Gå til innhold

Hvem betaler for alkohol julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at verten kjøper inn alt av alkohol? Vi er kun voksne som feirer sammen. Alle drikker også alkohol. 

Blir jo fort dyrt? Spesielt når vi også skal kjøpe inn til både julemat, dessert og kos. Forstår at man gjerne kjøper inn drikke til maten, men forventer folk å få spandert all drikke utover kvelden også? Vin, øl, avec osv. 

Har ikke den beste økonomien i år. Feirer med samboer sin familie. Selv er jeg vant til at min familie deler litt på maten. Feks at noen av gjestene tar med tilbehør, dessert, en flaske vin osv. 

Anonymkode: 5e90d...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikker ikke alkohol på julaften, men feks nyttårsaften og andre anledninger er det vel mest vanlig at verten ordner mat og gjester tar med alkohol utover det som evt serveres til middagen? Hadde kanskje kjøpt inn litt juleøl feks og sagt at hvis man ønsker noe mer utover 1-2 av det så er man velkommen til å ta med. :)

Anonymkode: 005a7...600

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det vanlig at verten står for all servering på julaften, også alkohol.

MEN: det bør ikke være noe i veien for at dere spør om gjestene kan bidra litt med en flaske eller en dessert. Hvis dere er unge, nyetablerte og har dårlig råd forstår de nok det.

Anonymkode: 3e29d...3bf

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at verten stiller med alkohol, men julen er ikke dagen man drikker seg dritings, så litt til maten holder lenge.

Anonymkode: 33a08...2e2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det vanlig at verten står for all servering på julaften, også alkohol.

MEN: det bør ikke være noe i veien for at dere spør om gjestene kan bidra litt med en flaske eller en dessert. Hvis dere er unge, nyetablerte og har dårlig råd forstår de nok det.

Anonymkode: 3e29d...3bf

Det er nettopp det vi er. Og ble litt «påtvunget» at vi måtte ha feiringen siden vi plutselig ble litt mange og har best plass nå. 

Anonymkode: 5e90d...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar bestandig med en flaske vin eller lignende som gave til vertskapet. Litt mer enn vi selv regner med å drikke. 

Jeg kjører ofte, så jeg bidrar gjerne med litt gode alkoholfrie øl. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg løste det på den måten at jeg sendte ut en melding i går, til de som skal komme til oss på julaften. I den skrev jeg at vi gleder oss masse, at vi kommer til å forberede pinnekjøtt m/tilbehør til alle, og riskrem til dessert. Dersom noen ønsker noe annet enn det er de velkommen til å ta med. Vi skrev også at vi har handlet inn juleøl og akevitt nok til middagen, og noen flasker vin i tillegg, men om noen visste at de var glad i god drikke utover kvelden kunne det nok være luft å ta med seg litt ekstra. 😊 

Det skal sies at vi skal kun være voksne og at vi kjenner hverandre veldig godt - så jeg følte ikke på at det var en dum melding å sende ut. Forøvrig så hadde jeg alltid kontaktet verten og spurt om jeg kunne bidra med noe hvis jeg ble invitert i julebesøk selv. 

Anonymkode: 66f9f...f3d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde pinnekjøtt middag i går med familien på 8 voksne. Jeg og samboer drikker ikke alkohol, så vi kjøpte inn masse brus osv. Og uten styr eller avtale så kom gjestene med det de ville ha av alkohol selv :)  Noen tok med litt øl, andre vin. Men virket som brusen fristet mest allikevel :) føler mange føler en form for alkohol-plikt i høytider og selskap.. 

Anonymkode: 353ba...34b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie er det vanlig,  men hos oss går det 1 eller 2 flasker vin, og noen få øl. Så det er ikke akkurat noen stor alkoholkostnad.

Om dere er unge og nyetablerte så synes jeg det er helt innafor å skrive en melding om at dere stiller med all mat og mineralvann (og evt akevitt), men fint om dere kunne fått litt hjelp til øl og vin. F.eks kan dere ta med to flasker vin, dere 12 juleøl,  dere 1 kartong vin osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie er det vanlig at de som inviterer står for alt, men nå drikkes det veldig lite alkohol i vår familie og vi er aldri mer enn 7-8 voksne. 

Anonymkode: e95e9...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både i familien og i vennegjengen er det vanlig at vertskapet spanderer alt. 

Vi har en del gjester og selskap gjennom jula i år, så svidde av hele 6000 på polet her om dagen. 

Anonymkode: 4b7e9...fdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne mennesker som blir invitert til julefeiring har med vert/vertinnegave, og er det et selskap med alkohol ville vi sikkert tatt med en akevittflaske eller lignende. Sikkert samordnet med andre gjester så de tok med noe annet som en god vin. Jeg ville nok spurtvertskapet om jeg skulle ta med dessert også, selv om jeg via KG har lært at det er et minefelt.

Men som vertskap hadde jeg sikret meg at vi hadde det vi trengte så langt jeg hadde råd til det. Jeg er ikke mer sjenert at jeg hadde sagt fra om utgiften ble for stor heller. I studietiden ble "bring your own" praktisert 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I våre familier er det veldig lav terskel for å bare be gjestene om å ta med ditt og datt. I år har jeg bedt foreldrene mine ta med dessert, og øl hvis de vil ha det (vi stiller med vin). Skal vi hjem til noen spør vi om vi skal stå for vin, eller ta med noe annet. For vår del handler det ikke om kostnad, men om å ha en mindre ting å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det vanlig at verten står for et glass vin eller to til maten og kanskje en liten akevitt, alt utenom det tar gjestene med selv :) Nå drikkes det ekstremt lite alkohol her i jula og de fleste gangene står alkoholen urørt etter at feiringen er overstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekvelden er det vanlig å tilby juleøl, øl og akevitt til ribba, i tillegg til brus og alkoholfritt øl. Er noen som drikker juleøl/øl i familien, mens andre tar brus. Går aldri mer enn en flaske/boks til dem som drikker øl, og kanskje to små akevitt. Etter maten drikker vi bare kaffe (brus til barna). Julekvelden er ingen drikkekveld...

At alle ubedt skal ha med vertinnegave synes jeg er en uting. Hvis jeg inviterer, sørger jeg jo for at vi har det som trengs. Tar alle med vin og akevitt som ei skriver over, blir det jo dobbelt opp? 

Anonymkode: 9751d...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Julekvelden er det vanlig å tilby juleøl, øl og akevitt til ribba, i tillegg til brus og alkoholfritt øl. Er noen som drikker juleøl/øl i familien, mens andre tar brus. Går aldri mer enn en flaske/boks til dem som drikker øl, og kanskje to små akevitt. Etter maten drikker vi bare kaffe (brus til barna). Julekvelden er ingen drikkekveld...

At alle ubedt skal ha med vertinnegave synes jeg er en uting. Hvis jeg inviterer, sørger jeg jo for at vi har det som trengs. Tar alle med vin og akevitt som ei skriver over, blir det jo dobbelt opp? 

Anonymkode: 9751d...9f8

Det var derfor jeg skrev at jeg ville samordnet. Og dobbelt opp? Ja, blir gjerne det. Akevitten jeg fikk i fjor står i skapet da vi allerede hadde akevitt. Den er like god i år. Ikke akkurat lettbedervelig.

Jeg kommer aldri tomhendt når jeg blir invitert. Ofte blir det til at jeg tar med vin, ellers blir det gjerne blomster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi drikker ikke alkohol så det koster ingenting. Ikke blir det drama og traumatiserte ungdommer heller.

Anonymkode: 5d402...c38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er kun familie på julaften, så hvis jeg og mannen hadde dårlig råd, hadde vi bare snakket med våre respektive familier og spurt om de kunne tatt med litt forskjellig: juleøl, akevitt, julebrus, kake, snacks osv. Men hvis vi hadde så dårlig råd, så ser jeg ikke for meg at vi skulle være vertskap for hele familien ...

Anonymkode: 68099...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften er man som regel sammen med den nærmeste familien. Da bør det vel være ganske greit å snakke med hverandre om man ønsker at flere bidrar med noe. 

Anonymkode: 95ea8...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...