Gå til innhold

Vi som skal RYDDE i 2020!

badevakta

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg har sett ryddeprogrammene hennes, uten å få så mye av det. Føler at hun bare kaster og kaster, uten noen bestemt tanke bak, og helt uten tanke på gjenbruk, og resten stappes i nye bokser fra Clas Ohlson, slik at man må ut å kjøpe mer. Dette er tv-programmene da, mulig boka er annerledes.

Anonymkode: 26ad4...9c8

Enig i at det har vært for mye kasting i programmene jeg har sett.

Anonymkode: 64366...c03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De skulle ha fokusert litt mere på at ting kunne ha gått til gjenbruk et sted. Trenger ikke å kaste.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå ser ikke jeg i rydding som religion-tema, eller at en regel er uten unntak, så prinsipper er jeg ikke opptatt av og Kondo er derfor heller ikke min gudinne.

Som sagt har jeg heller ikke lest Skarbø-bøkene, men plukket med meg noen nyttige tips. Ang ikke stabling av klær, men rulling, type plassbesparende kleshengere, velg selv kode for sortering (farge, alfabetisk, tema), pakking sengetøy med stretchlaken er del av pakken ol. 

Anonymkode: 64366...c03

jeg er ikke så begeistret for rydderåd som går på hvordan organisere det man har - jeg synes de beste er de som utfordrer meg til å kvitte meg med ting, til å tenke nytt i forhold til hva man egentlig trenger. Det er de som tar problemet ved roten - Skarbøs tips blir for meg bare en måte å organisere på, uten at det løser det underliggende problemet som er at vi har for mange ting.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

De skulle ha fokusert litt mere på at ting kunne ha gått til gjenbruk et sted. Trenger ikke å kaste.

Marie kondo snakker jo mye om donasjon. Når man sender noe ut/gir bort så får man noe i retur, som ikke nødvendigvis er en ting. 

Anonymkode: b35e1...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir sliten bare å se på Kondo......

Anonymkode: f0159...372

Du bør ikke se på  henne, serien er dårlig og viser metoden dårlig. Les boka heller.

Anonymkode: 130f3...a0e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg er ikke så begeistret for rydderåd som går på hvordan organisere det man har - jeg synes de beste er de som utfordrer meg til å kvitte meg med ting, til å tenke nytt i forhold til hva man egentlig trenger. Det er de som tar problemet ved roten - Skarbøs tips blir for meg bare en måte å organisere på, uten at det løser det underliggende problemet som er at vi har for mange ting.

jeg må bare utdype litt hva jeg mener med å bli utfordret til å tenke nytt i forhold til hva man egentlig trenger:

- jeg er vant til at hvert barn må ha skøyter og ski i hver størrelse. Men vi har ikke hytte på fjellet, og det snør sjeldent her jeg bor. Kan vi leie skøyter og ski de få gangene vi trenger det, låne av noen i nettverket, sjekke om kommunen har utlån av sportsutstyr. Vi som ikke er mye ute i skog og mark trenger kanskje ikke eie hver vårt telt og 4 ryggsekker
- jeg har lyst til å padle i kajakk. Litt. Men må jeg eie den selv, eller kan jeg låne eller leie?
- da eldste var baby var det vanlig at man kunne leie det minste babybilsetet i babyutstyrsbutikker
- må hvert hus i gata eie sin egen gressklipper/løvspreder/motorsag? kan vi eie sammen?
- delingsøkonomien gir jo svar på en del av dette
- vi har firmaer som Naboen - bruk dem!
- selskapstøy har det alltid vært vanlig å leie her i landet - kan vi utvide konseptet? er det mer tøy vi kan leie eller dele?
- jeg eier et krumkakejern. Det er jo ikke så veldig nyttig, bortsett fra til jul. Kan jeg låne det vekk, så andre slipper å kjøpe?
- gjenoppdag biblioteket!

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hatt en utblåsning til Husets Herre om hvor utilstrekkelig jeg føler meg over å ikke klare å holde det ryddig hjemme. Hjelper lite med liten leilighet i tillegg, og at ingen som bor her har fått ryddegenet men vi prøver. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CabinCruiser skrev:

Jeg bruker FINN til store, dyre ting - f.eks vinduer og biler. Bruker facebook til alt småræl. Det viktige er å huske på at alle har en eller annen form for "budrunde" på sånne kjøpe selge grupper på facebook og gjerne overpriset i utgangspunktet, f.eks startpris på 500,- på ett par sko. Jaja, så kosta de 1700,- da du kjøpte de i fjor, men det er fortsatt altfor mye! Og budrunde neste fredag klokka 18.00. Altfor lenge. Da har jeg forlengs mistet interessen for tingen. Og selger er heller ikke interessert i å bli kvitt tingen da. Maks 4-6 timer etter utlagt bruker jeg.

Ta gode bilder, sett en lav startpris og forhold deg til en kort budrunde. Da går tingene unna. Jo raskere annonsen din vekker engasjement, jo mer vil algoritmen til facebook vise den i feeden til andre. Og da kan det fint hende seg at man faktisk får mye mer enn 500,- for de skoene.

Vit å prise rælet riktig (jeg kaller det ræl, ikke ondt ment). Det er helt urealistisk at man får 13000,- for en 1 år gammel sofa.

Har du mye sånn småting som du vil bli kvitt, f.eks en kopp av ditt og en lysestake av datt, lag en ryddekurv og pris det til en 100ings, eller bytt det mot noe annet. Og husk, det er mye enklere å legge det ut som GIS BORT istede for at du kjører det på freetex eller på dynga. Det er alltid noen som vil ha det du har. Du kan omså bare sette det på trappa så får folk hente det når det passer. Jeg opererer ganske tillitsbasert, så jeg ber folk omså bare vippse så står det i carporten og de kan hente når det passer de.

Enig i (nesten) alt! Her jeg bor er det ikke folk nok til at Finn slår så veldig an, så her er det Facebook som gjelder. Noen ting må jeg dog innrømme at jeg har litt for høy startpris på - men det er jo rett og slett fordi det ikke er sååå om å gjøre å selge, det er mer en sånn "dersom noen har lyst til å kjøpe for så og så mye så kan jeg selge" og ikke "bli kvitt for en hver pris". 

På Facebook finner jeg det hensiktsmessig å legge ut innlegg av typen "alt på bildet koster XXX kroner" og gjerne flere bilder i samme innlegg, da øker både interessen fordi innlegget bumpes av folk som vil ha ulike ting, og man blir kvitt mye fort. Det som ikke blir solgt gir jeg bort til bruktbutikker hvor overskuddet går til veldedighet. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men så er det jo viktig å huske på at det er lov å ha ting - men bare de som betyr noe spesielt for deg, enten det er mange eller få. Det er ikke noe hyggelig å sitte igjen i et ribba hvitt rom, hvis man egentlig tenderer mot maksimalisme. Nøkkelen er å komme til det punktet der det er du som eier tingene, og ikke tingene som eier deg.

Synes dette er så viktig!

Jeg sliter litt inni meg med at jeg på en side liker å ha orden på ting og gjerne vil leve i et organisert og strøkent hjem, og på den andre siden elsker ting.... Jeg kommer aldri til å bli minimalist, jeg elsker kassene mine med julepynt, og nyter å kunne sette frem den gamle messinglysestaken hver høst når mørket kommer, og å ta i bruk julesengetøyet i flanell til jul og de mer sommerlige i krepp til våren, og finner (dessverre?) stor glede i å omgi meg med fine ting.

Jeg har funnet ut at jeg må finne en balanse her, og prøver å adoptere Marie Kondos filosofi om at det er greit å beholde ting som gir deg glede. Jeg synes dog ikke man kan kaste alt som ikke gir glede da - for jeg må faktisk ha både vaskeskaft og suppeøser i hus.. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke se på  henne, serien er dårlig og viser metoden dårlig. Les boka heller.

Anonymkode: 130f3...a0e

Enig i at boka er absolutt best. Synes serien var ganske middelmådig ifht. inspirasjon. Politisk korrekt med et eldre par, en barnefamilie, en homofilt par etc, og så var alle episodene nokså like. Har du sett en, har du sett alle.

Boka var fin, og nytt år er er fint startskudd. Selv om alle mine nyttårsforsett, som er de samme hvert år, stort sett går fløyten en gang uti februar/mars. 😜 Uansett- to tre måneder med skikkelig innsats både her og der er bedre enn ingenting. 

Har også bladd gjennom boka "farvel ting", men den er iallefall første tingen som skal ut herfra. Ikke verdt noe, så den havner i "gis bort" kassa. 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2019 hadde jeg en heftig runde. Solgte, ga bort og kastet 10 søppelsekker med sko, sengetøy og klær. 15 pappesker med rammer, kjøkkenting, interiør, bøker, CD-er, leker ++ Fortsetter i 2020. En konstant kamp med hus og barn 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MarianneE skrev:

Akkurat hatt en utblåsning til Husets Herre om hvor utilstrekkelig jeg føler meg over å ikke klare å holde det ryddig hjemme. Hjelper lite med liten leilighet i tillegg, og at ingen som bor her har fått ryddegenet men vi prøver. 

Kjenner meg igjen. Liten leilighet og absolutt ikke velsignet med ryddegenet.. men syntes absolutt det har hjulpet å ha litt mindre ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Eske skrev:

...

Jeg har funnet ut at jeg må finne en balanse her, og prøver å adoptere Marie Kondos filosofi om at det er greit å beholde ting som gir deg glede. Jeg synes dog ikke man kan kaste alt som ikke gir glede da - for jeg må faktisk ha både vaskeskaft og suppeøser i hus.. 

Hun sier at man skal beholde de tingene man trenger. Mens resten av de tingene man har bør gi glede. 😊

----

Kakeboksene skal jeg rydde kraftig opp i. Har minst 10. Brukte kun 2 i år..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne er fin: https://www.amazon.com/Clutterfree-Kids-thinking-Discover-habits-ebook/dp/B00HYNJKCU

Dette er motsatt approach fra Synnøve Skarbøs organiseringsbonanza  - denne boken handler mest om å ikke skaffe seg tingene i det hele tatt. Det er ikke akkurat en brukermanual når du skal ta ryddesjauen, men en fin inspirasjon å ta med på veien inn i nye vaner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! Her skal det ryddes. Huset er overfylt og det er rot over alt. Mann og barn uten ordenssans krever drastiske tiltak og alle rom skal gjennomgås. Gleder meg. 

Har begynt å rulle klærne og det gir mye bedre plass + mer oversiktlig. 

Likte ideen om å selge 100 ting på Finn. Blir mitt mål for 2020 👏🏻☺️ 

Anonymkode: 8c1d5...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var med på ryddeutfordring i vår med 'kvitt deg med 1 ting dag 1, 2 ting dag 2..'osv i 30 dager. Deretter egen variant med 1 ting pr dag i en måned etterpå. Solgte, ga bort, kastet. Det hjalp noe, spesielt på å få åpnet øynene for hvor mye vi har. 

Eldste flyttet hjemmefra for å studere i høst. Han kunne få med seg en god del kjøkkenutstyr hjemmefra. Noe hadde han fått på forhånd til jul/bursdag, dermed ble det lite som måtte kjøpes nytt til hybellivet. 

Nestemann ut blir antakelig høsten 2020. Tenker vi kan ta en ny gjennomgang, nå også av håndklær og sengetøy. 

Jeg blir aldri en minimalist og det er greit. Men nå har vi for lite oversikt over hva vi har, så tror vi kjøper ting vi allerede har 'et eller annet sted'. Jeg har sortert mye på kjøkken og i masse garderobeskap, og delvis på kaldloft. Mannen skulle ta kjelleren, der det er verktøy, dekk, hageutstyr, fritidsutstyr osv. Han har tilbragt tiiimeesviis der, men jeg syns ikke det går framover! Det er helt uframkommelig! Så jeg må nok bare engasjere meg der også, å bidra med litt struktur. 

Syns noen ryddetips kan være fine, det kan gjelde kategorisering og tips til måter å lagre ulike ting på. 

Endret av Eneri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at "å kaste", kan byttes ut med "gies bort", "selge" etc. , er ikke sikkert condo heller mener det bokstavelig, men at det er forenklet med tanke på tv-programmet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MiniMjau skrev:

Husk at "å kaste", kan byttes ut med "gies bort", "selge" etc. , er ikke sikkert condo heller mener det bokstavelig, men at det er forenklet med tanke på tv-programmet?

det var helst Skarbøs programmer jeg reagerte på ift kasting, for der viste de hvordan alt gikk i konteineren de hadde leid, mens Kondos programmer viser at de samler i sekker som skal doneres. Kondo fremstår i det hele mer reflektert enn Skarbø, men jeg må ta forbehold for at jeg har lest Kondos bok, mens jeg kjenner Skarbøs rydding kun fra tv og omtale i pressen - og det har typisk vært intervjuer med venninnene hennes som fremstiller henne som mer nevrotisk ryddedame, enn reflektert i forhold til forbruk og minimalisme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her. Blir visst aldri ferdig med å rydde...   😅

Anonymkode: 539c6...a6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...