Gå til innhold

Vi som skal RYDDE i 2020!


badevakta

Anbefalte innlegg

Gjest MadameDeRosa
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bare kjolene?

Anonymkode: fc633...40d

Det er hva jeg ville ha gjort. Da får man ryddet. Å gå ned ti kg kan fort ta ett år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker denne tråden allerede. Jeg har mast på mannen om å rydde i rotet hans i 10 føkkings år og 30min med Marie Kondo, har kidden plutselig fått eget soverom😂 

Vi fikk frigjort ett roterom og kastet haugevis med klær og utstyr som skal i dynga. Nå gjenstår det «bare» 150kvm med rot igjen, inkl garasjen. 
 

Det var så deilig å høre mannen min si at det føltes godt å få rydda🙃 

Anonymkode: 6e076...e72

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, badevakta skrev:

Selvfølgelig! Har låve, garasje og naust selv som må ryddes opp i. Malingsspann fra flere tiår tilbake. Sist jeg samla sammen alt verktøy på samme sted telte jeg åtte (!!) hammere! 

Der minte du meg på at vi har et naust også, men det tar jeg i 2021 😅

Jeg har såvidt tatt et raskt overblikk over hva som befinner seg oppe på låven i høst og har begynt nede i fjøsdelen med å sortere og kastet en del. Men så skal en annen del tømmes for saker og mer enn 40 år gammelt høy og fraukjelleren skal tømmes for en rest med like gammel sauemøkk ( som heldigvis er tørr). ...men før det, bør jeg ta meg en tur på miljøstasjonen med noen hengerlass.  Får ikke begynt ordentlig før det blir lysere ute, da det ikke er strøm der oppe, men litt skal jeg nok klare å ta. 

Når snøen er borte, skal jeg traske rundt på eiendommen og fjerne gamle ødelagte gjerder, som det kanskje finnes rester av. 

Skal selge unna litt av innholdet i uthuset og dersom jeg er superflink ( mye flinkere enn jeg tror) , får jeg ryddet i materialer og gamle vinduer som er lagret på låven, ved å bygge meg et lite veksthus.  Er jeg enda flinkere, snekrer jeg sammen noen kasser av gammelt materiale og selger dem, men jeg regner med at jeg nok må stille på jobb i 2020 også..så det er nok å ta seg vann over hodet. 

Heldigvis har jeg en fjortis i huset, som rett og slett maser om jobboppdrag fordi han stadig sparer seg til noe. 🌞
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede startet 😄 Vi har et stort rom som vi bruker som lagringsplass-bod-kjeller-sett.alt.uten.egen,plass.der rom. Så dette rommet gir meg stadig hodepinne 😄 Men forrige måned ble det skattejakt og ryddeomgang og så fylte jeg 4 søppelsekker pluss at jeg solgte noen ting på finn og donerte masse klær som er blitt for små. Pluss at jeg fant ting jeg hadde glemt vi hadde og som vi faktisk trenger nå.

Målet er å rydde vekk litt og litt hver uke fram til kun det mest nødvendige gjenstår. Det har vært mye barneutstyr der som jeg har spart fra eldste til de yngre, men når også yngstemann er ferdig, kvitter jeg meg med ting fortløpende. Så jeg tipper om 2-3 år blir det 70% færre ting der 😄 

Alle hus trenger et rom som dette, mener nå jeg 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og trenger tips her😅😅😅 har en skrotnisse til mann mens eg elsker å rydde/sortere/hive osv🤪 så blir han sur på meg når eg hiver (visst han vett om det da, hiver eg når han ikke får det med seg savner han det ikke🤷🏻‍♀️) og eg blir sur på han and the show goes on🙄😏

Anonymkode: c5eac...4d5

Du må ikke kaste hans ting. Da gir du han en voldsom negativ assosiasjon til kasting. 

Tenk bare hvordan du ville ha reagert om han gikk inn i ditt klesskap og kastet alt han ikke likte. Du ville ikke ha blitt med på ryddinga. 

I stedet må du rydde dine ting. Og kun bare dine ting. Og ikke preike, reklamere, skryte eller misjonere. Bare rydd. Og lev med det ryddige. Og så rydder du litt mer. Og lever med det. 

De andre vil følge etter, men for at de skal det så MÅ du respektere dem. Og det gjør du ikke når du «snikrydder» (stjeler) andres ting.

Og så må du huske at selv om din versjon av «ryddig» godt kan være 4 gensere og 1 bukse så kan hans versjon være 12 gensere og 10 bukser. Begge deler er ok. 

Anonymkode: 18d4d...93c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke kaste hans ting. Da gir du han en voldsom negativ assosiasjon til kasting. 

Tenk bare hvordan du ville ha reagert om han gikk inn i ditt klesskap og kastet alt han ikke likte. Du ville ikke ha blitt med på ryddinga. 

I stedet må du rydde dine ting. Og kun bare dine ting. Og ikke preike, reklamere, skryte eller misjonere. Bare rydd. Og lev med det ryddige. Og så rydder du litt mer. Og lever med det. 

De andre vil følge etter, men for at de skal det så MÅ du respektere dem. Og det gjør du ikke når du «snikrydder» (stjeler) andres ting.

Og så må du huske at selv om din versjon av «ryddig» godt kan være 4 gensere og 1 bukse så kan hans versjon være 12 gensere og 10 bukser. Begge deler er ok. 

Anonymkode: 18d4d...93c

Jeg har ventet i 10år på at mannen min endelig tar tak i rotet hans. Hadde jeg fulgt ditt råd, er veien til skilsmisse kort. 
 

Selv har jeg kastet ting som han ikke har brukt i mer enn 3år. Da er det ikke så viktig. De tingene jeg har kastet, har han heller ikke etterlyst. Det er ikke snakk om å kaste ting jeg ikke liker, men å ikke fylle opp huset med skrot. Også kommer det an på hva man samler også. Min mann tar vare på ALT! F.eks har jeg kastet ett par hundre lightere og han røyker ikke engang. Kinobilletter mange år tilbake, hundrevis av penner. 
 

En gang kjøpte han en ødelagt lampe som han tenkte å reparere og bruke hjemme. Men den manglet en del som man ikke fikk tak i vanlig butikk mer, så da måtte han lete etter lignende lampe for å få tak i den delen. En lampe har blitt til 12. Tror du den lampen er fikset? Det er 6år siden den første lampen ble kjøpt. Og sånn går dagene🙈
 

Jeg har oversikt over mine ting og rydder stadig, og dette vet min mann. Så om han hadde kastet mine ting så er det bare ondskapsfullt, siden han vet at jeg hadde visst om det innen en uke. 
 

Nå har det heldigvis løsnet og han har endelig tatt tak. 

Anonymkode: 6e076...e72

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke kaste hans ting. Da gir du han en voldsom negativ assosiasjon til kasting. 

Tenk bare hvordan du ville ha reagert om han gikk inn i ditt klesskap og kastet alt han ikke likte. Du ville ikke ha blitt med på ryddinga. 

I stedet må du rydde dine ting. Og kun bare dine ting. Og ikke preike, reklamere, skryte eller misjonere. Bare rydd. Og lev med det ryddige. Og så rydder du litt mer. Og lever med det. 

De andre vil følge etter, men for at de skal det så MÅ du respektere dem. Og det gjør du ikke når du «snikrydder» (stjeler) andres ting.

Og så må du huske at selv om din versjon av «ryddig» godt kan være 4 gensere og 1 bukse så kan hans versjon være 12 gensere og 10 bukser. Begge deler er ok. 

Anonymkode: 18d4d...93c

Vi har dessverre et 300kvm hus med uinnredet kjeller dvs ingen bodplass, kun loft😅 Vi har 4 driftsbygninger, en høytørke og i tillegg et gammelt hus. Mannen min er av typen å tar vare på et 20 talls kataloger (fra ak maskin, p.lindberg osv) fra 2007 liksom. Aviser kaster han heller aldri🙄 Tips?🤪

Anonymkode: c5eac...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg har allerede startet 😄 Vi har et stort rom som vi bruker som lagringsplass-bod-kjeller-sett.alt.uten.egen,plass.der rom. Så dette rommet gir meg stadig hodepinne 😄 Men forrige måned ble det skattejakt og ryddeomgang og så fylte jeg 4 søppelsekker pluss at jeg solgte noen ting på finn og donerte masse klær som er blitt for små. Pluss at jeg fant ting jeg hadde glemt vi hadde og som vi faktisk trenger nå.

Målet er å rydde vekk litt og litt hver uke fram til kun det mest nødvendige gjenstår. Det har vært mye barneutstyr der som jeg har spart fra eldste til de yngre, men når også yngstemann er ferdig, kvitter jeg meg med ting fortløpende. Så jeg tipper om 2-3 år blir det 70% færre ting der 😄 

Alle hus trenger et rom som dette, mener nå jeg 😄

da vi flyttet inn i huset vårt, hadde vi to soverom til overs, og disse ble brukt til "alt som ikke har en egen plass". Jeg trodde og at det var helt nødvendig å ha et slikt rom (og helst to!). Men nå har vi to barn, som har overtatt disse rommene, og vi har ikke lenger noen roterom. Og det går helt fint!! Savner dem ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 26ad4...9c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har lagt på meg 15 kg de siste 6 årene. Jeg har mye flotte klær i for små str. Hvordan rydder jeg i det? Vil gjerne ned minst 10kg i 2020 og vil gjerne bruke noe av disse klærne.

Anonymkode: fdedf...eba

Jeg ville ryddet dem bort (kvitt deg gjerne med ting du ikke brukte da de passet heller), og tatt en titt om et halvt års tid eller så. Jeg gjorde noe liknende, og har en del ting fra «tynn»-garderoben som nå er i nesten ukentlig bruk etter å ha støvet med i garderoben i 5 år.

Pass på at å ha tjukkasklær i reserve kan være greit om du blir gravid. Er du ferdig med barn er det kanskje greit å bare kvitte seg med alt stort. Jeg mistenker likevel at dette trikset funket bedre da ikke alle gikk rundt i tights og leggings 95% av tiden og ikke merker vektoppgang på klær uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig vanskelig det der med klær i forskjellige størrelser. Marie Kondo sier at vi skal bare ha klær som passer, men det er lett for henne å si som åpenbart ikke har opplevd verken the midlife spread eller vekt som går opp og ned. Mitt klesskap er helt fullt, fordi jeg har en liten kapselgarderobe i hver størrelse. Og jeg har ikke råd til å kaste og kjøpe nytt hver gang jeg går opp eller ned 10 kilo.

Anonymkode: 26ad4...9c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er utrolig vanskelig det der med klær i forskjellige størrelser. Marie Kondo sier at vi skal bare ha klær som passer, men det er lett for henne å si som åpenbart ikke har opplevd verken the midlife spread eller vekt som går opp og ned. Mitt klesskap er helt fullt, fordi jeg har en liten kapselgarderobe i hver størrelse. Og jeg har ikke råd til å kaste og kjøpe nytt hver gang jeg går opp eller ned 10 kilo.

Anonymkode: 26ad4...9c8

Den ikke kommuniserte betingelsen for ekstremt mange «ryddetips» er at man til enhver tid er likvid nok til å kjøpe alt man trenger på sparket. Inkludert de som gjelder klær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg kjøpt en haug med småkurver for å organisere børster, sminke og sånne ting i. Åh, det blir så fint og organisert og ryddig. Helt til torsdag morgen når jeg skal på jobb igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med! Må strikke bort garnlageret i år, er ikke bra å ha så mye garn liggende, fikk 4kg med garn til jul🙈 Er mye skrot her...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt på meg 15 kg de siste 6 årene. Jeg har mye flotte klær i for små str. Hvordan rydder jeg i det? Vil gjerne ned minst 10kg i 2020 og vil gjerne bruke noe av disse klærne.

Anonymkode: fdedf...eba

Det hjelper med kjærlighetssorg. Da klarer man ikke å spise. 
 

ikke sundt, men en blir tynn og så ser man at en ikke trenger så mye mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ryddesjau hver januar, men i år skal det virkelig ryddes! Har også mye ting, og kjenner jeg bare blir sliten og stresset av det. Liker å ha det ryddig og enkelt! Skal også i 2020 bli flinkere til å ikke bare kjøpe fordi jeg har lyst på, men kjøpe om jeg virkelig trenger. Godt for lommeboka, miljøet og ikke minst huet! 😅

Anonymkode: 09edb...0ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har dessverre et 300kvm hus med uinnredet kjeller dvs ingen bodplass, kun loft😅 Vi har 4 driftsbygninger, en høytørke og i tillegg et gammelt hus. Mannen min er av typen å tar vare på et 20 talls kataloger (fra ak maskin, p.lindberg osv) fra 2007 liksom. Aviser kaster han heller aldri🙄 Tips?🤪

Anonymkode: c5eac...4d5

Si ifra om du vil ha 10 årganger med "Gjør det selv" eller "Komputer" i tillegg 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stod på kjøkkenet i stad og tok en runde med sortering i kjøleskapet. Plukket bort alt under kategorien "tvilsomt og blitt dyttet bakerst" og "tvilsomme rester etter jula"

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, CabinCruiser skrev:

I dag har jeg kjøpt en haug med småkurver for å organisere børster, sminke og sånne ting i. Åh, det blir så fint og organisert og ryddig. Helt til torsdag morgen når jeg skal på jobb igjen.

Ha,ha, da er jeg ganske sikker på at du har altfor mye av børster, sminke og sånne ting ;)  Jeg har en toalettmappe og en sminkepung som rommer alt jeg eier av sånne ting jeg :) 

Anonymkode: 14a0b...dee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2019 den 11.58, Diamant20 skrev:

Jeg blir med! Må strikke bort garnlageret i år, er ikke bra å ha så mye garn liggende, fikk 4kg med garn til jul🙈 Er mye skrot her...

strikke bort garnlageret har jeg gitt opp. Solgte det på finn istedet.

Anonymkode: 26ad4...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

strikke bort garnlageret har jeg gitt opp. Solgte det på finn istedet.

Anonymkode: 26ad4...9c8

Jeg har vel ikke mer enn 5kg med garn ca, og 4 av de fikk jeg til jul. Har en plan for alt garnet så problemet er bare at jeg er for glad i å kjøpe garn.🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...