Gå til innhold

Folk som sier schøtt, schiino sjylling. Skrivde flydde osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver god bokmål. Men jeg er ifra Rogaland og klarer ikke å skjønne hva som er å ta sånn av over at vi sier kjøtt med sj-lyd. Det er dialekten vår. Hva er problemet når det uansett skrives med k og kj på god gammel bokmål? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ærlig talt, jeg blir både oppgitt og lei meg når folk skal kommentere det. Jeg hører ikke forskjell på lydene selv, jeg HAR gått til logoped, og jeg hører oppriktig talt ikke forskjell på sj og kj. 
 

Det fører til at jeg ikke tør å si kjeks, kino, kylling, kjøtt osv. Og det synes jeg er dritt, når dårlige mennesker er grunnen til at jeg må begrense ordforrådet mitt betraktelig. 

Anonymkode: d98e6...033

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2020 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Det er sløvhet fra foreldrene som ikke har plukket dette av barna. Det er ikke søtt og sjarmerende når de er 15...

Anonymkode: b32cd...92a

Det er dessverre ikke så lett. Unger snakker slik vennene deres gjør, ikke slik foreldrene gjør. Jeg (og mine foreldre, søsken og jevnaldrende venner) snakker en bred østlandsdialekt og uttaler kj-lyden. Ungene mine "snakker bokmål" og sier sjøtt og sjylling :( Får ikke gjort så mye med det, dessverre. Terper litt på kj-lyden innimellom, og de klarer å uttale den, men det sklir ut i hverdagen. Og jeg kan jo ikke akkurat gå rundt og mase om det flere ganger daglig heller - det er en del andre ting å ta seg av når man har unger ;) 

Anonymkode: 3933e...dfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 200 år kommer alle til å si sjøtt, sjino og sjylling.

Anonymkode: 5f019...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hører ikke forskjell. Kanskje jeg sier det. Kanskje ikke. Men dere har problemer ass. Lol

Anonymkode: 4df3d...1b7

Du vet at du er på språkforumet nå?

Anonymkode: eb6b0...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottomillionærer er ikke som andre millionærer.

Anonymkode: f297f...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Proximus
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om 200 år kommer alle til å si sjøtt, sjino og sjylling.

Anonymkode: 5f019...ea2

Jeg lurer på hvordan man skyller en skylling for det er faktisk helt umulig fremfor å skylle en kylling :blink: 

Man har allerede chino, som er en type bukser, også har man jo faktisk folk som heter Shøtt til etternavn. «Jeg skal ha Shøtt til middag» :sjokkbla: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/8/2020 at 8:29 PM, Horten Market said:

At innfødte nordmenn begynner å snake gebrokkent norsk, er et klart tegn på at det er for mange innvandrere i Norge.

Du mener den talefeilen som har eksistert i hele Norges historie?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Proximus said:

Jeg lurer på hvordan man skyller en skylling for det er faktisk helt umulig fremfor å skylle en kylling :blink: 

Man har allerede chino, som er en type bukser, også har man jo faktisk folk som heter Shøtt til etternavn. «Jeg skal ha Shøtt til middag» :sjokkbla: 

Og når "sjeden røk på sykkelen". Hjelp, hva skjedde der?

Anonymkode: eb6b0...d78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Proximus
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og når "sjeden røk på sykkelen". Hjelp, hva skjedde der?

Anonymkode: eb6b0...d78

Eller at den trenger smøring, ja, da er det vel å gå på apoteket for å kjøpe noe... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt tatt i disse feilene selv, ikke fordi jeg er sløv, men fordi jeg synes de ekte lydene er vanskelige å uttale 😅

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg registrerer at flere sier at de ikke hører forskjell på sch og kj-lyden. Men hvordan er det mulig? (Såfremt man har normal hørsel og er normalt oppegående sånn ellers.) Det er jo to vidt forskjellige lyder! Da skulle man jo ha problemer med å skille mellom andre lyder i språket vårt også... Hører de ikke forskjell på dritt og Britt, heller? Opplys meg gjerne, for dette forstår jeg rett og slett ikke. 

Anonymkode: eaef4...dfc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abc123detvardet skrev:

Etter min mening høres "flydde" bedre ut enn "fløy".

Synes det høres helt tilbakestående ut. Som om man ikke kan norsk.

Anonymkode: 5644c...cd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg registrerer at flere sier at de ikke hører forskjell på sch og kj-lyden. Men hvordan er det mulig? (Såfremt man har normal hørsel og er normalt oppegående sånn ellers.) Det er jo to vidt forskjellige lyder! Da skulle man jo ha problemer med å skille mellom andre lyder i språket vårt også... Hører de ikke forskjell på dritt og Britt, heller? Opplys meg gjerne, for dette forstår jeg rett og slett ikke. 

Anonymkode: eaef4...dfc

Har også stusset på dette, kan skjønne at noen med dysleksi kan ha problemer men det er jo en ganske lite prosent av befolkningen som har det.   Det er ikke S i verken kino, kjøtt eller kirke.   Jeg har problemer med å ta voksne folk som prater slik alvorlig, forbinder det med  slik 5 åringer ofte prater. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er jo noe 99,99% av personer kan lære seg, hvis de vil. Selv kunne jeg ikke si S riktig når jeg var liten. Så dette måtte jeg øve på lenge, til det ble en del av språket.

Det er aldri for sent å lære, og følelsen man sitter igjen med når man har lært, er bedre enn inntrykket man gir andre når man ikke engang kan uttale ord riktig.

 

Anonymkode: 00ad8...add

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2020 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Det er kebabnorsk og høres helt idiotisk ut, spesielt når norske ungdommer begynner å snakke sånn fordi de tror det er kult. Skolene burde sette strengere krav til elevene i språkundervisningen og terpe på dette helt til de klarer å snakke riktig, alle som ikke kan snakke riktig burde fått stryk i muntlig.

Anonymkode: 45268...01f

Mange klarer å snakke ordentlig når de må. Har blitt oppringt av forskjellige telefonselgere og etter å ha snakket en stund merkes måten de ordlegger seg på at de er unge og glipper noen ganger. 

Så de kan. Sj lyden er ikke talefeil, det er latskap kj. Lyden krever mer.

Er redd det slaget er tapt. Sj kommer til å vinne. I løpet av 1 år vil første NRK nyhetsoppleser si sjylling. Det blir litt bråk, så går det over og blir normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo Freddy Andrè Øvstegård, en stortingsrepresentant som ikke behersker dette - men jeg håper så inderlig han jobber beinhardt med saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...