Gå til innhold

Folk som sier schøtt, schiino sjylling. Skrivde flydde osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 14.1.2020 den 21.42, Badesåpe skrev:

Jeg skriver god bokmål. Men jeg er ifra Rogaland og klarer ikke å skjønne hva som er å ta sånn av over at vi sier kjøtt med sj-lyd. Det er dialekten vår. Hva er problemet når det uansett skrives med k og kj på god gammel bokmål? 

Fordi ki og kj uttales annerledes enn skj eller sj eller sch. 

Realiteten er at det er en talefeil som sprer seg gjennom fylkene fordi ungdom vil være som andre ungdom. 

Skrivde, flydde, hvem bok etc er ukorrekt og får deg til å høres direkte uintelligent ut. 

Anonymkode: 23623...0cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.1.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Samme her, dette hører man ofte fra de som er opp til rundt 20.

Før i tiden brukte man logoped, aner ikke hva som skjer i dag.

Anonymkode: e3144...4f1

Jeg er 29 og har snakket sånn hele livet. Hører ikke forskjell med mindre det uttales veldig overdrevent. Jeg lesper også så vet ikke om det har sammenheng? Har uansett ikke opplevd det som noe problem. Jeg klarer jo å uttrykke meg og har godt språk generelt til tross for noen små talefeil. Synes egentlig det er litt frekt å pirke på folk sin uttale med mindre de ønsker det selv. Noen sliter mer med å uttale visse lyder enn andre. En ting at man retter på små barn som holder på å lære, men voksne folk vet nok hva som egentlig er riktig selv om de ikke snakker helt perfekt, og trenger ikke få det påpekt. 

Anonymkode: b8ea5...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 12.50, Skiftenøkkel skrev:

hvem folk?

Eller "hvem farge er finest" f.eks..... 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er barn av foreldre som rett og slett ikke bryr seg om språket. Jeg kjenner ei som sier hun ikke retter på barna om de sier schøtt, schiino... etc. 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sto i kø på posten en gang, å foran meg var det en fyr som tydeligvis hadde fått en melding om noe. Han viste den frem og sa «jammen det stodde jo her» :icon_lol: 

Anonymkode: 5da20...2ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier eller skriver? 

Om man skriver flydde er det klart det er kørka, men mange dialekter sier jo flydde i stedet for fløy. Dialektforskjeller er da innafor. 

Anonymkode: 083c9...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier eller skriver? 

Om man skriver flydde er det klart det er kørka, men mange dialekter sier jo flydde i stedet for fløy. Dialektforskjeller er da innafor. 

Anonymkode: 083c9...080

Her i Oslo hører jeg folk si flydde og skrivde. Det er feil rett og slett. 

Anonymkode: d6ecb...fe4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg hører ikke forskjellen på de to måtene å si ting på når jeg selv sier det. Jeg prøver, men blir feil uansett. 

Angående logopeder, så er det slikt at språkrådet tillatter å uttale sch. Språket er i endring hele tiden enten om dere liker det eller ikke. 

Og til dere fordomsfulle. Så hjelper det ikke akkurat på. Sånne som dere gjør at jeg synes det er vanskelig å snakke og tenker på dette konstant. Fordi jeg er jævlig redd for kommentarer. Godta at andre har vanskeligheter. Dere er ikke perfekte dere eller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 21.44, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, jeg blir både oppgitt og lei meg når folk skal kommentere det. Jeg hører ikke forskjell på lydene selv, jeg HAR gått til logoped, og jeg hører oppriktig talt ikke forskjell på sj og kj. 
 

Det fører til at jeg ikke tør å si kjeks, kino, kylling, kjøtt osv. Og det synes jeg er dritt, når dårlige mennesker er grunnen til at jeg må begrense ordforrådet mitt betraktelig. 

Anonymkode: d98e6...033

Takk!! Blir alltid kommentert på av familien og det ender bare med at jeg ikke gidder å snakke. Fordi det er så utrolig mye jobb å finne andre ord. Det går så utover selvtilliten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å rette på voksne. Hvis noen vil høres ut som en drittunge så gjerne for meg. 🙂

Anonymkode: fc237...c6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...