Jump to content
AnonymBruker

Bør man "tvinge" mannen sin til å ta permisjon?

Recommended Posts

AnonymBruker

Har en mann som overhodet ikke ønsker permisjon. Da vi fikk forrige så tok han ut sine 10 uker etter mye om og men, selv om han ikke hadde lyst, men nå synes han helt fastlåst. Hva gjør man? Det er tross alt 15 uker det er snakk om, og det blir mye ulønnet hvis han skal nekte. Selv med 80% så blir ikke min permisjon særlig mye lenger. 

Hans eneste grunn til å nekte er at han ble sliten sist og at han kjedet seg, og da tok han ingenting annet enn babyen og han sov på natten for nettene måtte jeg ta fordi han ikke våknet. I min permisjon tok jeg baby, netter, matlaging, husvask og rydding. Kjenner jeg er dritt lei og at forholdet skranter når han ikke kan stille opp. Noen ganger tror jeg vi hadde hatt det bedre hver for oss, men vi er jo glad i hverandre og

Anonymkode: 6a0a5...590

Fortsetter under...

RødeFare

15 uker er ikke mye tid å investere i sitt eget barn. For meg hadde dette vært en dealbreaker. 

AnonymBruker

Han har vel ikke så mye valg, er ikke pappaperm lovpålagt? 

Jeg liker som regel ikke denne setningen, men synes den passet bra her. Hvorfor fikk du et barn til med denne mannen? 

Anonymkode: 5946b...a5a

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor få barn med han da? Hvis dere går fra hverandre får du hele permisjonen alene. Kanskje like greit? 😛

Anonymkode: 3e59f...0dc

Det er det jeg funderer på, men så tenker jeg på barnet vi har fra før også og blir usikker. Også er det samvær, hvordan kommer det til å gå? Tar han seg sammen, eller kan jeg forvente at han ikke møter opp? Føler ikke jeg kjenner igjen mannen min. Det har vært noe nedbemanning på jobben hans, så kanskje det er noe der. Har prøvd å snakke med ham, og han kan ta seg sammen litt, men det faller alltid tilbake til det gamle og permisjonsspørsmålet er han rett og slett tverr på. Og det irriterer meg, for jeg synes også at det er slitsomt og kjedelig noen ganger, men det er tross alt barna våre 

For min del tror jeg vi hadde fungert bedre sammen hvis vi bodde hver for oss en stund, men det er det med barna. Vi er jo ganske unge, og det er mulig han føler seg fanget og usikker i farsrollen, men det blir bare spekulasjoner siden han ikke snakker om det... Føler kverna går her 

puffy123
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg funderer på, men så tenker jeg på barnet vi har fra før også og blir usikker. Også er det samvær, hvordan kommer det til å gå? Tar han seg sammen, eller kan jeg forvente at han ikke møter opp? Føler ikke jeg kjenner igjen mannen min. Det har vært noe nedbemanning på jobben hans, så kanskje det er noe der. Har prøvd å snakke med ham, og han kan ta seg sammen litt, men det faller alltid tilbake til det gamle og permisjonsspørsmålet er han rett og slett tverr på. Og det irriterer meg, for jeg synes også at det er slitsomt og kjedelig noen ganger, men det er tross alt barna våre 

For min del tror jeg vi hadde fungert bedre sammen hvis vi bodde hver for oss en stund, men det er det med barna. Vi er jo ganske unge, og det er mulig han føler seg fanget og usikker i farsrollen, men det blir bare spekulasjoner siden han ikke snakker om det... Føler kverna går her 

Kan det være at han synes det er vanskelig å ta ut permisjon når det er nedbemanning på jobb? Det er jo et ugunstig tidspunkt å skulle ut i permisjon på sånn sett, så kanskje han er utrygg for arbeidet fremover eller økonomien?

Annonse

AnonymBruker

Min kommer bare til å ta ut 8 Iker, ikke fordi han ikke vil, men fordi det ikke går med jobben hans. Vi løser det med ulønnet perm for meg og hans jobb utbetaler en bonus i ettertid. 

Anonymkode: d6517...abb

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg liker som regel ikke denne setningen, men synes den passet bra her. Hvorfor fikk du et barn til med denne mannen? 

Han kan fint velge å ikke ta ut ukene sånn som jeg har skjønt det. Men jeg kan ikke ta hans uker, så da blir det uten lønn for min del og 15 uker ekstra uten lønn er ikke akkurat lukrativt

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvordan skulle det være lovpålagt?

Anonymkode: 38f4a...30f

Minlillelykke

Hadde ikke vært aktuelt i dette hjemmet. Her har både jeg og mannen tatt hver vår del. 15 uker ulønnet hadde ikke gått, så han hadde ikke så mye valg akkurat

Clefable

Jeg hadde ikke fått barn med noen som ikke var villig til å investere like mye tid i barnet som det jeg er. Her skal det deles 50/50.

Louiah

Det hadde vært helt greit for meg om mannen ikke ønsket permisjon om en da kunne velge å ta over fars permisjon, da permisjon ikke er lystbetont for alle. Når reglene er som de er og dere da mister 15 uker ville jeg ikke godtatt det. Det går faktisk utover barnet. 

AnonymBruker

Helt ok, men da skulle han dekket full lønn for meg i 15 uker. 

Anonymkode: 3bf2c...d7d

Annonse

AnonymBruker

Det koster dere 15. uker med hans lønn da. Hva er planen hans for å betale inn det til deg, hvor skaffer han det ekstra? 

Anonymkode: 2f6bb...4ad

AnonymBruker

Hadde ikke vært aktuelt her. Har en hjemme i pappapermisjon nå, og det er så mye verdt for forholdet dem imellom. Jeg synes ikke akkurat livet var på topp under permisjonen selv, det var slitsomt og tider kjedelig, men det er ikke alt her i livet som er lystbetont. Man må faktisk gjøre ting man ikke har lyst til av og til.

Det minste han kan gjøre dersom det blir sånn er å betale lønna di når du tar ulønnet permisjon. Får han ikke til det, må han ta permisjonen selv.

Anonymkode: 65fb3...705

O.G.
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en mann som overhodet ikke ønsker permisjon. Da vi fikk forrige så tok han ut sine 10 uker etter mye om og men, selv om han ikke hadde lyst, men nå synes han helt fastlåst. Hva gjør man? Det er tross alt 15 uker det er snakk om, og det blir mye ulønnet hvis han skal nekte. Selv med 80% så blir ikke min permisjon særlig mye lenger. 

Hans eneste grunn til å nekte er at han ble sliten sist og at han kjedet seg, og da tok han ingenting annet enn babyen og han sov på natten for nettene måtte jeg ta fordi han ikke våknet. I min permisjon tok jeg baby, netter, matlaging, husvask og rydding. Kjenner jeg er dritt lei og at forholdet skranter når han ikke kan stille opp. Noen ganger tror jeg vi hadde hatt det bedre hver for oss, men vi er jo glad i hverandre og

Du får enda en unge med den skapningen der?????

AnonymBruker
1 time siden, puffy123 skrev:

Kan det være at han synes det er vanskelig å ta ut permisjon når det er nedbemanning på jobb? Det er jo et ugunstig tidspunkt å skulle ut i permisjon på sånn sett, så kanskje han er utrygg for arbeidet fremover eller økonomien?

Slik var det ihvertfall for oss. Mannen hadde en veldig usikker jobbsituasjon, så derfor valgte han å ikke ta perm. For oss er viktigere at vi har tak over hodet og mat på bordet, det gagner ihvertfall ikke ungen at vi er arbeidsledige. Nå skal det sies at mannen slet i mange år med å få seg jobb, og da han endelig fikk en jobb så viste det seg at jeg var gravid. 

Anonymkode: ffe7d...8dc

AnonymBruker

..og du får en unge til med dette mennesket..🤦‍♀️

Anonymkode: cd0c0...b50

AnonymBruker

Altså, greit nok for meg, men da måtte han ha forsørget oss den tiden for ikke pokker om barnet skal i barnehagen tidligere enn nødvendig. 

Anonymkode: 8dc08...106

AnonymBruker

Herregud, hadde ikke fått barn med denne mannen! Hvem som ikke vil være sammen med sitt eget barn?

Anonymkode: c28d1...0b5