Gå til innhold

Besteforeldre gir barnet penger på konto i deres navn...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til jul og bursdag setter besteforeldrene penger på en konto til barnet, i stedet for å gi en ting. Det er jo kjempeflott, og vil komme godt med senere.

Vi har sparekonto til barnet, men det er ikke den kontoen de bruker. De sier de har en konto selv, og at de putter på litt der til jul og bursdag.

Jeg takker alltid pent, men synes samtidig det er litt rart å ikke vite noe om hvilket beløp det er snakk om, og hvor mye de har spart til barnet vårt. 

Tenker og at dersom noe skulle skje dem (Gud forby), vil jo ikke disse pengene automatisk gå til vårt barn, da vil de jo bare forsvinne inn i arven. 

Andre som og gjør det på denne måten? 

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de synes det er flaut med tanke på eventuelle kommentarer på beløp osv, som blir satt inn... 

(Positive og negative kommentarer).

Anonymkode: 83d1d...0bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig rart synnes jeg.. altså veldig fint, men jeg tenker det er først og fremst foreldrene som skal ha oversikt over sin økonomi som kjernefamilie, og da også barnas sparekonto. Om besteforeldre ønsker å gi penger, så kan de jo sette inn på denne kontoen som foreldrene rår over. Hos oss bruker besteforeldrene enten å gi fysiske penger eller vipse over til oss foreldre, så legger vi dette bare over på barnas sparekonto. Enkelt å greit...

Rart at besteforeldre skal opprette egen konto for barnebarna.

Anonymkode: 775a3...409

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen besteforeldre som gjør det. Deres forklaring er at foreldrene til barnet mangler totalt økonomisk styring, med masse forbruksgjeld og i det hele tatt. De vil være sikker på at foreldrene ikke stjeler («låner»...) barnets penger, og setter dermed inn på en konto foreldrene ikke har tilgang på. 

Anonymkode: 633e1...548

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner noen besteforeldre som gjør det. Deres forklaring er at foreldrene til barnet mangler totalt økonomisk styring, med masse forbruksgjeld og i det hele tatt. De vil være sikker på at foreldrene ikke stjeler («låner»...) barnets penger, og setter dermed inn på en konto foreldrene ikke har tilgang på. 

Anonymkode: 633e1...548

Da hadde jeg skjønt det. Men vi har en ryddig økonomi, og de kan umulig ha fått inntrykk av noe annet. 

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

veldig rart synnes jeg.. altså veldig fint, men jeg tenker det er først og fremst foreldrene som skal ha oversikt over sin økonomi som kjernefamilie, og da også barnas sparekonto. Om besteforeldre ønsker å gi penger, så kan de jo sette inn på denne kontoen som foreldrene rår over. Hos oss bruker besteforeldrene enten å gi fysiske penger eller vipse over til oss foreldre, så legger vi dette bare over på barnas sparekonto. Enkelt å greit...

Rart at besteforeldre skal opprette egen konto for barnebarna.

Anonymkode: 775a3...409

Ja det er det jeg og synes. Er selvfølgelig takknemlig, uavhengig av beløp. Men føles samtidig litt ubehagelig som foreldre å ikke vite hvor mye penger barnet vårt har. Fint lite jeg får gjort med det da.

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg skjønt det. Men vi har en ryddig økonomi, og de kan umulig ha fått inntrykk av noe annet. 

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Skjønner. Da er jeg enig i at det er litt rart ☺️

Anonymkode: 633e1...548

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

veldig rart synnes jeg.. altså veldig fint, men jeg tenker det er først og fremst foreldrene som skal ha oversikt over sin økonomi som kjernefamilie, og da også barnas sparekonto. Om besteforeldre ønsker å gi penger, så kan de jo sette inn på denne kontoen som foreldrene rår over. Hos oss bruker besteforeldrene enten å gi fysiske penger eller vipse over til oss foreldre, så legger vi dette bare over på barnas sparekonto. Enkelt å greit...

Rart at besteforeldre skal opprette egen konto for barnebarna.

Anonymkode: 775a3...409

Hvorfor det? Min far opprettet en konto til hver av mine barn. Hver jul og bursdag satte han inn 1000 kr til dem. Kontoen var sperret til de fylte 18 år.

Anonymkode: 120ab...48d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de synes det er flaut med tanke på eventuelle kommentarer på beløp osv, som blir satt inn... 

(Positive og negative kommentarer).

Anonymkode: 83d1d...0bb

Ser ikke for meg at det er tilfelle, men jeg kan jo så klart ikke vite hva som ligger bak. 

Jeg føler det kanskje er fordi de ønsker å ha styringen selv. Når de er med barnet vårt oppfører de seg som foreldre i stedet for besteforeldre, og er belærende ovenfor oss om hvordan vi bør gjøre det i forhold til oppdragelse, og snakker som om det er de som kjenner barnet best. Synes ikke det er greit, men jeg vil bevare husfreden så jeg sier aldri noe på det 🙈

Skulle uansett ønske vi som foreldre visste hvor mye sparepenger barnet vårt har 🤔

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det med fadderbarna våre. Vi investerer de i aksjer, fordi vi mener selv at vi har best oversikt på denne måten. Foreldrene har ikke sagt noe på det, men vi har selvsagt gjort det i ordnede forhold mtp testamente og slikt. 
 

Nå vet jeg ikke hvordan besteforeldrene til barna dine har løst det da. Kanskje noe lignende?

Anonymkode: 8c109...913

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Min far opprettet en konto til hver av mine barn. Hver jul og bursdag satte han inn 1000 kr til dem. Kontoen var sperret til de fylte 18 år.

Anonymkode: 120ab...48d

Da visste du i hvertfall hvor mye som ble spart til dem, det aner ikke jeg. Synes bare det er litt ubehagelig som forelder å ikke vite hvor mye penger eget barn har. 

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers gjør det. Aldri spurt om hvor mye. Helt ærlig så betyr de pengene luft for meg. De er gavmilde og engasjerte hele året så det pengebeløpet blir evt. Som en bonus som vi er takknemlig for dem dagen de utbetales. Hvis ikke, så er det penger vi aldri har hatt. 

Anonymkode: 3b3b1...c5d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den av dere som er sønn/ datter bør ta opp dette med besteforeldrene (svigerbarn bør holde seg langt unna). Spør om de har tatt noen forholdsregler for at dette er skilt av som barnebarna sitt, det eneste jeg kan tenke meg er testament.

Hvis de ikke har passet på formalitetene rundt dette så inngår midlene i deres bo og vil bli delt mellom arvingene. Da har de i praksis gitt penger til seg selv, og da synes jeg ikke en gang dere skal trenge å takke når de overfører. Barna har ikke fått noe som helst.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Svigers gjør det. Aldri spurt om hvor mye. Helt ærlig så betyr de pengene luft for meg. De er gavmilde og engasjerte hele året så det pengebeløpet blir evt. Som en bonus som vi er takknemlig for dem dagen de utbetales. Hvis ikke, så er det penger vi aldri har hatt. 

Anonymkode: 3b3b1...c5d

Her har de sagt at barnet skal få de som 18- åring. Da er jeg jo redd barnet vårt bare vil sløse dem bort. Men jeg har gjerne ikke noe med det å gjøre.

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da visste du i hvertfall hvor mye som ble spart til dem, det aner ikke jeg. Synes bare det er litt ubehagelig som forelder å ikke vite hvor mye penger eget barn har. 

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

Har du spurt hvor nye det er på kontoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er dine foreldre så spør du om det er mannens foreldre så spør han: Er disse pengene på en konto i barnets navn slik at de får tilgang til dem når de blir en viss alder? Dersom ikke, er det noen annen dokumentasjon på at dette er penger tiltenkt barnet? Ville ikke hengt meg så mye opp i akkurat hvor mye det er, det er jo uannsett ikke dine penger og om du tenker barne får dem når h*n er 18 så er det jo ikke viktig å vite, det blir bare bonuspenger liksom. Men å sjekke at disse pengene ikke bare forsvinner dersom besteforeldrene dør er jo greit, for da er jo hele greia helt unødvendig og de kunne latt vær å "gi" noe.

Anonymkode: caf5f...4ed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere får ikke engang vite hvor mye de gir i gave? Det synes jeg er veldig pussig altså. 

Jeg ville sett bort fra disse pengene og tenkt at så lenge de hverken oppgir beløp på gavene, eller gir dere informasjon om hvor mye det er på konto, er det penger som dere ikke kan regne med. Og så får det komme som en overraskelse hvis det kommer penger på 18 årsdagen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NymeriaRhoynar skrev:

Den av dere som er sønn/ datter bør ta opp dette med besteforeldrene (svigerbarn bør holde seg langt unna). Spør om de har tatt noen forholdsregler for at dette er skilt av som barnebarna sitt, det eneste jeg kan tenke meg er testament.

Hvis de ikke har passet på formalitetene rundt dette så inngår midlene i deres bo og vil bli delt mellom arvingene. Da har de i praksis gitt penger til seg selv, og da synes jeg ikke en gang dere skal trenge å takke når de overfører. Barna har ikke fått noe som helst.

Ja dette har jeg tenkt en del på, de har aldri sagt noe om hvordan de har løst det. De sier bare at de putter på litt på barnets konto i anledning jul og bursdag. De har også foreslått at vi kan sette sparepenger til barnet vårt på samme konto. Jeg er ikke særlig interessert i spare til barnet mitt som verken jeg eller får har oversikt over 🙈

Takk for innspill 🙂 Vi skal vurdere om dette er noe vi tør å ta opp.

Ts. 🌲

Anonymkode: 51bc8...a38

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok også reagert på dette. Besteforeldrene her sparer også til barna våre på egen konto, og det vet jeg de gjør hver mnd. Disse får ungene litt av når de er 18år , litt når de er 20 år, og så resten på BSU. Vet ikke helt hvor mye dette er.

Til bursdager og jul fører de derimot over penger til meg. Jeg kjøper da gaver til barna og setter gjerne endel av dette inn på kontoene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Brunello skrev:

Har du spurt hvor nye det er på kontoen?

Er ikke det frekt? Med tanke på at det er de som har opprettet kono.

Anonymkode: 83d1d...0bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...