Gå til innhold

Besteforeldre gir barnet penger på konto i deres navn...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Kjenner noen besteforeldre som gjør det. Deres forklaring er at foreldrene til barnet mangler totalt økonomisk styring, med masse forbruksgjeld og i det hele tatt. De vil være sikker på at foreldrene ikke stjeler («låner»...) barnets penger, og setter dermed inn på en konto foreldrene ikke har tilgang på. 

Anonymkode: 633e1...548

Dette her.  Mine foreldre har gjort dette til en av mine søsken da hun ville nok ha brukt opp absolutt alt av penge der hvis hun hadde tilgang.  Vi kommer til å sette konfirmasjonspenger der og når barna blir stor og si nok rett ut til barna hvorfor. 

Anonymkode: f9849...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det får jeg meg ikke til å gjøre .

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Hva slags forhold har dere til foreldrene deres? Jeg ville spurt og forsikret meg om at pengene var sikret slik at de faktisk vil tilfalle barna. Man risikerer at det kommer kreditorer, nye partnere, andre arvinger eller kjeltringer og tilegner seg pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FluffyJuggernaut skrev:

Huff, det må ha vært litt flaut for fadderen din, mest sannsynlig er kontoen brukt som en bufferkonto. Sa fadderen din noe om beløpet når du fikk tilgangen, eller lot hn som ingenting? Dumt at du hadde fått så store forhåpninger, men 1500 kr var likevel en stor gave om man ser på det som en enkel bursdagsgave 🤷‍♀️

Hun sa ingenting om beløpet. Men hvis man ikke teller med dåpsgave eller konfirmasjon er det gjennomsnittlig 37 kr til hver bursdag og jul. Og for all del, det er tanken som teller. Men når man har hørt om den kontoen og fått vite at alle gaver gikk dit trodde man jo det var mer.. men ja, som en enkel bursdagsgave er det mye! Klager ikke, men skulle ønske jeg heller ikke viste noe. Syntes også det var litt pinlig 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha latt det ligge, bortsett fra at jeg hadde bedt dem vente med å gi barna tilgang til de blir 20, eller å sette noen vilkår for bruk. Mange som sløser bort slike gaver på russetiden...

Anonymkode: fb427...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Brunello skrev:

Hva slags forhold har dere til foreldrene deres? Jeg ville spurt og forsikret meg om at pengene var sikret slik at de faktisk vil tilfalle barna. Man risikerer at det kommer kreditorer, nye partnere, andre arvinger eller kjeltringer og tilegner seg pengene.

Spørsmålet var om jeg har spurt de om hvor mye penger det er snakk om, og det vil jeg ikke.

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, det er jo bare å spørre hvor mye penger de gir til barna hvert år!? Skjønner ikkeno av at det er så ille for deg å spørre om det?? Bare spør rett ut, det går så fint så. 

Jeg ville bare latt de spare i sin egen konto, ettersom de tydeligvis er mest komfortable med det. Ser problemet med arv og slikt, men mest sannsynlig dør de vel ikke samtidig akkurat. Du skal ikke be om å få overført pengene til din sparekonto, ihvert fall, det høres bare grisk ut.

Anonymkode: 5d6e2...a3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ha latt det ligge, bortsett fra at jeg hadde bedt dem vente med å gi barna tilgang til de blir 20, eller å sette noen vilkår for bruk. Mange som sløser bort slike gaver på russetiden...

Anonymkode: fb427...4ae

Det ble sagt en gang at barnet skulle få de når h*n blir 18 år. Jeg sa da noe om at jeg håper h*n er nok ansvarsfull til å få de da, men da fikk jeg beskjed om at det var det de som bestemte.

Ts.

Anonymkode: 51bc8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish

Vet ikke med dere, men føler jeg er såpass nær foreldrene mine at jeg hadde spurt de rett ut og sagt de kan overføre på kontoen til barnet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Lucky.me skrev:

Er det mulig for besteforeldre å opprette konto i barnebarnas sitt navn???

Det er bare en konto som de har i sin bank, så den er ikke formelt øremerket til barnet vårt. Så sant de ikke har skrevet det i et testamente da. Det vet jeg ingenting om, men etter oppfordring fra flere her kommer vi nok til å spørre om det.

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fornuftige besteforeldre som vet hva de holder på med. For å sikre at pengene på kontoen går til barnet så kan de ganske enkelt legge ved et testamente som begunstiger barnebarna ved evt tidlig bortgang; som det heter. Det dummeste man kan gjøre er å opprette en konto i barnets navn. Fordi da bestemmer foreldrene over kontoen, og barnet selv når de oppnår en alder av 15 år. Og ikke alle 15.åringer er i stand til å takle mye penger på en bankkonto.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare en konto som de har i sin bank, så den er ikke formelt øremerket til barnet vårt. Så sant de ikke har skrevet det i et testamente da. Det vet jeg ingenting om, men etter oppfordring fra flere her kommer vi nok til å spørre om det.

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Takk for svar. Ville gjerne høre med besteforeldrene om de har testamentert kontoen til barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Seastar skrev:

Meget fornuftige besteforeldre som vet hva de holder på med. For å sikre at pengene på kontoen går til barnet så kan de ganske enkelt legge ved et testamente som begunstiger barnebarna ved evt tidlig bortgang; som det heter. Det dummeste man kan gjøre er å opprette en konto i barnets navn. Fordi da bestemmer foreldrene over kontoen, og barnet selv når de oppnår en alder av 15 år. Og ikke alle 15.åringer er i stand til å takle mye penger på en bankkonto.

Hvis det ikke er oppgitt i testamentet at de pengene skal gå til barnet, er det vel ikke meget fornuftig. Og ingen har sagt noe om at kontoen bør stå i barnets navn 🤔

Anonymkode: 51bc8...a38

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står jo det: 'For å sikre at pengene på kontoen går til barnet så kan de ganske enkelt legge ved et testamente som begunstiger barnebarna ved evt tidlig bortgang'.

Trenger vel ikke å skrive det to ganger for at det blir forstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Seastar skrev:

Det står jo det: 'For å sikre at pengene på kontoen går til barnet så kan de ganske enkelt legge ved et testamente som begunstiger barnebarna ved evt tidlig bortgang'.

Trenger vel ikke å skrive det to ganger for at det blir forstått?

Du skriver at besteforeldrene er meget fornuftige, uten å vite om de har spesifisert pengene i testamentet eller ei 🤷‍♀️ Har de gjort det er det bra, men det vet vi ingenting om. Men som jeg har skrevet tidligere, skal en av oss spørre om dette. Men vi synes det er litt vanskelig å ta opp, da de ikke er åpne om noe annet enn at "de putter litt på kontoen" til jul og bursdag.

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetningen for at de skal være fornuftige er at de oppretter testamente. Det står jo skrevet slik. Hvis ikke kan pengene forsvinne hvor som helst hvis noe uventet skjer. Innsyn i kontoen bør man også tilate. Litt snålt å få en gave og så vet man ikke hvordan gaven er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.12.2019 den 13.55, AnonymBruker skrev:

veldig rart synnes jeg.. altså veldig fint, men jeg tenker det er først og fremst foreldrene som skal ha oversikt over sin økonomi som kjernefamilie, og da også barnas sparekonto. Om besteforeldre ønsker å gi penger, så kan de jo sette inn på denne kontoen som foreldrene rår over. Hos oss bruker besteforeldrene enten å gi fysiske penger eller vipse over til oss foreldre, så legger vi dette bare over på barnas sparekonto. Enkelt å greit...

Rart at besteforeldre skal opprette egen konto for barnebarna.

Anonymkode: 775a3...409

Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt. Dette er dessuten et anliggende som foreldrene ikke har noe med. Kanskje er det meningen at barna skal få råderett over midlene etter fylte 18. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt. Dette er dessuten et anliggende som foreldrene ikke har noe med. Kanskje er det meningen at barna skal få råderett over midlene etter fylte 18. 

Helt enig, bortsett fra å sette en alder, da det har vist seg gang på gang at selv mange 18-åringer overhode ikke er i stand til fornuftig å håndtere en plutselig disponibel bankkonto. Det har vist seg alt for mange ganger at pengene bare i løpet av noen dager eller uker er brukt opp på tant og fjas. At det også skuffer giverene har de normalt ikke en tanke om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre satte en betydelig sum i fond da barnet mitt ble født. H*n har nå full råderett over disse pengene i en alder av 18 år, men har et ansvarsfullt forhold til økonomi. Det hadde ikke plaget meg om jeg ikke hadde visst summen.

Denne ungdommen har også spart pengegaver og konfirmasjonspengene, og bruker ikke penger sim en full sjømann på landlov. Det er altså fullt mulig å oppdra barna sine til å ha et ansvarsfullt og fornuftig forhold til penger.

Anonymkode: aaa79...d69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som snakker om testamente, dere vet at man kan kun testamentere bort verdier som overstiger pliktdelsarven. Hvis verdiene i boet er mindre enn pliktdelsarven går kontoen til pliktdelsarv. 
Om søsken da er fair og godtar fordelingen går det fint å fordele, men blir det uenigheter så blir pengene delt mellom arvingene. 

Anonymkode: b085f...d17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...