Gå til innhold

Folk som sier schøtt, schiino sjylling. Skrivde flydde osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har ikke normert talemål i Norge, og folk har slitt med kj-lyden så lenge den har eksistert. Det virker også litt merkelig å henge seg opp i denne som den "riktige" måten å si ting på, når det er snakk om en lyd som historisk sett var nærmere en hard k. Før sa man kirke på samme måte som danskene gjør det, men på et eller annet tidspunkt ble Norge overtatt av slubberter som ikke kunne snakke rett, og vi fikk en befolkning som uttalte det kjirke.

Skriftsspråk er normert, og der blir jeg også litt oppgitt over folk som ikke gidder å gjøre en innsats engang. Ikke bare snodig/barnslig grammatikk som skrivde, flydde og lagg, men også teite forkortelser som d, bhg og sambo, og fraser som jeg blir å spise en is og en kumquat for dagen.

Endret av Okapi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 hours ago, Lacy said:

Som Mads Hansen sa i en podkast: sier ungen scheller, kan du låse han ned i kjelleren og si at han slipper ut når han kan fortelle hvor han er 😅

Ikke at jeg ville gjort det, med hysterisk festlig sagt 😅

Fantastisk! Den må jeg huske! 

4 hours ago, Proximus said:

Jeg lurer på hvordan man skyller en skylling for det er faktisk helt umulig fremfor å skylle en kylling :blink: 

Man har allerede chino, som er en type bukser, også har man jo faktisk folk som heter Shøtt til etternavn. «Jeg skal ha Shøtt til middag» :sjokkbla: 

Skyller en skylling :kaklehone::hoho::hoho:

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg registrerer at flere sier at de ikke hører forskjell på sch og kj-lyden. Men hvordan er det mulig? (Såfremt man har normal hørsel og er normalt oppegående sånn ellers.) Det er jo to vidt forskjellige lyder! Da skulle man jo ha problemer med å skille mellom andre lyder i språket vårt også... Hører de ikke forskjell på dritt og Britt, heller? Opplys meg gjerne, for dette forstår jeg rett og slett ikke. 

Anonymkode: eaef4...dfc

Helt enig!

Anonymkode: ae8fd...75d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg registrerer at flere sier at de ikke hører forskjell på sch og kj-lyden. Men hvordan er det mulig? (Såfremt man har normal hørsel og er normalt oppegående sånn ellers.) Det er jo to vidt forskjellige lyder! Da skulle man jo ha problemer med å skille mellom andre lyder i språket vårt også... Hører de ikke forskjell på dritt og Britt, heller? Opplys meg gjerne, for dette forstår jeg rett og slett ikke. 

Anonymkode: eaef4...dfc

Mange sliter med vanskelige lyder. Nordmenn sliter gjerne med th på engelsk (både this og think, de sier typisk dis og tink eller fink), og word blir fort vørd.

Anonymkode: f85e1...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/6/2020 at 2:22 PM, AnonymBruker said:

Samme her, dette hører man ofte fra de som er opp til rundt 20.

Før i tiden brukte man logoped, aner ikke hva som skjer i dag.

Anonymkode: e3144...4f1

Det brukes i dag også, men de er overarbeida fra før av, så de har ikke kapasitet til dette problemet, dessverre.

Anonymkode: 201e0...911

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2020 at 3:45 PM, AnonymBruker said:

Jeg registrerer at flere sier at de ikke hører forskjell på sch og kj-lyden. Men hvordan er det mulig? (Såfremt man har normal hørsel og er normalt oppegående sånn ellers.) Det er jo to vidt forskjellige lyder! Da skulle man jo ha problemer med å skille mellom andre lyder i språket vårt også... Hører de ikke forskjell på dritt og Britt, heller? Opplys meg gjerne, for dette forstår jeg rett og slett ikke. 

Anonymkode: eaef4...dfc

I Japan, så hører de ikke forskjell på L og R fks. Jeg prøvde å lære et japansk barn å si «fly» en gang. Barnet klarte det ikke, det ble «fry». 
Om de fleste rundt en ikke bruker en viss lyd, så vil man ikke høre den. Flere og flere skiller ikke mellom kj og sj-lydene. Derfor er det noen som ikke klarer å høre forskjell. Det er ikke noe nytt. 
 

Søk på «icelandic alphabet» på YouTube og prøv å hør forskjell på alle lydene der. Helt umulig for meg i hvert fall.

Anonymkode: 69689...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at mange sliter med KJ-lyden. Den er vanskelig å uttale. Språket utvikler seg stadig, tenk da vi snakket «dansk», det er bare naturlig at man forenkler språket. Og det må resten leve med...

Anonymkode: fed4e...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.1.2020 den 12.57, AnonymBruker skrev:

Og når "sjeden røk på sykkelen". Hjelp, hva skjedde der?

Anonymkode: eb6b0...d78

Holdt på å le meg i filler under en labøvelse i kjemien på vgs da tre av jentene satt og skulle sammenligne hvem som hadde den lengste skjeden (vi hadde fått utdelt et sett med sorte og hvite kuler som skulle symbolisere hhv. karbon og hydrogen). 

Forøvrig får denne tråden meg til å føle meg som denne gubben:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Hører ikke forskjell. Kanskje jeg sier det. Kanskje ikke. Men dere har problemer ass. Lol

Anonymkode: 4df3d...1b7

Nei det er du som har et problem hvis du snakker sånt. 

Anonymkode: 318ba...3a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er heldige som ikke har verre å henge dere opp i

Anonymkode: e06c8...f97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Japan, så hører de ikke forskjell på L og R fks. Jeg prøvde å lære et japansk barn å si «fly» en gang. Barnet klarte det ikke, det ble «fry». 
Om de fleste rundt en ikke bruker en viss lyd, så vil man ikke høre den. Flere og flere skiller ikke mellom kj og sj-lydene. Derfor er det noen som ikke klarer å høre forskjell. Det er ikke noe nytt. 
 

Søk på «icelandic alphabet» på YouTube og prøv å hør forskjell på alle lydene der. Helt umulig for meg i hvert fall.

Anonymkode: 69689...083

Det er forskjell på et random språk i verden og et språk barn hører fra de er født.  Kj-lyden ble ikke sett på som spesielt vanskelig å lære da jeg gikk på barneskole, vi terpet på ordene og hadde kj i seg og ordene som hadde skj i seg slik at det gikk inn. Gjør ikke lærere det på skolene lengre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/18/2020 at 2:52 AM, SupaWoman said:

Det er forskjell på et random språk i verden og et språk barn hører fra de er født.  Kj-lyden ble ikke sett på som spesielt vanskelig å lære da jeg gikk på barneskole, vi terpet på ordene og hadde kj i seg og ordene som hadde skj i seg slik at det gikk inn. Gjør ikke lærere det på skolene lengre?

Ikke alle som hører det så mye lenger. Det er jo mange som ikke klarer å skille mellom lydene.

Anonymkode: 69689...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Kågebruker said:

Jeg har fått skyssesyken.

 

neida

Du bare MÅ kjøre folk rundt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.1.2020 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Om 200 år kommer alle til å si sjøtt, sjino og sjylling.

Anonymkode: 5f019...ea2

Nei, det tror jeg ikke. Håper virkelig ikke. Virkelig. Ikke. 

Anonymkode: c5e13...1fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/17/2020 at 9:06 PM, AnonymBruker said:

Dere er heldige som ikke har verre å henge dere opp i

Anonymkode: e06c8...f97

På språkforumet henger vi oss opp i nettopp språk.

Språk

Diskuter språkets finesser og finurligheter!

Anonymkode: eb6b0...d78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Okapi skrev:

Du bare MÅ kjøre folk rundt?

Nei

jeg liker å skysse damer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 4 måneder senere...
På 18.1.2020 den 2.52, Apocalypte skrev:

Det er forskjell på et random språk i verden og et språk barn hører fra de er født.  Kj-lyden ble ikke sett på som spesielt vanskelig å lære da jeg gikk på barneskole, vi terpet på ordene og hadde kj i seg og ordene som hadde skj i seg slik at det gikk inn. Gjør ikke lærere det på skolene lengre?

Da må jeg få opplyse deg om at skriftspråk og talespråk er to forskjellige ting (basert på dine tidligere svar). Selv om det står "sjokolade", så inneholder ikke ordet en /s/, med mindre du faktisk sier s-j-okolade. Kj- og sj-sammenfaller er en naturlig språkendring. 

Og siden du er så bastant: det heter lenger

Anonymkode: 65757...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er mest irriterende med folk som irriterer seg over sånne bagateller 🥴

 

Anonymkode: 6c02c...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt sjarmerende også, som å snakke med en 4-åring.

Anonymkode: f9b18...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...