilling noen ganger, og bli enige med ham om hvordan denne pausen gjøres best for ham. Dersom han selv får bestemme om han skal ha mange korte økter eller få lange, om han har faste tidspunkt eller fast gjennomsnittlig lengde osv, vil det være lettere for ham å godta at han må skru av. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Tvinge blir bare feil. Sett opp en ukesplan sammen med ham. Der det står alt han skal gjøre. Når ting ikke blir gjort mister han internett to-tre dager f.eks. 

På hvilken måte mener du dette er annerledes enn tvang? 

Hos oss må alle ut en tur hver dag, med unntak for de som er syke eller om man har andre gode grunner. 9-åringen må tvinges til å bli med på tur, men koser seg når han først kommer ut, og derfor går det greit. Om han går ut og er sosial på fotballbanen eller med aking etc. sammen med vennene sine, får han lov til det i stedet for å gå på tur.

Anonymkode: 49b91...390

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spikking, lage bål, fiske, kaste lengst, løpe om kapp, følge dyrespor osv.

Anonymkode: c68cd...b5d

han er 12 ikke 5. De færreste motvillige 12 år gamle turgåere lar seg lure av sånne billige triks. 

Anonymkode: 66184...707

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva liker han da? Vi er turfolk, men barna mistet interessen for søndagsturer i 12 års alder. Begge er aktive med fysisk trening flere ganger i uka. Dermed har det blitt klatring (innendørs vegg) byhelger med shopping og restaurantbesøk, Sosiale helger med venner på overnattingsbesk, eller rett og slett bare absolutt ingenting. Vi pleier å ha en DNT tur sammen med vennefamilier en gang i året, til en signaturtopp eller fjellheimen en gang i året, Likeens slalomdestinasjon i vinterferien. Eldste er 19 år, og gleder seg like mye til hver tur enda. Men søndagsturene med mor og far ute i skauen er historie. Jeg skjønner deg godt, men det er travelt å være ung i dag, og tvang på en preteen for å være med dere kan virke mot sin hensikt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville snakket med han om at man kan jo ikke sitte inne å spille hele tiden. Kroppen trenger å bevege seg og hodet få frisk luft. Om det er noen aktiviteter han kunne tenke seg. Det er jo mye gøy å finne på! 

Er det ingen aktiviteter han liker? Slalåm f.eks? 

Anonymkode: f1735...cf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt er det greit å tvinge ungen ut på tur. Jeg ble selv tvunget med på tur som barn, mislikte det intenst noen ganger, men som voksen har jeg blitt tur-elsker, og det handler nok mest om denne " tvingingen". Hvis mine foreldre hadde godtatt at jeg sa nei så hadde jeg nok aldri fått inn i blodet at tur faktisk er ganske greit. Natur, stillheten og bruk av kroppen. 

Anonymkode: 15ffe...f57

Åja, det visste jeg ikke,  hvis det virket på deg er det selvsagt en god idé å tvinge alle andre barn.

Anonymkode: f7e1c...6e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det må være greit at dere får han med ut på tur, men kanskje ikke hver eneste helg. Går det an å variere hva dere gjør? Badeland, klatrepark, klatrevegg, grill pølser og pinnebrød, kanskje en tur med noen utfordringer, zipline eller noe annet enn bare å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...