Gå til innhold

Vi som skal RYDDE i 2020!


badevakta

Anbefalte innlegg

Er det bare Kondo rydding som får være med eller kan jeg bli med i en flylady.net rydding?

I dag er det onsdag 1.jan. 15 min med rydding i gangen står på flylady plan. Starter med dette nå og tømmer/fyller oppvaskmaskin og vaskemaskin og pakker ut juleferiebaggene med familien.

I morgen starter jeg i jobb igjen.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 29.12.2019 den 22.36, badevakta skrev:

Vi har så mye skapfyll at jeg blir kvalm og flau. Føler jeg ikke gjør annet enn å rydde/kaste/gi bort/selge, men det ser ikke ut til å bedre seg. Har dessverre altfor mye lagringsplass her på småbruket. Tok over endel gammelt skrap da vi flytta hit,  og kom dermed skeivt ut med en gang. Tre barn og flere dyr hjelper heller ikke på. For ikke å snakke om jula... 😑

Nå har jeg lest boka til Marie Kondo, sett tv-serien og er sprengklar til å starte nyåret. Dog ikke helt på samme viset, men har fått mange gode tips og er motivert som aldri før. Først ut her er; kjøkkenet! 

Heng dere på så kan vi utveksle erfaringer og heie hverandre videre! 😁💪

Da må dere handle mindre. Enkelt og greit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Regine. skrev:

Er det bare Kondo rydding som får være med eller kan jeg bli med i en flylady.net rydding?

I dag er det onsdag 1.jan. 15 min med rydding i gangen står på flylady plan. Starter med dette nå og tømmer/fyller oppvaskmaskin og vaskemaskin og pakker ut juleferiebaggene med familien.

I morgen starter jeg i jobb igjen.

 

Tenker alle typer rydding passer her 😊Trenger ikke være en 'offisiell metode' heller 😊Gleder meg til å lese her og suge til meg tips og inspirasjon. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Eneri skrev:

Tenker alle typer rydding passer her 😊Trenger ikke være en 'offisiell metode' heller 😊Gleder meg til å lese her og suge til meg tips og inspirasjon. 

Takk. Kondo fremstår som litt for mye minimalisme og brettekanter for meg.

Flylady har jeg fulgt i noen år tidligere og selv om den fremstår som noe gammeldags, ser jeg at ved å følge noen av disse prinsippene, så kommer jeg meg gjennom huset på en enkel måte. Jeg har stort hus på rett under 350kvm, barn, mann, hund og full jobb.

I dag har jeg pakket ut noen av baggene etter julefeiring på hytta. Pakket ut mat fra kjølebagger. Vasket og tømt oppvask og vaskemaskiner (pågående prosess) og brukt flylady 15 min i gang. Hengt opp ytterklær, satt sko i skoskap og tørket raskt over kommoder og skap. Nå jobber  robbotstøvsugeren der nede 😊

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra ferie i dag og tok en runde på badet i kveld! Så mange kremer etc. Jeg ikke har brukt på et par år 🙈 kastet 2/3. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ryddet etter Marie Kondo i 2019, rydding kan virkelig anbefales!

Det føltes som en stor byrde var  flyttet fra mine skuldre. Livet ble lettere praktisk og mentalt. Det var akkurat som om boligen og jeg fikk en helt ny energi.

Boligen er fortsatt ryddig nå nesten et år etter. Når alt har sin plass og du bare har det nødvendige, blir det nesten ikke rot.

Dessuten; den gleden av å bare omgi seg med ting du liker og som gir glede💖

Lykke til alle sammen, jeg heier på dere!

Anonymkode: b35e1...c75

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk gjennom klærne mine i dag (utenom yttertøy, for det har jeg gått gjennom for ikke lenge siden) og fylte en halv bærepose med klær. Er fornøyd med det ettersom jeg ikke egentlig har veldig mye klær. Skal prøve å få gått gjennom noe skapfyll i morgen. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29 December 2019 den 22.36, badevakta skrev:

Vi har så mye skapfyll at jeg blir kvalm og flau. Føler jeg ikke gjør annet enn å rydde/kaste/gi bort/selge, men det ser ikke ut til å bedre seg. Har dessverre altfor mye lagringsplass her på småbruket. Tok over endel gammelt skrap da vi flytta hit,  og kom dermed skeivt ut med en gang. Tre barn og flere dyr hjelper heller ikke på. For ikke å snakke om jula... 😑

Nå har jeg lest boka til Marie Kondo, sett tv-serien og er sprengklar til å starte nyåret. Dog ikke helt på samme viset, men har fått mange gode tips og er motivert som aldri før. Først ut her er; kjøkkenet! 

Heng dere på så kan vi utveksle erfaringer og heie hverandre videre! 😁💪

Er tvserien på engelsk? Var den bra? Har såååå lyst å kvitte meg med ting og tang

Anonymkode: 3644a...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg allerede gjort i 3 år, men er gjerne med og deler tips og hva jeg gjør normalt sett :)

Fikk samboer i fjor, og etter å ha slått sammen to husholdninger har vi en god jobb å gjøre med å redusere f.eks kjøkkentilbehør. Vi har gått gjennom alt en gang, men i løpet av året skal vi gjøre det igjen og minimere mer. Heldigvis foretrekker vi begge å ikke ha for mye ting, det gjør alt enklere. Pleier gå gjennom klær ved hver sesongskifte, og har bare én shampo, én bodylotion, én mascara osv. Kjøper når jeg trenger, vil ikke ha skapfyll.

Husk å resirkulere eller gi bort ting som kan brukes av andre! :) Jeg kaster også mye mindre nå enn før, både fordi jeg er bedre på å bruke opp maten, og mer bevisst på hva som handles inn (har f.eks egne små nett til epler osv, så slipper jeg å dra inn mer plast i hus). 

Har også low buy i 2020, dvs regler på hva jeg får lov å kjøpe, og generelt kjøpestopp. Men det er ikke det tråden handler om, ville bare dele litt innledningsvis. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fyllt et et par poser med ting til bruktbutikken i dag, i tillegg til en pose med søppel. Akkurat nå ser det litt bomba her, men det skal bli bedre. Veldig deilig å kvitte seg med ting og få bedre plass. 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var temaet 15 min på flylady og rydde bort julepynt i gangen. Jeg lot det stå, da jeg tar all julepynten i hele huset samlet på søndag. 

I stedet har jeg hatt fokus fortsatt på en haug med vaskemaskin runder og tørketrommel/henge opp og brette tøy. startet i dag tidlig før jobb, fortsatte etter og holder fortsatt på. Samlet seg opp både ettet gjester her i jula med sengetøy og duker, samt klær fra hytta i romjula. Skal pakke ut den sist cbaggen før jeg legger meg i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjøkkenskuff er tømt (og ikke minst vasket ut av!), sortert og ikke alt fikk havne tilbake igjen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk kastet en visp som har vært ødelagt, og en visp jeg ikke liker å bruke i dag. Pluss en av to siler :) Tre ting borte! Trenger jo ikke mer enn en visp, skal jeg vispe mer under matlaging pleier jeg jo å vaske og bruke opp igjen den ene gode jeg har. 

Anonymkode: 06a60...a5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir med her. Vi flyttet til større hus i oktober. Kjørte flere lass på søpla, samt 3 esker til bruktbutikk. Men likevel har vi alt for mye ting (da spesielt jeg som elsker interiør osv. Mannen har alt for mye elektrisk. Og barna har alt for mye klær og leker). Samt en bod på 20kvm som er ganske fullt opp. Planen der er å kjøpe reoler, stable langs veggene og sortere og få alt opp fra gulvet.

Har i tillegg gått ned 35kg siden i sommer, så de 5 posene jeg hadde tatt vare på til den dagen jeg gikk ned, er alle gjennomgått og klesskapet ryddet. Nå må jeg bare sortere, ta bilder og legge ut for salg det jeg samlet opp i en søppelsekk som ikke passer osv.

Har også veldig mye diverse hudpleieprodukter, 3 forskjellige lilla sjampoer osv. Veldig mye til negler, akryl, shellac, neglelakk osv jeg fint kan gå gjennom.

Vi har sikkert 7-8 forskjellige sengetøy, vi trenger strengt tatt ikke mer enn maks 4 (ift besøk også), og ungene trenger ikke mer enn 2 hver.

Jo mer jeg tenker på det, dess mer jobb føles det som 🤭 starter i morgen mens barna er på skolen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med, selv om de fleste av tingene her allerede har sin faste plass og skapene her er relativt ryddig, så føler jeg allikevel at ting fortsatt kan bli enda bedre. Spesielt på badet med kremer, sminke og neglelakker. 

Et tips jeg begynte med januar i fjor er at for hvert eneste klesplagg som kommer nytt inn i skapet, går et gammelt et ut til Fretex. Til slutt slutter man å kjøpe seg så mye nytt når alt i skapet er nytt eller man bruker mesteparten av det man har. Jeg rydder også i klesskapet mitt månedlig, det hjelper masse for å holde oversikten. 

Anonymkode: 3621d...e43

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ryddet bort julepynten i dag og ryddet ut av en roteskuff ✌🏻

Anonymkode: 07877...b42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rydder etter mitt eget opplegg, jeg startet egentlig i 2019, men det har gått litt treigt. I dag tok jeg to kjøkkenskuffer, det var ikke så mye som jeg ikke bruker, men litt ble det. I morgen blir ett skap i stua som skal få litt gjennomgang.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Regine. skrev:

I dag var temaet 15 min på flylady og rydde bort julepynt i gangen. Jeg lot det stå, da jeg tar all julepynten i hele huset samlet på søndag. 

I stedet har jeg hatt fokus fortsatt på en haug med vaskemaskin runder og tørketrommel/henge opp og brette tøy. startet i dag tidlig før jobb, fortsatte etter og holder fortsatt på. Samlet seg opp både ettet gjester her i jula med sengetøy og duker, samt klær fra hytta i romjula. Skal pakke ut den sist cbaggen før jeg legger meg i kveld.

Hva er Flylady? Sliter med å skjønne det på nettsiden 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lilletulipan skrev:

Hva er Flylady? Sliter med å skjønne det på nettsiden 😅

Hehe, det forstår jeg. Utrolig rotete sider og systemet er utdatert og ikke helt tilpasset norske forhold.

Den har som mantra at det ble ikke rotete på en dag og det blir ikke ryddig på en dag og at man skal ta babyskritt, som feks alltid å ha kjøkken vasken skinnende ren. Noe hele familien har holdt i flere år nå.

Det er mye dilldall man kan hoppe over, men jeg satte meg inn i dette for 10 år siden når jeg kjøpte det store huset vårt og ser det har mye for seg. Huset blir på stell, sakte men sikkert. Du må gjøre normalt husarbeid hver dag, men det er direkte oppgaver hver dag, som gjør at du kommer ovenpå tilslutt. 

15 min ekstra arbeid hver dag. Huset deles opp i 5 soner og man er gjennom alle sonene i løpet av en mnd. (Ikke alt i hele huset). I dag fredag er oppdraget å vaske/skure hele spisestue/kjøkkenbordet fra topp til tå også beina, samt stolene som hører til. Det er overkommelig også bytter man ut det som ikke passer, med noe annet.

Går du inn på launch pad og trykker på sneak peek of the week, ser du de små hverdagsoppdragene. Passer ikke oppdraget meg, gjør jeg noe annet i den "sonen" som trengs.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...