Gå til innhold

Elbiler har høyere CO2-utslipp enn diesel-biler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 4.2.2020 den 14.41, AnonymBruker skrev:

Det sies også at forbrenningsmotorer er på vei ut, elbiler er en mellomløsning og at hydrogenbiler er fremtiden. Hydrogenbilen har jo også mer til felles med fossilbilen når det gjelder både rekkevidde og ikke minst slippe lang ladetid som man har med elbiler.

Anonymkode: 44693...6a9

De som sier hydrogenbiler er fremtiden har enten en egeninteresse i å snakke det opp, eller har ikke satt seg tilstrekkelig inn i sakene. Jeg antar du tilhører siste kategori.

 

Anonymkode: 599fe...f76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De som sier hydrogenbiler er fremtiden har enten en egeninteresse i å snakke det opp, eller har ikke satt seg tilstrekkelig inn i sakene. Jeg antar du tilhører siste kategori.

 

Anonymkode: 599fe...f76

Fordi? Det leser man flere steder. Håper det. Virker mye mer praktisk og bedre enn elbiler ihvertfall.

Anonymkode: 44693...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi? Det leser man flere steder. Håper det. Virker mye mer praktisk og bedre enn elbiler ihvertfall.

Anonymkode: 44693...6a9

Hvordan er elbil upraktisk? Vi har to stykker og er veldig fornøyde. De blir jo bare bedre og bedre også. Kanskje kan andre typer drivstoff være fint til brukskjøretøy, men til det meste av privatbilisme er jo elbil genialt. Ønsker meg definitivt ikke tilbake til fossilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geirfuglen skrev:

Hvordan er elbil upraktisk? Vi har to stykker og er veldig fornøyde. De blir jo bare bedre og bedre også. Kanskje kan andre typer drivstoff være fint til brukskjøretøy, men til det meste av privatbilisme er jo elbil genialt. Ønsker meg definitivt ikke tilbake til fossilt.

Sier at det er mer upraktisk enn både fossilt og hydrogen. Det når det gjelder både ladetid og rekkevidde. For de som bor veldig landlig til og uten lademuligheter hjemme, blir det fort upraktisk. Føler dessuten at det er nok med alt annet som jeg må passe på å lade hver dag.

Helt riktig som du sier at elbiler blir bedre og bedre, men da blir prisen også deretter.

 

Anonymkode: 44693...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier at det er mer upraktisk enn både fossilt og hydrogen. Det når det gjelder både ladetid og rekkevidde. For de som bor veldig landlig til og uten lademuligheter hjemme, blir det fort upraktisk. Føler dessuten at det er nok med alt annet som jeg må passe på å lade hver dag.

Helt riktig som du sier at elbiler blir bedre og bedre, men da blir prisen også deretter.

 

Anonymkode: 44693...6a9

Det er veldig få som bor landlig til og samtidig ikke har lademuligheter hjemme. Det er jo vi på bygda som enklest har tilgang til lading hjemme, siden få bor i leiligheter. Bare å plugge den inn når man kommer hjem fra jobb, også er den klar til bruk dagen etter. Tror det er en ryggmargsrefleks at noe må være gærent med elbil, men det er faktisk ganske praktisk altså.

Og det er motsatt av det du skriver. Elbiler blir jo ikke dyrere etter hvert som det blir bedre og bedre elbiler. Det blir i stedet stadig et bedre utvalg til en rimeligere pris. I år kommer Skoda med familiebil med firehjulstrekk til en grei penge. I løpet av fem år er det garantert passende elbiler for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Det er veldig få som bor landlig til og samtidig ikke har lademuligheter hjemme. Det er jo vi på bygda som enklest har tilgang til lading hjemme, siden få bor i leiligheter. Bare å plugge den inn når man kommer hjem fra jobb, også er den klar til bruk dagen etter. Tror det er en ryggmargsrefleks at noe må være gærent med elbil, men det er faktisk ganske praktisk altså.

Og det er motsatt av det du skriver. Elbiler blir jo ikke dyrere etter hvert som det blir bedre og bedre elbiler. Det blir i stedet stadig et bedre utvalg til en rimeligere pris. I år kommer Skoda med familiebil med firehjulstrekk til en grei penge. I løpet av fem år er det garantert passende elbiler for alle. 

For noen er det sikkert praktisk, men ikke for alle.

For meg er det ikke bare å plugge inn etter jobb. Er avhengig av bil også på kveldstid og mye småturer hit og dit etter jobb. Når det gjelder lading hjemme, så bør også ladesystem innstalleres. Hadde aldri turt å lade fra vanlig stikkontakt.

Anonymkode: 44693...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen er det sikkert praktisk, men ikke for alle.

For meg er det ikke bare å plugge inn etter jobb. Er avhengig av bil også på kveldstid og mye småturer hit og dit etter jobb. Når det gjelder lading hjemme, så bør også ladesystem innstalleres. Hadde aldri turt å lade fra vanlig stikkontakt.

Anonymkode: 44693...6a9

Du skaper jo problemer av ingenting. Hvor mange mil kjører du samlet ila en dag? Ladesystem må installeres ja, men det er jo en selvfølge. Det må man ta med i betraktning når man kjøper en elbil.

Anonymkode: 1b1bb...6d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skaper jo problemer av ingenting. Hvor mange mil kjører du samlet ila en dag? Ladesystem må installeres ja, men det er jo en selvfølge. Det må man ta med i betraktning når man kjøper en elbil.

Anonymkode: 1b1bb...6d9

Nei, lager ikke problemer av ingenting. Sier bare at for meg blir det mer upraktisk enn fossilt, ikke at det er umulig og at det er store problemer. Det er forskjell på det.

Anonymkode: 44693...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, lager ikke problemer av ingenting. Sier bare at for meg blir det mer upraktisk enn fossilt, ikke at det er umulig og at det er store problemer. Det er forskjell på det.

Anonymkode: 44693...6a9

Du trekker fram at ladesystemer er upraktisk. Og småturer. Men ladeboks er en selvfølge og de færreste kjører mer enn 20-30 mil om dagen. Gjør du det er det upraktisk. Det er uansett de færreste, så det kan ikke brukes som argument for at elbiler generelt er upraktisk og hydrogen bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Du trekker fram at ladesystemer er upraktisk. Og småturer. Men ladeboks er en selvfølge og de færreste kjører mer enn 20-30 mil om dagen. Gjør du det er det upraktisk. Det er uansett de færreste, så det kan ikke brukes som argument for at elbiler generelt er upraktisk og hydrogen bedre.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.abcnyheter.no/amp/motor/mc/2019/06/30/195590396/dette-ma-du-vite-for-du-kjoper-brukt-elbil&ved=2ahUKEwi1koaum7_nAhUOlIsKHdcPC5IQFjAFegQIAxAB&usg=AOvVaw1Tk32MTQDqmvXnQ9qVFTSW&ampcf=1

Her er noen grunner til at jeg synes det er mer upraktisk enn fossilt, og da også hydrogen som har mer de samme egenskapene som forbrenningsmotorer.

Det er slik det er nå, og ikke noe jeg gjør det til. Tilhører gruppen som ikke har mulighet til å kjøpe ny elbil.

Sier ikke at det er umulig, men slik det er nå fungerer bedre med fossilt for mange. Er langt ifra alene om å mene det. Om det viser seg om noen år at dette er forbedret i stor grad til en grei pris, så er det selvfølgelig noe annet.

Anonymkode: 44693...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.abcnyheter.no/amp/motor/mc/2019/06/30/195590396/dette-ma-du-vite-for-du-kjoper-brukt-elbil&ved=2ahUKEwi1koaum7_nAhUOlIsKHdcPC5IQFjAFegQIAxAB&usg=AOvVaw1Tk32MTQDqmvXnQ9qVFTSW&ampcf=1

Her er noen grunner til at jeg synes det er mer upraktisk enn fossilt, og da også hydrogen som har mer de samme egenskapene som forbrenningsmotorer.

Det er slik det er nå, og ikke noe jeg gjør det til. Tilhører gruppen som ikke har mulighet til å kjøpe ny elbil.

Sier ikke at det er umulig, men slik det er nå fungerer bedre med fossilt for mange. Er langt ifra alene om å mene det. Om det viser seg om noen år at dette er forbedret i stor grad til en grei pris, så er det selvfølgelig noe annet.

Anonymkode: 44693...6a9

Skjønte ikke hva som kom fram som var nytt eller en ulempe i den artikkelen, jeg kastet bare bort tiden min. Det er jo helt vanlige ting som bare må hensyntas, akkurat som man sjekker hvordan bilens tilstand er når man kjøper en bensinbil. Der er det jo ofte slik at man må ha bilen på service, skifte olje osv hvert år, skifte diverse slitedeler, noe som er veldig stress og dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Geirfuglen skrev:

Skjønte ikke hva som kom fram som var nytt eller en ulempe i den artikkelen, jeg kastet bare bort tiden min. Det er jo helt vanlige ting som bare må hensyntas, akkurat som man sjekker hvordan bilens tilstand er når man kjøper en bensinbil. Der er det jo ofte slik at man må ha bilen på service, skifte olje osv hvert år, skifte diverse slitedeler, noe som er veldig stress og dyrt.

Så du leste ikke det om lading og rekkevidde som bør tas hensyn til som jeg har prøvd å få fram?

Anonymkode: 44693...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du leste ikke det om lading og rekkevidde som bør tas hensyn til som jeg har prøvd å få fram?

Anonymkode: 44693...6a9

Var det som var hovedpoenget. Alt det andre er jo en selvfølge.

Anonymkode: 44693...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du leste ikke det om lading og rekkevidde som bør tas hensyn til som jeg har prøvd å få fram?

Anonymkode: 44693...6a9

Du svarte ikke på det jeg skrev etterpå; at de færreste kjører 20-30 mil om dagen sammenhengende. I så fall har de godt av en liten pause.

Jeg har ikke sagt det er for alle. Men jeg mener det er for nesten alle, hvis man bare tør å prøve og slutter å lese sånne dumme artikler som svartmaler det å ha elbil. Jeg er så irritert på meg selv for at jeg trodde på alt og kjøpte meg ny fossilbil i 2011 mens svoger samtidig kjøpte ny Leaf. Jeg har tapt så utrolig mye penger på de årene fram til 2018 før jeg turte å kjøre elbil. Bare fordi jeg var redd pga sånne artikler om rekkeviddeangst og batteritrøbbel.

Nå har jeg hatt elbil i to år. Bruker under 500 kr i mnd på å lade den. Brukte 600 kr i uka på bensin med forrige bil (hybrid). Og den var drivstoffgjerrig. Sparer masse penger i bomutgifter. Parkerer gratis i nærmeste by. Og sparer miljøet i tillegg. Veldig synd om ikke flere på bygda benytter seg av dette tilbudet før politikerne gjør kuvending og det kun er byfolka som har fått nytte av elbilfordelene.

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Du svarte ikke på det jeg skrev etterpå; både at de færreste kjører 20-30 mil om dagen sammenhengende. I så fall har de godt av en liten pause.

Jeg har ikke sagt det er for alle. Men jeg mener det er for nesten alle, hvis man bare tør å prøve og slutter å lese sånne dumme artikler som svartmaler det å ha elbil. Jeg er så irritert på meg selv for at jeg trodde på alt og kjøpte meg ny fossilbil i 2011 mens svoger samtidig kjøpte ny Leaf. Jeg har tapt så utrolig mye penger på de årene fram til 2018 før jeg turte å kjøre elbil. Bare fordi jeg var redd pga sånne artikler om rekkeviddeangst og batteritrøbbel.

Nå har jeg hatt elbil i to år. Bruker under 500 kr i mnd på å lade den. Brukte 600 kr i uka på bensin med forrige bil (hybrid). Og den var drivstoffgjerrig. Sparer masse penger i bomutgifter. Parkerer gratis i nærmeste by. Og sparer miljøet i tillegg. Veldig synd om ikke flere på bygda benytter seg av dette tilbudet før politikerne gjør kuvending og det kun er byfolka som har fått nytte av elbilfordelene.

Nå var dette langt i fra en artikkel som svartmaler elbiler, men en artikkel med råd til de som vurderer å kjøpe elbil, og opplysninger om både positivt og negativt. Det med lading og rekkevidde er jo kjent. Også det at rekkevidden er lavere om vinteren når det er kaldt. Nå har vi ikke hatt noen vintre med veldig langvarig kulde på noen år heller, men det kan fort komme igjen.

Er flere som kjører langt hver dag. Selv har jeg pendlet 18 mil tur/retur daglig på jobb, da kollektivtilbudet ikke passet arbeidstidene. Gjør heldigvis ikke det nå lenger, men står fortsatt på det at det er enklere å fylle opp en tank og ferdig med det.

Når det gjelder bil som jeg er totalt avhengig av bare for å komme til postkassa, så skal jeg være 100% sikker på alt før jeg hadde vurdert å bytte. Og skeptisk må man være.

 

Anonymkode: 44693...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, Geirfuglen skrev:

Det er veldig få som bor landlig til og samtidig ikke har lademuligheter hjemme. Det er jo vi på bygda som enklest har tilgang til lading hjemme, siden få bor i leiligheter. Bare å plugge den inn når man kommer hjem fra jobb, også er den klar til bruk dagen etter. Tror det er en ryggmargsrefleks at noe må være gærent med elbil, men det er faktisk ganske praktisk altså.

Og det er motsatt av det du skriver. Elbiler blir jo ikke dyrere etter hvert som det blir bedre og bedre elbiler. Det blir i stedet stadig et bedre utvalg til en rimeligere pris. I år kommer Skoda med familiebil med firehjulstrekk til en grei penge. I løpet av fem år er det garantert passende elbiler for alle. 

Når du framsnakker elbiler så varmt, kan du kanskje forklare hvorfor Audi må permittere flere hundre ansatte på fabrikken i Belgia? Årsaken er fordi de får ikke tak i nok materialer til batterier. Og hvorfor får de ikke tak i nok? Og det er greit å si at om fem år er det passende elbiler for alle.....da er nettleia blitt skyhøy, noe som diskuteres i dag, og vi skal leve smartere og bruke strøm når det er billig. Og når er den billig? Jo om natta! Å bruke strøm om natta fraråder brannvesnet på det sterkeste! Og det innkluderer å lade elbilen! Ikke lengre siden enn i går jeg hørte dette på radio😁 Kan ikke bli anna enn oppgitt av den veien dette går!

Anonymkode: 44130...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil ikke ha elbil. Det skjønner jeg. Noen har ikke råd til elbil. Det skjønner jeg. Men jeg tror de fleste kunne levd helt fint med elbil når det kommer til de aller fleste momenter som er vanlig å nevne til grunner folk ikke ønsker elbil. Det å lade fra ladestasjon om natta er ikke farlig, men det er ikke alle boliger som enkelt kan installere en ladestasjon (om området ikke er dimensjonert for så mye strøm), men dette vil komme om antall elbiler fortsetter å vokse. Vi produserer for tiden mer strøm enn vi bruker, og vi bygger stadig ut strømproduksjonen. Det er ikke noen grunn til å stoppe nå, men noen gamle anlegg og opplegg må utbedres før "alle" kan kjøre el. Dersom man kjører mer enn 20 mil hver dag og kun har 7-8 timer til lading, vil man trenge hurtiglading i tillegg (eller trefaseuttak i garasjen og bil som kan ta imot), men jeg har svært liten tro på at dette gjelder veldig mange. 

Det å lade er ikke noe jeg glemmer. Det er like naturlig som å ta med seg handleposene fra bilen eller kjøre innom en bensinstasjon (vil jeg tro). Jeg bruker stort sett 3-5 sekunder på det, og det er mye mindre tid enn det er å kjøre innom en bensinstasjon og fylle drivstoff der. 

Anonymkode: dbcc5...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle vil ikke ha elbil. Det skjønner jeg. Noen har ikke råd til elbil. Det skjønner jeg. Men jeg tror de fleste kunne levd helt fint med elbil når det kommer til de aller fleste momenter som er vanlig å nevne til grunner folk ikke ønsker elbil. Det å lade fra ladestasjon om natta er ikke farlig, men det er ikke alle boliger som enkelt kan installere en ladestasjon (om området ikke er dimensjonert for så mye strøm), men dette vil komme om antall elbiler fortsetter å vokse. Vi produserer for tiden mer strøm enn vi bruker, og vi bygger stadig ut strømproduksjonen. Det er ikke noen grunn til å stoppe nå, men noen gamle anlegg og opplegg må utbedres før "alle" kan kjøre el. Dersom man kjører mer enn 20 mil hver dag og kun har 7-8 timer til lading, vil man trenge hurtiglading i tillegg (eller trefaseuttak i garasjen og bil som kan ta imot), men jeg har svært liten tro på at dette gjelder veldig mange. 

Det å lade er ikke noe jeg glemmer. Det er like naturlig som å ta med seg handleposene fra bilen eller kjøre innom en bensinstasjon (vil jeg tro). Jeg bruker stort sett 3-5 sekunder på det, og det er mye mindre tid enn det er å kjøre innom en bensinstasjon og fylle drivstoff der. 

Anonymkode: dbcc5...21d

Hvordan fungerer batteriene i elbiler når det er minus 30 egentlig når det gjelder både lading og rekkevidde? Og da mer langvarig kulde også. Vi har jo ikke hatt noen skikkelige langvarige kalde vintre med minus 30 på noen år. 

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2020 den 20.23, Tutte skrev:

Hvordan fungerer batteriene i elbiler når det er minus 30 egentlig når det gjelder både lading og rekkevidde? Og da mer langvarig kulde også. Vi har jo ikke hatt noen skikkelige langvarige kalde vintre med minus 30 på noen år. 

De fungerer veldig bra, det bare tar litt lenger tid å lade og går litt kortere tid å bruke opp strømmen. (så du bør ikke ha en bil som bare så vidt klarer rekkevidden du trenger på sommertid.) Bortsett fra det virker det ikke som bilen legger merke til at det er kaldt. Men jeg har erfart at det er verre med slaps og vind for rekkevidden enn kulde. En forbrenningsmotor er nok mer var for kulde, men reagerer like mye på drivstofforbruk med slaps og vind.

Anonymkode: dbcc5...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...