Gå til innhold

lett psykisk utviklingshemmet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det veldig viktig for deg å få barn?

Eller tror du at du kan ha et like godt liv uten? 

Anonymkode: a92e8...b89

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man bør da ikke få barn. Et barn fortjener mer. 

Anonymkode: 98be0...855

Sykt sagt. Mange med lav iq er bedre foreldre og mindre ondskapsfulle enn normalen.

iq-score har lite å si for overlevelsesinstinkt. Bra for folk som ikke skal ha barn og heller vil fokusere på intellektuelle interesser.

Enkelte her inne er unødvendig ondskapsfulle. Som om et barn får trygg oppvekst bare om forelderens iq er over 70 poeng. Mange skulle ikke hatt barn og de er både rike, berømte og utdannede.

Endret av Dalmatian
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Dalmatian skrev:

Sykt sagt. Mange med lav iq er bedre foreldre og mindre ondskapsfulle enn normalen.

Heilt feil. Når dei kjem til kort vert det ofte tydd til vold mot barna.

Anonymkode: e6883...f51

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, hkvk skrev:

, det er jeg som har mest kontroll på vår felles økonomi, av meg å min samboer. 

Hva mener du med dette?

Anonymkode: 3b7f3...3cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikkje få barn, gjer du det må du rekne med enten overtakelse av barnet eller barnevernstiltak i årevis.

• Liker 1
Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heilt feil. Når dei kjem til kort vert det ofte tydd til vold mot barna.

Løgn. Emosjonelle og sosial innstilling er ikke målt av iq-tester. Mange normale og såkalt intelligente, høyt utdannede er klin gærne anti-sosiale kriminelle. De trenger hjelp de og.

Forresten, du skriver ikke norsk engang. Nynorsk telles ikke.

Jo takk, jeg har for lengst skjønt jeg ikke bør få barn fordi jeg ikke er utdannet. Moral, verdier og evne til omsorg betyr lite, tydeligvis.

Endret av Dalmatian
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faren her er jo at barnet arver utviklingshemmingen din. Ønsker du det for et evt barn? Selv har jeg valgt bort egne biologiske barn pga arvelig hørselstap som jeg ikke ønsker mine barn skal arve fordi det var og er tøft å leve med. Derfor valgte vi å bare være hundeforeldre og i tillegg er vi avlastningshjem annenhver helg til en liten gutt med downs.

Anonymkode: 0e357...baa

Det kan være forskjellige årsaker til utviklingshemming, og de fleste gangene er det ikke arvelig. Vet man at det er en type som er arvelig, er det en annen sak. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette?

vi har felles konto. jeg er mer vant med å handle på budsjett enn det han er, han kjøper litt mer dyrere fansy mat

jeg ser mer på tilbud å planlegger før jeg går i butikken

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, hkvk skrev:

vi har felles konto. jeg er mer vant med å handle på budsjett enn det han er, han kjøper litt mer dyrere fansy mat

jeg ser mer på tilbud å planlegger før jeg går i butikken

Kan han styre økonomien selv, dersom han får råderett over økonomien? Prioriterer han det han må prioritere, eller kjøper han det han vil og legger regningene i en skuff?

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men helt uavhengig av miljø, vil det gjennom arv (gener) være en økt sannsynlighet for at ditt barn/dine barn også vil få lærevansker eller en lett psykisk utviklingshemming selv.

Anonymkode: de4c3...532

Det er ikke alltid, kommer helt an på hva som er årsaken til utviklingshemmingen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ha barn?

Anonymkode: 25235...00a

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er familien hans? 

Å få barn er tøft. For alle. Og et nettverk er gull å ha. Din familie blir neppe noe støtte, men hva med hans?

Anonymkode: c6804...c3e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan han styre økonomien selv, dersom han får råderett over økonomien? Prioriterer han det han må prioritere, eller kjøper han det han vil og legger regningene i en skuff?

ja han kan det. han har veldig høy lønn. min inntekt er ikke så stor å jeg vill at vi skulle ha like mye på vår felles konto

han betaler alltid regninger. jeg gjør også det

det har vært noen mnd hvor det har vært ganske stramt for meg for 2 år siden når jeg fikk meg katt men jeg å ho klarte oss fint

å jeg føler jeg har lært meg mer å spare etter det å se på hva man faktisk trenger

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du bør ikke få barn. Jeg kjenner opptil flere som er lettere psykisk utviklingshemmet. De er alle hyggelige og snille mennesker, så jeg tror ingen av dem ville behandlet et barn dårlig med vilje. Problemet er jo at man ikke kan gi et barn alt det trenger når man ikke er voksen mentalt. Ved lettere psykisk utviklingshemming blir man aldri voksen mentalt. Barnevernet kommer vel også automatisk inn i bildet når en forelder er lettere psykisk utviklingshemmet, hvis jeg har forstått det riktig? Var det ikke en sak i media med en dame som rømte landet fordi hun mente diagnosen var feilaktig stilt da hun var ung?

Anonymkode: 54aa9...005

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Lisaaaaa said:

Det er ikke alltid, kommer helt an på hva som er årsaken til utviklingshemmingen. 

Det er riktig. Men med unntak av hvis den psykiske utviklingshemmingen er forårsaket av f.eks. hjerneskade eller nevrologisk sykdom, er det arvelig.

Anonymkode: de4c3...532

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, hkvk skrev:

jeg spør jo har siden jeg har ingen å spørre.

jeg mistet alle mine venner som jeg har hatt i mange år når jeg fortalte at jeg var det

å har ikke noe familie å snakke med om sånt

Men du har en fastlege, for det har alle ☺️👍🏼

Anonymkode: d4922...7bf

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er familien hans? 

Å få barn er tøft. For alle. Og et nettverk er gull å ha. Din familie blir neppe noe støtte, men hva med hans?

Anonymkode: c6804...c3e

jeg kjenner ikke dem så godt

ene søstra studerer nå utrolig hyggelig når man snakker med ho føles det som man har kjent ho i flere år

andre søstra jobber med noe energi greier, har ikke møtt ho så mange ganger

moren er veldig hyggelig, sosial, går hjemme\ikke uføre, liker å ordne hjemme

faren er mer stille, hyggelig

alle elsker spill, det er ofte spill kveld hos dem. det syns jeg er kjempe koselig

Skrevet (endret)

ja men jeg har flytta min fast lege er i Moss å jeg bor i Oslo nå

Endret av hkvk
Skrevet
55 minutter siden, hkvk skrev:

jeg har ikke problem med ekstra hjelp, å som jeg sa i sta i Sverige er ikke det noe problem i det helle tatt, der får man masse støtte, noe Norge også burde ha

Men HVEM skal støtte deg og hjelpe deg/dere? Skal du kun ha ansatte i det offentlige til hjelp? Altså støtte fra barnevernet? Du skriver jo at du ikke har venner lengre, at du har kuttet kontakt med din egen familie. Så skriver du om hans familie som bor nært, men kjæresten din vil IKKE snakke med sin familie om at du har div utfordringer som vil kreve at de hjelper mye til? 

Jeg og mannen jeg fikk barn med er ressurssterke og oppegående, men også vi syns det var godt og til tider nødvendig å få div hjelp fra familie fra tid til annen. Men man må huske at også de som blir besteforeldre/tante/onkel  har egne liv de skal leve og skjøtte. De kan ikke stille opp med all mulig hjelp uansett tidspunkt eller hva man trenger hjelp til. 

Enda en ting: uavhengig av diagnose, syns jeg det er tidlig å begynne å tenke på barn når dere har vært sammen så kort tid  som mindre enn ett år, og før du virker å ha blitt særlig godt kjent med familien hans som dere vil bli svært avhengige av hvis dere får barn. 

• Liker 15
Skrevet
3 minutter siden, Eneri skrev:

Men HVEM skal støtte deg og hjelpe deg/dere? Skal du kun ha ansatte i det offentlige til hjelp? Altså støtte fra barnevernet? Du skriver jo at du ikke har venner lengre, at du har kuttet kontakt med din egen familie. Så skriver du om hans familie som bor nært, men kjæresten din vil IKKE snakke med sin familie om at du har div utfordringer som vil kreve at de hjelper mye til? 

Jeg og mannen jeg fikk barn med er ressurssterke og oppegående, men også vi syns det var godt og til tider nødvendig å få div hjelp fra familie fra tid til annen. Men man må huske at også de som blir besteforeldre/tante/onkel  har egne liv de skal leve og skjøtte. De kan ikke stille opp med all mulig hjelp uansett tidspunkt eller hva man trenger hjelp til. 

Enda en ting: uavhengig av diagnose, syns jeg det er tidlig å begynne å tenke på barn når dere har vært sammen så kort tid  som mindre enn ett år, og før du virker å ha blitt særlig godt kjent med familien hans som dere vil bli svært avhengige av hvis dere får barn. 

det kan hende dem får vite det etter hvert, men uansett om dem vet det eller ikke er jeg ganske sikker på at familien hans kommer til å være der. å vi har ikke tenkt til å få unger nå det er snakk om neste år kanskje mer

uten for familien hans vet jeg ikke enda. jeg håper det blir noe ala det samme som dem har i Sverige

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...