Gå til innhold

Fastlegeordningen er i krise


Drizzt

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Strålende skrev:

Dine personlige erfaringer med hvordan fastleger jobber er ikke relevant for hvordan det egentlig er i resten av landet. Personlige anekdoter er lite interessante i det store og det hele. 

Mulig det, men det er en god del som tyder på at jeg ikke er helt på viddene! ;) I artikkelen jeg linker til står det bl.a. at "En studie gjort av forskere ved Uni Research i Bergen, publisert i mars i år, fortalte at fastlegene som deltok i studien hadde en gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid på 56 timer – hele 7 timer mer enn bare noen år tidligere"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Leo skrev:

Mulig det, men det er en god del som tyder på at jeg ikke er helt på viddene! ;) I artikkelen jeg linker til står det bl.a. at "En studie gjort av forskere ved Uni Research i Bergen, publisert i mars i år, fortalte at fastlegene som deltok i studien hadde en gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid på 56 timer – hele 7 timer mer enn bare noen år tidligere"

Personlige anekdoter er fortsatt ikke interessante og det er heller ikke dine egen tolkninger av artikler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Strålende skrev:

Personlige anekdoter er fortsatt ikke interessante og det er heller ikke dine egen tolkninger av artikler. 

:nissevink:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Strålende skrev:

Dine personlige erfaringer med hvordan fastleger jobber er ikke relevant for hvordan det egentlig er i resten av landet. Personlige anekdoter er lite interessante i det store og det hele. 

Fastleger jobber i snitt ca 60 timer hver uke, det vil si 50 % mer enn folk flest. Så anekdoten stemmer nok godt med den gjennomsnittlige fastlegehverdagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Alle trenger fastlegen» leser jeg. Det er ikke grenser for hva fastlegen skal kunne gjøre utenom resepter og sykemeldinger.  Det er klart at man ikke skal undervurdere fastlegen men får de vist alle dette i praksis? Har de tid til å fange opp suicidiale pasienter og være en god samtalepartner for pasienter som sliter?


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, seriouslyforreal skrev:

Fastleger jobber i snitt ca 60 timer hver uke, det vil si 50 % mer enn folk flest. Så anekdoten stemmer nok godt med den gjennomsnittlige fastlegehverdagen.

Personlige anekdoter burde ikke brukes til å beskrive store flertall, forstår du ikke det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, seriouslyforreal skrev:

Fastleger jobber i snitt ca 60 timer hver uke, det vil si 50 % mer enn folk flest. Så anekdoten stemmer nok godt med den gjennomsnittlige fastlegehverdagen.

Det er jo en grunn til at fastleger med barn velger private legekontor for å slippe all tid brukt på byråkrati 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Leo skrev:

Mulig det, men det er en god del som tyder på at jeg ikke er helt på viddene! ;) I artikkelen jeg linker til står det bl.a. at "En studie gjort av forskere ved Uni Research i Bergen, publisert i mars i år, fortalte at fastlegene som deltok i studien hadde en gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid på 56 timer – hele 7 timer mer enn bare noen år tidligere"

Og dette er faktisk 10 arbeidstimer mer i uken sammenlignet med tall fra 2008. Er det mange andre yrkesgrupper som hadde funnet seg i det samme? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Strålende skrev:

Personlige anekdoter burde ikke brukes til å beskrive store flertall, forstår du ikke det? 


Dersom du mener dette ikke stemmer med flertallet av norske fastlegers hverdag, så bør du jo klare å komme med statistikk eller kilder som viser at Leo og Seriouslyforreal tar feil. Å bare avfeie det de skriver som personlige anektdoter holder ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingrediensen skrev:


Dersom du mener dette ikke stemmer med flertallet av norske fastlegers hverdag, så bør du jo klare å komme med statistikk eller kilder som viser at Leo og Seriouslyforreal tar feil. Å bare avfeie det de skriver som personlige anektdoter holder ikke.

Personlige anektdoter gir ikke et god nok innblikk til å forstå et større flertall og om du er uenig kan du gjerne prøve å motbevise det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Strålende said:

Personlige anekdoter er fortsatt ikke interessante og det er heller ikke dine egen tolkninger av artikler. 

 

2 hours ago, Strålende said:

Personlige anekdoter burde ikke brukes til å beskrive store flertall, forstår du ikke det? 

Nå er det jo faktisk slik at det er gjort gode undersøkelser på dette, og de gjøres jevnlig. Når tidsskrift for den norske legeforening publiserer disse tallene, mener du da at det er en "personlig anekdote?" Du kan gå inn i tidsskriftet selv, og se at de i høst (jeg tror det var i oktober) publiserte oppdaterte tall på dette, og gjennomsnittlig arbeidsuke for fastleger ligger nå på ca. 54 timer pr. uke. Det betyr at noen jobber veldig mye mer enn det.

Mener du at tidsskriftet publiserer "personlige anekdoter?"

Kan du skjerpe deg nå? Disse tallene er veldokumenterte, og ikke noe som noen finner på.

Fant ikke lederartikkelen jeg lette etter (mulig den ikke er publisert på nett), men her er fjorårets tall:

"Gjennomsnittlig arbeidstid for en fastlege er 55,6 timer per uke ifølge Tidsbruksundersøkelsen fra januar i år"

https://beta.legeforeningen.no/contentassets/1f3039425ea744adab5e11ac5706b85a/fastlegeordningen-i-krise-hva-sier-tallene-endelig-rapport.pdf

Endret av Fylkesfyrsten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fylkesfyrsten skrev:

 

Nå er det jo faktisk slik at det er gjort gode undersøkelser på dette, og de gjøres jevnlig. Når tidsskrift for den norske legeforening publiserer disse tallene, mener du da at det er en "personlig anekdote?" Du kan gå inn i tidsskriftet selv, og se at de i høst (jeg tror det var i oktober) publiserte oppdaterte tall på dette, og gjennomsnittlig arbeidsuke for fastleger ligger nå på ca. 54 timer pr. uke. Det betyr at noen jobber veldig mye mer enn det.

Mener du at tidsskriftet publiserer "personlige anekdoter?"

Kan du skjerpe deg nå? Disse tallene er veldokumenterte, og ikke noe som noen finner på.

Fant ikke lederartikkelen jeg lette etter (mulig den ikke er publisert på nett), men her er fjorårets tall:

"Gjennomsnittlig arbeidstid for en fastlege er 55,6 timer per uke ifølge Tidsbruksundersøkelsen fra januar i år"

https://beta.legeforeningen.no/contentassets/1f3039425ea744adab5e11ac5706b85a/fastlegeordningen-i-krise-hva-sier-tallene-endelig-rapport.pdf

Du burde ikke tro at slike undersøkelser er personlige anektdoter. Disse forskerne bruker samlede statistiske data og setter de i system for å finne ut av ting og det er noe helt annet enn at en bruker på KG kjenner noen fastleger som jobber 3-5 timer etter siste pasient har gått for dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Strålende said:

Du burde ikke tro at slike undersøkelser er personlige anektdoter. Disse forskerne bruker samlede statistiske data og setter de i system for å finne ut av ting og det er noe helt annet enn at en bruker på KG kjenner noen fastleger som jobber 3-5 timer etter siste pasient har gått for dagen. 

Det var jo din påstand. Nå ser du at disse tallene stemmer, og det gjorde de også i det materialet Leo linket til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Fylkesfyrsten skrev:

Det var jo din påstand. Nå ser du at disse tallene stemmer, og det gjorde de også i det materialet Leo linket til.

Jeg har allerede forklart deg hvorfor du ikke bør tro at slike undersøkelser er personlige anektdoter, forstår du det fortsatt ikke? 

Endret av Strålende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Strålende said:

Jeg har allerede forklart deg hvor du ikke bør tro at slike undersøkelser er personlige anektdoter, forstår du det fortsatt ikke? 

Jeg har ikke hevdet at de er det. Det var dine tilsvar til Leo som inneholdt den påstanden. Ikke legg ord i munnen på meg som jeg ikke har uttalt. Nå gir jeg deg ikke flere svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fylkesfyrsten skrev:

Jeg har ikke hevdet at de er det. Det var dine tilsvar til Leo som inneholdt den påstanden. Ikke legg ord i munnen på meg som jeg ikke har uttalt. Nå gir jeg deg ikke flere svar.

Du burde ikke det tro det uansett hvilke unnskyldninger du prøver deg på. Det du tror om mine tilsvar er heller ikke riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 12/26/2019 at 8:01 PM, Drizzt said:

https://www.nrk.no/norge/private-legesentre-tapper-fastlegeordningen-for-leger-1.14836862

Er det overraskende? De siste årene har 2 av mine fastleger sluttet og begynt å jobbe i en annen stilling. Det er forståelig, men også trist for oss, pasientene. Jeg hører stadig om flere og flere administrative oppgaver som fastlegene pålegges. Det blir selvfølgelig mindre tid til pasienten. De siste gangene jeg var hos fastlegen min, måtte jeg skynde meg og bli ferdig i løpet av 5 min for jeg ventet så lenge på venterommet at alt av ekstra tid jeg hadde beregnet ble spist opp og jeg måtte på et viktig møte etter det eller rekke noe annet viktig. Det var selvfølgelig ikke fastlegens feil, men likevel. 

Hvorfor kan ikke fastlegene i Norge få egne sekretærer som gjør den administrative delen slik at fastlegen egentlig har tid til å undersøke og prate med pasienten uten å både prate, skrive og undersøke samtidig? En slik ordning finnes i andre land. Hvorfor ikke i Norge? 

Fastlegene har sekretærer, men det er enkelte arbeidsoppgaver som de må gjøre. Og om de skulle hatt sekretærer til å gjøre de jobbene så vil de uansett koste for mye. Legen har ikke bare fått flere arbeidsoppgaver, men de får ikke betalt for de nye arbeidsoppgavene.

Dette problemet kan bare fikses med en reversering av politikken som har blitt gjennomført av både AP og Høyre de siste 15 årene, og det kommer til å bli vanskelig. Dokumentasjonskravene har blitt for høye, det er for få ansatte i NAV og andre offentlige etater som kan hjelpe og gjøre enkle arbeidsoppgaver og ny teknologi har blitt brukt til å øke dokumentasjonskravene istedenfor å redusere tiden det tar å gjennomføre papirarbeid.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2019 den 1.17, Strålende skrev:

Personlige anektdoter gir ikke et god nok innblikk til å forstå et større flertall og om du er uenig kan du gjerne prøve å motbevise det. 


Du svarer jo ikke en gang på det jeg skrev, men velger heller litt god gammeldags sirkelargumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlege kan være beinhardt, utrolig lange dager. Mye som skal følges opp, papirmølle.

Skal være glad noen vil være det, mange leger frykter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2019 den 13.14, Drizzt skrev:

Fastlegeordningen er genial, men når organisert riktig. I Norge er det lang vei å gå fortsatt. Jeg har, som skrevet før, bodd i flere land i mitt liv og der hvor det har vært fastlege, så har det vært sekretær og rundt 20 min per pasient. Fastlegen undersøker og prater med pasienten, sekretæren sitter i samme rom, tar notater, forbereder resepter, skriver legeattest, skriver ut papirene og fastlegen kun signerer dem. Det sier seg selv at 1 person kan ikke gjøre jobben til 2 for halvparten av tiden og samtidig bruke tid med pasienten.

En fastlege er selvstendig næringsdrivende og har alle muligheter til å ansette en sekretær eller sykepleier. Imidlertid vil det medføre lønnsutgifter på ca 400-500 000 og derav redusere inntjeningen. En fastlege tjener 1,45 millioner PR år. Med sekretær ville årsinntekt bli rundt 1 million. Et alternativ er å ha færre pasienter på listen. Da vil også inntjening gå ned. 

Så spørsmålet er vel om en fastlege er villig til å tjene kun rundt 1 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...