Gå til innhold

Dropper «Deilig er jorden» på skoleavslutningen


Gjest Bukkenbruse

Anbefalte innlegg

23 timer siden, Stina234 skrev:

Om man dropper en sang eller ikke er en ting.  Meg årsaken til at man kutter ut "Deilig er jorden" er helt forkastelig. 

Det neste blir vel å få inn noen muslimske sanger.  Da er vel skoleledelsen fornøyde.

"I sentrum sitter Mullah med sin bombevest....." :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest commeilfaut
På 20.12.2019 den 12.49, Stina234 skrev:

Det neste blir vel å få inn noen muslimske sanger.  Da er vel skoleledelsen fornøyde.

Er det noen som foreslår dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

På 20.12.2019 den 19.18, Whistler skrev:

 

Vi kan jo starte med å fjerne alle beveglige helligdager og la arbeidstakerne selv velge om de vil ta fri for egen regning på julaften, første og andre juledag, skjærtorsdag, langfredag, andre påskedag, kristi himmelfartsdag og andre pinsedag.  Det vi i alle fall være nye tradisjoner som vil bidra til å gjøre oss klar til en fremtid hvor vi må jobbe litt mer som følge av at oljeøkonomien går i oppløsning.

Tipper de fleste vil bo i et kristent land likevel så lenge de får 7 dager ekstra fri i året ja. 

Endret av SupaWoman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, O.G. skrev:

Skal nå sjekke ut Deilig er Jorden på Youtube og lytte til den på purr fanden.

Du provoserer ingen ved å gjøre det. Hele poenget er at dette er en salme og at forkynnelse ikke har noe i offentlig skole å gjøre. Personlig synes jeg kanskje ikke det er nødvendig å gå så langt, men prinsippet støttes 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jdz skrev:

Du provoserer ingen ved å gjøre det. Hele poenget er at dette er en salme og at forkynnelse ikke har noe i offentlig skole å gjøre. Personlig synes jeg kanskje ikke det er nødvendig å gå så langt, men prinsippet støttes 100%

Det der blir for dumt for meg ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.12.2019 den 6.24, Doge skrev:

Det var på tide. "Deilig er jorden" av de verste julesangene. 

Det er ikke en julesang en gang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 12.49, Stina234 skrev:

Om man dropper en sang eller ikke er en ting.  Meg årsaken til at man kutter ut "Deilig er jorden" er helt forkastelig. 

Det neste blir vel å få inn noen muslimske sanger.  Da er vel skoleledelsen fornøyde.

Det er ikke Islam som er grunnen til at salmen droppes. Skolen ønsker ikke forkynnelse, hverken av den ene eller den andre religionen. Jeg vet ikke om jeg synes det var nødvendig å droppe Deilig er Jorden, men offentlig skole bør absolutt strebe etter å være religionsnøytral.

På 20.12.2019 den 20.31, Stina234 skrev:

Jeg vil heller si at vi blir påtvunget å like islam.  Hvis man i det offentlige rom sier at man ikke liker islam blir man stemplet både som racist og annet.  Nei, den religionen skal vist bæres frem på gullstol men kristendommen fornektes.

Jeg er åpent kritisk til mange elementet ved Islam (og andre religioner), jeg har aldri opplevd å bli stemplet som rasist av den grunn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra skrev:

Det er ikke en julesang en gang. 

Det er en julesalme.

"Salmer er sanger med kristent innhold som blir sunget ved gudstjenester og oppbyggelser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
På 21.12.2019 den 10.42, Teatrica skrev:

Og igjen kaster alle seg over islam som årsaken til at dette blir gjort. Dere er klar over at ikke alle etnisk norske er kristne også, eller? Og at de som oftest roper høyest om dette med å fjerne kristendommen i skolen er humanetikerne?

I akkurat denne konkrete saken ble sangen droppet for å ikke støte "minoriteter på skolen". Så kan man vel bare spekulere i om hvilke minoriteter det er snakk om.

56 minutter siden, Jdz skrev:

Du provoserer ingen ved å gjøre det. Hele poenget er at dette er en salme og at forkynnelse ikke har noe i offentlig skole å gjøre. Personlig synes jeg kanskje ikke det er nødvendig å gå så langt, men prinsippet støttes 100%

Hvis "Deilig er jorden" er forkynnelse, så er det mange ting som må fjernes fra den norske skole. Man leter med lys og lykter for å finne argumenter for å fjerne ditt og datt.

Hva blir det neste, at man skal droppe "Norske mann i hus og hytte" fra nasjonalsangen på 17. mai? Skal man forby å synge "Fagert er landet" og "Gud signe vårt dyre fedreland" når vi feirer vår selvstendighet og frihet? Skal vi slutte å synge Kongesangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke jorden er så deilig, så samme for meg. Det er diskriminerende å synge det overfor elever som har det veldig vanskelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trykksjakta skrev:

I akkurat denne konkrete saken ble sangen droppet for å ikke støte "minoriteter på skolen". Så kan man vel bare spekulere i om hvilke minoriteter det er snakk om.

 

Ærlig talt, minoriteter er en gruppe mennesker som teller et færre antall enn majoriteten - og humanetikere er like mye en minoritet som muslimene du tydeligvis henviser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
40 minutter siden, Teatrica skrev:

Ærlig talt, minoriteter er en gruppe mennesker som teller et færre antall enn majoriteten - og humanetikere er like mye en minoritet som muslimene du tydeligvis henviser til.

Benekter ikke det, og dette blir i bunn og grunn et lite sidespor i saken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villfisker
På 21.12.2019 den 12.27, FrankDrebin skrev:

"I sentrum sitter Mullah med sin bombevest....." :P 

Haha, hvordan fortsetter den? :skratte:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Villfisker skrev:

Haha, hvordan fortsetter den? :skratte:

 

Har ikke kommet lenger ennå, dessverre. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Villfisker
9 timer siden, FrankDrebin skrev:

Har ikke kommet lenger ennå, dessverre. :fnise: 

«Har gjør seg klar, til bombefest. For nordmenn som sin nabo vil han ikke ha. Å sprenge dem, det gjør ham kjempeglad.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
1 time siden, Brutex skrev:

Tviler på at så mange har blitt omvendt til kristendommen av å synge Deilig er jorden.

Det virker som om noen tror sangen er farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Villfisker skrev:

«Har gjør seg klar, til bombefest. For nordmenn som sin nabo vil han ikke ha. Å sprenge dem, det gjør ham kjempeglad.»

Der er første vers på plass! :biggrin: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man synge julesanger på en skoleavslutning?

På gudstjeneste? Ja. 

På juletrefest? Ja. 

Som del av julefeiring? Ja. 

På skoleavslutning? Ser ikke poenget. 

Må man egentlig ha noen avslutning før jul? De møtes jo igjen noen uker senere for å ta resten av skoleåret. I min tid hadde vi kosetime med godteri og film siste dagen, og det var det. Trenger ikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...