Gå til innhold

lett psykisk utviklingshemmet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Lisaaaaa skrev:

Man skal ha en IQ på under 70 for å bli diagnostisert som psykisk utviklingshemmet.

Joda, men mitt poeng er at det er mange ikke særlig smarte som klarer å oppdra et barn, og det er nok mange som ligger i gråsonen mellom å være psyk utv og normal som ikke er testet

Anonymkode: 0a728...251

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Lisaaaaa skrev:

Man skal ha en IQ på under 70 for å bli diagnostisert som psykisk utviklingshemmet.

Nei, mellom 71-80 er lettere psykisk utviklingshemmet

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men mitt poeng er at det er mange ikke særlig smarte som klarer å oppdra et barn, og det er nok mange som ligger i gråsonen mellom å være psyk utv og normal som ikke er testet

Nettopp, om du kan gangetabellen eller ikke, sier ikke nødvendigvis noe om omsorgsevnen. Ts bør som flere nevner ta kontakt med hjelpeapparatet for å diskutere tankene hun har rundt dette, Mandag morgen ta en telefon til helsesenteret og bestill en samtale med fastlegen, 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, hkvk skrev:

med eller uten diagnose kan alle gjøre feil

jeg kan være streng, si i fra, jeg vil lese på senge, være sosial med dem, lake med dem

og annet også

Spørsmålet er om man tenker at man er i stand til å oppdra barn når man i beste fall er på 12-årsstadiet kognitivt. Og det skal mye til, og ikke minst krever det et sterkt og godt nettverk. Ingen av innleggene dine får meg til å tenke at du har det. 

Anonymkode: 8803c...f0e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en dårlig idé, og det baserer jeg på at du allerede på forhånd forventer at du kommer til å trenge hjelp. Når man skaffer barn bør utgangspunktet være at man kan klare det alene og ikke trenger hjelp fra andre. Det er ditt (og barnefars) valg å få barn og dere kan ikke belaste andre med et valg dere tar, i hvert fall uten å ha avklart det med eventuelle familiemedlemmer på forhånd. Å forvente hjelp fra det offentlige er heller ikke greit. Det blir som å skaffe en krevende hund når man selv er dårlig til beins og så forvente at noen andre går tur med den. Det er ikke rett overfor hunden, og det vil ikke være rett overfor et eventuelt barn at dere ikke kan ta vare på det selv. 

Anonymkode: e0764...150

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, 70 er nedre grense for normal kognitiv funksjon. Lettere psykisk utviklingshemming er definert som iq 50-69.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er om man tenker at man er i stand til å oppdra barn når man i beste fall er på 12-årsstadiet kognitivt. Og det skal mye til, og ikke minst krever det et sterkt og godt nettverk. Ingen av innleggene dine får meg til å tenke at du har det. 

nei vel. men du skjenner meg heller ikke !!!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, hkvk skrev:

nei vel. men du skjenner meg heller ikke !!!

Nei, jeg kjenner deg ikke. Det er jo hele premisset i et anonymt nettforum. Skal du ha svar fra folk som kjenner deg må du spørre folk som kjenner deg. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Min tidligere svoger er lett psykisk utviklingshemmed. Han fikk barn med en dame med samme diagnose. Datteren er helt frisk, men hun har slitt mye foreldrene når hu ble eldre og forsto/opplevde hvor annerledes dem var. Hun er nå 20 år og har ingen kontakt med sine foreldre. 

Anonymkode: f215b...dc6

• Liker 5
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig her. Og dersom du ikke en gang har ressurser til å komme deg til egen fastlege/ bytte fastlege/ løse dette på et eller annet vis så er det for meg et ganske klart signal om at å ta ansvar for et barn blir for mye.

Anonymkode: d4922...7bf

jeg har da ikke sagt at jeg ikke kan komme meg dit. har dere vondt for det eller???

jeg kan bytte lege helt fint selv har gjort det også, ute noen som helst hjelp sist.

men som jeg har sagt flere ganger nå den er i moss å jeg bor i oslo nå å har ikke tekt til å bytte den enda før jeg selger å det er faktisk opp til meg. jeg gidder ikke å dra helt inn til moss hvis det ikke hadde vært noe viktig

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kjenner deg ikke. Det er jo hele premisset i et anonymt nettforum. Skal du ha svar fra folk som kjenner deg må du spørre folk som kjenner deg. 

begynner å bli litt lei av å gjenta meg selv her

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du så gjerne ha barn? Barn er koselig, men barn betyr en livslang forpliktelse også.

Anonymkode: 3b7f3...3cd

• Liker 2
Skrevet (endret)
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, stemmer ikke. Grensen mellom normalområdet og lett psykisk utviklingshemming går på 70 i IQ. 🙂

Endret av Cerasus
Skrivefeil
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tremenningen min er lettere psykisk utviklingshemmet og hun ble fulgt opp av kommunens sped og småbarnsteam under hele graviditeten. Dessverre endte det med at barnet hennes ble plassert i fosterhjem når barnet var 3 år fordi mammaen taklet ikke den alderen der med alt det kan innebære. Nå er barnet 9 år og har ingen kontakt med sin mor, og barnet ønsker det heller ikke for barnet allerede nå ser at mor er litt annerledes. 

En dame i samme kommune her ble også fratatt barnet på fødestuen med en gang barnet ble født pga hun også var lettere psykisk utviklingshemmet. De skulle rømme til Sverige, men rakk det ikke. De skjulte også svangerskapet for alt og alle. 

Anonymkode: 1e15c...4a4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, hkvk said:

(..) som jeg har sagt flere ganger nå den er i moss å jeg bor i oslo nå å har ikke tekt til å bytte den enda før jeg selger å det er faktisk opp til meg. jeg gidder ikke å dra helt inn til moss hvis det ikke hadde vært noe viktig

Er ikke dette viktig for deg å få svar på? Det er bekymringsfullt om du ikke synes det.

Anonymkode: de4c3...532

• Liker 7
Skrevet

for å leve et menings fult liv

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette viktig for deg å få svar på? Det er bekymringsfullt om du ikke synes det.

Anonymkode: de4c3...532

jo. men som jeg har også sagt flere ganger nå vi skal vente 1 år kanskje mer først. så da gidder ikke spørre lege eller noe annet før vi to er klar for det

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres ut som en dårlig idé, og det baserer jeg på at du allerede på forhånd forventer at du kommer til å trenge hjelp. Når man skaffer barn bør utgangspunktet være at man kan klare det alene og ikke trenger hjelp fra andre. Det er ditt (og barnefars) valg å få barn og dere kan ikke belaste andre med et valg dere tar, i hvert fall uten å ha avklart det med eventuelle familiemedlemmer på forhånd. Å forvente hjelp fra det offentlige er heller ikke greit. Det blir som å skaffe en krevende hund når man selv er dårlig til beins og så forvente at noen andre går tur med den. Det er ikke rett overfor hunden, og det vil ikke være rett overfor et eventuelt barn at dere ikke kan ta vare på det selv. 

Anonymkode: e0764...150

det er menge det som trenger hjelp særlig i starten å man trenger ikke å ha noe diagnose for det. som jeg også har sagt flere ganger i Sverige får man den hjelpen å dem sier at det ikke er noe som helst problem

hadde jeg hatt noen tante barn eller noen sånt hadde det sikkert vært anderledes for da kunne jeg nok lært med mye derfra

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, hkvk skrev:

jeg har da ikke sagt at jeg ikke kan komme meg dit. har dere vondt for det eller???

jeg kan bytte lege helt fint selv har gjort det også, ute noen som helst hjelp sist.

men som jeg har sagt flere ganger nå den er i moss å jeg bor i oslo nå å har ikke tekt til å bytte den enda før jeg selger å det er faktisk opp til meg. jeg gidder ikke å dra helt inn til moss hvis det ikke hadde vært noe viktig

Det er ganske viktig å drøfte spørsmålet du tar opp her med fastlegen din før du foretar deg noe mer. Dette for å ta et best mulig valg, og fordi fastlegen din har en plikt til å melde bekymring dersom du åpenbart ikke vil kunne ta deg av barn. Måten du svarer på her vitner om at du er lite moden og har liten frustrasjonstoleranse. 

vi kan bare svare deg på det du viser oss her. Ikke bli sint for det.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, hkvk skrev:

for å leve et menings fult liv

Man kan fint ha et meningsfylt liv uten barn. Og barnet skal også ha et meningsfylt liv. Det er ikke hyggelig å være mer moden og forstå mer enn sin mor i en alder av feks 12 år. Det er vondt og vanskelig, og ikke greit.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...