Gå til innhold

Dropper «Deilig er jorden» på skoleavslutningen


Gjest Bukkenbruse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det er litt trist at slike tradisjoner forsvinner og at vi følgelig beveger oss in i en tid der mye i samfunnet er preget av "glatte overflater". Ironisk nok vil jeg tro dette legger til rette for ytterligere kommersialisering av julen, ved at en legger til side tradisjoner og skaper et tomrom som må fylles. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trykksjakta

Dette handler ikke om kristendom eller kristendom vs islam. Det handler om tradisjoner. Synes det er tragisk at den ene tradisjonen etter den andre droppes i Norge for å gjøre oss mer nøytrale. For å ikke støte de som tenker på en annen måte.

Jeg har ingen som helst tro på at et såkalt verdinøytralt samfunn vil fungere i praksis. Enn så lenge har vi en grunnlov som er tuftet på kristendommen. Det betyr ikke at folk må tro seg til å være kristen, men jeg mener det er flott at vi har den grunnloven vi har.

Jeg begriper ikke hva som er "forkynnende" med "Deilig er jorden". I England synges "Abide with me" på et fullsatt Wembley hver eneste FA-cupfinale. Det er ikke fordi tiskuerne er så religiøse. Det er fordi det er tradisjon. Enkelt og greit. Jeg klarer ikke se for meg at denne tradisjonen blir droppet med det første fordi denne salmen er "forkynnende" eller at mange på stadion, både blant publikum og spillerne, er troende muslimer.

Jeg synes denne utvanningen av vårt samfunn er kjip.

Endret av Trykksjakta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man dropper en sang eller ikke er en ting.  Meg årsaken til at man kutter ut "Deilig er jorden" er helt forkastelig. 

Det neste blir vel å få inn noen muslimske sanger.  Da er vel skoleledelsen fornøyde.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
10 timer siden, Trykksjakta skrev:

Dette handler ikke om kristendom eller kristendom vs islam. Det handler om tradisjoner. Synes det er tragisk at den ene tradisjonen etter den andre droppes i Norge for å gjøre oss mer nøytrale. For å ikke støte de som tenker på en annen måte.

Det handler i høyeste grad om påtvunget kristendom. Vi er etterhvert veldig mange som tenker annerledes om den saken og som ikke ønsker å bli påtvunget snikkristendom i hverdagen. Det valget vil vi ta selv.

Tradisjoner endres HELE TIDEN. Det er ikke noe merkelig i det. Hvor lenge har det vært en tradisjon å synge Deilig er jorden? 30 år kanskje? Er det en stor greie å begynne å synge noe annet? Skal vi bare synge de gamle salmene hvert år, lese de gamle bøkene om igjen, aldri prøve noe nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke deilig er jorden opprinnelig en julesang engang, men gud forby (pun) at muslimer skal høre en julesalme.  Det kan jo omvende dem!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Det handler i høyeste grad om påtvunget kristendom. Vi er etterhvert veldig mange som tenker annerledes om den saken og som ikke ønsker å bli påtvunget snikkristendom i hverdagen. Det valget vil vi ta selv.

Tradisjoner endres HELE TIDEN. Det er ikke noe merkelig i det. Hvor lenge har det vært en tradisjon å synge Deilig er jorden? 30 år kanskje? Er det en stor greie å begynne å synge noe annet? Skal vi bare synge de gamle salmene hvert år, lese de gamle bøkene om igjen, aldri prøve noe nytt?

Påtvungen kristendom er vel litt merkelig ettersom Norge er et kristent land.  Det faller seg naturlig.  Man blir "påtvungen" kristendom overalt.  Du får flytte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
3 minutter siden, SupaWoman skrev:

Påtvungen kristendom er vel litt merkelig ettersom Norge er et kristent land.  Det faller seg naturlig.  Man blir "påtvungen" kristendom overalt.  Du får flytte. 

Nei, Norge er ikke et "kristent" land. Stat og kirke er adskilt. Og nei, man blir ikke påtvunget kristendom "overalt". Uansett, OM man hadde blitt påtvunget kristendom overalt, så hadde det liksom vært helt greit, synes du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Det handler i høyeste grad om påtvunget kristendom. Vi er etterhvert veldig mange som tenker annerledes om den saken og som ikke ønsker å bli påtvunget snikkristendom i hverdagen. Det valget vil vi ta selv.

Tradisjoner endres HELE TIDEN. Det er ikke noe merkelig i det. Hvor lenge har det vært en tradisjon å synge Deilig er jorden? 30 år kanskje? Er det en stor greie å begynne å synge noe annet? Skal vi bare synge de gamle salmene hvert år, lese de gamle bøkene om igjen, aldri prøve noe nytt?

 

2 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Nei, Norge er ikke et "kristent" land. Stat og kirke er adskilt. Og nei, man blir ikke påtvunget kristendom "overalt". Uansett, OM man hadde blitt påtvunget kristendom overalt, så hadde det liksom vært helt greit, synes du? 

Vi kan jo starte med å fjerne alle beveglige helligdager og la arbeidstakerne selv velge om de vil ta fri for egen regning på julaften, første og andre juledag, skjærtorsdag, langfredag, andre påskedag, kristi himmelfartsdag og andre pinsedag.  Det vi i alle fall være nye tradisjoner som vil bidra til å gjøre oss klar til en fremtid hvor vi må jobbe litt mer som følge av at oljeøkonomien går i oppløsning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sitronmelisse skrev:

Det handler i høyeste grad om påtvunget kristendom. Vi er etterhvert veldig mange som tenker annerledes om den saken og som ikke ønsker å bli påtvunget snikkristendom i hverdagen. Det valget vil vi ta selv.

Tradisjoner endres HELE TIDEN. Det er ikke noe merkelig i det. Hvor lenge har det vært en tradisjon å synge Deilig er jorden? 30 år kanskje? Er det en stor greie å begynne å synge noe annet? Skal vi bare synge de gamle salmene hvert år, lese de gamle bøkene om igjen, aldri prøve noe nytt?

Jeg vil heller si at vi blir påtvunget å like islam.  Hvis man i det offentlige rom sier at man ikke liker islam blir man stemplet både som racist og annet.  Nei, den religionen skal vist bæres frem på gullstol men kristendommen fornektes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
13 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Nei, Norge er ikke et "kristent" land. Stat og kirke er adskilt. Og nei, man blir ikke påtvunget kristendom "overalt". Uansett, OM man hadde blitt påtvunget kristendom overalt, så hadde det liksom vært helt greit, synes du? 

Hva mener du egentlig med "påtvunget" kristendom?? :klo:

Jeg ser mange som irriterer seg over dette. Jeg forstår det faktisk ikke. Norge er et av de mest sekulære landene i verden, der folk lever livene sine nøyaktig slik de vil, så lenge det er innenfor loven. Ingen blir tvunget til noe som helst. Julesalmer av denne typen hører man jo 100 ganger flere av på kjøpesentere rundt om i landet enn på juleavslutninga på skolen til barna.....

Hvorfor irritere det folk at vi har kristne tradisjoner? Norges grunnlov §2 sier:
"
Verdigrunnlaget forblir vår kristne og humanistiske arv. Denne grunnlov skal sikre demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene."

Helt seriøst: Hvis folk blir krenket og mener man blir "påtvunget kristendom" av å høre "Deilig er Jorden", blir jeg oppriktig bekymret. Hvis man virkelig skal dra det så langt, blir det svært mye å ta tak i skolene fremover. Det er så mange mennesker som har ulike verdier og livssyn i livet, at det ville vært umulig å tilpasse seg alle. I skolen pågår det aktiviteter som garantert strider mot en eller annens oppfatning av hva som er akseptabelt. Alt fra visning av film, teaterforestillinger, litteratur etc. etc.

I alle år er det det kristne budskapet som har vært grunnlaget for vår julefeiiring, og de aller aller fleste har null problemer med dette, selv om de ikke tror et gram på Gud.

Hvis man leter med lys og lykter etter noe å kritisere, finner man det gjerne. Antar du da også mener vi skal droppe verset "Norske mann i hus og hytte" på 17. mai? Der blir man jo "påtvunget" kristendom også.....

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue Moon

Jeg var på en adventskonsert i kirken for noen dager siden, og tradisjonen tro spilte korpset opp til "Deilig er jorden" som allsang helt til slutt.

Ingen forlot kirken, og alle reiste seg, men det var mange som ikke sang.

Så enkelt er det faktisk.

De som ikke vil synge denne salmen lar det være, og hvis de synes det er grusomt å måtte høre en salme, kan de forlate lokalet.

Jeg liker denne tradisjonen, den gir meg høytidsstemning. 

Hvorfor skal de ta mer hensyn til de som ikke liker den, enn til oss som liker den?

Og ps: jeg har aldri møtt en muslim som har sagt noe negativt om salmer eller kirken.  Human-etikere derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, SupaWoman skrev:

Nå er ikke deilig er jorden opprinnelig en julesang engang, men gud forby (pun) at muslimer skal høre en julesalme.  Det kan jo omvende dem!

Er ikke det opprinnelig en tysk sang? Mener det skal ligge en god dose anti krig, ww2, der også. Men så er spørsmålet er det muslimene som vil forby sangen egentlig?

Edit:Måtte Google litt, opprinnelse Tyskland 1600 tallet, så oversatt til dansk av en Ingemann som brukte bakgrunnen fra 3 års krigen mellom Danmark Tyskland og slaget ved Isted Hede som bakgrunn for oversettelsen og allerede da i 1850 dempet det opprinnelige kristne budskap. Alt i følge wiki.

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Stina234 skrev:

Jeg vil heller si at vi blir påtvunget å like islam.  Hvis man i det offentlige rom sier at man ikke liker islam blir man stemplet både som racist og annet.  Nei, den religionen skal vist bæres frem på gullstol men kristendommen fornektes.

Det handler ikke om Islam, en islamsk salme ville heller ikke vært greit om målet er å hindre forkynnelse i skolen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen kaster alle seg over islam som årsaken til at dette blir gjort. Dere er klar over at ikke alle etnisk norske er kristne også, eller? Og at de som oftest roper høyest om dette med å fjerne kristendommen i skolen er humanetikerne?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Teatrica skrev:

Og igjen kaster alle seg over islam som årsaken til at dette blir gjort. Dere er klar over at ikke alle etnisk norske er kristne også, eller? Og at de som oftest roper høyest om dette med å fjerne kristendommen i skolen er humanetikerne?

10 poeng til deg,  de muslimene jeg kjenner har ingen problemer med jul og feirer med glede. Både Maria og Jesus har en rolle innen Islam. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...