Gå til innhold

Besteforeldre gir barnet penger på konto i deres navn...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har de sagt at barnet skal få de som 18- åring. Da er jeg jo redd barnet vårt bare vil sløse dem bort. Men jeg har gjerne ikke noe med det å gjøre.

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Samme her, men antar de går til bolig, studier eller bil. 

Anonymkode: 3b3b1...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Ulven skrev:

Dere får ikke engang vite hvor mye de gir i gave? Det synes jeg er veldig pussig altså. 

Jeg ville sett bort fra disse pengene og tenkt at så lenge de hverken oppgir beløp på gavene, eller gir dere informasjon om hvor mye det er på konto, er det penger som dere ikke kan regne med. Og så får det komme som en overraskelse hvis det kommer penger på 18 årsdagen.

👍

Anonymkode: 83d1d...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Brunello skrev:

Har du spurt hvor nye det er på kontoen?

Nei, det får jeg meg ikke til å gjøre .

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er dine foreldre så spør du om det er mannens foreldre så spør han: Er disse pengene på en konto i barnets navn slik at de får tilgang til dem når de blir en viss alder? Dersom ikke, er det noen annen dokumentasjon på at dette er penger tiltenkt barnet? Ville ikke hengt meg så mye opp i akkurat hvor mye det er, det er jo uannsett ikke dine penger og om du tenker barne får dem når h*n er 18 så er det jo ikke viktig å vite, det blir bare bonuspenger liksom. Men å sjekke at disse pengene ikke bare forsvinner dersom besteforeldrene dør er jo greit, for da er jo hele greia helt unødvendig og de kunne latt vær å "gi" noe.

Anonymkode: caf5f...4ed

Ja akkurat dette har jeg tenkt en del på, da de aldri har sagt noe om det. Sikkert lurt å spørre dem, i tilfelle de ikke har tenkt på det. Men ser for meg at de kanskje blir litt fornærmet, da det ikke virker som om vi skal ha noe med dette å gjøre 😏

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har de sagt at barnet skal få de som 18- åring. Da er jeg jo redd barnet vårt bare vil sløse dem bort. Men jeg har gjerne ikke noe med det å gjøre.

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Da får dere gi ungen en god opplæring i hvordan penger brukes før de blir 18. Det er mange som er veldig ansvarlige med penger fra ung alder når de får riktig informasjon og ser hvor viktig økonomi er.

Anonymkode: 6789e...42e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, men antar de går til bolig, studier eller bil. 

Anonymkode: 3b3b1...c5d

Er det jeg håper på, men er har barnet blitt 18 kan jeg ikke bestemme når pengene ikke kommer fra meg 😏 Får heller lære barnet mitt om viktigheten av å spare, og fornuftig pengebruk ☺️

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får dere gi ungen en god opplæring i hvordan penger brukes før de blir 18. Det er mange som er veldig ansvarlige med penger fra ung alder når de får riktig informasjon og ser hvor viktig økonomi er.

Anonymkode: 6789e...42e

Enig, skrev akkurat det samme under et annet innlegg her 😄

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine sparer i fond til mine to barn, vet ikke hvor mye de sparer hver måned - men de sier til meg innimellom hvor mye som er på kontoen. Har egentlig aldri før nå tenkt at det var noe rart med det....

Anonymkode: 3072a...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er dine foreldre så spør du om det er mannens foreldre så spør han: Er disse pengene på en konto i barnets navn slik at de får tilgang til dem når de blir en viss alder? Dersom ikke, er det noen annen dokumentasjon på at dette er penger tiltenkt barnet? Ville ikke hengt meg så mye opp i akkurat hvor mye det er, det er jo uannsett ikke dine penger og om du tenker barne får dem når h*n er 18 så er det jo ikke viktig å vite, det blir bare bonuspenger liksom. Men å sjekke at disse pengene ikke bare forsvinner dersom besteforeldrene dør er jo greit, for da er jo hele greia helt unødvendig og de kunne latt vær å "gi" noe.

Anonymkode: caf5f...4ed

Høres fornuftig ut, får spørre de etter jul kanskje, for de setter sikkert noe på kontoen som julegave. Og sikkert lurt å ikke tenke så mye på hvor mye det er (selv om jeg av en eller annen grunn ikke er helt komfortabel med å ikke vite hvor mye penger barnet mitt har- ser ikke helt hvorfor de ikke kan være åpen med oss om det).

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine sparer i fond til mine to barn, vet ikke hvor mye de sparer hver måned - men de sier til meg innimellom hvor mye som er på kontoen. Har egentlig aldri før nå tenkt at det var noe rart med det....

Anonymkode: 3072a...c3a

Da er de i hvertfall mer åpen om det enn besteforeldrene her, i og med at du blir informert innimellom om hvor mye det er snakk om. 

Jeg er takknemlig for at de sparer til barnet, alt som kan gjøre barnet mitt godt gjør meg klar. Føler bare det er litt rart at vi som foreldre liksom ikke skal ha noe med å gjøre hvor mye som er snart. I tillegg til at vi ikke aner om de har sikret at pengene går til barnet vårt de som de skulle fra, bli rammet av demens ol. Ellers forsvinner bare pengene inn i arveoppgjøret, og barnet vårt har aldri fått noen gave av dem.

Skulke vel bare ønske de var litt mer åpen med oss.

Anonymkode: 51bc8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette har jeg tenkt en del på, de har aldri sagt noe om hvordan de har løst det. De sier bare at de putter på litt på barnets konto i anledning jul og bursdag. De har også foreslått at vi kan sette sparepenger til barnet vårt på samme konto. Jeg er ikke særlig interessert i spare til barnet mitt som verken jeg eller får har oversikt over 🙈

Takk for innspill 🙂 Vi skal vurdere om dette er noe vi tør å ta opp.

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Her hadde jo dere en gylden anledning til å forelslå at den felleskontoen kunne være hos dere?

Anonymkode: e6228...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er de i hvertfall mer åpen om det enn besteforeldrene her, i og med at du blir informert innimellom om hvor mye det er snakk om. 

Jeg er takknemlig for at de sparer til barnet, alt som kan gjøre barnet mitt godt gjør meg klar. Føler bare det er litt rart at vi som foreldre liksom ikke skal ha noe med å gjøre hvor mye som er snart. I tillegg til at vi ikke aner om de har sikret at pengene går til barnet vårt de som de skulle fra, bli rammet av demens ol. Ellers forsvinner bare pengene inn i arveoppgjøret, og barnet vårt har aldri fått noen gave av dem.

Skulke vel bare ønske de var litt mer åpen med oss.

Anonymkode: 51bc8...a38

*glad

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde jo dere en gylden anledning til å forelslå at den felleskontoen kunne være hos dere?

Anonymkode: e6228...6e9

Ble så satt ut av forslaget at den tanken ikke slo meg 😂 Men det hadde vært en gylden anledning ja! 

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med de som nevner at dere bør spørre ang. dokumentasjon hvis noe skulle skje med dem før dine barn er myndige og mottar.   Dog kan jeg ikke forstå hvorfor du mener du burde vite summen.  Dette er noe som er mellom besteforeldre og barnebarn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta og onkelen min drev også sånn "sparing" til barnebarn. Når de døde var det ingen som visste hvor de pengene var blitt av, om de var i boet eller om det bare var noe de hadde sagt for å unngå å gi gaver eller noe.

Anonymkode: 7fd88...692

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre det samme hver bursdag og jul. Samt konfirmasjon. Kontoen ble opprett til meg av en av fadderne. Hvert år fikk jeg kort og det sto at det var overført penger til kontoen. Når jeg ble 20 år og fikk tilgang til kontoen trodde jeg jo det skulle være endel på den. Julegaver og bursdagsgaver i 20 år, samt dåpsgave og konfirmasjon.. tror det var 1500 kr der ca. Synes det var pussigere 😅

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det egentlig nøye hvor mye som er på den kontoen? 

Jeg er enig i at det er litt rart at de holder alt så privat, men jeg hadde bare latt det være. Bare å være forsiktig å gi barnet for store forhåpninger og ikke la han legge planer for pengene (f.eks lappen), så får det være en positiv overraskelse på 18 års dagen. Og skulle det vise seg at de ikke har spart så er de som mister ansikt over for barnet deres.

Med tanke på arv, skulle det verste skje å de begge dør for 18 års dagen til barnet, så er sparekonto i barnets navn. Og forhåpentligvis vil ikke søskene (til deg eller mannen) være så griske at de prøver å stjele gave kontoen til barnet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, puffy123 skrev:

Jeg fikk høre det samme hver bursdag og jul. Samt konfirmasjon. Kontoen ble opprett til meg av en av fadderne. Hvert år fikk jeg kort og det sto at det var overført penger til kontoen. Når jeg ble 20 år og fikk tilgang til kontoen trodde jeg jo det skulle være endel på den. Julegaver og bursdagsgaver i 20 år, samt dåpsgave og konfirmasjon.. tror det var 1500 kr der ca. Synes det var pussigere 😅

Huff, det må ha vært litt flaut for fadderen din, mest sannsynlig er kontoen brukt som en bufferkonto. Sa fadderen din noe om beløpet når du fikk tilgangen, eller lot hn som ingenting? Dumt at du hadde fått så store forhåpninger, men 1500 kr var likevel en stor gave om man ser på det som en enkel bursdagsgave 🤷‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer 300/mnd til hver av mine tantebarn. Aksjefond som jeg disponerer, og har opprettet testamente. Foreldrene, og barna, vet at jeg sparer til dem, og de vet også at de ikke får pengene hvis de ikke går på skole osv. Jeg sløser dem heller vekk på meg selv, enn at de skal sløse det vekk i så fall.

Anonymkode: e0b57...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det jeg håper på, men er har barnet blitt 18 kan jeg ikke bestemme når pengene ikke kommer fra meg 😏 Får heller lære barnet mitt om viktigheten av å spare, og fornuftig pengebruk ☺️

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Om du ikke ønsker å spør om beløp så er det jo helt innafor å høre om de ønsker å øremerke pengene til noe spesielt. Jeg ser ikke for meg at svigers lar barna brenne opp pengene her, men det får bli opp til dem. 

Anonymkode: 3b3b1...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...