Gå til innhold

Elbiler har høyere CO2-utslipp enn diesel-biler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen
23 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

For meg er natur og klima identisk, så det å voldta naturen er å voldta klimaet.

Jeg tviler sterkt på at det er CO2 som forårsaker klimaforandringene, og nei, det har jeg ingen argumenter for. Jeg syns at f.ex. det å utrydde insektene er MYE alvorligere enn at kyrne promper. Syns bare fokuset er helt feil. Hva med å få vekk alle kjemisk-syntetiske sprøytemidler som tar livet av biene? Jeg er 50 år gammel og husker da vi hadde insektsvermer, nå er de søren meg snart utryddet, unntatt flua da. Og hva med alle disse flystripene? Jeg har sett på himmelen hele livet, og dette eksisterte ikke før. Av og til kunne du se et jetfly høyt oppe som hadde en stripe etter seg, men nå kan himmelen være helt stripete på kryss og tvers, og lavt nede...? Og det skaper ikke drivhuseffekt?

Nei jeg blir matt, jeg tror iallefall ikke elbilene kommer til å gjøre noe for oss.

Det som kanskje hadde hjulpet var om man kunne utviklet fri energi. Jeg kjenner en som har en venn som har eksperimentert med dette. Han er vel et slags geni og har et firma som bygger klatrevegger i verdensklasse. Han sier at det ikke går an å få sponset utviklingen av det fordi folk ikke tør, det er rett og slett farlig fordi det truer store internasjonale selskaper som ikke vil at energien skal bli "gratis". Men at det ikke er så vanskelig å få til..

Ja, da blir det vanskelig å diskutere. Det må liksom bli på like premisser, og noe ganske grunnleggende er at CO2 bidrar til klimaendringer. At insektene dør er jo også en del av det ikke-bærekraftige landbruket vi i dag har basert oss på.

Når det gjelder natur vs. klima eller om de er samme sak, så er nok jeg først og fremst naturverner ja. Jeg tror heller ikke vi kan redde klimaet på bekostning av naturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Geirfuglen skrev:

Veldig saklig. Anbefaler deg å lese noe annet enn Facebook-forskning innimellom :)

Nei facebook er nok ikke inne i bildet her.  vi er vel bare uenige.  Slik er det av og til.  Om vi kan være enige i det ihvertfall lar vi det bli med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
12 timer siden, Stina234 skrev:

Nei facebook er nok ikke inne i bildet her.  vi er vel bare uenige.  Slik er det av og til.  Om vi kan være enige i det ihvertfall lar vi det bli med det.

Det har ikke noe med uenighet å gjøre når det er en av oss som ikke greier å ta til seg hva forskningen faktisk sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Det har ikke noe med uenighet å gjøre når det er en av oss som ikke greier å ta til seg hva forskningen faktisk sier.

Neivel, da sitter nisselua di godt fast slik jeg hadde mistanke om.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Geirfuglen skrev:

Har du noen argumenter?

Har du noen? 

Anonymkode: 44130...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.1.2020 den 18.05, Geirfuglen skrev:

Ja, stort sett all forskning...

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=18105

Ja men se bort i fra forskning i denne diskusjonen. Har du noen EGNE argumenter? Jeg og Stina presenterer EGNE argumenter og vi er uenige med deg fordi du har nisselue

Anonymkode: ceda3...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men se bort i fra forskning i denne diskusjonen. Har du noen EGNE argumenter? Jeg og Stina presenterer EGNE argumenter og vi er uenige med deg fordi du har nisselue

Anonymkode: ceda3...5c5

Argumenter? Jeg ser ingen grunn til å finne på argumenter når det finnes studier på hva som er mest miljøvennlig? Da er det jo ikke mer å diskutere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Geirfuglen skrev:

Argumenter? Jeg ser ingen grunn til å finne på argumenter når det finnes studier på hva som er mest miljøvennlig? Da er det jo ikke mer å diskutere? 

Ja og da ødelegger du debatten. Dette er et diskusjonsforum der det er lov å ha egne meninger som kan diskuteres. Fakta ødelegger debatten da ville alle tråder bare vært et innlegg med fasit så ferdig diskutert 

Anonymkode: ceda3...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja og da ødelegger du debatten. Dette er et diskusjonsforum der det er lov å ha egne meninger som kan diskuteres. Fakta ødelegger debatten da ville alle tråder bare vært et innlegg med fasit så ferdig diskutert 

Anonymkode: ceda3...5c5

Jaja, når folk føler at «fakta ødelegger debatten», så er det jo tydelig at det er nytteløst. Jeg gidder ikke sitte på forum for å synse, og jeg gidder heller ikke å kaste bort tiden min på folk som synser om noe de ikke har greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geirfuglen skrev:

Jaja, når folk føler at «fakta ødelegger debatten», så er det jo tydelig at det er nytteløst. Jeg gidder ikke sitte på forum for å synse, og jeg gidder heller ikke å kaste bort tiden min på folk som synser om noe de ikke har greie på.

Fakta er jo at klima alltid har variert, bare det at nå skal vi lese og lytte til forskere som har funnet på dette at vi må redusere utslipp. Hva med høye temperaturer, og lave, tørke og ikke tørke osv som har kommet gått før i tida? Hvorfor er ikke det med i regnskapet?

Anonymkode: 44130...0a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fakta er jo at klima alltid har variert, bare det at nå skal vi lese og lytte til forskere som har funnet på dette at vi må redusere utslipp. Hva med høye temperaturer, og lave, tørke og ikke tørke osv som har kommet gått før i tida? Hvorfor er ikke det med i regnskapet?

Anonymkode: 44130...0a9

Det er da med i regnskapet det også, det er bare du som tydeligvis ikke har fått det med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.1.2020 den 15.47, jabx skrev:

Selv på den "skitneste" kraftmiks så er elbiler mye mer miljøvennlige. Og de blir bare bedre og bedre etter hvert som man går over på mer og mer fornybar energi.

Er det virkelig mye mer miljøvennlig, eller er det noe vi antar?

Når det gjelder fornybar energi så er jeg med, men er spent på hvor alt skal tas fra når det gjelder kostnader ved utbygging og hvor mye natur vi mister.

Tror nok at hybridbiler er det beste i det lange løp.

Anonymkode: 44693...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig mye mer miljøvennlig, eller er det noe vi antar?

Når det gjelder fornybar energi så er jeg med, men er spent på hvor alt skal tas fra når det gjelder kostnader ved utbygging og hvor mye natur vi mister.

Tror nok at hybridbiler er det beste i det lange løp.

Anonymkode: 44693...6a9

Det er mer miljøvennlig, flere studier har vist det. Hybridbiler er svært ressurskrevende, til dem har du jo både batteri og fossilt drivstoff. De bruker også mer drivstoff fordi de er tyngre. Du mener kanskje hydrogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2020 den 13.36, AnonymBruker skrev:

Fakta er jo at klima alltid har variert, bare det at nå skal vi lese og lytte til forskere som har funnet på dette at vi må redusere utslipp. Hva med høye temperaturer, og lave, tørke og ikke tørke osv som har kommet gått før i tida? Hvorfor er ikke det med i regnskapet?

Anonymkode: 44130...0a9

Klimaet har alltid variert. Tidligere var det naturlige årsaker, denne gangen er det menneskeskapt fordi det å legge inn alle andre kjente faktorer (som har vært nok til å forklare tidligere variasjoner) ikke er nok til å forklare endringene nå, men endringene nå følger utslippskurven veldig tett. 

Anonymkode: dbcc5...21d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig mye mer miljøvennlig, eller er det noe vi antar?

Når det gjelder fornybar energi så er jeg med, men er spent på hvor alt skal tas fra når det gjelder kostnader ved utbygging og hvor mye natur vi mister.

Tror nok at hybridbiler er det beste i det lange løp.

Anonymkode: 44693...6a9

Det er mer miljøvennlig, men ikke perfekt. Jeg tror likevel det er veien å gå fordi det fører til at vi forsker oss videre til en mye bedre måte å lagre energi på enn som brensel, og det vil gjøre at vi raskere kommer frem til en mye mer miljøvennlig løsning enn om vi skal fortsette å forbedre brenselmotorer. 

Anonymkode: dbcc5...21d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Det er mer miljøvennlig, flere studier har vist det. Hybridbiler er svært ressurskrevende, til dem har du jo både batteri og fossilt drivstoff. De bruker også mer drivstoff fordi de er tyngre. Du mener kanskje hydrogen?

Ja, mente hydrogenbiler. Men er jo selvfølgelig enkelte ulemper der også.

Siden det allerede er mange som har gått over til elbil på verdensbasis, er det noen som har noen forskning på om dette har har hatt noen effekt på klima hittil?

Anonymkode: 44693...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mente hydrogenbiler. Men er jo selvfølgelig enkelte ulemper der også.

Siden det allerede er mange som har gått over til elbil på verdensbasis, er det noen som har noen forskning på om dette har har hatt noen effekt på klima hittil?

Anonymkode: 44693...6a9

Ja, hydrogen er spennende, men foreløpig et for usikkert alternativ.

Tror ikke man vil finne en veldig stor effekt foreløpig, andelen er ikke stor på verdensbasis og fortsatt under 10 % her i Norge. Forhåpentligvis flere på sikt! Og lokalt merker man forskjell på luftforurensing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Ja, hydrogen er spennende, men foreløpig et for usikkert alternativ.

Tror ikke man vil finne en veldig stor effekt foreløpig, andelen er ikke stor på verdensbasis og fortsatt under 10 % her i Norge. Forhåpentligvis flere på sikt! Og lokalt merker man forskjell på luftforurensing :)

Det sies også at forbrenningsmotorer er på vei ut, elbiler er en mellomløsning og at hydrogenbiler er fremtiden. Hydrogenbilen har jo også mer til felles med fossilbilen når det gjelder både rekkevidde og ikke minst slippe lang ladetid som man har med elbiler.

Anonymkode: 44693...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...