Gå til innhold

Vi som skal RYDDE i 2020!


badevakta

Anbefalte innlegg

9 timer siden, blåbærpike skrev:

Jeg hadde mål om å gi bort eller selge 100 ting i år, og endte opp med 109. I 2020 har jeg planer om å fortsette. Jeg innser at 100 kan bli vanskelig to år på rad, så jeg har justert målet ned til 50 ting i 2020. I tillegg skal jeg begrense hva jeg tar inn i huset, med delvis shoppestopp (bare lov med bruktkjøp, gaver og ting jentene MÅ ha). Jeg har tenkt en stund på å lage kapselgarderobe også, kanskje det blir til sommeren. 

Det var lurt, muligens penger tjent kan være en liten motivasjon i det hele. Jeg er nok mer fan av å gi bort, siden det da er lettere å bli kvitt. Ullklær, vinterdresser etc til barna selger jeg da, det pleier å gå fort. 

Shoppestoppen er jeg med på! 👌 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Hahaha...dette er morsomme greier og jeg har vært en av dere mange ganger i livet
og en ting er jeg helt sikker på: Marie Kondo og jeg lever i to vidt forskjellige verdener.
Hun er veldig fornuftsasketisk i sin tankegang og levesett. Det er ikke jeg i virkelighetens utgave. 
Jeg skal følge tråden på avstand og ønsker dere all mulig lykke til, for det kommer til å trenges. :klappe: 

Enig at hun er noe for seg selv altså 😂 men er god del råd er det mulig å ta til seg. Jeg kommer f.eks ikke til å takke tingene jeg kvitter meg med. Lite av det har gitt meg glede. Kinderegg- og burgerkingleker f.eks. Rett i boss nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga bort alt av cder til en old school  musikkentusiast. Jeg elsker musikk og hadde sikkert 4 flytteesker fulle. Plukket ut noen få absolutte favoritter og evt musikk fra venners band. Resten gå jeg boret, det var vondt, men hva skulle jeg med de kassene. Hadde aldri spilt de igjen.... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Kondo inspirerte meg veldig! Hadde særlig stort utbytte av metoden med å samle alt av samme slag, og særlig klesryddingen. I stedet for å ta det stykkevis og delt, fant jeg fram alle mine klær. Selv om jeg kjøper og har lite klær, føler jeg, ble det mye når jeg samlet det! Mange gamle favoritter lagret som jeg ikke brukte mer, ting som jeg venter på skal passe igjen 🙄 osv. Metoden er å ta fram ALT, og sortere etter type. Jeg hadde over 20 skjørt, og går med det kanskje en gang i året!.Kvittet meg med masse. Klesbrettingen har jeg fortsatt med ( snart tre år siden jeg tok den runden).

Anonymkode: 130f3...a0e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med. Har en mann som vil ta vare på «alt» i tilfelle det kommer til nytte. Men nå er det for mange ting. Vi har stort hus med stor lagringsplass. Kan likevel ikke ta vare på alt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Marie Kondo inspirerte meg veldig! Hadde særlig stort utbytte av metoden med å samle alt av samme slag, og særlig klesryddingen. I stedet for å ta det stykkevis og delt, fant jeg fram alle mine klær. Selv om jeg kjøper og har lite klær, føler jeg, ble det mye når jeg samlet det! Mange gamle favoritter lagret som jeg ikke brukte mer, ting som jeg venter på skal passe igjen 🙄 osv. Metoden er å ta fram ALT, og sortere etter type. Jeg hadde over 20 skjørt, og går med det kanskje en gang i året!.Kvittet meg med masse. Klesbrettingen har jeg fortsatt med ( snart tre år siden jeg tok den runden).

Anonymkode: 130f3...a0e

Ja, har også stor nytte av å rydde på den måten, finne fram alt i en kategori og rydde i det. Men det er sånn jeg alltid har rydda faktisk, så det faller seg helt naturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg på her.

Målet mitt er først og fremst å rydde i huset slik at jeg får et system som fungerer for meg. Det tror jeg vil hjelpe meg til å begrense nye innkjøp, og heller finne glede i å bruke det jeg har.

Jeg har i tillegg til et melllomstort hus en liten hybel. Der skal mye kastes, og jeg håper å komme i mål med det i år - for å få satt i gang en nødvendig oppgradering av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Othilia skrev:

Jeg er med. Har en mann som vil ta vare på «alt» i tilfelle det kommer til nytte. Men nå er det for mange ting. Vi har stort hus med stor lagringsplass. Kan likevel ikke ta vare på alt. 

Sånn er min også. Kaster du mot hans vilje da? Vi blir bare ikke enige. Jeg kaster, han fyller opp. 

Anonymkode: 4f2d2...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, CabinCruiser skrev:

Jef skal ta ett steg videre. Alle klær - sitede for å gi bort, så skal jeg sy de om. Ambisiøst ja.

Jeg skal også prøve å la være å holde styr i sosiale media når jeg er på en snurr, sånn som skrivinga over her.

Mannen er også en samler. Her "forsvinner" ting av og til bare sånn helt mystisk. Ikke se på meg... (jada, jeg vet ikke er etisk riktig og alt det der, men hva skal man med en halv skru fra 1970?)

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er min også. Kaster du mot hans vilje da? Vi blir bare ikke enige. Jeg kaster, han fyller opp. 

Anonymkode: 4f2d2...6f9

 Nei. Gjør ikke det. Ville nok ikke ført så mye godt med seg. Tenkte å ta noen rydderunder på nyåret og samle opp ting han må kaste eller finne fornuftige steder til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med! Føler at tingene eier meg, og at jeg mister oversikt over hva vi har, og kan dermed fort kjøpe noe vi allerede har. Da tenker jeg spesielt på klær og utstyr til unga. 

 

Jeg har forsøkt å legge ut en del ting på finn, men det er særdeles liten interesse, selv på ting som gis bort. Føler markedet er veldig metta, at det er overflod av alt mulig. Noen tips? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lilletulipan skrev:

Jeg blir med! Føler at tingene eier meg, og at jeg mister oversikt over hva vi har, og kan dermed fort kjøpe noe vi allerede har. Da tenker jeg spesielt på klær og utstyr til unga. 

 

Jeg har forsøkt å legge ut en del ting på finn, men det er særdeles liten interesse, selv på ting som gis bort. Føler markedet er veldig metta, at det er overflod av alt mulig. Noen tips? 

Jeg bruker FINN til store, dyre ting - f.eks vinduer og biler. Bruker facebook til alt småræl. Det viktige er å huske på at alle har en eller annen form for "budrunde" på sånne kjøpe selge grupper på facebook og gjerne overpriset i utgangspunktet, f.eks startpris på 500,- på ett par sko. Jaja, så kosta de 1700,- da du kjøpte de i fjor, men det er fortsatt altfor mye! Og budrunde neste fredag klokka 18.00. Altfor lenge. Da har jeg forlengs mistet interessen for tingen. Og selger er heller ikke interessert i å bli kvitt tingen da. Maks 4-6 timer etter utlagt bruker jeg.

Ta gode bilder, sett en lav startpris og forhold deg til en kort budrunde. Da går tingene unna. Jo raskere annonsen din vekker engasjement, jo mer vil algoritmen til facebook vise den i feeden til andre. Og da kan det fint hende seg at man faktisk får mye mer enn 500,- for de skoene.

Vit å prise rælet riktig (jeg kaller det ræl, ikke ondt ment). Det er helt urealistisk at man får 13000,- for en 1 år gammel sofa.

Har du mye sånn småting som du vil bli kvitt, f.eks en kopp av ditt og en lysestake av datt, lag en ryddekurv og pris det til en 100ings, eller bytt det mot noe annet. Og husk, det er mye enklere å legge det ut som GIS BORT istede for at du kjører det på freetex eller på dynga. Det er alltid noen som vil ha det du har. Du kan omså bare sette det på trappa så får folk hente det når det passer. Jeg opererer ganske tillitsbasert, så jeg ber folk omså bare vippse så står det i carporten og de kan hente når det passer de.

Endret av CabinCruiser
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøkkenskapene mine er så fulle av ting jeg aldri bruker, at det jeg faktisk bruker av det står på hell aller ytterst på hver hylle. Kan være en ide å ta en opprydding der ja...

Anonymkode: 126c1...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke forferdelig mye rot, men liker å ha ingenting mer enn nødvendig. Liker å leve litt minimalistisk. Så det som skal få gjennomgå på nyåret er kjøkkenet og kjøkkenutstyr, samt alle garderobeskap og klær. Det er her det trengs å kastes, noe må byttes ut og kjøpes nytt og annet kan bare gis bort, rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med på ryddechallengen i sommer: 1 ting hver dag (1 ting på dag 1, 2 ting dag 2, 3 ting dag 3 osv) i 40 dager og er på dag 32 i runde 2. Men etter 20 år i samme hus er jeg med her og. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også RYDDE. Blir GAL av alt rotet her, det lille huset vi bor flyter over av ting. Etter at vi fikk baby så har det bare eksplodert med rot. Vi har ingen bod eller noe slikt så må kvitte oss med en hel del og ikke ta inn nye ting! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...