Gå til innhold

Fastlegeordningen er i krise


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/private-legesentre-tapper-fastlegeordningen-for-leger-1.14836862

 

Er det overraskende? De siste årene har 2 av mine fastleger sluttet og begynt å jobbe i en annen stilling. Det er forståelig, men også trist for oss, pasientene. Jeg hører stadig om flere og flere administrative oppgaver som fastlegene pålegges. Det blir selvfølgelig mindre tid til pasienten. De siste gangene jeg var hos fastlegen min, måtte jeg skynde meg og bli ferdig i løpet av 5 min for jeg ventet så lenge på venterommet at alt av ekstra tid jeg hadde beregnet ble spist opp og jeg måtte på et viktig møte etter det eller rekke noe annet viktig. Det var selvfølgelig ikke fastlegens feil, men likevel. 

 

Hvorfor kan ikke fastlegene i Norge få egne sekretærer som gjør den administrative delen slik at fastlegen egentlig har tid til å undersøke og prate med pasienten uten å både prate, skrive og undersøke samtidig? En slik ordning finnes i andre land. Hvorfor ikke i Norge? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest førstedamen

Jeg har møtt sikkert 10 stykker som lar fastlegen ta all kommunikasjon med nav på deres vegne. Dette fordi pasienter blir syke av å ikke nå frem hos nav. Da sier det seg selv at fastlegene blir overarbeidet når de ikke bare er fastlege, men nav konsulenter i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegeordningen bør avvikles. Leger har som alle ande sine styrker og svakheter, og da er det ønskelig å kunne benytte den som passer til en gitt situasjon, ikke den man har fast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Fastlegeordningen bør avvikles. Leger har som alle ande sine styrker og svakheter, og da er det ønskelig å kunne benytte den som passer til en gitt situasjon, ikke den man har fast.

Fastlegeordningen er genial, men når organisert riktig. I Norge er det lang vei å gå fortsatt. Jeg har, som skrevet før, bodd i flere land i mitt liv og der hvor det har vært fastlege, så har det vært sekretær og rundt 20 min per pasient. Fastlegen undersøker og prater med pasienten, sekretæren sitter i samme rom, tar notater, forbereder resepter, skriver legeattest, skriver ut papirene og fastlegen kun signerer dem. Det sier seg selv at 1 person kan ikke gjøre jobben til 2 for halvparten av tiden og samtidig bruke tid med pasienten.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha snakket med en del leger så virker det som om fastleger i økende grad blir pålagt sosionomoppogaver og at enkelte arbeidsdager i stor grad går med til å være sosialarbeidere, krangle med Nav og hjemmesykepleien, fylle ut latterlig lange skjemaer fra forsikringsselskaper og kommunisere med barnevern og politi om ulike ting som ikke har med medisin å gjøre. Som ledd i reform av barnepsykiatrien har de også blitt pålagt en haug av komplett unødvendige undersøkelser og konsultasjoner som tidligere ble utført av PPT. For å gjøre ting verre rennes kontorene ned av friske folk i 30-årene som er slitne og ønsker å få tatt masse blodprøver i stedet for å trene, sove 8 timer hver natt og ta en multivitamin nå og da. Da blir det dessverre lite tid til folk som faktisk er syke. 

Endret av studerende
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madammimsimsalabim

Fyller alltid ut mine egne skjemaer, og legen bare signerer og stempler. Har tidvis skrevet mine egne legeerklæringer også. Er egentlig et bortkastet system, der hverken lege eller mottaker av disse stemplede skjemaene har noen særlig innsikt i hva det gjelder. Den formelle papirmøllen er veldig slitsom å forholde seg til når man er alvorlig syk pasient også. Hva skjedde med det tillitsbaserte systemet, som man har andre steder? Blir man skurk med en gang man blir syk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyutdannede leger sliter jo med å finne seg jobb, sies det og skrives det i media. Så nye fastleger burde jo da stå i kø for å få jobbene til de som velger å gå over til privatklinikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke legetime etter arbeidstiden. Må ofte gå til private drop-ins. Dessuten føler jeg meg ofte mer som lege enn legen selv. Det er jeg som sier ifra om hva som feiler meg, og hvilke spesialist jeg vil bli henvist til. Hvis jeg ikke sier noe, så sier legen det han alltid pleier "Vi ser det an en stund til, så kan du ta kontakt igjen hvis det ikke ordner seg". Dette er selvsagt en enkel måte å slippe mer kav på og melke mest mulig penger fra pasientene på. Virker som det er om å gjøre å ha lengst mulig pasientliste.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Million said:

Nyutdannede leger sliter jo med å finne seg jobb, sies det og skrives det i media. Så nye fastleger burde jo da stå i kø for å få jobbene til de som velger å gå over til privatklinikker?

Ja, på den ene side sier de at de har så mye å gjøre og at fastleger slutter i hytt og gevær. På den andre side får nye leger ikke jobb. Det er noe som ikke stemmer, men har sett det i andre yrker også.

Vi har mangel på arbeidskraft i mange yrker. Importerer arbeidskraft fra schengenlandene for så å ikke kunne ansette norske i mer enn 20% vikarstillinger. Forstå det den som kan!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Million skrev:

Nyutdannede leger sliter jo med å finne seg jobb, sies det og skrives det i media. Så nye fastleger burde jo da stå i kø for å få jobbene til de som velger å gå over til privatklinikker?

 

14 minutter siden, Sidabmao skrev:

Ja, på den ene side sier de at de har så mye å gjøre og at fastleger slutter i hytt og gevær. På den andre side får nye leger ikke jobb. Det er noe som ikke stemmer, men har sett det i andre yrker også.

Vi har mangel på arbeidskraft i mange yrker. Importerer arbeidskraft fra schengenlandene for så å ikke kunne ansette norske i mer enn 20% vikarstillinger. Forstå det den som kan!

Problemet er at det er mangel på LIS-stillinger og for å kunne jobbe som fastlege, med unntak av i kortere vikariater, må legene ha gjennomført spesialisering.

Ut over det så er fastlegeyrket, av høyst forståelige grunner, noe som ikke frister så veldig mange fordi fastlegen etter hvert har blitt pålagt mange oppgaver som har lite eller ingenting med medisin å gjøre samt at arbeidsbyrden og ansvaret er enormt. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastleger har et enormt arbeidspress og gjør så mye papirarbeid at det tar lenger tid enn å behandle pasientene.

Det må gjøres noe, for det kan ikke være slik det er nå! Leger skal ikke måtte bruke tid på tull og tøys. Og det hadde vært fint med en regjering som stolte på legene og som ikke krevde en masse unødvendige rapporter og ekstra papirarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, loveli skrev:

Fastleger har et enormt arbeidspress og gjør så mye papirarbeid at det tar lenger tid enn å behandle pasientene.

Det må gjøres noe, for det kan ikke være slik det er nå! Leger skal ikke måtte bruke tid på tull og tøys. Og det hadde vært fint med en regjering som stolte på legene og som ikke krevde en masse unødvendige rapporter og ekstra papirarbeid.

De kunne jo ha ansatt en sekretær eller kontormedarbeider på legesenteret da, som kunne avlaste fastlegene litt med alt papirarbeidet? Men det vil de vel ikke, for da går det litt ut over millionlønna til legene på legekontoret?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Million skrev:

De kunne jo ha ansatt en sekretær eller kontormedarbeider på legesenteret da, som kunne avlaste fastlegene litt med alt papirarbeidet? Men det vil de vel ikke, for da går det litt ut over millionlønna til legene på legekontoret?

Tror ikke det er de som bestemmer det gitt.

Ser for meg at det kan ha med taushetsplikt å gjøre bl.a. Min fastlege sier han gjerne skulle hatt sekretær iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Million skrev:

De kunne jo ha ansatt en sekretær eller kontormedarbeider på legesenteret da, som kunne avlaste fastlegene litt med alt papirarbeidet? Men det vil de vel ikke, for da går det litt ut over millionlønna til legene på legekontoret?

De fleste legesenteret bruker kontormedarbeidere til arbeid om kan utføres av andre enn legen. Problemet er at en stor del av arbeidet er det kun legen som kan utføre. Og lønnen tror jeg ikke det er noen grunn til å misunne fastlegene. De fleste av dem er mer eller mindre tvunget til å være selvstendig næringsdrivende med alt det medfører av ulemper og ekstraarbeid i tillegg til at de selvfølgelig må lønne de ansatte ved legekontoret, betale husleie, sørge for vikar ved fravær osv. Etter min mening burde fastlegene vært ansatt av kommunen som da også sørget for lokaler, ansatte etc. samt at legen fikk de samme rettighetene som andre arbeidstakere. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leo skrev:

De fleste legesenteret bruker kontormedarbeidere til arbeid om kan utføres av andre enn legen. Problemet er at en stor del av arbeidet er det kun legen som kan utføre. Og lønnen tror jeg ikke det er noen grunn til å misunne fastlegene. De fleste av dem er mer eller mindre tvunget til å være selvstendig næringsdrivende med alt det medfører av ulemper og ekstraarbeid i tillegg til at de selvfølgelig må lønne de ansatte ved legekontoret, betale husleie, sørge for vikar ved fravær osv. Etter min mening burde fastlegene vært ansatt av kommunen som da også sørget for lokaler, ansatte etc. samt at legen fikk de samme rettighetene som andre arbeidstakere. 

Fastlegene betaler ikke for de ansatte ved legekontoret ut i fra sin egen lomme. De tar det av driftsinntektene til legekontoret.

Min gamle fastlege hadde godt over en million i egen inntekt, iflg de som sjekket han på nett....Tror det var 1,2 han hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Million skrev:

Fastlegene betaler ikke for de ansatte ved legekontoret ut i fra sin egen lomme. De tar det av driftsinntektene til legekontoret.

Min gamle fastlege hadde godt over en million i egen inntekt, iflg de som sjekket han på nett....Tror det var 1,2 han hadde. 

Langt fra alle fastleger har millioninntekter. Det tilhører de med veldig mange pasienter på listene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Million skrev:

Fastlegene betaler ikke for de ansatte ved legekontoret ut i fra sin egen lomme. De tar det av driftsinntektene til legekontoret.

Min gamle fastlege hadde godt over en million i egen inntekt, iflg de som sjekket han på nett....Tror det var 1,2 han hadde. 

Er man fastlege slm selvstendig næringsdrivende så betales det fra egen lomme (altså driftsinntektene tom legekontoret). Kanskje du tenker på basistilskuddet? Det dekker ikke stort. Man starter måneden flere titusen kr i minus. Tenk deg å drive en bedrift hvor du ikke har lov til å øke inntektene ved å øke prisene. https://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/03/16/169425/virkeligheten-kom-som-en-krasjlanding

Han tjente nok mye fordi han jobbet mye. Husk at det også kan være næringsinntekt, dvs uten rett til sykepenger, ikke pensjonssparing, ikke feriepenger. Slike sosiale rettigheter må betales for med forsikring. Trekk fra ca 1/3, så begynner man å kunne sammenligne med vanlig lønnsinntekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Million skrev:

Fastlegene betaler ikke for de ansatte ved legekontoret ut i fra sin egen lomme. De tar det av driftsinntektene til legekontoret.

Min gamle fastlege hadde godt over en million i egen inntekt, iflg de som sjekket han på nett....Tror det var 1,2 han hadde. 

Når man er selvstendig næringsdrivende så betaler man alle utgifter, inkl. lønn til de ansatte og seg selv, med driftsinntektene så jeg forstår ikke helt hva du mener med "egen lomme". For øvrig er ikke 1,2 millioner i året særlig mye med tanke på hvor mange timer en fastlege jobber og hvor mye ansvar han eller hun har. De fastlegene jeg kjenner til jobber for eksempel gjerne 3 - 5 timer etter at siste pasient har gått for dagen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Million skrev:

De kunne jo ha ansatt en sekretær eller kontormedarbeider på legesenteret da, som kunne avlaste fastlegene litt med alt papirarbeidet? Men det vil de vel ikke, for da går det litt ut over millionlønna til legene på legekontoret?

 

4 timer siden, Million skrev:

Fastlegene betaler ikke for de ansatte ved legekontoret ut i fra sin egen lomme. De tar det av driftsinntektene til legekontoret.

Min gamle fastlege hadde godt over en million i egen inntekt, iflg de som sjekket han på nett....Tror det var 1,2 han hadde. 

Du vet åpenbart ikke hvordan et fastlegekontor driftes. Fastleger er med noen får unntak selvstendig næringsdrivende, og mottar kun et basistilskudd fra det offentlige ut fra antall pasienter på listen. Så må de selv jobbe inn penger til å dekke resterende utgifter. Basistilskuddet er på 499 kr pr pasient, som vil si at en lege med tusen pasienter mottar et tilskudd på 499 000 pr år. Så skal det dekkes leie av lokaler, strøm, lønn/pensjon/forsikring/arbeidsgiveravgift til andre ansatte som helsesekretærer og renholdspersonale, innkjøp av materiell som pc, gu-benk, laboratorieutstyr o.l., medisinske forbruksvarer, lisenser for dataprogram, kalibrering av utstyr,pålagt kursing og en haug med ting til, og deretter kan legen ta ut lønn til seg selv. En halv mill dekker nesten ikke inntektene til en ansatt en gang, derfor bør man ha kontorfellesskap med flere. Så jo, legen betaler til de ansatte og drift av legekontoret fra egen lomme. Når du ser at fastlegen din tjener plenty med peng, så er det ikke en reell inntekt, den viser nemlig ikke hva som er trukket fra på forhånd og hva legen betaler for etterpå. Jeg kjenner en fastlege som starter hver mnd med minus 70 000 i regnskapet, dvs han må tjene inn 70 000 før det er snakk om å tjene nok til egen lønn. 

Fastlegeordningen er fantastisk, men i krise fordi fastlegene tillegges alt for mange oppgaver, og folk renner ned dørene på legekontoret med ting som ikke hører hjemme der i det hele tatt. Så hjelper det heller ikke med holdninger som Million sin, som tror at det bare er legene som er vanskelige, så da trenger ikke selve problemet å adresseres. 

Endret av Marissa
skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Leo skrev:

Når man er selvstendig næringsdrivende så betaler man alle utgifter, inkl. lønn til de ansatte og seg selv, med driftsinntektene så jeg forstår ikke helt hva du mener med "egen lomme". For øvrig er ikke 1,2 millioner i året særlig mye med tanke på hvor mange timer en fastlege jobber og hvor mye ansvar han eller hun har. De fastlegene jeg kjenner til jobber for eksempel gjerne 3 - 5 timer etter at siste pasient har gått for dagen. 

Dine personlige erfaringer med hvordan fastleger jobber er ikke relevant for hvordan det egentlig er i resten av landet. Personlige anekdoter er lite interessante i det store og det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...