Gå til innhold

Bør man "tvinge" mannen sin til å ta permisjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men i all verden da, diskuterte dere ikke dette før dere fikk barn nummer to? Eller ble du gravid ved et uhell?

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så grusomt at en far ikke vil ha permisjon. Mange menn jeg kjenner er bedre med større barn, og jeg og mange andre kvinner ønsker heller å være lenger sammen med babyen. Men jeg synes jo han må finansiere din ulønnede permisjon i så fall, siden det er han som ikke vil ta i mot permisjonspengene fra staten.

Så lenge jeg ammet (til 18 måneder) føltes det uaktuelt både for meg og mannen at han skulle være hjemme og jeg på jobb.

Jeg tror heller ikke det er positivt for babyen å være hjemme med noen som ikke ønsker å være der.

Anonymkode: 410ca...929

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han ikke vil så vil han ikke, og da får han bare jobbe ekstra for å hente inn det tapte.

Handler jo ikke om at han ikke vil være sammen med barna sine, er nok bare så enkelt som at han synes det er superkjedelig med småttinger.
Jeg liker ikke små babyer jeg heller, utrolig kjedelige små vesner, men som mamma var jeg hvertfall hjemme i 10 mnd før ungen begynte i bgh. (Det er nå 14 år siden og ungen har et snitt på 5 på skolen, er tett knyttet til familie og har en stor vennegjeng. 3 av disse vennene har ungen hatt siden første dagen i bgh.)

Anonymkode: ff8ad...94b

Newsflash - alle synes babyer er kjedelige. Men noen må jo ta vare på dem. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sensi skrev:

Høres ut som det er best om du er hjemme da. Hadde gladelig tatt hans uker. Jobbe og gjøre karriere får du nok av uansett. Spesielt når en «bare» er hjemme permisjonstiden. 
 

Leit han føler det slik. Men håper han kommer mer på banen når barna er større. Skjønner godt du vurderer om det hadde vært best å være uten han. Men ville sett på totalsituasjonen. Er han bra ellers, så ville jeg tatt denne. Kanskje han stiller mer opp på andre ting? 

Problemet er jo at det ikke er lov for mor å ta fars fedrekvote på 15 uker. Det blir jo ulønnet permisjon isåfall for mor når fars uker faller bort. 

Anonymkode: c5d49...acd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har råd til at du går i ulønnet permisjon hadde jeg ikke tvingt han til å gå hjemme. De fleste menn føler ikke samme typen tilknytning og omsorg for babyene som mødrene, det er naturlig. Betyr ikke at de ikke er gode fedre fordi.

Mannen her går gradert en dag i uken nå og skal ta ut permisjon i feriene sine, ellers går jeg hjemme. Vi er hjemme sammen den ene dagen i uken, da har han hovedansvaret for baby mens jeg får tatt en del husarbeid, men siden babyen fremdeles er for liten for skikkelig mat nå jeg gå hjemme å amme uansett. Funker fint for oss.

Med eldste tok han ikke ut noe permisjon før hun var 1,5 år gammel, og det syns han passet mye bedre for da var hun stor nok til at de kunne finne på ting sammen, gå ut å leke og slikt og ikke bare at han bar hun rundt hele dagen og ikke helt forstod hva hun ville. Så han sa selv nå at han hadde ingen interesse av å gå hjemme i permisjon før baby var over 1 år, for han er ikke like god på "baby ting". Men han er verdens beste pappa for begge barna likevel :)

Derfor tredeling av permisjonen er helt idiotisk, noen mødre vil fort ut i jobb mens pappa vil være hjemme, mens andre fedre vil ikke være hjemme mens mor ønsker det. Burde vært opp til foreldrene å bestemme, til barnets beste.. 

Er også enig med den over, barnet har ikke mye godt av å gå hjemme med en som ikke ønsker å være der. Blir fort kjedelig og lite stimuli, uansett hva du tvinger han til å gjøre så vil det nok bli gjort ganske halvhjertet. 

Anonymkode: cc26f...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jobben til mannen kan betale deg for at far ikke tar permisjon, så er jo alt såre vel. Hvis dette ikke er tilfelle så skal selvsagt far ta sin del av permisjonen. Men man burde jo ikle måtte tvinge noen. Da vil man kunne risikere at barnet kun får minimalt med omsorg, noe som ikke er spesielt heldig. 

Far kan gjerne ytre at han syns det er kjedelig, det er mange som synes det. Men han skal jo være lykkelig for de relasjoner han får sjansen til å knytte. 

Vurder å gå fra ham hvis han ikke tar til fornuft. Kanskje han blir en bedre pappa da. Ihvertfall vil du kunne få bedre økonomi. 

Anonymkode: 36d8f...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må han ta ut pappaperm med en gang du er ferdig med din perm?

Hva med å gå ulønnet og la far ta perm når barnet er større? Feks mellom 2 og 3 år gammel? 

Anonymkode: dff36...236

Ikke alle som kan gå ulønnet i 1,5-2,5 år, altså. Vi skulle slitt noe voldsomt med å betale regninger, huslån og daglige utgifter om familien på fire skulle leve på 400.000 i året 😅

Anonymkode: 49651...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hadde jeg sagt at enten tar han sin del som er 15 uker, OG det arbeidet som hører permisjonen til, ellers skal han betale deg for å gjøre det hvis du synes det er ok å være i permisjon litt til. 
 

Du skal ikke ta ut ulønnet permisjon og gå ut som den økonomisk tapende part i dette. Han har vært med på moroa her, og får ta sin del enten på ene eller andre måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...