Gå til innhold

Prøverør 2020

TiiBii

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Juneasi skrev:

Ikke følg slike råd! Acetylsalisylsyre skal IKKE brukes når man er gravid. Så det må du ikke finne på å ta etter innsett!!!

Kilde? Når du kommer med slike bastante, skremmende utsagn er det lurt å underbygge dem! Særlig når et googlesøk ville vist at du tar feil. Acetylsalisylsyre brukes i prøverørsbehandling. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5604627/

Men om det er nyttig i situasjonen du siterer er noe helt annet, og medikamenter skal alltid drøftes med helsepersonell før bruk, ikke minst for å få riktig dose. En kvart Aspirin kan være så mangt i milligram...

Anonymkode: 9108f...1dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde? Når du kommer med slike bastante, skremmende utsagn er det lurt å underbygge dem! Særlig når et googlesøk ville vist at du tar feil. Acetylsalisylsyre brukes i prøverørsbehandling. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5604627/

Men om det er nyttig i situasjonen du siterer er noe helt annet, og medikamenter skal alltid drøftes med helsepersonell før bruk, ikke minst for å få riktig dose. En kvart Aspirin kan være så mangt i milligram...

Greit nok. Men man skal aldri ta imot tips fra andre enn helsepersonell. Pg jeg fikk streng beskjed om å ikke bruke ibux eller lignende etter innsett selv. Derfor skrev jeg det.

Så mitt svar er heller ikke feil.

Det anbefales ikke å ta acetylsalisylsyre under svangerskap ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Juneasi skrev:

Greit nok. Men man skal aldri ta imot tips fra andre enn helsepersonell. Pg jeg fikk streng beskjed om å ikke bruke ibux eller lignende etter innsett selv. Derfor skrev jeg det.

Så mitt svar er heller ikke feil.

Det anbefales ikke å ta acetylsalisylsyre under svangerskap ! 

Dessuten er det vedlegget du la til der ikke understøttet. Det er en liten test som garantert ikke er godkjent klinisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Juneasi skrev:

Den du siterer er fra 2009. Nyere retningslinjer, denne er fra 2020, viser til at ASA er trygt i lave doser og kontrollerte medisinske forhold, og ASA er også innført i anbefalingene. 

Mange gravide må av ulike årsaker bruke såkalt lavdose ASA i svangerskapet. Det foreligger nå omfattende kunnskap om at lavere doser med ASA (som 75 mg x 2) ikke medfører uheldige effekter hos fosteret eller svangerskapsforløpet (2-5).

ASA i høyere doser (typisk 500 mg eller mer i døgnet) brukes som smertestillende og febernedsettende medisin. Slike høye doser skal ikke brukes i siste del av svangerskapet (2-5), men det er noe helt annet enn bruk av ASA i lavere doser som 75 mg x 2. Dette er som sagt ikke vist å være uheldig for fosteret.

https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-12742?source=relisdb

Den jeg siterte var en metaanalyse, noe som generelt sett er ganske bra forskningsmessig. 

Det er også en anbefaling i visse tilfeller, viser til Veileder for svangerskapsomsorgen: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/svangerskapsomsorg/

Ibux er ibuprofen, og selv om det er et NSAIDS er det noe helt annet enn acetylsalisylsyre. 

Utover det er vi enige, medikamenter i svangerskap skal alltid diskuteres med kvalifisert personell, og det innebærer også naturpreparater. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst å teste tidlig hver forsøk, men synes testene på apoteket er altfor dyre.

Hvor kjøper dere pålitelige tidligtester billig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mumlehumle

Noen andre her inne som har hatt lite symptomer/bivirkninger av progesteronstøtten?  Ved de andre innsettingene har jeg hatt ømme pupper og mensmurringer. Denne gangen kjenner jeg ingen symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Avianna skrev:

Jeg har veldig lyst å teste tidlig hver forsøk, men synes testene på apoteket er altfor dyre.

Jeg har vært fornøyd med både make sure og babyplan sine :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Avianna skrev:

Billigtester.no har jeg brukt. Aldri fått falske streker 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Heafyy skrev:

29 minutter siden, Neutral90 skrev:

Jeg har vært fornøyd med både make sure og babyplan sine :)

26 minutter siden, Juneasi skrev:

Billigtester.no har jeg brukt. Aldri fått falske streker 😊

Takk alle sammen!

Føles så dumt med tanke på at jeg nettopp kjøpte en test for 175kr fra apoteket 😂 og at jeg har gjort dette flere ganger før 🤦‍♀️

Jeg vurderer å ta en tidlig test i morgen, 7 dager etter insett med blasto. Tenker dere jeg bør vente en dag til? Har jo lest flere ganger at noen får en svak strek på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Avianna jeg har selv tenkt at jeg tar første test på dag 7... Sitter å vurderer om jeg skal ta en tidligere, helt håpløst... Vanskelig å vente!! Tenker jo hver gang jeg tester tidlig at det skal jeg ikke gjøre igjen, man blir jo like gal om man tester positivt som negativt. Har mistet to ganger så vet nesten ikke hvordan jeg kommer til å reagere om den er positiv heller.. gå i hi til 12 uker er passert.. har kjøpt RFSU test ofte før, de er helt Ok, men man må være klar over at man ser streken der det skal komme farge om man er gravid når den er våt. 

Anonymkode: 5ffb6...f79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Avianna jeg mener at er man gravid og vet sikkert befruktningsdag, så bør man få utslag på 12 dpo med bruk av tidligtest. Det er flere som mener at det er for tidlig osv, men helt ærlig, testene er så sensitive at de fanger tidlig opp om det er hcg. 

Krysser fingre for deg 🧡

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg fått positiv test i dag 😍 er såå glad etter over 1 år siden forrige positiv test. Er livredd for falsk positiv eller SA/MA nå, men et steg om gangen... 🤞

20200703_052711.jpg

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Avianna skrev:

Da har jeg fått positiv test i dag 😍 er såå glad etter over 1 år siden forrige positiv test. Er livredd for falsk positiv eller SA/MA nå, men et steg om gangen... 🤞

20200703_052711.jpg

Gratulerer 😍😍 så fin strek da! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Avianna skrev:

20200703_052711.jpg

Gratulerer så masse!! 😁😁🤗

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mumlehumle
4 timer siden, Avianna skrev:

20200703_052711.jpg

Gratulerer. På hvilken dpo dag tok du testen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen 😊

@Mumlehumle det er 12 dpo/ 7 dager etter insett med blasto.

Hadde 2 som ble satt in, så er litt spent om det er 1 eller 2 som sitter. Men vet at det er veldig usannsynlig at det er begge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Avianna skrev:

20200703_052711.jpg

Gratulerer så mye 😍😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Avianna skrev:

Takk alle sammen 😊

@Mumlehumle det er 12 dpo/ 7 dager etter insett med blasto.

Hadde 2 som ble satt in, så er litt spent om det er 1 eller 2 som sitter. Men vet at det er veldig usannsynlig at det er begge.

Veldig spennnende! Gleder meg til å høre mer etterhvert 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...