Gå til innhold

6 (seks) ganger dyrere å kjøre elbil enn dieselbil!


Jævla fyllekalas !

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dummeste jeg har lest på lange tider. Dette er en myte som er avlivet for flere år siden. 

 

Anonymkode: 01404...273

Da leser du for lite. Finnes en drøss av ganske nye el-biler som kun har 10-15 mils rekkevidee på finn. Aaaaalt for lite. I praksis  er de snart verdt 0,- Så du kan dele moroa på 5 år. Billig?

Anonymkode: 7afd2...3f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Oslo, 8 km fre sentrum. finnes ingen ladestasjoner og bare de aller rikeste som bor i hus til 10-20 mill har lademulighet. Elbil er omfordeling fra de fattige til de rikeste.

Anonymkode: 7afd2...3f3

Bor du et sted uten parkeringsmulighet (mao. må bruke gateparkering)? I så fall vil man slite litt ja. Det er dog ganske få som bor slik. De fleste som bor i borettslag og sameier disponerer enten egen P-plass eller en felles P-plass. Da er det uproblematisk å legge opp lademulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da leser du for lite. Finnes en drøss av ganske nye el-biler som kun har 10-15 mils rekkevidee på finn. Aaaaalt for lite. I praksis  er de snart verdt 0,- Så du kan dele moroa på 5 år. Billig?

Anonymkode: 7afd2...3f3

For den som skal bruke bilen til å pendle f.eks 2-3 mil hver vei så holder jo dette i lange baner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da leser du for lite. Finnes en drøss av ganske nye el-biler som kun har 10-15 mils rekkevidee på finn. Aaaaalt for lite. I praksis  er de snart verdt 0,- Så du kan dele moroa på 5 år. Billig?

Anonymkode: 7afd2...3f3

Ja det er bare å linke i vei. Slik at man kan kommentere. En udokumentert påstand har ingen verdi. 

 

Man kan fint klare å lade et batteri ihjel på 5 år. På samme måte som man kan ta livet av en fossilmotor på 5 eller MYE kortere tid. Det er bare å kjøre på samme olje til den stopper. Hvis man følger instruksen for lading av elbiler så er det ingen ting i veien for at de kan rulle en million kilometer uten problem. Batteriene i en elbil kommer til å overleve selve bilen. Det er derfor gjenbruk av elbilbatterier nå er et tema. 

Nissan sier at batteriene i en elbil lever i 22 år ved normal bruk. 

https://e24.no/teknologi/i/6j5E7o/nissan-elbilbatterier-holder-dobbelt-saa-lenge-som-elbiler

Undersøkelsen din fra finn.no er ikke verdt noe som helst. Og konklusjonen din ut fra den er helt feil. 

 

Anonymkode: 01404...273

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan fint klare å lade et batteri ihjel på 5 år. På samme måte som man kan ta livet av en fossilmotor på 5 eller MYE kortere tid. Det er bare å kjøre på samme olje til den stopper. Hvis man følger instruksen for lading av elbiler så er det ingen ting i veien for at de kan rulle en million kilometer uten problem. Batteriene i en elbil kommer til å overleve selve bilen. Det er derfor gjenbruk av elbilbatterier nå er et tema. 

Nissan sier at batteriene i en elbil lever i 22 år ved normal bruk. 

https://e24.no/teknologi/i/6j5E7o/nissan-elbilbatterier-holder-dobbelt-saa-lenge-som-elbiler

Undersøkelsen din fra finn.no er ikke verdt noe som helst. Og konklusjonen din ut fra den er helt feil. 

 

Anonymkode: 01404...273

Nissan sier sånt fordi de vil klare å slippe unna med det.
Om du har klart å få den til å vare 10-15 år så vil du kvitte deg med skrotet for en slikk og ingenting, for du har ingen garanti (forbrukere er lettlurte).
Nytter ikke klage.
Det er en vesentig grunn til at de ikke gir noen garanti. De vet at maks 1% av kjøperne vil klare å oppnå noe bortimot så lang levetid - og det er kun en EL/batteri-entusiast med teknisk kompetanse til å behandle batteripakka skånsomt, samt kjøre med tjukk ullgenser på vinteren, tørke rutene med fille og praktisere kortere kjørelengde bevisst for å unngå å "strekke" batteriet opp eller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, slask skrev:

Nissan sier sånt fordi de vil klare å slippe unna med det.
Om du har klart å få den til å vare 10-15 år så vil du kvitte deg med skrotet for en slikk og ingenting, for du har ingen garanti (forbrukere er lettlurte).
Nytter ikke klage.
Det er en vesentig grunn til at de ikke gir noen garanti. De vet at maks 1% av kjøperne vil klare å oppnå noe bortimot så lang levetid - og det er kun en EL/batteri-entusiast med teknisk kompetanse til å behandle batteripakka skånsomt, samt kjøre med tjukk ullgenser på vinteren, tørke rutene med fille og praktisere kortere kjørelengde bevisst for å unngå å "strekke" batteriet opp eller ned.

Nok en gang serverer du pølsevev. Du gidder ikke en gang google eller lese artikler det linkes til. 

https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-garantiguiden-2018/

Garantier på elbiler er bedre eller de samme som for fossile biler. 

Så hva er egentlig poenget ditt? 

Bortsett fra en masse vrøvl da. 

Anonymkode: 01404...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Nok en gang serverer du pølsevev. Du gidder ikke en gang google eller lese artikler det linkes til. 

https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-garantiguiden-2018/

Garantier på elbiler er bedre eller de samme som for fossile biler. 

Så hva er egentlig poenget ditt? 

Bortsett fra en masse vrøvl da. 

Anonymkode: 01404...273

Gir Elbil-produsenter garanti på batteripakke?
Noen i nærheten av 20+ år?
Garantert pølsevev.

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, slask skrev:

Gir Elbil-produsenter garanti på batteripakke?
Noen i nærheten av 20+ år?
Garantert pølsevev.

Hyundai garanterer f.eks. at batteriene holder 70% etter 200 000km / 8 år. Da klarer du kanskje selv å regne ut hvor lenge en kan regne med at de holder? 

Du får lese artikkelen i stedet for å komme med tøvete argumenter du henter ut av eget hode. 

Korrekt lading av elbil er f.eks mye lettere enn å fylle tanken på en fossilbil. En elbil er full av moderne teknologi som sørger for at den lades slik den skal lades. Du setter bare innstillingene så ordner den resten selv. 

Det er helt åpenbart at du ikke har noen erfaring med elbiler. Og at du ikke har basiskunnskaper om hvordan disse virker. 
Derfor blir argumentene dine helt på bærtur og ikke relevant for virkeligheten. 

Anonymkode: 01404...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Bortsett fra Tesla er de fleste elbiler utdaterte ila 5 år. Batteriene er for dårlige. Men en 10 år gammel bensinbil går fremdeles akkurat like langt på en tank.

Anonymkode: 7afd2...3f3

Løgn. Eller du har ikke peiling om dette. 
 

Kjører selv en Leaf fra 2011 som har 90% av batterikapasitet. 
 

Motoren til en 10 år gammel bil er forresten IKKE like effektivt som dag 1.  Også derfor den har mye større og dyrere Vedlikeholds behov enn motoren til elbilen 

Anonymkode: a7c46...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hyundai garanterer f.eks. at batteriene holder 70% etter 200 000km / 8 år. Da klarer du kanskje selv å regne ut hvor lenge en kan regne med at de holder? 

Du får lese artikkelen i stedet for å komme med tøvete argumenter du henter ut av eget hode. 

Korrekt lading av elbil er f.eks mye lettere enn å fylle tanken på en fossilbil. En elbil er full av moderne teknologi som sørger for at den lades slik den skal lades. Du setter bare innstillingene så ordner den resten selv. 

Det er helt åpenbart at du ikke har noen erfaring med elbiler. Og at du ikke har basiskunnskaper om hvordan disse virker. 
Derfor blir argumentene dine helt på bærtur og ikke relevant for virkeligheten. 

Anonymkode: 01404...273

Fra Hyundais nettsider, for Hyundai Ioniq:

https://www.hyundai.no/modeller/ioniq-electric/
https://www.hyundai.no/a-eie-en-hyundai/garanti/


Fem år – ubegrenset kjørelengde
"Hyundais garantiprogram er et uttrykk for Hyundais kvalitetsprodukter. Ved normal bruk og oppfølging av serviceprogrammet vil garantien dekke alle produksjonsfeil som måtte oppstå, med unntak av de slite- og servicedeler."


Åtte års garanti på fremdriftsbatteriet
Vi har gleden av å tilby markedets beste garanti på fremdriftsbatteri på våre batterielektriske biler: åtte år eller 200 000 km (avhengig av hva som inntreffer først).

Merk: 8 år _eller_ 200.000 km (for Kona-modellen gjelder 160.000 km).

Hvor finner jeg at de garanterer 70% batterikapasitet etter 8 år/200.00 el 160.000 km?
(hva er det de egentlig garanterer? At batteriet ikke dør i garantiperioden, eller at det er minst 20% kapasitet igjen?

Tips meg gjerne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, slask skrev:

Hvor finner jeg at de garanterer 70% batterikapasitet etter 8 år/200.00 el 160.000 km?
(hva er det de egentlig garanterer? At batteriet ikke dør i garantiperioden, eller at det er minst 20% kapasitet igjen?

Tips meg gjerne.

 

Skulle til å si, prøv å tenk litt så skjønner du hva det innebærer. Men så tittet jeg litt på signaturen din, og forsto at det var nytteløst å komme noen vei. Du er rape gal.

Anonymkode: 69831...f85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, slask skrev:

Fra Hyundais nettsider, for Hyundai Ioniq:

https://www.hyundai.no/modeller/ioniq-electric/
https://www.hyundai.no/a-eie-en-hyundai/garanti/


Fem år – ubegrenset kjørelengde
"Hyundais garantiprogram er et uttrykk for Hyundais kvalitetsprodukter. Ved normal bruk og oppfølging av serviceprogrammet vil garantien dekke alle produksjonsfeil som måtte oppstå, med unntak av de slite- og servicedeler."


Åtte års garanti på fremdriftsbatteriet
Vi har gleden av å tilby markedets beste garanti på fremdriftsbatteri på våre batterielektriske biler: åtte år eller 200 000 km (avhengig av hva som inntreffer først).

Merk: 8 år _eller_ 200.000 km (for Kona-modellen gjelder 160.000 km).

Hvor finner jeg at de garanterer 70% batterikapasitet etter 8 år/200.00 el 160.000 km?
(hva er det de egentlig garanterer? At batteriet ikke dør i garantiperioden, eller at det er minst 20% kapasitet igjen?

Tips meg gjerne.

 

Du finner det på siden til forbrukerrådet som jeg linker til. Det betinger selvsagt at du stoler på forbrukerrådet. Det er kanskje der det skorter? 

Anonymkode: 01404...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle til å si, prøv å tenk litt så skjønner du hva det innebærer. Men så tittet jeg litt på signaturen din, og forsto at det var nytteløst å komme noen vei. Du er rape gal.

Anonymkode: 69831...f85

Jeg har kommet til samme konklusjon. Dette er nytteløst. 

Anonymkode: 01404...273

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange fossilrørfanatikere som kommer til å bli lange i maska når de svinger inn på fossilstasjonen i 2025 der pumpene er byttet ut med stikkontakt.

Anonymkode: 22471...abc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange fossilrørfanatikere som kommer til å bli lange i maska når de svinger inn på fossilstasjonen i 2025 der pumpene er byttet ut med stikkontakt.

Anonymkode: 22471...abc

Ja, og jeg vet hva Agendaen heter. Den begynner på A og slutter på 2030 (opprinnelig 21).
FN og Gro H B stod bak.

Det hele handler om makt, kontroll og profitt. Ikke miljø eller klima.
Ulv i fåreklær.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med Europa turen i el-bilen 😘

Anonymkode: 6ce2a...5ac

Det er mange som har hatt god lykke med det ja. Bestanden av Teslaer i Spania på sommeren består vel overveiende av norskregistrerte biler ;)

Selv har vi riktignok ikke vært lengre sør enn Danmark, men en bilferie med Model S i 2014 var vi på Nordkapp og Lindesnes på samme tur ;) Har vært så langt nord-øst som Grense Jacobs elv. Neste bilferieplan er Island rundt (med ferge fra Hirtshals). Tipper det blir i 2021.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, -jk- said:

Det er mange som har hatt god lykke med det ja. Bestanden av Teslaer i Spania på sommeren består vel overveiende av norskregistrerte biler ;)

Selv har vi riktignok ikke vært lengre sør enn Danmark, men en bilferie med Model S i 2014 var vi på Nordkapp og Lindesnes på samme tur ;) Har vært så langt nord-øst som Grense Jacobs elv. Neste bilferieplan er Island rundt (med ferge fra Hirtshals). Tipper det blir i 2021.

De fleste googler opp de samme rutene, så de fleste elbilturister har vært på de samme stedene.
Frihet til å feriere der de andre elbilturistene drar 🙂

Anonymkode: 16729...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste googler opp de samme rutene, så de fleste elbilturister har vært på de samme stedene.
Frihet til å feriere der de andre elbilturistene drar 🙂

Anonymkode: 16729...ded

De fleste som kjører biltur med fossilbil kjører de samme strekkene som andre med fossilbil og. Hva er poenget ditt?:)

Tror du tenker at superladernettverket ikke har blitt oppgradert de siste 5 årene. 

Om man bare ser på tesla sitt nettverk (supercharger.info) kan man gå tørrskodd på disse over store deler av Europa. Kjørte en lang tur i sommer og det var flere superladere vi ikke stanset ved ettersom de lå så tett. 

Så kan man plusse på andre leverandører av både vanlige ladere og superladere. 

Så kommer alltid argumentet "man kan ikke stoppe der man vil". Klart jeg kan, vi stoppet der vi ville når vi ville. Og tok noen obligatoriske superladerstopp på 15-20 min mens vi strakk på beina og luftet guttungen. Samtidig ladet vi gratis 🙂

Anonymkode: 8da17...d04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste googler opp de samme rutene, så de fleste elbilturister har vært på de samme stedene.
Frihet til å feriere der de andre elbilturistene drar 🙂

Anonymkode: 16729...ded

Kan ikke si jeg så så mange andre elbiler på de stedene vi var. Hverken på Dønna, Andøya, Senja, Mehamn, Gamvik eller i Lysefjordbotn ;) Regner ikke med å se så mange på Island heller. Vi kjører dit vi vil. På bilferie er poenget for oss å se oss rundt, ikke å kjøre lange dagsetapper. Som regel blir det 20-30 mil pr. dag. Da klarer vi oss fint med å lade der vi overnatter de aller fleste dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...