Gå til innhold

Elbiler har høyere CO2-utslipp enn diesel-biler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom hver eneste nordmann kutter ut absolutt ALT av kjøretøy, og heller begynner å GÅ eller bruke sykkel hele tiden.  

I tillegg tar i bruk solcellepanel på hvert eneste hustak, og resirkulerer 100 % av alt søppel vi produserer. Alt dette kommer fremdeles ikke til å bety en TØDDEL i den større sammenheng. Det kommer ikke til å utgjøre den aller minste forskjellig på globale utslipp. Så lenge vi for eksempel har USA, Kina og India som fremdeles spyr ut alt mulig dritt, så betyr lille Norge absolutt null og niks...                                 

Anonymkode: 82f2a...328

Enig med deg. Samme med valg, hvorfor skal jeg stemme? Det trengs tusener av stemmer for å vinne. Min stemme betyr en TØDDEL.

Anonymkode: ceda3...5c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom hver eneste nordmann kutter ut absolutt ALT av kjøretøy, og heller begynner å GÅ eller bruke sykkel hele tiden.  

I tillegg tar i bruk solcellepanel på hvert eneste hustak, og resirkulerer 100 % av alt søppel vi produserer. Alt dette kommer fremdeles ikke til å bety en TØDDEL i den større sammenheng. Det kommer ikke til å utgjøre den aller minste forskjellig på globale utslipp. Så lenge vi for eksempel har USA, Kina og India som fremdeles spyr ut alt mulig dritt, så betyr lille Norge absolutt null og niks...                                 

Anonymkode: 82f2a...328

Så mener du vi skal være miljøvennlig eller ikke? Hvis India gjør det først så kan vi følge etter?

Anonymkode: ceda3...5c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste den saken da en løk delte den på some her om dagen.

Har du lest mer enn bare overskrift og ingress?

Ikke alle land satser like mye på elbil som det Norge gjør, og det med flere god grunner - blant annet at strømmen er superdyr andre steder. Og det som de skriver om i artikkelen, selvfølgelig:

"I Norge, hvor mye av energien kommer fra vannkraft, vil regnestykket være annerledes og trolig langt bedre for elbilene.
Ifølge Transportøkonomisk institutt er energimiksen i Norge langt grønnere enn hos våre naboland, noe som taler til elbilens fordel.
Samtidig får de fleste land i EU en stor andel strøm fra forurensende kilder, i hvert fall sammenliknet med Norge"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2020 den 18.58, Tibbie skrev:

Jeg leste den saken da en løk delte den på some her om dagen.

Har du lest mer enn bare overskrift og ingress?

Ikke alle land satser like mye på elbil som det Norge gjør, og det med flere god grunner - blant annet at strømmen er superdyr andre steder. Og det som de skriver om i artikkelen, selvfølgelig:

"I Norge, hvor mye av energien kommer fra vannkraft, vil regnestykket være annerledes og trolig langt bedre for elbilene.
Ifølge Transportøkonomisk institutt er energimiksen i Norge langt grønnere enn hos våre naboland, noe som taler til elbilens fordel.
Samtidig får de fleste land i EU en stor andel strøm fra forurensende kilder, i hvert fall sammenliknet med Norge"

Ja, har lest alt. Foreløpig er regnestykket annerledes, men hvis målet er at alle skal kjøre elbil så er det veldig mye som enten må bygges ut, eller vi må kjøpe inn mer forurensede kilder fra andre land. Som de selv sier, så får de fleste andre EU-land en stor andel strøm fra forurensede kilder.

Både å kjøpe inn og bygge ut er dyrt, og da skal jeg love deg at strømmen blir superdyr her også.

Anonymkode: 44693...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2020 den 13.15, AnonymBruker skrev:

Du kommer med en gammel og for lengst tilbakevist artikkel fra april 2019?

Fail.

(Spesielt morsomt er det når Euro-6 aka "ren diesel" nettopp er blitt avslørt som ren svindel.)

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, jabx skrev:

Du kommer med en gammel og for lengst tilbakevist artikkel fra april 2019?

Fail.

(Spesielt morsomt er det når Euro-6 aka "ren diesel" nettopp er blitt avslørt som ren svindel.)

Ja, det er fullt mulig, ser det står skrevet. Påstår ingenting, men er fortsatt kritisk.

De skriver også at norske elbiler kommer svært godt ut i forhold til andre EU-land fordi vi får mye strøm fra fornybare kilder fremfor mer forurensede kilder i andre land. Det er jo flott nå foreløpig før alle her begynner å kjøre elbil, innen den tid er det mye som må gjøres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er et bilde fra en nikkelgruve i Kongo.  Stoffet skal brukes til produksjon av batterier.

Det produseres mellom 9000 til 12000 tonn avfall for hvert tonn metall.  

image.jpg?f=default&q=0.75&w=700&$p$f$q$

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2020 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Ja, det er fullt mulig, ser det står skrevet. Påstår ingenting, men er fortsatt kritisk.

De skriver også at norske elbiler kommer svært godt ut i forhold til andre EU-land fordi vi får mye strøm fra fornybare kilder fremfor mer forurensede kilder i andre land. Det er jo flott nå foreløpig før alle her begynner å kjøre elbil, innen den tid er det mye som må gjøres.

Selv på den "skitneste" kraftmiks så er elbiler mye mer miljøvennlige. Og de blir bare bedre og bedre etter hvert som man går over på mer og mer fornybar energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Stina234 skrev:

Her er et bilde fra en nikkelgruve i Kongo.  Stoffet skal brukes til produksjon av batterier.

Det produseres mellom 9000 til 12000 tonn avfall for hvert tonn metall.  

image.jpg?f=default&q=0.75&w=700&$p$f$q$

For det første: Bildet viser en tantalum-gruve.

For det andre: Du får slenge fra deg alt av elektronikk da.

For det tredje: Hvis du først skal ta for deg menneskelig lidelse, så måtte du lagt ut dette bildet mange tusen ganger for å få forholdstallet mellom batterier og fossil energi. Så hvis det er viktig for deg å unngå barnearbeid så er det fossilbiler du bør gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, jabx skrev:

For det første: Bildet viser en tantalum-gruve.

For det andre: Du får slenge fra deg alt av elektronikk da.

For det tredje: Hvis du først skal ta for deg menneskelig lidelse, så måtte du lagt ut dette bildet mange tusen ganger for å få forholdstallet mellom batterier og fossil energi. Så hvis det er viktig for deg å unngå barnearbeid så er det fossilbiler du bør gå etter.

Nei, arbeidet med å bedre miljøet må fortsette, det er selvfølgelig svært viktig.  Men man må se på alle alternative løsninger også.  Elbiler og batteri er ikke løsningen i seg selv og har blitt mer en symbol politikk som politikerne liker å vise frem.

To store problemstillinger er ikke mye omtalt: 1 Metallene som brukes i batteri er det begrenset av og det vil bli mangelvare etther hvert.  Forurensningen som skapes ved denne gruvedriften og deretter foredlingen av metallene snakkes det ikke om.

2.  Det bygge kullkraftverk som aldri før for å forsyne verden med kraft.  Også lading av elbiler kommer inn her.  Verdens kraftbehov må løses for at det virkelig blir effekt i redusering av utslipp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
8 minutter siden, Stina234 skrev:

Nei, arbeidet med å bedre miljøet må fortsette, det er selvfølgelig svært viktig.  Men man må se på alle alternative løsninger også.  Elbiler og batteri er ikke løsningen i seg selv og har blitt mer en symbol politikk som politikerne liker å vise frem.

To store problemstillinger er ikke mye omtalt: 1 Metallene som brukes i batteri er det begrenset av og det vil bli mangelvare etther hvert.  Forurensningen som skapes ved denne gruvedriften og deretter foredlingen av metallene snakkes det ikke om.

2.  Det bygge kullkraftverk som aldri før for å forsyne verden med kraft.  Også lading av elbiler kommer inn her.  Verdens kraftbehov må løses for at det virkelig blir effekt i redusering av utslipp.

Du vet jo ikke hva du snakker om. De nye batteriene bruker mindre og mindre av denne typen metaller, og metallene kan i stor grad gjenbrukes på ny. Du bør jo heller være bekymret for fossile ressurser som faktisk ikke kan brukes på ny..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Du vet jo ikke hva du snakker om. De nye batteriene bruker mindre og mindre av denne typen metaller, og metallene kan i stor grad gjenbrukes på ny. Du bør jo heller være bekymret for fossile ressurser som faktisk ikke kan brukes på ny..

Nisselua sitter godt forstår jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
3 timer siden, Stina234 skrev:

Nisselua sitter godt forstår jeg.

Veldig saklig. Anbefaler deg å lese noe annet enn Facebook-forskning innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Geirfuglen skrev:

Veldig saklig. Anbefaler deg å lese noe annet enn Facebook-forskning innimellom :)

Har nisselua satt seg fast?

Anonymkode: 44130...0a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-alt mulig handler ikke om miljø, når skal folk skjønne det? Jeg vet ikke hvorfor de skal ha alt over på elektrisk, men at det har med miljø å gjøre er bare tull iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
3 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

El-alt mulig handler ikke om miljø, når skal folk skjønne det? Jeg vet ikke hvorfor de skal ha alt over på elektrisk, men at det har med miljø å gjøre er bare tull iallefall.

Har du noen argumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Geirfuglen
17 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

Vindmøllene.

Natur taper for klima innimellom ja, det kan vi nok være enig i. 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Natur taper for klima innimellom ja, det kan vi nok være enig i. 😕 

For meg er natur og klima identisk, så det å voldta naturen er å voldta klimaet.

Jeg tviler sterkt på at det er CO2 som forårsaker klimaforandringene, og nei, det har jeg ingen argumenter for. Jeg syns at f.ex. det å utrydde insektene er MYE alvorligere enn at kyrne promper. Syns bare fokuset er helt feil. Hva med å få vekk alle kjemisk-syntetiske sprøytemidler som tar livet av biene? Jeg er 50 år gammel og husker da vi hadde insektsvermer, nå er de søren meg snart utryddet, unntatt flua da. Og hva med alle disse flystripene? Jeg har sett på himmelen hele livet, og dette eksisterte ikke før. Av og til kunne du se et jetfly høyt oppe som hadde en stripe etter seg, men nå kan himmelen være helt stripete på kryss og tvers, og lavt nede...? Og det skaper ikke drivhuseffekt?

Nei jeg blir matt, jeg tror iallefall ikke elbilene kommer til å gjøre noe for oss.

Det som kanskje hadde hjulpet var om man kunne utviklet fri energi. Jeg kjenner en som har en venn som har eksperimentert med dette. Han er vel et slags geni og har et firma som bygger klatrevegger i verdensklasse. Han sier at det ikke går an å få sponset utviklingen av det fordi folk ikke tør, det er rett og slett farlig fordi det truer store internasjonale selskaper som ikke vil at energien skal bli "gratis". Men at det ikke er så vanskelig å få til..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  er vel ingen som hevder at det er uproblematisk med batteriene som brukes i elbiler, men her i Norge er elbilen utvilsomt et mye mer miljøvennlig alternativ. Det er det flere grunner til. Elektrisitet her i landet er i stor grad skapt på relativt miljøvennlige måter. Det er ingen vits for oss å se til andre land der dette ikke er tilfelle? For det andre har elbilene sørget for et mye bedre liv for blant annet astmatikere ved at de ikke forurenser lokalt. Dette bedrer luftkvalitet i byene på vinteren. Så; vi må fortsette å utvikle batteriene slik at de blir mer miljøvennlige og kan gjenvinnes, men elbil er per nå utvilsomt et bedre valg for miljøet. 

Anonymkode: 28dc1...d1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...